עבודה לנוער: תשכחו ממלצרות ודוכנים – גם צעירים יכולים לעבוד מהבית

העבודה מהבית היא חלופה מצויינת לעבודת הנוער הרגילה והשוחקת, שגורמת לצעירים רבים לחוויה שלילית. כתיבת מאמרי SEO, עיצוב גרפי, ניהול דפי פייסבוק, שיעורים פרטיים אונליין, תמיכה מרחוק לאנשים עם בעיות במחשבים ואפילו עוזרי מחקר, ניהול קמפיינים ושירותי מזכירות – הנה כמה עבודות המתאימות גם לבני נוער ומתחילים

עבודה לנוער נתפסת אצל רובנו כמשהו זמני, פשוט ולא מאתגר במיוחד: עובדי דלפק, מחלקי פליירים, קופאים, עובדי דוכנים וירידים, סדרנים, מלצרים וכדומה. אבל זה לא חייב להיות כך. אני, למשל, התחלתי לעבוד בגיל 14 – כמורה פרטי לתלמידי יסודי (בגדול, זה היה סוג של בייביסיטר משודרג שגם עזר לילדים עם שיעורי הבית). בגיל 16 כבר הייתה לי עבודה אמיתית, כתומך טכני בחברת אינטרנט. שם למדתי בניית אתרים וגרפיקה ממוחשבת, במקביל לתמיכה בלקוחות החברה (שהתחברו באותם ימים לאינטרנט החלוצי ולרשת מקומית שנקראה BBS). עבדתי שם עד לגיוסי לצה"ל בגיל 18 – כך שכבר בסיום התיכון היה לי ביד מקצוע וניסיון, מה שפתח לי הרבה מאוד דלתות בהמשך ובמידה רבה עזר לי להגיע למקום בו אני נמצא היום.

הצעדים הראשונים שבני נוער עושים בתחום התעסוקה הם משמעותיים בעיניי ואני חושב שאסור לזלזל בהם. עבודות מתישות, מעייפות ושוחקות ישאירו חותם שלילי ויצרבו חוויות שליליות על הצעירים. לא זו הדרך להיחשף לתחום העבודה, שעתיר קשיים ואתגרים ממילא. העבודה הראשונה של בני הנוער צריכה להיות ידידותית ומאתגרת עד כמה שאפשר, להתאים לכישורים וליכולות הספציפיים שלהם, ולא רק כזו שמנצלת את זמינותם ונכונותם לעשות (כמעט) כל דבר תמורת תשלום מגוחך.

כאן בדיוק נכנסת לתמונה העבודה מהבית, כחלופה לעבודת הנוער הרגילה. גם צעירים יכולים לקחת חלק בתחום התעסוקתי המתפתח הזה, ולהרוויח כסף ממשרות יותר מאתגרות, יותר מעניינות, וגם יותר משתלמות כלכלית. על ההורים לעשות סוויץ' בראש ולהבין שהדור של ימינו פועל במציאות מעט שונה, שבה האופציות הולכות וגדלות. ממש לא חייבים להיות מקובעים על תפקידים זמניים ומשרות חלקיות: עם הנחיה וליווי נכונים, בני הנוער שלכם יכולים למצוא לעצמם כיוון, שאיפות ואפילו התחלה של קריירה מרתקת.

איך מסדירים את העבודה מבחינה חוקית

בכל עבודה שיבחרו, יש לדאוג להסדיר את המעמד החוקי של הצעירים ולספק להם תשתית חוקית לעבוד. חברות עשויות לבחור להעסיק אותם כפרילנסרים – ואז הם יצטרכו לפתוח תיק בביטוח לאומי, מע"מ ומס הכנסה ממש כמו עוסק מבוגר (אפשרי מגיל 16 לרוב העיסוקים, ומגיל 18 למיעוטם). יש לעיין במדריכים הרלוונטיים המפורטים במדריך המלא להקמת עסק חדש. לפרטים יש לגשת עם אחד ההורים לסניף רשות המיסים ולקבל מידע בייעוץ אישי. אופציה נוספת היא העסקה בתלוש משכורת, ואז אין כאבי ראש של דיווח עצמי לרשויות. ממש כמו עבודות "רגילות" הדורשות נוכחות פיזית, גם כאן המעסיק ישלם עבור הצעיר את העלויות הנלוות כמו מס הכנסה וביטוח בריאות. מומלץ לשקול לעשות ביטוח פרטי ואפילו קרן חיסכון קטנה. אם כבר טבילה בעולם המבוגרים, אז למה לא ללכת עד הסוף וליהנות מהשקעה קטנה שתלמד אותם דבר או שניים על חיסכון לטווח רחוק?

אילו תפקידים יכולים להתאים כעבודה לבני נוער?

אני מאמין שבני נוער אינטיליגנטים ויצירתיים יכולים למלא כמעט כל תפקיד שמבוגרים מאיישים, אם רק תינתן להם האפשרות וההנחייה הנכונה. מבחינה רגשית, ייתכן והם יצטרכו ללמוד לווסת את הרגשות שלהם בתוך סביבת עבודה שיכולה להיות קצת לחוצה ומאיימת לפרקים, וטבילת האש בעולם המבוגרים עלולה להיות לא נעימה במיוחד (אפילו מבוגרים מתקשים בכך, לפעמים). אבל שכלית, איני רואה שום סיבה שצעיר עם ראש על הכתפיים לא יוכל למלא תפקידים מעשיים שונים: כתיבה ועריכת תוכן, עיצוב גרפי, בניית אתרים ועוד.

כתיבת מאמרי SEO ותוכן לאתרי אינטרנט ובלוגים שונים

זהו תחום שתמיד יש בו ביקוש לכותבי תוכן, בעיקר אם הם מוכנים לקחת מחירים נמוכים. הסכומים בשוק נעים בסביבות ה-80-60 שקלים למאמר בסיסי ועד 150-200 ש"ח ומעלה למאמר איכותי. בהתחשב בשכר שבני נוער מקבלים בעבודות מסורתיות לצעירים, גם תשלום של 50-40 שקלים, שמעליב כותבי תוכן מבוגרים (ובצדק!), יכול להיחשב כסכום יפה לצעיר בתחילת דרכו. הדבר מאפשר לצעירים להיכנס לשוק באופן אגרסיבי, להציע תמחור אטרקטיבי מאוד, ועם קצת כישרון ויכולות כתיבה טובות – להגיע להכנסות מרשימות. רעיון מושלם לצורך עבודה לנוער וצעירים הרוצים להתחיל להיכנס לתחום וכרטיס כניסה לתעשייה גדולה ושוקקת שרק צפויה לגדול עם השנים.

איך נכנסים לשוק? בונים אתר פשוט עם פרופיל אישי קצר ודוגמאות כתיבה. מצטרפים לקבוצות רלוונטיות בפייסבוק (כמו "עולם אנשי התוכן", "SEO דרושים" ודומותיהן) ועוקבים אחר פרסומים של אנשים שמחפשים כותבים. לצעירים קצת יותר אסרטיביים, מומלץ לנסח פנייה מהוקצעת ומנוסחת היטב, ולשלוח אותה לבלוגים ואתרים קטנים ובינוניים שדורשים שדרוג תוכן עם דוגמה לכתיבה, כמה רעיונות לתוכן ספציפי לאתר אליו פונים, ומחיר אטרקטיבי.

ניהול ערוצי סושיאל לעסקים קטנים

זה אולי נשמע קלישאתי, אבל בני נוער שוחים ברשתות החברתיות השונות והם יכולים להציע יתרונות רבים לעסקים שצריכים נוכחות טובה ברשתות כמו פייסבוק, אינסטגרם, פינטרסט וכמובן שגם טיקטוק. השירות יכול להיות הפקה של תוכן שיווקי לערוצי השיווק, עריכה של סרטוני וידאו, כתיבת טקסטים, צילום תמונות, ניהול הפרופילים השיווקים, מענה להודעות פרטיות שמגיעות מהסושיאל - פשוט לתפעל את ערוצי השיווק השונים. 

למתקדמים: אפשר ללמוד ולהתנסות בעריכת קמפיינים אינטרנטיים ברשתות חברתיות (PPC בגוגל, פייסבוק וכו'). זהו תחום מלהיב ומתפתח שיש לו ביקוש ניכר לאורך שנים רבות. תוכלו להיעזר בקורס שלי: קידום ממומן בפייסבוק - ממתחילים למתקדמים.

איך נכנסים לשוק? אם יש לכם כבר פעילות ברשתות החברתיות ואתם יודעים מה צריך לעשות כדי לקדם מישהו אחר, מצאו מישהו/י להתאמן עליו/ה. עסק משפחתי קרוב, הורים של חבר - נסו למצוא עסק שבו תוכלו ללמוד ולצבור ניסיון. אם יש לכם כבר תיק עבודות מבוסס (כמו למשל צילומים או תכנים שהפקתם למישהו או אפילו לעצמכם), תוכלו להיעזר בו כדי להשיג לקוחות נוספים.

בניית דפי נחיתה / אתרים ב-Wix / וורדפרס

כאן ההיכרות של הצעירים עם ממשקים אינטרנטיים ואפליקציות תהיה יעילה במיוחד. Wix הוא מקום מצויין להתחיל בו, ואפשר לבנות בעזרתו אתרים פשוטים וגם מורכבים, דפי נחיתה ועוד. גם כאן, מדובר בתחום שיש בו תמיד הצעות עבודה בתמחור נמוך ובינוני, ודרושות ידיים עובדות רבות. צעירים יכולים לתת מחירים לפי תמחור שעתי זול יותר ממה שדורשים מבוגרים (המחזיקים משפחה וזקוקים להכנסה משמעותית יותר) – וזהו אפיק מצויין ממנו אפשר להתקדם הלאה לתחום הפיתוח הטכנולוגי או השיווק באינטרנט.

איך נכנסים לשוק? גם כאן כדאי להתחיל בהקמת אתר (כמובן), ולהציע לחברים, מכרים, הורים – וחברים של הורים – להקים להם אתרים בחינם או במחיר סמלי, כדי לצבור ניסיון וליצור תיק עבודות. לאחר מכן הצטרפו לקבוצות רלוונטיות בפייסבוק (קיימות קבוצות רבות כמו "בוני אתרים" ו"בניית אתרים").

עיצוב וביצוע גרפי

אני חושב שכישרון גרפי הוא עניין שנולדים איתו, או רוכשים בשלבים מאוד מוקדמים של החיים. גרפיקה היא עבודה מושלמת לנוער, והיא מציעה רמת הכנסה יחסית גבוהה למי שבאמת מוצא את מקומו המתאים ויוצר קשר עם לקוחות קבועים. אפשר להתחיל בתפקידים קטנים כמו עיצוב הזמנות לאירועים, תמונות קאבר לדפי פייסבוק, עיצובים גרפיים לבלוגים וכו' – ומשם להתקדם לפרסומות למקומונים, באנרים לאתרים וכו'.

איך נכנסים לשוק? גם כאן, העבודה מתחילה מהקמת אתר/פרופיל מקצועי באחד מאתרי הגרפיקה והפרילנסרים בארץ (האמיצים יכולים לפנות לחו"ל דרך אתרים כמו פייבר ו-odesk למיניהם), והשתתפות פעילה בקבוצות מעצבים בפייסבוק.

עבודה לנוער: רעיונות נוספים

  • עוזרי מחקר לאנשי אקדמיה וסטודנטים: תמלול, כתיבה ועריכה של טקסטים להגשות, איסוף מקורות ומידע באינטרנט (מידענות), הפצה ומילוי שאלונים.
  • תמיכה טכנית מרחוק לאנשים הזקוקים לעזרה במחשבים, אינטרנט וכו' בעזרת תוכנות כמו TeamViewer
  • שיעורים פרטיים דרך סקייפ / הנגאאוטס במגוון תחומים ונושאים
  • שירותי מזכירות ומשרד מרחוק, ניהול יומן / פגישות / משימות לאנשים מהמעגל הקרוב (הורים, חברים של הורים וכו')
  • להפוך תחביב למקצוע: גם בני נוער יכולים להקים (בעזרת מבוגר אחראי, כמובן) חנויות באתרי מסחר כמו אטסי, אמזון, או אתרים מקומיים בעברית, ולמכור את עבודותיהם. אני מכיר צעירים שבגיל 16-17 יצרו עבודות אמנות מרשימות ומכרו לא מעט מהן באינטרנט, והרשת מלאה בסיפורים על ילדי פלא שעבודותיהם מככבות באתרי המסחר למיניהם. אף פעם לא מוקדם להתחיל ליצור ולמכור :)

הכתבה פורסמה במקור ב-22/6/2017 ועודכנה בהתאם להתפתחויות בשנים האחרונות.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: