כדאי שיהיה לך איזה עיסוק לשעות הפנאי

אני מתייחס לעצמי, בהיותו עצמאי, כעובד בארגון. כמוני, כל עובד בארגון זקוק לגיוון רב ולכן כדאי ליצור סביבות עבודה רבות גירויים, המציעות לעובדיהן יותר מתהליך אחד, יותר ממשימה אחת

את המשפט המשמש ככותרת לרשימה זו אמר לי אחי הטוב, כשישבנו על המדרגה בחצר הבית של אבא, ביום שישי, אחרי ארוחת ערב. הוא אמר זאת תוך כדי סיפור ההתקדמות המפליאה שלו בתחביבו החדש: גינון.

אחי הוא איש היי טק. רוב יומו עובר עליו מול מסכים ועל מקלדת. כדי לאזן את יומו הוא מבלה בשעות הפנאי בטיפוח גינה נהדרת בחצר הבית במושב שהם גרים בו. דשא ופרחים ועצי פרי מניבים. בסופי שבוע הוא גולש, ואפילו בנו כבר גולש עימו.

אתה מוכרח שיהיה לך איזה עיסוק לשעות הפנאי, אמר לי, והתכוון לכך, שאי אפשר שכל הזמן, כל היום, רק אשב ליד שולחן, אכתוב, אשכתב, אקרא, אבדוק עבודות של תלמידיי בסדנאות לכתיבה שאני מעביר ברחבי הארץ.

צחקתי, ואמרתי לו, שראשית, מדי בוקר אני מתאמן במכון הכושר. ושנית, שתחום עיסוקי, הספרות, הוא מאוד מגוון. מדי בוקר אני פותח את היום בכתיבת שלושה דפי בוקר ואחרי כן באימון כושר. בהמשכו אני מלמד בשעות הבוקר, כל יום במקום אחר. אחרי מנוחת צהריים אני כותב שניים-שלושה דפים על מכונת הכתיבה בבית, ואז, כשבן זוגי מגיע הביתה אני בורח אל בית הקפה, עם התיק שלי. הוא לא סובל שאני מעשן בבית, וכדי למנוע את המחלוקות אני מעביר את פעילותי לבית הקפה.

פעילותי שם מגוונת מאוד, הסברתי לאחי. שעה אחת אני משכתב חומר. שעה שנייה מקליד חומר שכתבתי בכתב-יד או במכונת הכתיבה. אחרי כן אני בודק עבודות, כותב סיפור חדש או קורא באחד הספרים שלי, לצורכי הנאה, לצורכי לימוד או לצורכי תחקיר לפרויקט הבא.
בין לבין אני קם, מתמתח, משוחח עם העוברים ושבים, עם באי בית הקפה או עם המלצריות/ים.

יש לי יום מגוון מאוד, שחקתי למולו, גם אם רובו מתקיים על שולחן ועלי מקלדת.

אני מתייחס לעצמי, בהיותו עצמאי, כעובד בארגון. כמוני, כל עובד בארגון זקוק למידת גיוון כזו. למשימות מסוגים שונים, חלקן לטווח ארוך וחלקן לטווח קצר, שגם תסבנה לו גירויים שונים, שיפיקו ממנו תוצאות שונות. ישנם ארגונים, שהתפוקה שלהם כרוכה בשמירה אדוקה על שלבי תהליך קבוע. אך עבודה כזו הופכת מונוטונית, מרגילה את האדם לגירויים קבועים ואינה מאפשרת לו לבטא ולמצות את יכולותיו וכישוריו השונים, ובסופו של יום, הארגון הוא הנפגע מזה, וגם התפוקה יורדת.

לכן, כדאי ליצור סביבות עבודה רבות גירויים, המציעות לעובדיהן יותר מתהליך אחד, יותר ממשימה אחת. גיוון במשימות, בד-בבד עם סידורן בסדר הירארכי של חשיבות, הוא תמצית חייו של ארגון וגם הערובה לפיריון גבוה מצד העובד.

אילן שיינפלד מעביר כיתת יוצר וסדנאות יצירה חד פעמיות או קבועות במוסדות אקדמיים ובארגונים ובחברות. ilanshpr@netvision.net.il

קרדיט תמונות: Capture Queen, CC BY 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: