הקמת עסק חדש: ללכת על בטוח

איך לשכנע את הבוס להמשיך להעסיק אתכם כעצמאים, כיצד להקים עסק במקביל לעבודה במשרה מלאה, מדוע כדאי לפעמים לשקול לקחת שותף עסקי (ואיזה) ועוד רעיונות לשיפור הביטחון הכלכלי שלכם בתקופת ההרצה וההקמה של העסק החדש שלכם

לא פעם שמעתי את המשפט "אני מת/ה מפחד" בהקשר של עבודה כעצמאי. ולמרות זאת, ברחבי העולם פועלים מיליוני עסקים זעירים וקטנים, המכסים כמעט כל תחום פעילות שתוכלו לעלות על דעתכם, חלקם הגדול מתנהל ממש מהסלון של המנכ"ל. יש כמה קשיים שעוצרים את חלקנו בדרך לשם, אבל (כפי שאתם בטח יודעים כבר) יש לי גם כמה רעיונות שיעזרו לכם להתגבר עליהם. הפעם: על החשש של אנשים רבים מפני חוסר הביטחון הכלכלי הטמון, לדעתם, בעבודה כעצמאיים.

ראשית כל, ברוכים הבאים למועדון. חשש מפני כישלון הוא גורם חשוב להצלחה, למעט במקרים בהם הוא משתק אתכם לחלוטין. אם אתם רוצים ללכת על בטוח, תוכלו לנקוט בכמה שיטות שיתנו לכם לישון בשקט בלילה. הנה כמה רעיונות שמימשתי בשלבים שונים של חיי, ועבדו יופי טופי. אולי הם יתאימו גם לכם?

1. להיות עצמאי ושכיר בעת ובעונה אחת

"להיות עצמאי/ת" נדמה, לרובנו לפחות, כהתחייבות של 100% ואולי אפילו קצת יותר. בפועל, יש לא מעט עסקים ועוסקים שעושים זאת "מהצד", במקביל לעבודתם כשכירים. אני, לדוגמה, הקמתי את החברה שלי ב-1998, אך רק ב-2008 פרשתי לחלוטין ממשרתי כשכיר. אם אתם שכירים המתחילים בקריירה עצמאית צדדית, חשוב שתעיינו בחוזה העבודה שלכם, ובמקביל תבדקו עם המעסיק שלכם מה תחום הפעילות שהוא מתיר לכם לעשות מחוץ למסגרת עבודתכם. אני הקפדתי על הפרדה מוחלטת בין התפקיד שלי כשכיר, לבין עבודות הפרילנס שעשיתי - ובחרתי בדרך כלל בפעילויות שאינן נושאות רווח, כדי לא לעצבן אף אחד.

2. לשכנע את הבוס להעסיק אתכם כעצמאיים

שיטה שניה ולא רעה בכלל, היא לגשת לבוס/ית, ולבקש לשנות את אופן ההעסקה שלך בחברה. תופתעו לגלות כמה עסקים ישמחו לדלל את מצבת השכירים שלהם, לטובת עובדי חוץ ופרילנסרים. עם חוזה מתאים, תוכלו להבטיח לעצמכם כמעט את כל הבטחונות שעבודה כשכיר נותנת (כולל חוזים לשנה, שנתיים ויותר), ועל הדרך להרוויח קצת יותר. ההוצאות שלכם כעצמאיים מוכרות לצורכי מס, ובו בזמן אתם יכולים למצוא אפיקי הכנסה נוספים, בקצב שלכם.

אם אתם ניגשים לבוס לדבר איתו על מעבר משכיר לעצמאי, הזכירו לו (בדרך אגב) שהיתרונות עבור העסק ועבורו כמנהל הם עצומים. "אתה בטח יודע שמלבד חיסכון של עשרות אחוזים במיסי מעסיק, אתם מבטלים גם את הצורך בפיצויים", הוא משפט מוצלח. בכלל - דעו שהמעסיק משלם לא מעט כסף, מלבד הסכומים היורדים לכם מדי חודש, בעבור העסקתכם. סכומים אלו נחסכים, כשהוא עובר למודל העסקה כנגד חשבונית/קבלה. עם תכנון נכון, ועל בסיס משכורתכם כשכירים, תוכלו לדאוג לעצמכם לביטחונות מכאן ועד דמשק - כולל ביטוחי מנהלים, חיים, פנסיה וכו' - ולא תאמינו כמה זה פשוט וקל. אני למשל משלם פחות מ-500 ש"ח לחודש, כדי ליהנות מכל הכיסויים, ההטבות והביטחונות שהיו לי קודם כשכיר במשכורת של כ-15 אלף ש"ח. זאת, כמובן, מלבד שורה של קרנות, ביטוחים נוספים והשקעות שפיתחתי לעצמי, כהכנה לימים סגרירים. שום מעסיק, נדיב ככל שיהיה, לא יציע לכם עתיד ורוד יותר מאשר זה שתוכלו לסדר לעצמכם.

3. לאגור רזרבות לפני יציאה לעצמאות

יזמים מסוימים יעדיפו, או יהיו חייבים, לעבוד מהרגע הראשון באופן עצמאי, ללא תלות במעסיק קבוע כלשהו. לדוגמה: עובד הייטק שהחליט לעשות שינוי מקצועי למורה נהיגה, יגלה עד מהרה שקשה לעבוד במשרד ובו בזמן להעביר שיעורים. עיתונאית שפרשה מעבודתה והחלה לעבוד ככתבת פרילנסרית, עשויה להחליט שלא לכתוב עבור גוף התקשורת הקודם בו עבדה, משום שהוא דורש בלעדיות ומונע ממנה לכתוב בעיתונים אחרים. במקרים אחרים, אתם פשוט לא תרצו להמשיך לעבוד עבור המעסיק הקודם שלכם, מכל סיבה שהיא, וזה לגמרי בסדר. במקרים כאלו, כדאי לתכנן מראש ולדאוג למאגר רזרבות ושומנים, שיעזרו לכם לצלוח את התקופה הראשונה שבה צפויות הכנסות דלילות, אם בכלל.

הסכום לו תזדקקו תלוי בגורמים רבים, והוא משתנה מעסק לעסק, ממנהל למנהל. ישנם עסקים המחייבים הוצאות גדולות (על ציוד, מוצרים, משרדים/חנויות וכו'), ואחרים שאינם מצריכים שום הוצאה משמעותית (כתיבת מאמרים מהבית). יש מנהלים שיסתפקו בשכר מינימלי בשנתם הראשונה, ואחרים לא יסכימו לרדת ברמת ההכנסה שלהם, או באיכות החיים שלהם, כתוצאה מיציאתם לעצמאות. יודעים מה? הם צודקים. כדי להעריך כמה כסף אתם צריכים לשים בצד, נסו לחשב את ההוצאות העתידיות של העסק המתהווה, ואני ממליץ תמיד גם לקחת בחשבון את התרחישים החמורים ביותר שיכולים לקרות לכם. אם אין לכם צורך במלאי, רכישות ציוד מיוחדות, ואם אתם עובדים מהבית ולא מעסיקים עובדים - אין סיבה שהעסק שלכם יצריך יותר מדי רזרבות. אבל אם העסק שלכם אמור לממן את סגנון החיים שלכם, ואם סגנון החיים שלכם אינו סגפני להחריד, הרי שתצטרכו לתת את הדעת גם על מצבכם הכלכלי האישי, ולכן לשים בצד קצת אקסטרות, כדי שתוכלו לפרגן לעצמכם במשכורת סבירה גם בחודשי אפס הכנסות.

  • בתקופתכם כשכירים, פתחו קרן או תוכנית חיסכון גמישה, והפקידו לתוכה סכום מסוים מדי חודש, כהכנה לעסק העתידי שלכם.
  • גייסו מראש 2-3 לקוחות אסטרטגיים. אלו יכולים להיות לקוחות שיבקשו עבודה חד-פעמית יקרה ורווחית, או כאלו שיסכימו להישאר איתכם תקופה ארוכה ולהבטיח לכם מידה מסוימת של יציבות. הכנסה קבועה חודשית היא דרך מצוינת ליצור לעצמכם תשתית כלכלית טובה, לפני שאתם יוצאים לדרך. אל תשכחו להחתים אותם על הזמנת עבודה / חוזה למתן שירותים מתמשכים!
  • בררו האם העסק שלכם זכאי להטבות, הקלות ואולי אפילו סיוע כלכלי. תוכלו לעשות זאת בעזרת יועץ מקצועי, המתמחה ברישוי עסקים בתחום העיסוק שלכם, או עם חברים העוסקים בתחום.
  • צרו הכנסות אוטומטיות, גם כשכירים. כותבים בלוג? שלבו בו מודעות פרסומיות, שיכניסו לכם כמה עשרות/מאות שקלים בכל חודש. לא תאמינו כמה ביטחון סכומים קטנים, אך קבועים, יכול לתת לפעמים.
  • הרחיבו את שולי הרווח, בלי להעלות את המחיר. הטריק הכי ישן, פשוט ובו בזמן מסובך בספר החוקים לעסקים. איך מגדילים את הרווח שלכם, בלי להעלות את המחיר הסופי ללקוח? זה תלוי, כמובן, בעיסוק שלכם, אבל יועץ מקצועי יוכל לעשות את העבודה ולהראות לכם איפה תוכלו לחתוך, והיכן תוכלו להרחיב, כדי להעלות בעשרות אחוזים - במקרים מסוימים אפילו במאות אחוזים - את הרווח שלכם על אותה עבודה בדיוק.

4. הכניסו שותפים

שותף טוב יכול לעשות לכם את החיים הרבה יותר קלים - ולהיפך. באמצעות בחירה נכונה של שותף או שותפים, תוכלו לייצב את העסק ולתרום ליכולת השרידות שלו בטווח הרחוק:

  1. ספונסר / משקיע כלכלי הוא זה שמאמין בכם, ומוכן לתת לכם את הסכום ההתחלתי הדרוש למימון העסק בשלביו הראשונים. זאת, כנגד השבת הסכום בצירוף ריבית מוסכמת מראש, במרוצת הזמן. תוכלו לקבל מימון מקרנות, גופים כלכליים, חברות עסקיות או בני משפחה (לא מומלץ בכלל, כפי שאתם בטח מבינים). תוכלו לקבל מימון שוטף (תשלום חודשי קבוע, כיסוי הוצאות שוטפות וכו') או מימון חד פעמי שיחולק על ידיכם לאורך זמן שנקבע מראש. שימו לב שמעמדו של שותף כלכלי כמשקיע, יכול להיות "שקט" (קרי כזה שלא מתערב כלל בניהול העסק) או "מעורב" (הלוקח חלק בניהול השוטף, בקבלת ההחלטות וכו').
  2. שותף מלא. במקרה כזה, אתם מוכרים חלק ממניות החברה / תאגיד לאדם שני או/ו יותר. תוכלו למשל ליצור מודל של 30%-70% לטובתכם, וכך לממן 30% מהפעילות העסקית ע"י גורם חיצוני, הלוקח על עצמו למעשה שליש מהסיכון והסיכוי של העסק. מודלים של 50%-50% אינם מומלצים בדרך כלל, לפחות לא כשלב ראשון, משום שאז אתם מאבדים מיידית את השליטה שלכם בעסק שהקמתם בעצמכם. גם האופציה של 51-49 אינה קורצת, כי בבוא העת, האחוז הקטנטן הזה יכול להזיק לכם מאוד בבית המשפט. בחרו במודל כזה אך ורק אם השותף הוא באמת שותף מלא לעסק, אם אתם סומכים עליו, ואם הוא מתחייב בפניכם לקחת חלק פעיל בניהול העסק ובאחריות (הכלכלית, המשפטית ומה לא) המוטלת עליכם.
  3. שותף אסטרטגי. כדי להקים את אחד המיזמים העסקיים שלי, חברתי לגוף כלכלי גדול שמימן את פעילותי במשך כ-3 שנים, לטובת שימוש עתידי בתוצרת החברה שלי. לימים זה השתלם לו מאוד, אולי אפילו יותר ממה שזה השתלם לי, אבל בתחילת הדרך זו הייתה האפשרות היחידה שבה אוכל לקיים את הפרויקט ולדאוג למימונו.

5. קחו הלוואה

גם אני מצטמרר כשאני חושב על הלוואות, אבל לפעמים הן הדרך היעילה (והזולה) ביותר להשיג מימון ראשוני לעסק שלכם. רוב הבנקים יציעו לכם מסגרת אשראי רחבה למדי כלקוחות עסקיים, בהצגת בטחונות מתאימים כמובן. בהנחה שאתם עוסקים מורשים/פטורים, ממילא אתם ערבים אישית לעסק, או אז הלוואה מצומצמת ומוגדרת, עם החזר חודשי נמוך יחסית שיכוסה על ידי הכנסות בסיסיות ביותר, עשויה להיות דרך לא רעה בכלל לסיפתח כלכלי טוב. מומלץ לבחור בגורם רשמי (בנק למשל...), ולהעדיף שלא לקבל הלוואות מעסקים בשוק האפור או/ו מאנשים פרטיים ובפרט לא קרובי משפחה. בכל מקרה, הבטיחו מראש שתוכלו לעמוד בהחזרי ההלוואה גם במקרה של קטסטרופה כלכלית. איך? על ידי שמירת חלק מהסכום שלוויתם בצד, כסוג של ערבון זמין ונזיל למקרה הצורך.

אלו חמש דרכים שאני מוצא שימושיות במיוחד, ובתקופות שונות עשיתי בכולן שימוש כזה או אחר. אני יודע שיש עוד מודלים רבים להבטחת ההכנסות שלכם, ובטוח שתוכלו, בעצמכם, להציע בתגובה כמה רעיונות לא רעים בכלל (בכלל, הגיע הזמן שתתחילו להגיב, כי אני יודע שאתם כאן!).

קחו בחשבון שהמידע בכתבה זו הוא חלקי ואישי מאוד, ומבוסס על ניסיוני הפרטי. הכתוב כאן אינו בגדר המלצה או הצעה, ובוודאי שלא הוראה לפעולה, אלא רק מספר רעיונות שמימשתי בהצלחה - ואולי יהיו רלוונטיים גם לכם. בכל מקרה, אין האמור לעיל מהווה תחליף, משום סוג, לייעוץ מקצועי ואישי עם איש מקצוע. לשאלות נוספות מוזמנים לפנות אלי בכל עת (גם בדף הפייסבוק של כאן עובדים בכיף).

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: