עבודה מהבית: שישה ג'ובים שיאפשרו לכם לעבוד בפיג'מה

אנחנו חיים בעידן הגלובלי, שבו מרחק גיאוגרפי הוא – במקרים רבים – גורם שהולך ומאבד את חשיבותו בארגון. כפי שנראה בתפקידים רבים, הכפר הגלובלי שהולך ומקרב בין אנשים בזכות האינטרנט, הוא פקטור משמעותי ביכולת של רבים לעבוד מהבית, ולספק שירות לחברות וגופים שנמצאים ביבשות אחרות. הנה כמה הצעות לעבודות ש(כמעט) כל אחד יכול לעשות מהבית

עבודה מהבית היא לא עניין פשוט. היא מצריכה מידה גבוהה של מיומנות, נכונות לעבודה מאומצת, משמעת עצמית וסדר פנימי רב. עם זאת, רבים חולמים עליה – בין היתר משום שהיא מאפשרת לנו להגשים את עצמנו ואת היכולות שלנו בצורה טובה יותר מאשר עבודה שגרתית במשרד. בעוד שלא כל אחד יכול לעבוד מהבית, יש כמה תפקידים מוצלחים שכמעט כולנו יכולים להשיג ושיאפשרו לנו לעבוד בפיג'מה. הנה כמה רעיונות לג'ובים כאלו.

יש לנו מזל גדול, שנוגע לתקופה בה אנחנו חיים: אנחנו חיים בעידן הגלובלי, שבו מרחק גיאוגרפי הוא – במקרים רבים – גורם שהולך ומאבד את חשיבותו בארגון. כפי שנראה בתפקידים רבים, הכפר הגלובלי שהולך ומקרב בין אנשים בזכות האינטרנט, הוא פקטור משמעותי ביכולת של רבים לעבוד מהבית, ולספק שירות לחברות וגופים שנמצאים ביבשות אחרות.

עבודה מהבית בתחום התרגום

אחת הבעיות הגדולות במעבר לכפר גלובלי היא מחסום השפה. רבים מוצאים את עצמם מתקשים לנהל תקשורת יעילה בין גורמים עסקיים שונים, להתכתב או לשוחח בשפות שונות, ולוודא שהרצונות והצרכים שלנו – בין אם כלקוחות ובין אם כספקים – מתמלאים היטב וברורים לצד השני. בסביבה כזו, תפקידם של המתרגמים הולך וגדל. ארגונים רבים מעסיקים מתמחים בתרגום משפות שונות, העובדים מהבית על בסיס שעתי או בתשלום חודשי קבוע (ריטיינר). המתרגמים עוסקים לא רק בתרגום ישיר של מסמכים וחוזים, אלא גם במילוי פערים תרבותיים העלולים להעיב על היחסים בין הצדדים, בהשלמת מידע ובליווי צמוד של היזמים השונים בפעילותם בשווקים שאינם מוכרים להם ושהם אינם דוברים את השפה והתרבות בהם. העבודה מתבצעת ברובה הגדול מול רשת האינטרנט, באמצעות אימייל ושיחות ועידה בווידאו.

פרסום מקוון

שום קמפיין פרסומי אינו שלם בלי פעילות אינטרנטית. התקציב המוקצה לפעילות מקוונת הולך וגדל, ואיתו גם הצורך האמיתי במומחי שיווק, קידום ופרסום. חברות מעסיקות היום לא מעט עובדים – חלקם מהבית – בתכנון קמפיינים ברשתות החברתיות, בפעילות שיווקית ופרסומית בבלוגים, פורומים, קבוצות דיון, צ'אטים וכמובן, מנועי חיפוש. התמחות באחד התחומים האלו, או כמה מהם, ביחד עם ניסיון ופורטפוליו מרשים המונה לקוחות רציניים ומרוצים, יוכל לעזור לכם לגבש קריירה כעצמאים בתחום הפרסום המקוון, או כשכירים (במשרה מלאה או חלקית) העובדים מהבית באחת החברות המובילות בתחום. כדאי לבדוק אפשרויות לעבודה בחברות בחו"ל, שישמחו לשכור את שירותיכם כעובדים המתמחים בשוק הישראלי, הנחשב לקטן אך אטרקטיבי מאוד עבור מפרסמים. ישנם מקצועות רבים המשיקים לתחום ובהם כותבי ועורכי תוכן, קופירייטרים, מעצבים, מומחי שיווק, מקימי דפי נחיתה/המרה, ועוד, ומדובר בשוק גדול למדי ודינאמי מאוד שבו אפשר לפתח מספר תחומי התמחות והכנסה.

קואצ'ר / יועץ אונליין – בעבודה מהבית

בתפקיד הזה סביר להניח שתיאלצו לוותר על הפיג'מה, אבל עדיין תוכלו להישאר בבית ולעשות אותו מחדר העבודה שלכם. בארה"ב נרשמת מגמה מרתקת בה יועצים רבים – לרבות פסיכולוגים, מאמנים אישיים ויועצים עסקיים ואחרים – לעבודה באמצעות תקשוב. כלי הווירטואליזציה דוגמת סקייפ יכולים לאפשר לכם לנהל שיחות מעמיקות עם הלקוחות שלכם, בלי קשר למיקום הגיאוגרפי של הצדדים. אם אתם עובדים כיועצים או מאמנים, כדאי לשקול להרחיב את הפעילות שלכם לאינטרנט, ולהציע למתאמנים שלכם אפשרות מוזלת לאימון מקוון. חלקם יעדיפו את המפגש הפיזי, אך יש יותר ויותר אנשים המוכנים לשקול לערוך פגישות אונליין, משום שהן נוחות יותר וזולות יותר עבורם. כך אפשר לפנות לקהל רחב יותר, להגדיל את שעות הפעילות שלכם לזמנים גמישים יותר (דוגמת שעות הלילה או הבוקר) ולחסוך בהוצאות כמו נסיעות, שכר דירה על קליניקה וכדומה.

מזכיר / עוזר אישי

אני מכיר לא מעט אנשים שמעסיקים עוזרים אישיים שנמצאים ביבשת אחרת. העוזר האישי המקוון מטפל בכל מה שעוזר אישי רגיל: הוא קובע פגישות, עונה לטלפונים, ממיין את המיילים, מתעדף משימות, מטפל בכל הסידורים המעצבנים שמנהלים מעדיפים לשגר ולשכוח – ובאופן כללי הופך את החיים שלנו להרבה יותר קלים. עוזר אישי טוב יכול להרוויח משכורת גבוהה ביותר, משום שמדובר במשרת אמון קרובה מאוד. אנשים כאלו הם נכס לחברה, לארגון ולמנהלים, וחברות נאבקות כדי להחזיק אותם ודואגות שהם יהיו מרוצים מהתנאים שלהם. אם אתם מחפשים עבודה מהבית, תוכלו להציע את עצמכם כמזכירים אישיים דרך אתרים העוסקים בכך (למשל: oDesk) או לפנות באופן יזום לאנשים בארץ ובחו"ל דרך קשרים אישיים, או דרך הרשתות החברתיות השונות. אפשר לעבוד על בסיס שעות, משרה מלאה או חלקית, או לפי משימות נקודתיות, ניתן לעבוד מול לקוח גדול אחד או כמה לקוחות קטנים, הכל תלוי באופי העסק שאתם רוצים להקים. גם כאן, עיקר העבודה היא אונליין, אם כי ייתכן ותצטרכו להשתמש גם בשיחות טלפון (במקרה שעובדים מול חו"ל ניתן לפתור את זה בקלות באמצעות מנוי באחת מספקי החיוגים לחו"ל או באמצעות רכישת קרדיט של סקייפ וכדומה).

עוזר מחקר

במשך כמה חודשים, עבדתי כעוזר מחקר במשרה חלקית. מעבר לעובדה שזה עזר לי לצבור ניסיון בעבודה מחקרית אונליין, באיתור מקורות ומידענות, זה שיפר את מצבי האקדמי ועזר לי ליצור קשרים עם פרופסורים וחוקרים מובילים בתחומם. התגמול היה מאוד צנוע, אבל לעבודה היו יתרונות רבים: לא הגבילו את מספר שעות העבודה שלי בחודש, יכולתי לעבוד מכל מקום ובכל שעה והיה לי מאוד מעניין לעבור ממחקר אחד לשני באיתור אחרי מקורות מרתקים ומגוונים בנושאים שמאוד עניינו אותי. והדובדבן שבקצפת: זה עזר לי מאוד בעבודות המחקר הפרטיות שלי, בין היתר כי רכשתי מיומנויות מחקר מצויינות. התשלום הוא בין 30 ל-50 שקלים לשעת עבודה, תלוי בסוג העבודה, במוסד מולו עובדים וברמת המורכבות של המחקר. מגיעים לעבודות האלו דרך היכרות אישית עם חוקרים, אבל אפשר בהחלט גם לפנות אליהם באופן אישי או דרך האוניברסיטאות והמכללות, לאחר שקראתם על תחום המחקר שלהם ווידאתם שאתם יכולים לסייע להם באיסוף חומרים, איתור מרואיינים ונחקרים, תיאום פעילות מחקר ועוד.

מפיק

לפני מספר חודשים השתתפתי בפאנל מומחים כלשהו בתוכנית טלוויזיה. בעבר, כשעבדתי באמצעי תקשורת שונים (בין היתר ב-ynet ובשידורי קשת), התרגלתי לחשוב שהמפיקים הם האחרונים לצאת מהמשרד. זה תמיד נראה היה לי כמו מקצוע שאי-אפשר לעשות מהבית, משום שהוא חייב מגע עם הצוות, זמינות גבוהה ונוכחות במרחב משותף אחד – קרי, במשרדי העסק. לכן הופתעתי – ושמחתי – לגלות שההפקה כולה עברה לעבוד מהבית, כחלק מתוכנית ייעול שעבר גוף השידור במטרה לחסוך בעלויות המשרד, הנסיעות וכדומה. שאלתי את המפיקה שתיאמה את הראיון, התשלום וההסעות, האם העבודה שלה נפגעה כתוצאה מהמעבר לעבודה מהבית. "להיפך", היא ענתה, "הכל יותר יעיל היום, והרבה יותר כיף ומתגמל. אני עושה יותר עבודה בפחות זמן, ולמרות שיש לעבודה מהבית את הבעיות שלה, אני לא מבינה איך יכולתי להעביר כ"כ הרבה שנים במשרד". אפשר לקוות שהניסיון הזה יתרחב לבעלי מקצועות נוספים, ושיותר ארגונים יאפשרו לעובדים שלהם לעבוד – באופן חלקי או מלא – מהבית. קריירה בתחום ההפקה יכולה להתאים מאוד למי שאוהב להתעסק בתיאום בין גורמים שונים, לסנכרן בין צדדים שונים ובין המרכיבים בתהליכים כמו אירועים, מסיבות עיתונאים, צילום טלוויזיה וקולנוע, ועוד. בעזרת כלי וירטואליזציה המאפשרים זמינות גבוהה – מיילים, טלפון, סקייפ, פקס ממוחשב – אפשר להפיק תוכניות טלוויזיה, אירועים ועוד – מנוחות ביתכם.

ויש עוד רעיונות רבים לעבודה מהבית – כשכירים או עצמאים. נדמה שבזכות ההתקדמות הטכנולוגית ניתן לעסוק בלא מעט תפקידים מהבית, כל הזמן או רק חלק ממנו, בשילוב ביקורים קצרים במשרד לצורך פגישות סנכרון, תיאום, מכירות וכדומה. העקרון המארגן הוא אחד: למצוא את מה שאתם אוהבים לעשות וטובים בו, וליצור סביבת עבודה שתאפשר לכם לעבוד בנוחות מהבית. האמת היא, שברגע שמקבלים את ההחלטה (ואת האומץ שדרוש כדי לקבל אותה…) – הכל הופך ליותר פשוט ונראה פתאום אפשרי.

קרדיט תמונות: Taro the Shiba Inu,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: