בחנו את עצמכם: האם יש לכם מאפיינים והרגלים של יזמים מצליחים?

מבין שלל התכונות שאפשר למצוא אצל יזמים, יש כמה מאפיינים שחוזרים על עצמם שוב ושוב כאשר בודקים יזמים מוצלחים, שהפעילות שלהם נושאת פירות ומצליחה לפרנס אותם ולרוב גם רבים אחרים המתלווים אליהם. מסגנון ביטוי ייחודי דרך סבלנות ועד היכולת ליצור קשרים אישיים חזקים במהירות: אלו התכונות וההרגלים שיעזרו לכם לקבוע האם אתם מתאימים להיות יזמים והאם העסק שלכם צפוי להצליח

מבין שלל התכונות שאפשר למצוא אצל יזמים, יש כמה מאפיינים שחוזרים על עצמם שוב ושוב כאשר בודקים יזמים מצליחים, שהפעילות שלהם נושאת פירות ומצליחה לפרנס אותם ולרוב גם רבים אחרים המתלווים אליהם. בספרה של Kim Solga, העונה לשם The Everything Guide to Selling Arts & Crafts Online, מתוארים עשרה הרגלים שמאפיינים יזמים מצליחים במדיה האינטרנטית.

  1. יזמים מצליחים נהנים להיות אונליין, מרגישים בנוח באינטרנט ו"שוחים" במדיה המקוונת.
  2. הם אוהבים ליצור, ובעלי מיומנות גבוהה בתחום שבו הם יוצרים. הרמה המקצועית שלהם היא הגבוהה ביותר אליה אפשר להגיע.
  3. הם יודעים לחלק משימות גדולות לתתי-משימות קטנות, ולבצע אותן בחלקים.
  4. הם מתעדים את מה שהם עושים, כך שהם מצליחים לחזור במדויק על פעולות מוצלחות ויודעים להימנע ממה שלא עובד. התיעוד שלהם מוצלח ומדויק, וקל להסיק ממנו תובנות ומסקנות.
  5. יזמים מצליחים מבינים שככל שהם מופיעים ביותר מקומות באינטרנט, כך יותר קל לגלות את העבודות שלהם (ובתקווה גם לרכוש אותן).
  6. הם מכירים במדויק את הקהל שלהם ויודעים לחזור – כמעט באופן מושלם – מי הקונה שירכוש את העבודות שלהם.
  7. הם יודעים איך לצלם היטב במצלמה דיגיטלית. הצילומים שהם מפיקים מקצועיים ואיכותיים ומעוררים רגש ומשיכה אצל הקונה הפוטנציאלי.
  8. יזמים מצליחים יכולים לכתוב על העבודה שלהם, והם יודעים שהסיפור שהמוצר מתקשר הלאה, לציבור, קובע את ערכו עבור הקונים.
  9. הם יודעים כיצד לתמחר את העבודה שלהם באופן הוגן.
  10. הם משנים את דרכם כדי להגיש עזרה לאנשים אחרים.

הניסיון שלי מראה שהסעיפים האלו נכונים, וברוב המקרים, אם אתם עונים על רובם ב"כן! אני כזה!", סביר להניח שתצליחו מאוד במיזם המקוון שלכם. אבל יש כמה סעיפים חדשים שאני מבקש להוסיף לרשימה הזו.

מאפיינים נוספים של יזמים מצליחים באמת

הם יודעים מה ללמוד, מתי ללמוד, איך ללמוד וממי ללמוד. אי אפשר להיות יזם טוב, בלי ללמוד כל הזמן. זה נחמד שיש לנו תארים והסמכות, אבל אנחנו חיים בעידן שבו הידע משתנה כל הזמן, וצריך לדעת מה ללמוד (כדי לא להתעסק בדברים לא חשובים), איך ללמוד את זה (לבד? בקבוצה? עם ספר? בקורס?), מתי ללמוד את זה (אין טעם ללמוד לצבוע לפני שאתם יודעים לפסל, למשל), וממי ללמוד (להיזהר משרלטנים, קורסים שמבטיחים הרים וגבעות ולא מקיימים כלום ושאר "מומחים").

הם יודעים להיעזר באנשי מקצוע טובים, מזהים מי יוכל לקדם אותם ומי סתם מנסה לבצע מכירה ולנצל את תמימותם. ייעוץ טוב יכול לעשות את ההבדל, בעיקר בתקופת ההקמה של העסק, או כאשר רוצים לשפר פעילות או להרחיב אותה. אני מאמין בייעוץ נקודתי-ממוקד, שהוא קצר טווח, זול יותר מייעוץ מתמשך, ולראייתי – מאוד אפקטיבי – משום שהוא נותן לבעל העסק את מיטב הכלים לבצע דברים באופן עצמאי ורק "לתקן מסלול" ולשפר עמדות בנקודות מכריעות של הפעילות העסקית.

הם מכירים את החשבונאות מאחורי העסק. כן, זה יכול להרתיע רבים, אבל זה לא כל כך מסובך כפי שאתם עשויים לחשוב. היכרות אינטימית עם הוצאות/הכנסות של העסק היא חשובה ביותר, בעיקר בהתחלה.

הם יודעים להתאזר בסבלנות. זה אחד הדברים החשובים, עסק הוא בנייה לטווח רחוק, ופעם אחר פעם אני רואה יזמים חסרי סבלנות שפשוט מתישים את עצמם בציפייה שהרווח יפול עליהם מהשמים. לאט לאט, זה לוקח זמן, אבל בסוף תראו תוצרים. העיקר לא להרים ידיים.

הם יודעים לקבל ביקורת בונה בצורה טובה ושימושית. הם יודעים להמיר אפילו ביקורת שלילית מאוד לטובתם, ולהפוך אותה לכלי עבודה לשיפור הפעילות שלהם וחיזוק הביטחון העצמי שלהם.

יש להם קול (Voice) ייחודי, אישי, טביעת אצבע, "אומפף" כזה שייחודי רק להם. זה מאפשר להם לבדל את עצמם ולהיות מיוחדים בזירה בה הם פועלים.

הם אוהבים שיתופי פעולה ומאמינים בהם. אנשים שמשתפים פעולה, נותנים מעצמם לאחרים ולוקחים חלק בפעילויות שיש להן ערך חברתי-אישי ולא רק כלכלי, בהכרח, מצליחים יותר. זו עובדה שאני נתקל בה המון, ושמח לראות שאנשים מפנימים אותה ונהנים לממש אותה. זה כיף לתת לאחרים ולהיות חלק ממשהו גדול יותר, בעיקר משום שכעצמאיים אנחנו חשופים לבדידות גדולה מאוד.

הם אופטימיים, אבל גם ריאליים. כיזמים, אנחנו תמיד צריכים לשמור על רמה מסויימת של אופטימיות ריאלית ככל האפשר. יש בהחלט מקום לספקנות והססנות, הן מגנות עלינו מפני החלטות בזק-שגויות, אבל אסור לשקוע בלבטים או לתת לפסימיות להכתיב את המסלול שנעשה. יזמים מוצלחים יודעים, אפוא, את התמהיל הנכון בין ספקנות לריאליזם לאופטימיות.

אלו המאפיינים העיקריים שמצאתי אצל יזמים מצליחים שאני מכיר ומלווה. למדתי מהם המון, ונוכח זה, אני כל הזמן משתדל לשפר את עצמי בנקודות הספציפיות שבהן אני פחות חזק (כמו סבלנות, למשל, שקצת חסרה לי דווקא בתקופות שבהן אני זקוק לה יותר מכל). אם יש לכם את המאפיינים האלו, בחלקם הגדול, סביר להניח שאתם יזמים טובים או שיש לכם את הפוטנציאל להיות כאלו. תתפלאו אולי לדעת, שאם אתם כאלו, אתם נמצאים בחלק הגבוה של הסקאלה היזמית, הרבה מעל בעלי עסקים רבים ושונים סביבכם, ושהסיכוי שלכם להצליח ביזמות מקוונת או בכלל הוא גבוה מאוד. חבל לפספס אותו.

ואם אתם לא עונים להגדרות האלו? אמנם אלו חדשות פחות טובות, בעיקר אם אתם יזמים, או רוצים להיות כאלו, אבל יש בהחלט מקום לתקווה. חלק ניכר מהמיומנויות האלו ניתן ללמידה ורכישה עם הזמן, באימון וסבלנות. אתם יכולים לאמץ לעצמכם הרגלים בריאים יותר שיכניסו גם אתכם למועדון היזמים המצליחים. כל מה שצריך לעשות, הוא פשוט לעקוב אחר המאפיינים האלו, ולדאוג שתענו על הקריטריונים וההתנהגויות שהם מציבים.

קרדיט תמונות: Camille Rose,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: