הקו המשווה: כמה עולה חנות באטסי, איביי ואמזון?

השאלה העיקרית שאנשים שרוצים להתחיל למכור אונליין שואלים היא "כמה עולה לפתוח חנות באטסי, איביי ואמזון?". אי אפשר לענות עליה בקלות, למרבה הצער, משום שיש מרכיבים שונים שאותם צריך לקחת בחשבון – עלויות סליקה, עמלות המרת מט"ח, עלויות חודשיות קבועות ועמלות (באחוזים) מכל מכירה. כדי לעשות סדר בבלאגן, הנה כמה נתונים ומחירים שאתם צריכים לדעת לפני שיוצאים לדרך

אנשים שמתכננים לפתוח חנות באחד מאתרי המסחר הגדולים ברשת, ורוצים להתחיל למכור מוצרים (ובפרט עבודות יד ופריטי וינטג'), מגלים עד מהרה שמדובר בעניין לא פשוט וקצת מבלבל. במאמר זה אתמקד בשלושת האתרים המובילים את תחום עבודות היד בעולם: אטסי, אמזון Handmade החדש ו-ebay. מדובר בשלושה ענקים שמאפשרים להקים חנויות מכובדות ופעילות, בעזרתן ניתן להגיע לקהל קונים בינלאומי רחב ואטרקטיבי מאוד.

מדריכים למתחילים

ההחלטה באיזה מהאתרים להקים את החנות שלכם, היא החלטה חשובה שכדאי להקדיש לה מחשבה מרובה. מעבר להבדלים בעלויות ההקמה והתפעול, כל אחד מהאתרים מעט שונה מהאחרים, בסוג הפריטים ש"עובדים" בו טוב (=נמכרים), בסוג הקהל שמבקר בו, וכמובן, במראה ובסגנון. לדוגמה: למרות שאטסי הוא הקטן מבין השלושה והוא מגיע לקהל קונים קטן פי עשרה מאמזון, למשל, זו זירה נהדרת למכירת עבודות יד משום שקהל המבקרים בו הוא כזה שמכיר, אוהב וצורך עבודות יד, ומגיע לביקור באתר במיוחד כדי לבצע רכישות מסוג זה. לעומת זאת, באיביי תקבלו חשיפה (פוטנציאלית) עצומה – אבל הפריטים שלכם בקלות עלולים ללכת לאיבוד, או להגיע לקהל קונים שמבקר באתר בחיפוש אחר מציאות ומחירים זולים. נוסף על כך, לכל אתר תדמית מעט שונה, שבתורה משליכה גם על העסק הפרטי שלכם.

השאלה העיקרית שאנשים שואלים היא "כמה עולה לפתוח חנות באטסי, איביי ואמזון?". אי אפשר לענות עליה בקלות, למרבה הצער, משום שיש מרכיבים שונים שאותם צריך לקחת בחשבון – עלויות סליקה, עמלות המרת מט"ח, עלויות חודשיות קבועות ועמלות (באחוזים) מכל מכירה. כדי לעשות סדר בבלאגן, הנה כמה נתונים ומחירים שאתם צריכים לדעת לפני שיוצאים לדרך.

כמה עולה לפתוח ולנהל חנות? מהו התשלום החודשי שעלי לצפות לו?

  • באטסי פתיחת/הפעלת חנות אינה כרוכה בתשלום חודשי.
  • באמזון אין עלויות בשלב הזה, אך (כפי הנראה) החל מחודש אוגוסט 2016 ייגבה סכום של 39 דולר לחודש על הפעלת חנות באתר.
  • באיביי תצטרכו לשלם כ-20 דולר לחודש על חנות בסיסית, או 16 דולר/חודש אם תתחייבו לשנה לפחות. ישנן חבילות נוספות, במחיר של 60 דולר/חודש ו-200 דולר/חודש, אך הן מיועדות בעיקר לחנויות גדולות עם מאות ואלפי פריטים. לפירוט האפשרויות ב-ebay לחצו כאן.

איזה אחוז מהמכירות גובים האתרים כעמלה?

חשוב מאוד לברר כמה עמלה גובה כל אתר, משום שסכומים אלו "נוגסים" ברווחים שלכם ויש לקחת אותם בחשבון כאשר אתם קובעים את מחירי המוצרים שלכם בחנות.

  • באטסי תיפרדו מ-3.5% עמלה על כל מכירה.
  • אמזון – 12% מכל מכירה.
  • איביי – 10% על כל מכירה.

כמה עולים שירותי הסליקה וההמרה של הכסף (העברות בין בנקים, המרת מט"ח וכו')?

נוסף על עמלת המכירות (המועברת לאתר), יש להוסיף להכל עמלות סליקה והעברות כספים מחשבונות בחו"ל לישראל.

אם אתם שוקלים להקים חנות באטסי או איביי, עליכם לדעת שהם עובדים בעיקר עם פייפאל (PayPal), שגובה עמלות גבוהות למדי: בעסקה מקומית תיפרדו מ-3.4% + 1.20 ש"ח לפחות, ובמכירות בינלאומיות העמלה תעלה ל-3.9% ותתווסף אליה עמלת מטבע זר (לפי המטבע שתבחרו). אם תרצו להמיר את הכסף (נניח: מדולרים לשקלים) תשלמו 2.5% נוספים. רשימת עמלות מפורטת ומלאה תמצאו בקישור הזה.

באמזון, לעומת זאת, דורשים חשבון בנק אמריקאי או שירות חשבון בנק וירטואלי כדי שתוכלו לקבל את הכספים המצטברים אצלם. מוכרים רבים בארץ עובדים עם Payoneer, שהוא בעצם סוג של חשבון בנק וירטואלי שבו ניתן להפקיד ולמשוך כספים. העמלה בו עומדת על 1% מכל מכירה. קיימת גם עמלת המרה ומשיכה של מט"ח (כ-2% על השער). בשירות זה ניתן גם להזמין כרטיס אשראי מסוג Debit (בעלות של 29.95 דולר לשנה), איתו אפשר לבצע פעולות, משיכות (בכספומט) ועוד. עמלות הכרטיס הן – משיכה מכספומט בישראל – $3.15, במידה והמשיכה מהכספומט נכשלה – $1.00, בדיקת מצב חשבון מהכספומט (בדיקה דרך האתר היא חינם) – $1.00.

כמה עולה לפרסם מוצר באתר?

נוסף על העמלות הנ"ל (זה לא נגמר ? ), באתרים גובים מחיר נוסף על כל מוצר ומוצר שתפרסמו כ-Listing באתר.

  • באיביי המחיר נקבע לפי החבילה שבחרתם. בחבילת הבסיס מקבלים 150 פריטים במחיר קבוע ו-100 פריטים למכירה פומבית. כל פריט נוסף יעלה לכם 20 סנט (למחיר קבוע) ו-25 סנט (למכירה פומבית). המחיר הוא חד-פעמי ומשלמים אותו בעת הקמת המוצר בחנות. הוא תקף כל עוד המוצר באוויר – קרי, עוד לא נמכר או הוסר מהאתר.
  • באטסי תשלמו גם 20 סנט על כל פריט שתעלו לאתר. שם התשלום הוא ל-4 חודשים, לאחריהם תצטרכו לשלם אותו שוב כדי להחזיר את המוצר לאוויר.
  • באמזון לא גובים בשלב הזה תשלום עבור פרסום מוצרים.

לנוחיותכם, טבלה משווה המסכמת את עיקרי העלויות והמידע שצריך לדעת לפני שמתחילים בהקמת החנות. גולשים מהסלולר? לחצו כאן לצפייה בטבלה בפורמט גרפי.

ebay – חבילת בסיס אמזון Handmade אטסי אתר / קריטריון
החל מ-20$ לחודש ללא התחייבות
או 16$ לחודש בהתחייבות לשנה
חינם עד אוגוסט 2016, לאחר
מכן: 39$ לחודש
אין תשלום חודשי מחיר חודשי
בחבילת הבסיס: 150 פריטים עם מחיר קבוע
ו-100 פריטים במכירה פומבית
אין הגבלה אין הגבלה מספר פריטים שניתן לפרסם בחנות
10% 12% 3.5% עמלת מכירה
דרך PayPal
עסקה מקומית: החל מ-3.4% + 1.20 ש"ח לעסקה
מכירות בינלאומיות: החל מ-3.9% + עמלה נוספת לפי המטבע
עסקאות במטבעות זרים: עמלת המרה של 2.5% מעל שער החליפין
סליקה דרך שירות פיוניר
עמלה של 1% מכל הכנסה בחשבון
קיימים פתרונות סליקה נוספים
דרך PayPal
עסקה מקומית: החל מ-3.4% + 1.20 ש"ח לעסקה
מכירות בינלאומיות: החל מ-3.9% + עמלה נוספת לפי המטבע
עסקאות במטבעות זרים: עמלת המרה של 2.5% מעל שער החליפין
עמלת סליקה והמרה
במשיכה מתחת ל-1,000 ש"ח: 8 שקלים, מעל – חינם במשיכה מתחת ל-1,000 ש"ח: 8 שקלים, מעל – חינם עמלת משיכה (PayPal)
בסביבות ה-15% 13%-15% 7.5%-10% עמלה מצטברת אופיינית
לחנות קטנה המוכרת
במטבע זר וממירה לשקלים
מעבר ל-100/150 פריטים הניתנים ללא תשלום בחבילה, תוספת של 0.80-1 ש"ח לכל פריט נוסף בחנות.
אין תקופת חידוש: הפריט תקף עד שנמכר/הוסר מהחנות
ללא כ-80 אגורות למוצר למשך ארבעה חודשים, לאחריהם משלמים שוב עמלה במידה והמוצר לא נמכר / לא ירד מהחנות עלות פרסום מוצר
קהל מאוד מגוון, אספנים, מחפשי מציאות וכדומה. אתר חדש, עדיין לא ניתן לקבוע מאפיינים של קהל הקונים וסוגי רכישות אתר פופולרי בקרב חובבי עבודות יד ואמנות, מאפשר פנייה לקהל בינלאומי רחב מאפיינים מיוחדים
157 מיליון 250 מיליון 20 מיליון גולשים פעילים
חנויות חדשות נמצאות בתקופת ניסיון ומוגבלות במספר הפריטים שניתן למכור וכן במחיר מקסימום. הערות

בכתבה הבאה: השוואה בין אתרי החנויות בישראל – מרמלדה, my store's, הבוטיק, לאשה שופינג ועוד – מהם המחירים בישראל, איזה אחוזים הם לוקחים מכל מכירה, ואיפה הכי כדאי לפתוח חנות שפונה לקהל הישראלי. לעדכונים, עשו לייק לדף הפייסבוק של "כאן עובדים בכיף".

באיסוף הנתונים השתתפו חברי קבוצת "מרמלדה מרקט, אטסי ומה שביניהם" בפייסבוק. תודה לכל מי שהגיב וסייע לאיסוף המידע והבאתו לפרסום. 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: