10 כללים לכתיבת תוכן שיווקי איכותי שיקדם את העסק שלכם

תוכן שיווקי יוצרים באהבה, או לא יוצרים בכלל – אבל לצד זה, יש כללים נוספים שחשוב לשמור עליהם כדי להבטיח שהטקסט שלכם יהיה אפקטיבי, מעניין ושימושי בעבור הקוראים (וגם מנועי החיפוש). המדריך המקיף הבא יעזור לכם לכתוב תוכן שיווקי מנצח בקלות ואפילו בכיף

כולם מדברים היום על תוכן שיווקי: פוסטים בפייסבוק, בלוג איכותי באתר שלכם, תכנים ברשתות חברתיות נוספות, מאמרים בכלי תקשורת – לכל זירת תוכן השפה הייחודית לה וכללי השיווק שהופכים את הטקסטים שלכם לאפקטיביים ויעילים. כאן באתר תמצאו מגוון כלים ומדריכים המסבירים על כתיבה שיווקית נכונה, וגם מידע רב על כתיבה אפקטיבית והתייחסות לקידום במנועי חיפוש – SEO. אבל כדי לעשות סדר בדברים, הנה עשרה כללים חשובים שיעזרו לכם לדייק את התוכן השיווקי שלכם וישדרגו את יכולות הכתיבה שלכם.

כלל מספר 1 – תוכן שיווקי יוצרים באהבה, או לא יוצרים בכלל

קלישאה נוראית, אני יודע, אבל מה לעשות שהיא גם נכונה? תוכן שיווקי צריך להיות משהו שנובע מתוך עולמכם והמותג שלכם. הוא צריך להיות כייפי וקל ככל האפשר לכתיבה, אחרי שמתגברים על המחסומים והחסמים, כמובן (הנה כמה טיפים לשחרור תקיעויות ומחסומי כתיבה). במקום לשבת מול דף נייר ולומר לעצמי "אני מתחיל לכתוב כדי לשווק", פשוט כתבו את מה שאתם מרגישים שנכון לכם לומר לקהל הלקוחות שלכם. אל תעמיסו יותר מדי מילות מפתח ואל תחזרו מיליון פעם על אותה מילה רק בגלל שקראתם מדריך כלשהו שאומר ש"זה טוב לגוגל". זה לא נכון, לא תוכנית, לא שיווקית, וגם לא מבחינת הקידום. מנוע החיפוש של גוגל עבר ועובר שדרוגים והתפתחות ללא הרף, והיום הוא מייחס תפקיד חשוב יותר להקשר ולנושאים שבהם אתם עוסקים בכתיבה שלכם, ופחות ברמת המילה או המילים. אין זה אומר שאפשר לוותר על מילים חשובות ומשמעותיות, אבל גם לא צריך להתאמץ או להזיע סביב שילובן בטקסט. פשוט כתבו, ותנו למנוע החיפוש לעשות את שלו.

כלל מספר 2 – גם בתוכן שיווקי, האורך כן קובע

יש איזה מיתוס שאומר שכתיבה באינטרנט צריכה להיות קצרה וקולעת. זה נכון, אולי, לפוסטים בפייסבוק, ולמקומות שבהם אנשים קוראים ברפרוף. אבל זה לא בהכרח נכון לבלוג או אתר תוכן שבו עליכם לכתוב בצורה מפורטת ומקיפה כדי לתת ערך אמיתי לגולשים שלכם. קחו לדוגמה את האתר שלי: אפשר לומר הרבה דברים על הכתיבה שלי, אבל קצרה היא לא. מאמר ממוצע באתר נע בין 800 ל-1,000 מילים, ויש מאמרים ארוכים בהרבה. כן, גם כאלו שיש בהם למעלה מ-2,500 מילה. במאמר הנוכחי יש כ-1,600 מילה, למשל.

לפי מחקר מקיף שבחן אלפי אתרי אינטרנט, התברר כי האתרים החזקים בקידומים בגוגל כללו 900+ מילה לפוסט, וההמלצה היום היא לכתוב טקסט באורך של 2,000-2,450 מילה ומעלה (!) באתרי תוכן מקצועיים. כל זה מנקודת מבטו של מנוע החיפוש של גוגל, כמובן. מבחינת הקורא, טקסטים באורך 1,600 מילה הם ההיקף האידיאלי – משום שהם לא ארוכים (מדי) ובו בזמן, כוללים מספיק מידע מדויק, שימושי ומעניין עבור הקורא.

בכל מקרה, כדי לדאוג לקידום בגוגל, הנפח המינימלי המומלץ לפוסט בבלוג / אתר הוא 350-400 מילים. זהו היקף קצר למדי, וקשה לספק בו תוכן אמיתי ו"עם בשר" לקוראים שלכם. לכן כדאי לנסות ללמוד לכתוב בצורה מפורטת יותר (אבל עדיין מעניינת ובעיקר שימושית).

כלל מספר 3 – תמונות וקטעי וידאו

רוב האנשים שכותבים תוכן שיווקי חושבים על הצילומים כ"קישוט", או איזה אלמנט שרק מתלווה לטקסט ולא משלים אותו או מעשיר אותו. בעוד שזה נכון בחלק מהמקרים, לצילום יש תפקיד מכונן בקידום הדף שלכם – גם בגוגל וגם ברשתות החברתיות. התמונות שאתם בוחרים הן הדבר הראשון שהגולש יראה כשהמאמר שלכם יתפרסם בפיד שלו, ולכן כדאי להשתמש בצילומים איכותיים ומעניינים, לא שגרתיים ולא בנאליים. אני תמיד ממליץ להשתמש בצילומים מקוריים שלכם, אם אפשר, למשל אם אתם מקדמים מוצרים שלכם או את העסק שלכם, שלבו במאמר צילומים מהסטודיו, מהחנות או סביבת העבודה שלכם. במאמרים מקצועיים וטכניים אפשר להשתמש בצילומי מסך רלוונטיים, ואינפוגרפיקה – הצגה של נתונים בדרך גרפית.

גם תמונות אילוסטרציה כדאי לבחור בקפידה. במאמר הזה, למשל, יכולתי בקלות להיגרר לתמונה משעממת של עיפרון ועט. אני חוטא בזה, גם, לפעמים. אבל בד"כ מקפיד מאוד לחפש צילומים רלוונטיים, שיש להם איזה ערך מוסף לטקסט ולשיתופים שלו ברשתות החברתיות: הומור, רגש, כל דבר שקושר את האימג' להקשר המילולי והתוכני של הטקסט.

וידאו גם הוא אלמנט חשוב בכל הקשור לכתיבה שיווקית, והוא מעשיר את הטקסט והצילומים בעוד מימד של תוכן – אפשר להשתמש בו כדי להראות את המוצרים מזוויות שונות, כיצד להשתמש בהם, איך הם נראים בחדרים של הלקוחות שלכם וכן הלאה. ניתן לצלם פוסטים בווידאו ולהוסיף אותם בצמוד לפוסטים טקסטואליים, לצרף מדריכים שמראים פעולות על המסך וכדומה. לפוסטים בווידאו תפקיד משמעותי וחשוב גם בקידום ברשתות חברתיות, ובפייסבוק בפרט – שם ניתן להשיג חשיפה גבוהה וטובה לקהל היעד שלכם דרך פוסט וידאו המטורגט היטב לקהל היעד שלכם.

כלל מספר 4 – דקדוק ואיות

כולנו טועים מפעם לפעם, וזה בסדר אם במאמר כזה או אחר שלכם יפלו שגיאות וטעויות. קורה. אבל אם אתם פוגשים בטקסט שיש בו שגיאות רבות וטעויות – שגיאות דקדוק, ניסוח ואיות, ואפילו טעויות פיסוק – הוא גורם לכם נזק ונראה לא מקצועי ולא מוקפד. זה ממש לא המסר שאתם רוצים להעביר הלאה, ללקוחות שלכם. העבירו כל טקסט שאתם כותבים בדיקת איות ודקדוק, קראו אותו לפחות פעמיים, ונסו לחשוב האם אפשר לנסח אותו קצת אחרת, כך שיהיה מובן יותר וקריא יותר. אני ממליץ לקרוא אותו בקול רם, או "בלב", ואפילו להדפיס אותו ולקרוא אותו על דף נייר, לסמן שגיאות או משפטים לא ברורים, ואז לחזור למחשב כדי לתקן ולערוך.

ואם אתם צריכים עוד סיבה לדקדק בדקדוק שלכם, אז הנה אחד נוספת: מנועי חיפוש כמו גוגל, בינג ויאהו עלולים "להעניש" דפי אינטרנט שבהם שגיאות כתיב ודקדוק רבות, ולהוריד את הדירוג של עמודים ואפילו אתרים שלמים, שמלאים בטקסטים שגויים. טקסט מהוקצע נראה כלפי חוץ איכותי יותר ואמין יותר, וכך גם העסק והמותג שלכם, בהתאמה.

כלל מספר 5 – קריאוּת

תוכן שיווקי טוב (ובכלל, כל סוג של תוכן שאתם מייצרים) צריך להיות לא רק מעניין ושימושי ולא רק כתוב טוב ונטול שגיאות, אלא גם קריא.

כדי לעודד קריאות יש לחלק את הטקסט למשפטים ופסקאות קצרות וברורות, לכתוב במשפטים קצרים ככל האפשר, ואם אתם כותבים משפטים ארוכים ומורכבים – משהו שאני, אגב, עושה תכופות – היעזרו בפסוקיות וחזרו לשיעורי ההבעה בתיכון כדי להפוך גם טקסט ארוך ומייגע, בפוטנציה, לקריא וזורם. כמו המשפט הארוך-ארוך שקראתם הרגע.

כלל מספר 6 – עימוד

כאן הכוונה לעימוד של הדף, לחלוקה של הטקסט לפסקאות קצרות ומשפטים ברורים, ולשימוש בכלי פיסוק שונים כדי "לאוורר" את הטקסט ולעזור לקורא להתמודד עם המידע שאתם מגישים לו. המאמר הזה, לדוגמה, מצהיר כבר בפתיחה על מה שתמצאו בו: עשרה כללים, וכך גם התוכן שמחולק בצורה ברורה (כך אני מקווה, לפחות) בעזרת כותרות ביניים המשולבות בטקסט. חשבו על המידע שכאן, אם היה מגיע בבלוק אחד ענק של טקסט? הוא היה הופך לבלתי-קריא ולא נוח לשימוש.

על פי מחקר של חברת מחקרי האינטרנט "נילסן", גולשים ברשת "מרפרפים" על הטקסט וקוראים את כותרות הביניים שאתם משבצים בטקסט. בתוכן שיווקי יש לכך חשיבות רבה, משום שגם אם הם לא קוראים את כל הטקסט מהתחלה ועד הסוף, הם עדיין נחשפים למבנה הטקסט ולרעיונות הליבה שאתם מבקשים להעביר להם.

גם מנועי החיפוש אוהבים את העימוד הזה, משום שהוא מאפשר להם לבנות סכמה מסודרת של התוכן ולנתח אותו בקלות רבה יותר.  השתמשו בכותרות ביניים, חלקו את הטקסט לרשימות – רצוי ממוספרות – והיעזרו בטכניקות של "שבירת טקסט" כדי לאותת לקורא, ולמנוע החיפוש, על מבנה הדף ומשמעות התוכן שבו.

כלל מספר 7 – מומחיות

תוכן שיווקי טוב מתבסס על ומציג את המומחיות שלכם לקהל הקוראים שלכם. אם אתם מספקים שירות כלשהו, כדאי לכתוב מאמרים מנקודת המבט של הלקוח שלכם. שימוש במקרי מבחן, בו אתם מציגים בפני הקוראים תהליכים שעשיתם עם לקוחות שלכם, מחקרים שערכתם או הישגים שרכשתם במרוצת הקריירה שלכם, עוזרים לבסס את הסמכות שלכם ואת המומחיות שלכם.

אל תמציאו ואל תשקרו, אף פעם, זה לא טוב לקארמה וזה גם לא אפקטיבי בעליל. השתמשו בידע אמיתי ומקצועי, וכתבו רק על דברים שאתם באמת (באמת!) מבינים בהם ושוחים בהם. אל תכתבו על נושאים רק משום שהם נראים לכם נכונים או מתאימים, או שאתם חושבים שהם יקרצו לקהל היעד שלכם, אלא על נושאים שבהם אתם אלופים. זו המומחיות שלכם, ואתם צריכים להדגיש אותה – ולא את הבינוניות או נקודות החולשה שלכם.

עדיף לכתוב עשרה מאמרים מעולים המביאים זוויות שונות על נושא אחד שאתם באמת טובים בו, במקום לכתוב עשרה מאמרים בינוניים ומטה, על נושאים שונים, במטרה ליצור "גיוון". בקיצור: תתמקדו!

כלל מספר 8 – שיתופים ברשתות חברתיות

השתמשו בפעילות שלכם ברשתות החברתיות כדי לדחוף את התוכן השיווקי שלכם. שתפו אותו בפייסבוק, קשרו אליו באינסטגרם, והשתמשו ברשימת תפוצה כדי לקדם אותו הלאה. תוכן איכותי זוכה למעורבות גבוהה ואנשים נוטים לשתף אותו יותר, משום שכך הם נותנים ערך לחברים שלהם. יש לשלב בדפי התוכן באתר שלכם כפתורי שיתוף ולייקים, על מנת לאפשר שיתוף קל ונוח של התכנים. ככל שהתכנים שלכם ישותפו יותר ברשתות חברתיות, כך הם יקבלו דירוג גבוה יותר, גם בחיפושים בגוגל.

כלל מספר 9 – קישורים פנימיים וחיצוניים

במחקר אינטרנטי מקיף עלה כי כ-9 מתוך 10 דפים המקודמים במקום הראשון במנועי החיפוש, יש לינקים פנימיים לתכנים נוספים בתוך האתר. גוגל אוהב דפים שכוללים קישורים לתכנים פנימיים המרחיבים את הטקסט ומעשירים אותו. הקישורים צריכים להיות רלוונטיים, כמובן, ולהשלים את סביבת התוכן שבה הפוסט הנדון מתקיים. זה מאפשר "לעגן" את העמוד בתוך רשת תכנים שקיימת באתר שלכם, ומלבד הקידום במנוע החיפוש, זה גם מאפשר לקוראים לעיין במידע רלוונטי נוסף בתוך האתר שלכם, להיחשף לעוד ועוד תכנים, ולקבל מידע שימושי ויעיל.

כלל מספר 10 – תגובות איכותיות

ראשית, גילוי נאות: עיקר פעילות התוכן שלי (ושל תכני האתר) היא בתוך קבוצות פייסבוק או/ו קבוצות דיון סגורות. לכן במאמרים שתקראו כאן יש מעט תגובות, אם בכלל, וכמות קטנה של לייקים ושיתופים. במקרה שלי, זה יעיל עבור צורת השיווק בה בחרתי וסוג השירות שאני מציע, שאינו פונה למסה גדולה של אנשים אלא לקהל מאוד ספציפי, מוגדר ומוגבל, משום שאני עובד עם קומץ יזמים מאוד ספציפיים ומלווה אותם לאורך זמן. אבל אם הייתי מוכר שירות המוני הפונה לאלפי אנשים בו זמנית, הייתי עובד קשה – וגם אתם צריכים לעשות זאת, כבר עכשיו – כדי לייצר יותר דיונים ויותר תגובות במאמרים כאן. מאמרים עם תגובות רבות ואיכותיות מושכים קהל קוראים, ומאותתים לגוגל (וגם לפייסבוק) על כך שיש כאן תוכן ששווה להם לקדם.

לסיכום

הכללים המובאים כאן הם עקרונות ברזל עליהם אתם צריכים לשמור בצורה שיטתית לאורך זמן, כדי ליצור תוכן שיווקי איכותי, טוב ואפקטיבי לאתר שלכם. זה נכון גם לתוכן "רגיל", כמו מאמרים וטקסטים ואפילו לתכני וידאו וצילומים. אם תשמרו עליהם, ותקפידו לממש אותם עד כמה שרק אפשר, תשדרגו לא רק את הכתיבה ואת איכות התוכן שלכם, אלא גם את הניראות שלכם במנועי החיפוש ואת הנוכחות והחשיפה שלכם בפני קהל הקוראים והלקוחות הפוטנציאלי שלכם.

אינפוגרפיקה מצויינת המסכמת את עיקרי הדברים במאמר זה, תמצאו בקישור הבא.

קרדיט תמונות: r2hox, Some rights reserved

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: