הנעה בהנאה: מיקום השליטה בחיינו

האם השליטה על חיינו נתונה בידינו, או שמא היא נתונה בידיהם של אחרים, כוחות טבע או אלים שונים? שאלה זו היא אחת מהשאלות המרכזיות בציוויליזציה האנושית, והיא חוצה תרבויות, עמים ופרטים בודדים. באופן לא מפתיע, היא קריטית לתהליך העבודה היזמית ולכן חשוב לאמוד אותה ולעמוד על טיבה תוך כדי תנועה. כתבה שלישית בסדרה

בכתבה הראשונה בסדרה הצגתי בפניכם את שיטת העבודה שלי עם יזמים, והתמקדתי בשאלת המוטיבציה (הנעה) בעבודת היזם. בכתבה השניה העליתי את שאלת מקור ההנעה, חיצוני מול פנימי, ואת האופן שבו האינטראקציות בין פנים לחוץ משפיעות על היכולת של היזם להתמודד עם קשיים ואתגרים שהם חלק בלתי-נפרד מהחיים העסקיים. בכתבה זו אציג עניין נוסף שרלוונטי לעבודתנו המשותפת ולחיי היומיום של כולנו: מיקומו של מוקד השליטה.

כאמור, אחר שביררנו את שאלת ההנעה הפנימית והחיצונית והמגע בין השתיים, נפנה לשאלה בעלת אופי מעט פילוסופי, אך עדין רלוונטית ביותר לחיינו ולעבודתנו. שאלה זו נוגעת לאופן שבו אנו תופשים את חיינו, קרי האם השליטה על חיינו נתונה בידינו, או שמא היא נתונה בידיהם של אחרים, כוחות טבע או אלים שונים? שאלה זו היא אחת מהשאלות המרכזיות בציוויליזציה האנושית, והיא חוצה תרבויות, עמים ופרטים בודדים. בפסיכולוגיה, מכנים את ההתייחסות למידת השליטה של אדם בחייו במונח מיקום השליטה, או מיקוד השליטה. ההתייחסות למיקום השליטה מאפשרת לעתים לנתח ולהסביר את התנהגותו של האדם.

מיקום שליטה פנימי אומר שהאדם חש כי השליטה בחייו, במציאות ובדברים הקורים לו נתונה בידיו. אדם כזה רואה עצמו כשולט על הדברים, הוא בדרך כלל אקטיבי בהתייחסות לחיים, נוקט בפעולות על מנת להוציא אל הפועל תהליכים וכדי להתקדם אל עבר המטרות והיעדים. אם להודות על האמת, כמעט כל היזמים שפגשתי היו אנשים בעלי מיקוד שליטה פנימי, שהאמינו שהם יכולים להוביל את עצמם, ואולי גם אחרים, בתוך הנישה העסקית שבנו לעצמם.

אדם בעל מיקום שליטה חיצוני מרגיש כי הדברים המתרחשים לו הם מחוץ לתחום השליטה שלו. הוא מאמין שהדברים המתרחשים סביבו הם תוצאה של התנהגות הסביבה, ולעתים גם אמונות דתיות כאלה ואחרות. אנשים בעלי מיקום שליטה נותנים בדרך כלל חשיבות רבה למושגים כמו מזל, גורל ומקריוּת, ונוטים להתנהגות פסיבית יותר בכל הקשור לגורלם.

אין זה אומר שאנשים בעלי מיקוד שליטה חיצוני אינם יכולים להקים עסק. עם זאת, סביר להניח שהם יתקלו במכשולים כבר בשלבים הראשונים של עבודתם, או יאטו את פעילותם ברגע שיתקלו בביקורת או מכשול (שבו – לצערנו – כל יזם נתקל בשלב כזה או אחר). במקרים כאלו, האתגר האמיתי הוא לאפשר ליזם לשמור על אמונותיו ובו בזמן "לחלחל" פנימה מסרים מחזקים שיסייעו לו להחזיק במושכות ולנהל את עצמו במקום לתת לאחרים או לנסיבות לנהל ולהוביל אותו ואת עסקיו.

בראייה העסקית, מיקוד השליטה חשוב להבנת היכולת של היזם להתמודד עם האתגרים שעצמאות עסקית צפויה לזמן לו. אדם המתאפיין במיקוד שליטה פנימי עשוי לחוש בטוח יותר להתמודד עם נסיבות קשות ומורכבות, ועל פי רוב הוא יוכל להיחלץ ממצבים המסכנים את פעילותו העסקית ואף להימנע מהם. כך שלמעשה חלק חשוב בעבודה עם יזמים נוגע לזיהוי הדפוס הזה בחייהם, ותפקידו של המלווה או היועץ העסקי לדאוג לשמור על מיקוד שליטה מאוזן תוך עידוד חשיבה עצמאית ופרקטית של היזם נוכח מציאות חייו.

בכתבה הבאה נדון במדרג המניעים של מאסלו ובאופן בו הוא יכול לעזור לנו לשפר את המוטיבציה שלנו בדרך אל ההגשמה העצמית והמקצועית.

קרדיט תמונות: Amy, CC BY 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: