מדוע אנשים חולמים על עבודה מהבית?

עבודה מהבית הפכה לאחד הנושאים החביבים על ספאמרים, רמאים ונוכלים. מדוע המושג הזה מפתה כל כך הרבה אנשים והאם באמת כל כך כיף לעבוד מהבית?

כשמחפשים "עבודה מהבית" בגוגל (בעיקר באנגלית), מקבלים רשימה אינסופית כמעט של אתרים מסוגים שונים ומשונים, רבים מהם כאלו שמבטיחים "הכנסה בטוחה וקבועה", טיפים "מוכחים" שיעזרו לכם "להפוך לעשירים בלי להתאמץ" ורק קמצוץ של אתרים לגיטימיים בתוך ים ענק של אתרי ספאם, הונאות ורמאות. אם תנסו להרים קמפיין פרסומי בפייסבוק, למשל, תגלו שמודעה תמימה שכוללת את המילים "עבודה מהבית" מתוייגת אוטומטית כספאם ותיפסל מיד. כדי לאשר אותה יהיה עליכם לפנות לפייסבוק ולנמק את בקשתכם לרבות צירוף קישור לדף הנחיתה כדי להוכיח שהקמפיין לגיטימי.

מדוע הפכה עבודה מהבית לכל כך מזוהה עם הונאות רשת?

אני חושב שיש לכך מספר סיבות שפועלות בו זמנית.

אנשים רוצים חיים קלים יותר. עבודה מהבית נראית לאנשים כמו משהו קל. אולי אפילו סוג של בטלה – רק עם משכורת. זה, כמובן, רחוק מהמציאות, מה שלא מפריע למפרסמים שמוכרים חלומות בתקווה לשלשל לכיסם כספים רבים מפראיירים שיקנו את השקרים שלהם.

אנשים רוצים יציבות. אנחנו חיים בעידן של חוסר ודאות. למדנו שאסור לנו לסמוך על המעסיק שלנו ושהוא יכול – בכל רגע נתון – לפטר אותנו. קיצוצים מתוכננים, התייעלות, ירידה בהכנסות. לא חסרות סיבות לפטר עובדים. וכשאנחנו רואים שהעסק בו אנו עובדים לא נאמן לעובדים אחרים – אנחנו נתחיל לדאוג לעצמנו. התוצאה: אנשים שחשים חוסר יציבות וחוסר ביטחון מחפשים להחזיר את השליטה לעצמם ומעדיפים לסמוך על עצמם. יש כאלו שיחפשו מקום עבודה חדש ויציב יותר – ועבור קומץ אנשים שמאסו במירוץ הזה, המשמעות היא להקים עסק עצמאי.
בפועל, ניהול עסק עצמאי יכול להיות חוויה לא יציבה במיוחד. למעשה, יש לקחת בחשבון שתנודתיות בעסק היא דבר נפוץ מאוד בעסקים ושלוקח המון זמן לבסס פעילות יציבה כמו עבודה כשכיר. אם בכלל.

אנשים רוצים לממש את הכישורים שלהם. באופן פרדוקסלי, חברה גדולה צריכה הייתה להיות המקום המושלם לביטוי עצמי. יש בה מספיק עובדים כך שלכל אחד יכול להימצא מקום ליצירתיות המבוססת על כישוריו הייחודים. בפועל, קורה דבר הפוך: ריבוי אנשים לא מוריד את עומס העבודה האינדיבידואלי ולא מתיר מרחב יצירתי. במצב כזה אנשים הופכים מתוסכלים ומחפשים חלופות אחרות. לאחר כמה נסיונות בעסקים גדולים הם מתייאשים וחולמים על עבודה מהבית ופתיחת עסק עצמאי.

אנשים מאסו בשגרה ומחפשים משמעות בדברים שהם עושים מדי יום. ויקטור פרנקל פיתח את שיטת הלוגותרפיה כדי לעזור לאנשים למצוא משמעות בחייהם. הדבר סייע לו לטפל במנעד רחב של בעיות פסיכולוגיות ואפילו גופניות. אנשים מרגישים שעבודה מהבית תסייע להם להשיג משמעות והגשמה: לבלות יותר זמן עם הילדים, למשל.

לאנשים חשוב מה יגידו / מה יחשבו עליהם. לעבודה מהבית יש אפיל של משהו קל, נוח, נגיש. אנשים רוצים להרוויח את ההון הסימבולי הזה. יש כאלו שעבורם להגיד "אני עצמאי" או "אני עובד מהבית", זה חזות הכל – גם כשאין להם ממש מושג כמה מורכב, קשה ולא קל זה יכול להיות לפעמים.

ויש עוד סיבות רבות אחרות, אבל הבנתם את העיקרון.

מה אפשר ללמוד מזה?

עבודה מהבית היא אכן דבר נפלא, למי שזה מתאים לו. היא משלבת בין סגנון עבודה לסגנון חיים ומצריכה מידה רבה של למידה עצמית, משמעת והסתגלות. בין אם אתם עובדים מהבית כעצמאיים לאחר שהקמתם עסק משלכם, ובין אם אתם שכירים שהעתיקו את מקום עבודתם אל ביתם, אתם צריכים להתמודד עם הסחות, קשיים ואתגרים ייחודיים לסביבת עבודה שמשלבת בין בית לחיים פרטיים. קל מאוד למצוא את עצמנו מערבבים בין חיים פרטיים לעבודה, מכניסים את המשימות אל תוך חיינו האישיים או לחילופין מתמודדים עם גורמי הסחה המקשים עלינו להתרכז ולעבוד כפי שהיינו רוצים או צריכים.

כעצמאיים אנחנו צריכים להתמודד עם שכבה שלמה שכלל לא מוכרת לשכירים: סוגיות של מס, גיוס לקוחות, תשלומים, עיכובים בתשלום והתחמקות מתשלום (תתפלאו איזה חלק זה יכול לתפוס בימינו), שיווק, פרסום, ניהול ספקים ועוד ועוד. זה עולם שלם של יתרונות וחסרונות שיש לדון עליהם בנפרד ולחשוב עליהם היטב. בקיצור אפשר לומר שזה ממש לא גן השושנים שמבטיחים לנו אותם שרלטני אינטרנט המוכרים לנו פיתויים שונים ומשונים על אודות עבודה מהבית.

בשורה התחתונה, יש לעבודה מהבית יתרונות, יש לה גם חסרונות, וכמו כל דבר בחיים הבחירה צריכה להתבצע על בסיס בחינה מעמיקה של האפשרויות והצדדים השונים של כל אחת מצורות העבודה. למעשה, אם אתם שוקלים לעבוד מהבית, הייתי ממליץ לכם להתנסות בכך בצורה הדרגתית, אם אפשר, באמצעות מעבר לעבודה מהבית יום אחד בשבוע, ובהדרגה להעלות את מספר הימים. זה ייאפשר לכם להיכנס בזהירות למים האלו, ולבחון אם אתם אוהבים את צורת החיים הזו או לאו.

עוד טיפים על מעבר הדרגתי מעבודה כשכירים לפתיחת עסק עצמאי (כולל עבודה מהבית) תמצאו במאמר הבא, ואילו כאן תוכלו לקרוא כמה מיתוסים על עבודה מהבית.

קרדיט תמונות: Martin Nikolaj,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: