לשווק באמצעות סיפורים: 12 טיפים זריזים לסטוריטלינג שיווקי אפקטיבי

סטוריטלינג הוא אמצעי שיווקי יעיל במיוחד כשזה מגיע ליצירת סקרנות ועניין, העמקת הקשר עם הקוראים שלכם, והנעתם לפעולה. מהקשבה פעילה לקהל, דרך מיקרו-סיפורים ועד ההבחנה החשובה בין showing ל-telling - רשימת טיפים פשוטים שיקחו את כישורי הסטוריטלינג שלכם לשלב הבא

סטוריטלינג הוא טכניקת כתיבה בה ניתן להשתמש לצורך שיווק העסק שלנו, בעזרת סיפורים ותכנים שעונים למבנים סיפוריים מוכרים ואוניברסליים. על ידי שימוש בטכניקות הסיפור אנחנו משיגים חוויה עמוקה יותר, קשר עם הקהל, עניין, סקרנות וקשב גבוה - מה שמשפר את ביצועי השיווק משמעותית ומאפשר לנו לבנות סביב התכנים שלנו, והעסק שלנו, קהילה שוקקת של צרכנים ומתעניינים.

זה ממש לא טרנד, וזה ממש לא "נושא חם ולוהט". מאז ומתמיד שיווק היה כרוך ביכולת של המפרסם לספר סיפור. סטוריטלינג בשיווק מאפשר לנו למשוך תשומת לב, ליצור היכרות עם אישיות המספר (העסק), העמקת הקשר עם הלקוח, העברת מידע שימושי והדרכות, יצירת הזדהות, מתן השראה, יצירת שינוי דרך דוגמאות ומשלים, העברת רגשות והכי חשוב - הנאה, הירגעות ואסקפיזם. סיפור טוב ממלא מספר רחב של פונקציות ולכן סטוריטלינג הוא טכניקה שמאוד כדאי לכם לבדוק על הקהל שלכם.

במסגרת ההרצאה שלי "מסביב למדורת השבט: סטוריטלינג בעידן השיווק הדיגיטלי", נתתי עשרות טיפים וכלים לכתיבה שיווקית המתבססת על עקרונות הסטוריטלינג. במאמר זה אני רוצה להביא בקצרה טיפים ממוקדים שיעזרו לכם לגשש ולהתנסות בסטוריטלינג, ולעשות את זה כמו שצריך.

הקשיבו לקהל שלכם. שמעו מה מטריד אותו, מה מעסיק אותו. כתבו את הסיפורים שלכם במענה לצרכים האלו, העולים בפלטפורמות שבהן אתם פעילים.

נהלו שיחה עם הקהל שלכם. אל תסתפקו רק בלהאזין למידע הזה, אלא עשו בו שימוש. הגיבו, השתתפו בשיחה, כתבו תגובות, שאלו שאלות המשך. מצאו את הדרכים שבהן הקהל מתבטא, את עולם הדימויים שלו, את השפה והסגנון - האם המשלב גבוה או נמוך? האם השפה רשמית או רגילה? 

היו יצרתיים והשתמשו גם במיקרו-סיפורים. סיפור לא חייב להיות מורכב וארוך, אתם יכולים להשתמש בסטוריטלינג אפילו "רק" בתגובה לפוסט של מישהו בפייסבוק. "זה מזכיר לי סיפור שקרה ללקוחה שלי, שהתמודדה אף היא עם לקוחה מעצבנת כמו שתיארת", יכולה להיות התחלה טובה למיקרו-סיפור בתגובה. דרך סקירת מקרה המבחן הזה, אני יכול לספר מי אני, מה אני עושה, איך אני עושה את זה וכמה אני נפלא ומקצועי ומנוסה.

עודדו את הקהל שלכם לספר את הסיפור שלו. הזמינו אותו לספר על עצמו, על היחסים אתכם, על המוצר או שירות שרכש. השתמשו בו כמקרה מבחן, עדות, משוב. הסיפור שלו הוא כלי שיווקי נהדר.

עמדו על ההבדל בין "אתם בטח מכירים את זה ש" לבין "כולנו מכירים את זה ש". כאשר אנחנו יושבים לכתוב, נזכור תמיד לדבר בלשון "אנחנו" (ממש כמו שעשיתי כאן). על ידי שימוש בשפה מאחדת אנו מקרבים את החברים סביב מדורת השבט והופכים את עצמנו לחלק מהקבוצה.

מצאו את הקול הייחודי והאישי שלכם. התאמנו על להוציא אותו החוצה. זה מסע שלם שכתבתי עליו הרבה מאמרים כאן באתר, ואני חושב שכל החיים שלנו הם בעצם תהליך של חיפוש, גילוי, חקירה, פיתוח ושינוי הקול האישי והייחודי שלנו.

קראו ועודדו פעולה, העניקו השראה לפעולה אקטיבית ולשינוי מעשי. סיפור טוב כולל בתוכו הנעה לפעולה, משהו שיגרום לאנשים לקום ולעשות מעשה עם התוכן שקיבלו מכם. אנחנו רגילים לקבל הנחיות מסיפורים: דרך אגדות שלימדו אותנו טוב ורע, סיפורים ששמענו וטקסטים שנחשפנו אליהם, הקליטה של מידע דרך סיפור יעילה מאוד ואם הוא כולל הנעה לפעולה היא בד"כ תעבוד היטב.

אל תעמיסו יותר מדי פרטים ומידע בסיפור אחד. שמרו את זה פשוט, בקיצור, כתבו במשפטים ברורים וקצרים, ואל תסתבכו בניסוחים פתלתלים ומורכבים - אלא אם זה הסגנון שלכם, אתם שולטים בו היטב וזה סוג התוכן המועדף על קהל היעד שלכם.

אל תכתבו בלי לתכנן. לפני שאתם ניגשים לכתוב, תמיד רשמו לעצמכם, בצד, את מבנה הסיפור. התחלה > אמצע > סוף – הכולל גם סגירה וחיבור למסר שביקשתם להעביר. זה נכון לכל כתיבה שיווקית, בפרט בסטוריטלינג שם אנחנו עלולים ללכת לאיבוד מרוב מיקוד בעלילה. זכרו, אנחנו כאן כדי לשווק. 

שמרו על שפה נגישה. אל תשתמשו בז'רגון מקצועי או בעומס רב מדי של מילים טכניות ומורכבות. זה מבלבל ומסיח את הדעת מהעיקר, הסיפור.

ספרו (tell) ואל תראו (show). הצגת עובדות ("שיפור של ככה וככה במכירות") יעילה הרבה פחות כשהיא מגיעה מחוץ לסיפור. הציגו את הסיפור כולו ושבצו בו את ה-show העובדתי והראייתי.

שמרו על קו מחבר – סגנונית ותוכנית – שיאחד את הסיפורים שלכם וישזור אותם יחד. כמובן שחלקי הסיפור השונים צריכים להתחבר, אבל גם הסיפורים שלכם צריכים לנוע על אותו הציר. השתמשו בדמויות קבועות ("זוכרים את הלקוח יוסי מהמכולת?") כדי ליצור הזדהות של הקהל וזכירה של הסיפורים הקודמים. ע"י כך תצרו מארג של משמעויות וקשר מתהווה בין הקהל לסיפורים שלכם.

סטוריטלינג הוא עולם שלם ומופלא של אפשרויות. אתם יכולים להשתמש בו בצורה יצירתית, להתנסות בז'אנרים חדשים של כתיבה, סגנונות ותכנים, אפשר לקחת אותו לכיוון של סטוריטלינג ויז'ואלי (ממוקד צילומים/איורים), ובעצם, לכל כיוון שרק תרצו. זו דרך מצויינת להשתמש בקודים תרבותיים-מילוליים מוכרים וידועים והיא אפקטיבית ביותר כשזה מגיע לחיזוק הקשרים עם הקהל ושיפור ביצועי הכתיבה השיווקית שלכם.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: