SEO: גוגל סוגרת ל"מומחים" את הברז

האלגוריתם "פנדה" שגוגל השיקה בניסיון לעצור את השימוש לרעה במנוע החיפוש הפופולרי שלה מאיים על כמה מחברות ה-SEO בארץ ובעולם, אך במקביל מעלה את הסיכויים של אתרים מוצלחים ואיכותיים לשגשג ולא להיפגע מספאמרים

בשנים האחרונות התפתחה בעולם, כמו גם בישראל, תעשייה חדשה של "קידום אתרים בגוגל". מדובר בשירות פשוט המציע מספר מוגבל למדי של כלים שיסייעו לבעלי אתרים, מותגים וירטואליים ופעילות אינטרנטית לקבל חשיפה במנוע החיפוש הפופולרי ביותר ולזכות – בתקווה – במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש. החלוקה בענף היא לאלו שמקדמים את העסקים באופן "לבן", בהתבסס על המלצות גוגל ותוך דגש על איכות התכנים ואופיים, לבין העסקים שנקראים "SEO שחור", שעושים שימוש במגוון תרגילים שמקדמים את לקוחותיהם לראש הרשימה תוך שימוש בטכניקות זולות לדעתי, שבאות לרמות את אלגוריתם החיפוש של גוגל.

זה מכבר החליטה ענקית החיפוש להפסיק את חגיגת החינם, ועל הדרך נתנה מכה קשה לאותם עסקי-אוויר המציעים קידום אתרים בשיטה השחורה. החברה שינתה את אלגוריתם החיפוש והדירוג שלה במהלך שזכה לכינוי "פנדה", על שם המהנדס המבריק שעומד מאחוריו – ד"ר נאבניט פנדה. המטרה של גוגל הייתה פשוטה: להפסיק את חגיגת הספאם ואת הניצול של תוצאות החיפוש לקידום עסקים בלי קשר לאיכות התכנים שלהם. במילים אחרות, החליטה גוגל לעצור את הפצת הזבל וקידום החינם, ומעתה היא שמה דגש משמעותי על הצגת תוצאות איכותיות יותר וטובות יותר עבור הגולשים. האלגוריתם הנוכחי הוא רק חלק מסדרת תהליכים שתפעיל גוגל על מנוע החיפוש שלה בחודשים הקרובים, במה שהולכת ומסתמנת להיות התקופה השחורה של מקדמי האתרים.

עסקים רבים המציעים שירותי קידום תוכן, ימצאו את עצמם בחודשים הקרובים במצב בעייתי מאוד כלפי לקוחותיהם הקיימים. הם יצטרכו להסביר ללקוח לאן נעלם האתר שלו מתוצאות החיפוש שלו, ולמה הסיכויים שהוא יחזור אליהם נמוכים למדי. אם בעבר עיקר הקידום נעשה על ידי קידום הלינקים לדף התוכן המקודם, הרי שהיום "חוות תכנים" למיניהן ובלוגים פיקטיביים יפסיקו לעבוד, ואף יורידו את הדירוג של הדפים במנוע החיפוש. גוגל ממקדת את האלגוריתם בניתוח אלמנטים שאינם נמצאים בשליטתם של מקדמי האתרים או מנהלי האתר, ולמעשה מעבירים את הכוח אל התוכן עצמו.

אז איך קובע האלגוריתם החדש "פנדה" את איכות התוכן? גוגל נותנת ניקוד גבוה לתוכן ייחודי ואיכותי, ונותנת "עונש" למי שמשכפל את התוכן שלו שוב ושוב או מציג תוכן דל ביותר באתרו. אתרים גדולים, עם מאמרים וחומר מקצועי וטוב, יקבלו דירוג גבוה. אתרים שהשתמשו בתרגילים הישנים לקידום יקבלו דירוג נמוך ואף ניקוד שלילי.

במקביל האלגוריתם בודק את מרכיב ה-Bounce, שמחשב כמה זמן הגולש הממוצע ביקר בדף. אם התוכן שלכם דלוח ודל, והגולש נכנס אל הדף רק כדי לברוח ממנו, צפו פגיעה. לעומת זאת, מאמרים ארוכים, מעניינים ומושקעים, צפויים להעלות משמעותית את הדירוג של הדף ושל האתר כולו. התוכן המשופכל, בן 100 המילים ופחות + לינק כבר אינו רלוונטי, והוא אפילו חושף את החברה העומדת מאחוריו לניקוד שלילי שייפגע ביכולתה להתברג בחזרה בתוצאות החיפוש בתוך זמן סביר.

נפילת "חוות התוכן" גרמה לפגיעה חסרת תקדים בחברות ה-SEO, שכבר שנים נהנות מקהל לקוחות יציב ומפתחות שיטות למניפולציה על גוגל. כך לדוגמה, בסקירה מקיפה של "כלכליסט" על הנושא נכתב שחברת FixYa שהחלה את דרכה באתר לביקורת מוצרים והפכה עם הזמן לזירת תוכן שיווקי, צנחה בלא פחות מ-80% במדד הנראות בגוגל, ואילו חברת הענק ArticlesBase ירדה בלא פחות מ-92% במדד החיפושים בסוף פברואר השנה. בחודשים הקרובים ניתן לצפות לשינויים משמעותיים בתחום, ומעניין יהיה לעקוב אחר חברות ה-SEO שמבטיחות להתאים עצמן לכללים של גוגל.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: