ללמוד לעשות כסף באינטרנט!!! או: השקרים והשרלטנים שמוכרים לכם פנטזיות

בטח נתקלתם בפרסום זה או אחר שהבטיח לכם "לעשות כסף מהבית" בלי יותר מדי מאמץ, ביקרתם באתרים של אנשים ש"עשו את זה" (+צילומי צ'קים / דפי בנק) ואולי גם התחלתם לדמיין את עצמכם עושים מיליון בפיג'מה. בדומה לרוכלי "משחות הקסם" ו"שמן הנחשים" של פעם, המפרסמים הללו, ברובם, מנסים למכור לנו אשליות בעטיפת צלופן ולעשות כסף על חשבוננו. איך מזהים את התופעה, ממה כדאי להתרחק, האם אפשר בכל זאת להתפרנס מעבודה מהבית ואם כן – איך?

לעשות כסף באינטרנט. מי לא חולם על זה? גם עבודה מהבית נשמעת מרתקת ומפתה מאוד. זה נכון. גם אתם בוודאי כבר נתקלתם בפרסום זה או אחר שהבטיח לכם “לעשות כסף מהבית” בלי יותר מדי מאמץ. כל שעליכם לעשות הוא להשקיע סכום מסוים של כסף כדי לקבל “הכשרה”, “גישה למידע” וסט של מוצרים אותם תנסו למכור ללקוחות באמצעות האינטרנט. בוודאי גם ראיתם סרטוני הדרכה עם מוזיקה פומפוזית, אפקטים קוליים וגרפיים שמזכירים מצגות אופיס מביכות, שהתחייבו "לעשות כסף באינטרנט ישר על ההתחלה" “לראות תוצאות כבר מהיום/שבוע/חודש” הראשון (מחקו את המיותר). בחלק מהאתרים הבטיחו לכם “ספרים דיגיטליים חינם!!!” שיגלו לכם את “הסוד” המופלא, את “נוסחת הקסם” או “שיטת הפלא” שיכניסו לכם 3,000, 6,000 או אפילו יותר לחשבון הבנק שלכם. וזה בדוק!! מי בדק? מה בדק? איך בדק? עזבו אתכם משטויות. הנה, תראו את התמונה של הבחורה החביבה עובדת מהמשרד מהבית כשהיא בפיג’מה, את הבחור שמחזיק צ’ק מנופח שמצולם למטה, או את פירוט חשבון הבנק של “ד’ מחדרה” שעשה בוחטות מהשיטה. ואם לא תוכלו לסמוך על ד’, אז על מי כן?!

סוג אחר של הצעות “מפתות” ינסה למכור לכם מוצרים ושירותים סוג ז’ כמו “חבילת הדרכה ייחודית וחסרת תקדים שתלמד אתכם איך לקדם את האתר שלכם בגוגל ואיך לעשות כסף באינטרנט” או “דיסק+ספר דיגיטלי שיעזור לכם ללמוד לעשות כסף מאיביי”. התופעה הזו כל כך נפוצה, עד כדי כך שהאנשים המעולים האלו שיבקשו ללמד אתכם לעשות כסף באינטרנט לא עושים שום דבר חוץ מלשכנע אתכם שהם הכי טובים בתחום שלהם. הנה, לחצו כאן לדוגמאות ומכתבי תודה מלקוחות מאושרים, ואם תכניסו את המייל, תוכלו לקבל במתנה (!!!) קובץ PDF שהם הכינו בשעתיים ומפרט את “עיקרי השיטה” שהם “פיתחו”. הם ידחפו לשם המון באזוורדז כמו “SEO”, “תוכנית שותפים”, “הכנסה אוטומטית” כיד המלך, וישתמשו בהמון מילות תואר תואר מפוצצות ולא מעט סימני קריאה!!!!!

כל שעליכם לעשות הוא לקנות את המוצר/שירות, בין אם הוא קרם עיניים על בסיס במבוק מתוצרת סין, משקה נגד טחורים או קואצ’ינג לתחום השיווק הרשתי באינטרנט. חשבון הבנק שלכם יצמח, הם מבטיחים בפונט גדול ומרשים שסותר את האותיות הקטנות בעמוד “תקנון” שלפעמים קיים ולפעמים לא.  דבר אחד בטוח ב-100%: בתוך זמן קצר תראו שינוי בחשבון הבנק שלכם. למראה הצער, ברוב המקרים השינוי יהיה המחיר שתשלמו עבור המוצר/שירות/נוסחה/ווטאבר.

ללמוד לעשות כסף באינטרנט או: שמן נחשים במבצע!

כל מקדמי המכירות האלו מזכירים לי מאוד את “שמן הנחשים” שהבטיח להיות תרופת פלא למיני תחלואים שונים, ובדיעבד הפך למטבע-לשון לבולשיט שמקיים אבל לגמרי לא מבטיח. כנראה שכאלו אנחנו, בני האדם, מחפשים עושר זריז ונטול מאמץ, ומוצאים – בדרך כלל – תסכול גדול וקצת פחות מזומנים בחשבון העובר ושב שלנו. את השרלטן הנודד שעבר מעיר לעיר בניסיון למכור את מרכולתו, החליפו משחקי הפירמידה, ולאחר מכן שטיקים חדשים שחלקם אולי עובדים אבל רובם שקר אחד גדול, כמו “שיווק רשתי”, “מסחר חברתי”, “פורמולת ההצלחה” או “סוד העושר”. במקום דוכן מעפן יש להם אתר מעפן, במקום מגפון הם פתחו קבוצה בפייסבוק, במקום “הדגמה חיה” הם העלו סרטון ליוטיוב ואת מקומו של החולה האנוש מהקהל (אותו הם אינם מכירים, כמובן, חוץ מהעובדה שהוא אח שלהם שעובר איתם מעיר לעיר) – החליפו ב”סיפורי לקוחות” או “מכתבי תודה”.

תחום נוסף שעמוס לעייפה במוכרי-חלומות ריקים מתוכן הוא מוצרי המידע שיוצרים “ספרים” או “מדריכי וידאו” ומנסים למכור לכם אותם אגב חלוקת מתנות חינם – ממש כמו סוחרי סמים שאת המנה הראשונה שלהם יספקו ללקוחות בחינם, בידיעה שהם יחזרו כדי לקנות עוד, וביוקר. הם יספרו לכם כמה קל לעשות כסף, כל שעליכם לעשות זה לכתוב מדריך/ספר או לצלם סרטון, ולהתחיל לשווק אותו בכמויות. “מוצרים דיגיטליים”, הם יאמרו, “ניתנים לשכפול שוב ושוב. אתם כותבים אותם פעם אחת, ומוכרים אותם שוב ושוב”. שיכפול, מינוף, העצמה, מיקסום. מילות קסם חסרות כל פשר ממשי, שמשמשות בעיקר כאמצעי שכנוע רטורי. הכל טוב ויפה, העניין הוא שיש היום יותר “מורים” לשיווק ויותר “נוסחאות קסם” מאשר עסקים אמיתיים, חיים ונושמים, עם מחזור משמעותי שמסוגל לפרנס את יזמיו. הכסף הגדול, כך נדמה לי, נשאר בעיקר בכיסים של אותם “גורואים” מטעם עצמם. והכסף הזה יוצא מכיסם של פראיירים שכידוע לא מתים, אלא רק מתחלפים.

האנשים האלו פונים לנקודה מאוד רגישה אצל כולנו, בעיקר בתקופה כלכלית כל כך מבלבלת ומורכבת. הם מלטפים בעדינות את החלומות שלנו, למדו שאנחנו ציניים מטבענו ולכן מספקים “הוכחות” או כתיבה דמגוגית שלא תבייש את הפוליטיקאי הדלוח ביותר בכנסת, ומלהטטים לנגד עינינו בג’אגלינג של אינפורמציה מוטה ורחוקה מלהיות בדוקה ומדויקת. הפומפוזיים שבהם יבטיחו לכם את המקום הראשון בגוגל או “עשירייה ביד, בלי לצאת מהבית!”, יספרו לכם שפעם הם היו תקועים במשרד ולא סגרו את החודש והיום הם עושים מיליונים בפיג’מה, אלו מהם שקצת יותר חכמים יספרו לכם על הישגים מתונים יותר, “אמינים יותר”. אבל כולם כאחד ינגנו על מיתרי הנפש שלכם שכמהים לשינוי ולהתקדמות.

אין מתנות חינם, אין הכנסות חינם

מיותר לציין שלא בדקתי את כל השירותים הקיימים היום ברשת, וייתכן שאי-שם מסתתרת לה פורמולת הקסם האולטימטיבית שתהפוך אתכם למיליארדרים תוך שבועיים, בזכות אבקת הרזייה מהפכנית ממרוקו. חלק מאותם משווקים מייצרים חומרים שיש בהם סוג מסוים של תועלת, עבור חלק קטן מאיתנו, נקודת פתיחה שתחזק לנו את הביטחון העצמי ותיתן לנו כלי או שניים להצלחה. אבל הרוב המוחלט, ובעצם כל מי שאני נתקלתי בו עד היום, התאפיין בעיקר בהבטחות ריקות מתוכן שעטופות יפה-יפה בצלופית מרשרשת.

בעבודתי אני פוגש המוני יזמים. מדי חודש אני נתקל בלפחות חמישה עד שמונה סטארטאפים שאנשים מגלגלים לעצמם בראש, באנשים שרוצים לברוח מהמשרד המעצבן שלהם או בכאלו שכמהים לעשות “פוּס” ממשחקי הקריירה המתישים של ישראל שנת 2011 ולהחליף את הדיסקט לטובת קריירה עצמאית, רצוי מהבית. המון אנשים – ובעיקר נשים אם להודות על האמת – פונים אלי ושואלים “איך עושים את זה”. כאילו מבקשים שאספר להם על נוסחת הקסם הפרטית שלי. את כולם אני נאלץ לאכזב ולומר שלדעתי ולניסיוני – אין שום נוסחת קסם כזו, לא הייתה ולא תהיה. הקמת עסק עצמאי וייצובו היא פעולה קשה יותר מכל עבודה כשכיר. הקשיים שהיא מערימה על היזם גבוהים בהרבה מאשר עבודה יומיומית במשרד, ועבודה מהבית היא לא רק לקום מאוחר, לשבת בבתי קפה בבקרים או לגלוש באינטרנט בשעות הקטנות של הלילה. בחודשים הראשונים סביר להניח שתוציאו יותר כספים ממה שתרוויחו, אם בכלל, ותזדקקו לסבלנות של פיל ולפחות שנה-שנתיים עד שתצליחו לראות שכר בעמלכם, בהנחה ותהיו מבין ברי המזל המעטים (כ-10% בלבד מבין העסקים החדשים) שלא נסגרו כבר בשנת הפעילות הראשונה שלהם.

במילים אחרות: אם אתם רוצים עבודה קלה, בלי יותר מדי מאמץ ועם המון כסף, חפשו מקצוע אחר. אם אתם רוצים לממש את החלום שלכם ולקחת סיכון משמעותי אגב השקעה שלפעמים מתישה ולפעמים אפילו מרסקת ושוברת, אם אתם מוכנים לחיות בחוסר יציבות ואם יש לכם סבלנות (מילת מפתח בעסקים ויזמות) – רק אז כדאי לכם לשקול להפוך לעצמאיים, וגם אז – לאט לאט, בזהירות, ותוך הנמכת ציפיות והתאמתן למציאות הריאלית. רק כך יש לכם סיכוי שלא להצטרף למועדון הלבבות השבורים של העסקים החדשים והכושלים.

לעשות כסף באינטרנט: אז איך בכל זאת מגבירים את סיכויי ההצלחה?

  1. למידה וקבלת השראה. חורשים על כל המידע שתוכלו לשים עליו את ידיכם. קוראים כל פיסת מידע. סוקרים כל דו”ח או תוכנית עסקית שתמצאו. בודקים את השוק, מעיינים במחקרים, ולא מאמינים לשום דבר לפני שבודקים אותו לעומק ומגלים שהוא נאמן למציאות. בהקשר זה כדאי להשקיע ברכישת ספרים בדוקים ומומלצים, בשיתוף רעיונות עם אנשים שעשו משהו דומה למה שאתם מתכננים לעשות, לעבור הכשרות מקצועיות וקורסים שיקנו לכם כלים רבים ומגוונים (מניהול זמן ותקציב ועד מיומנויות רלוונטיות לעסק שלכם).  כאן כדאי להפריד בין למידה על דרך החיוב (לרכוש מיומנויות שימושיות או לקרוא סיפורי הצלחה של אחרים הם דוגמה טובה לכך) לבין למידה על דרך השלילה, מהתנסויות שליליות שלנו ושל אחרים, וכו’.
  2. חשיבה ביקורתית עצמית. רובנו לא יודעים להתמודד טוב עם ביקורת – או שאנו חוששים ממנה ועושים הכל כדי להיות יותר בסדר מבסדר, או שאנו מדחיקים אותה, או שאנחנו הודפים אותה מאיתנו אגב האשמת אחרים או העמדת פנים. אבל דווקא חשיבה ביקורתית מאוזנת היא מפתח להצלחה, משום שהיא מאפשרת לנו להסתכל על עצמנו כפי שהלקוח העתידי שלנו יביט עלינו, היא משפרת את היכולות שלנו, מכירה בחולשותינו ומדגישה אותם כך שנוכל להפנות אליהן תשומת לב ולטפל בהן.
  3. חשיבת ביקורתית חיצונית. כשם שנפעיל חשיבה ביקורתית מידתית ומאוזנת על עצמנו, כן עלינו לעשות כלפי האחרים. יהיו אנשים שיתלהבו מאוד מהרעיון שלכם ויאמרו לכם “לכו על זה” נונסטופ. יהיו כאלו שירפו את ידיכם ויאמרו שאין לכם סיכוי להצליח. עם חשיבה ביקורתית חיצונית תוכלו לדעת לאזן בין הקולות האלו, ולהגיע אל נקודת איזון חיונית שבה אופטימיות מעודדת אתכם לעשייה ומגבירה את המוטיבציה, ופסימיות שמגנה עליכם מפני כישלון גדול.
  4. שיתוף פעולה. אחד הדברים החשובים הוא לשתף פעולה. אתם מקימים עסק לייצור סבונים? חישבו על שותפות עסקית ושיווקית עם עסק משלים, כמו עסק לייצור נרות ושלבו את מאמצי הייצור והשיווק שלכם לכדי מותג אחד או שני מותגים משלימים. מעצבים אתרי אינטרנט? צרו קשר עם עצמאי אחר שעוסק בבניית אתרים, או אפילו עם מעצב אחר שכישוריו משלימים את אלו שלכם. ביחד, תוכלו לדוג דגים (=לקוחות) גדולים בהרבה מאשר כל אחד לבד. מיומנויות נטוורקינג חשובות מאוד, אבל הן לא העיקר – לא פעם אני נתקל באנשים שמקדישים את כל מאמציהם ליצירת רשת-קשרים, אבל מתקשים להפעילה לצרכיהם.
  5. עבודה קשה. אין הנחות. אתם צריכים להפנים שההצלחה שלכם תלויה בגורמים רבים ומשתנים בשוק, והדבר היחיד שתוכלו לעשות הוא לתת מעצמכם את המקסימום שאתם יכולים. עבודה קשה אין פירושה ויתור על החיים או מחיקת שעות הפנאי – אבל היא בהחלט תדרוש מכם מידה רבה של גמישות ונכונות להשקעה.
  6. קבלת תמיכה וליווי. צאו לדרך עם שותף כלכלי או רגשי. קבלו את תמיכתם של האנשים החשובים לכם. היעזרו בשירותי ייעוץ עסקי או שיווקי. לכו לטיפול פסיכולוגי אם עדיין אין אינכם משתמשים בכלי זה, או הכניסו את מרכיב העצמאות התעסוקתית לטיפול הקיים שלכם. בקרו אצל קואצ’ר או קוראת בקלפים. כל אחת מהאסטרטגיות הזו טובה, וכדאי שתבחרו באלו שיעזרו לכם בצורה הטובה ביותר. המטרה כאן היא לאסוף מידע ולהקל עליכם בנקודות החולשה: אם אתם גרועים במספרים, מצאו איש חשבונות. אם אתם לא מאמינים בעצמכם מספיק או סובלים מחרדה, לכו לפסיכולוג. ואם אתם טיפוסים רציונליים להחריד שחושבים עם השכל ופחות עם הלב, עשו מפה אסטרולוגית. החוכמה היא לבחור את מה שישלים אותנו, ולא מה שיחמיא או יתאים לקיים. לא תאמינו כמה ערך יש לעצם הבחירה ההפוכה הזו, על דפוסי החשיבה שלנו.
  7. הנאה. בלי זה, שום דבר לא שווה. התהליך העסקי הוא לא בהכרח רק כיף והנאה, אבלאסור שהוא יתעלם מהמרכיב הכל כך חשוב על זה. הנאה תוליד הנעה, בתהליך מעגלי שבשלב כלשהו יהיה כמעט-אוטומטי. זה יישמע לכם מוזר, אבל ייתכן מאוד שתצטרכו ללמוד איך ליהנות מהדרך ולא רק מהתוצאה הסופית הנכספת. לא תאמינו כמה זה קשה לפעמים, ועד כמה זה משמעותי וחשוב.

קרדיט תמונות: OTA Photos, CC BY-SA 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: