חוקי המשחק #1: טיפים קטנים-גדולים שיעזרו לכם להצליח בעסקים

למדו לפרגן, שתפו את הידע שלכם עם אחרים, הקפידו להישאר מעודכנים, תנו ללקוח יותר ממה שהוא מצפה לקבל. יש כמה עקרונות בדוקים ומוכחים שיעזרו לכם להצליח בעסקים וגם בחיים האישיים שלכם. ולא תאמינו כמה הם פשוטים ונחמדים

נפתח בזה שאני לא אוהב רשימות, ספרים או מומחים שמבטיחים ללמד אתכם "איך להצליח בעסקים". אני לא אוהב רשימות כאלו, כי הן תמיד מחמיצות המון דברים אחרים שנפלו בעריכה או סתם לא מצאו את דרכן פנימה. בנוסף לזה, הרשימות האלו הן תמיד פשטניות מדי – הרי אין באמת כללים מחייבים, שאם ננהג לפיהם 100% מהזמן נצליח ב-100% מהפעמים. העולם פשוט לא עובד ככה. ואם זה לא מספיק גרוע, אז למדתי שרוב האנשים שמבטיחים לכם להצליח – בדרך כלל לא ממש מדייקים, מפזרים הבטחות שווא, או פשוט מנסים לרמות אתכם.

ובכל זאת, אני כותב רשימה כזו, ואפילו מתייג אותה ב-#1, כהכנה לרשימות שיבואו אחריה. מדוע?

אני עושה את זה כי למדתי – לפעמים בדרך הקלה ולא פעם, לצערי, בדרך הקשה – שיש כמה כללי יסוד שכן יכולים להשפיע על מידת ההצלחה שלנו. שיש כמה דרכי התנהלות, התבוננות, פרשנות, שיכולות לתת ליומיום שלנו – העסקי והאישי גם יחד – דחיפה משמעותית. שיש עקרונות מפתח שאם רק נתנהל לפיהם, נוכל לשפר את סיכויי ההצלחה שלנו. לא, זה לא "הפתרון" האחד והיחיד לכל הצרות. זה לא יציל אתכם מבעיות פיננסיות, ולא ינפח את חשבון הבנק שלכם בתוך שבועיים. אבל לכל הפחות, הקוד הזה יעזור לנו להגדיר את העסק שלנו, איכות, חוויית ואופי השירות שאנחנו מספקים ללקוחות שלנו. וזה מבחינתי המשמעות האמיתית של להצליח בעסקים.

רוב הטיפים האלו, באופן מפתיע, קלים למדי למימוש. סביר להניח שאתם מבצעים את חלקם, אולי אפילו את כולם, באופן אינטואיטיבי. אבל בגלל שתמיד חשוב להיזכר ולזכור ולהזכיר לעצמנו את הכללים האלו, אני מעלה אותם על הכתב ומשתף גם אתכם.

אשמח מאוד לקבל תגובות והצעות לכללים / חוקים נוספים – בתגובות כאן, בדף הפייסבוק של האתר, או ישירות למייל שלי.

דאגו שהשירות שאתם נותנים יהיה שווה יותר מהמחיר שהלקוח משלם.

זהו חוק חכם, גם עסקית וגם אישית. ברמה העסקית, ברגע שאנחנו נותנים ללקוח ערך ממשי ובר קיימא ובדיקה, שגבוה יותר מהמחיר אותו שילם, הוא מרוויח. אם התמחור שלכם נכון, גם אתם מרוויחים. ברמה האישית, יש ערך מכונן, לעתים גדול יותר מכל פיצוי כלכלי, שעשויה עבור האחר מספקת.

הכימיה עם הלקוח חשובה יותר מהתמורה הכלכלית של העבודה מולו.

חיבור טוב פירושו תקשורת זורמת ונעימה, הערכה הדדית ושיתוף פעולה פורה. כאשר יש כימיה טובה אפשר להתגבר על מכשולים, לתמרן בין מצבים מורכבים ולצלוח יחד אתגרים וקשיים. כימיה טובה פירושה, לרוב, גם לקוח מרוצה – וכאשר הלקוח מרוצה ומעריך את העבודה שלכם, הוא מספק לכם מרחב עבודה גדול ואפשרות לבטא טוב יותר את היצירתיות שלכם. זהו מעגל שמזין את עצמו ויותר עוד ועוד הנאה וזרימה.

היו מקצועיים לכל אורך הדרך.

לכאורה זה מובן מאליו, אבל במציאות יש המון מצבים שבהם ממש מתבקש 'לעגל פינות', לבצע קיצורי דרך מקצועיים ולעתים גם להוריד סטנדרטים מקצועיים. בין אם בגלל מחיר נמוך מדי שלא מאפשר לכם להקדיש את הזמן הדרוש לסיום מוצלח של המשימה ובין אם בגלל לוח זמנים צפוף מדי ומלחיץ. אף פעם אל תוותרו על המקצועיות שלכם. זו הסיבה ששכרו את שירותיכם מלכתחילה. בקשו תוספת תשלום, הארכת זמן או שינוי התכולה – העיקר שלא תפגעו ברמה המקצועית ובאיכות התוצר.

נסו להבין את הלקוח, גם אם הוא לא מבין את עצמו.

פסיכולוג טוב יכול לנתח את האדם מולו ולהכיר את גלגלי השיניים שמניעים אותו בצורה טובה יותר מהאדם עצמו. ספר טוב יידע להתאים תספורת לאדם, ומעצב פנים טוב יידע לדמיין חלל ריק לגמרי ולמלא אותו בפרטים המושלמים ללקוח. המיומנויות האלו הן חצי-נרכשות וחצי טבעיות. אבל כדי לממש אותן וליישם אותן, צריך לדעת – קודם כל, ולפני הכל – להקשיב. רוב בעלי המקצוע המצטיינים שאני מכיר טובים בתחום שלהם, אבל בזירה אחת יש להם יכולות פנומנליות: הם יודעים להקשיב למה שהלקוח אומר, וגם לקרוא בין השורות את מה שהוא לא אומר. זו בהחלט מיומנות נרכשת שאפשר לפתח, לשכלל וללמוד.

למדו דברים חדשים. רעננו את הידע שלכם באופן קבוע.

אני מכיר מעצב מעולה שעבד בארגון גדול ועשה שם חיל. לימים הוא פרש והקים עסק עצמאי. גם שם, ההצלחה הייתה מדהימה. אבל אחרי שמונה שנים של עבודה לבד, משהו השתבש. העבודות שלו כבר לא היו רעננות וחדשניות, אלא ישנות, לא מעודכנות, משעממות. הידע שלו קפא על מקומו ולא התעדכן. ידע הוא דבר דינאמי, חי, אנחנו כל הזמן צריכים להזין אותו מחדש, לטפח אותו ולגדל אותו. הקפידו לקרוא ספרות עדכנית בתחום העיסוק שלכם, להתעדכן בחדשנות בתחום דרך קבוצות דיון ואתרי נישה, להשתתף בסמינרים ומפגשים, להחליף חוויות עם אנשים שעוסקים בתחום. זה גם כיף וגם ישמור אתכם בחזית העשייה והקדמה.

הגדירו גבולות.

הצבת גבולות נתפסת לפעמים כפעולה אגרסיבית. אנחנו חוששים להעליב את הצד השני, אז לא אומרים לו 'לא' או 'אסור'. אך הניסיון מראה שההיפך הוא הנכון. אי-הצבת גבולות גורמת לתסכול הולך וגובר, תחילה את הספק ובהדרגה אצל הלקוח. ככל שתקדימו לשרטט גבולות – כמו שעות עבודה או היקפי עבודה, למשל – כך תוכלו לדאוג שהלקוח וגם אתם תהיו מרוצים בסיום הפרויקט ובמהלכו.

יש מספיק לכולם.

אני מכיר כל כך הרבה יזמים שעסוקים בתחרות עם אחרים, שהם בקושי מצליחים לחיות וליהנות מההישגים שלהם. למדתי שעושר ואושר הם שני דברים שנמצאים בשפע בעולם ויש מספיק משניהם לכולנו. ברגע שמוותרים בשמחה וברצון על טרמינולוגיה של 'תחרות', נפתחים שיתופי פעולה אפשריים, מתגלות הזדמנויות חדשות, ובאופן כללי החיים הופכים להרבה יותר מהנים.

השתמשו בנטוורקינג ובדקו תמיד את איכות ה"רשת" שלכם.

עזרו למכרים לחפש עבודה חדשה. שדכו בין מי שמחפש איש מקצוע איכותי, לאחד כזה שאתם מכירים במישרין או בעקיפין. העבירו פרויקטים לחברות שאתן בקשר איתן. המליצו לחברים שלכם להכיר, עסקית או אישית, אם אתם חושבים שהקשר ביניהם יועיל להם. אנחנו חיים בתקופה שעלולה להיות מאוד בודדה ומנוכרת, רווייה בתחרות ומלחמות אגו. דווקא עכשיו, זה הזמן לנצל את התכונה היסודית שלנו כבני-אדם, בהיותנו יצורים חברתיים וחברותיים. חברו בין אנשים, הכירו אנשים, פתחו את הרשת שלכם בצורה כזו שתשרת את כולם. גם אם אתם לא "גוזרים קופון" או "מרוויחים" מיידית מהקשר הזה, זה חשוב שתדעו לשדך ולקשר בין אנשים. מתישהו, במהלך הדרך, זה ישתלם – וגם אם לא, עשיתם משהו טוב עבור אחרים. מה רע?

שתפו.

תנו מעצמכם, מהזמן שלכם, לאחרים. התנדבו בפרויקטים הקרובים ללבכם. תירמו למיזם שחשוב לכם. הקדישו זמן לאנשים, גם ללא תשלום או תמורת תשלום סמלי. שתפו אנשים בדברים הטובים וגם הרעים שעוברים עליכם. הפיצו את הידע שלכם בנדיבות. ענו לאנשים על שאלות. אל תסתירו 'סודות מקצועיים' שהם נחלת הכלל, להיפך, תנו אותם. התגמול תמיד יבוא: אנשים יחזרו לשמוע מכם, להתייעץ אתכם, ישכרו אתכם לפרוייקטים שלהם, ימליצו עליכם לחברים שלהם. וגם ללא תגמול כלכלי, נתינה היא חוויה נפלאה שאנחנו מפספסים לעתים כ"כ קרובות. חבל לא ליהנות ממנה.

פרגנו לאחרים, באופן קבוע, אבל רק בצורה כנה ואמיתית וכשבאמת מגיע. כן, גם למתחרים.

אני לא אוהב לפרגן סתם, אבל כשאני מוצא סיבה – אני תמיד שמח לעשות את זה מכל הלב. אנשים מתאמצים, יוצרים, עובדים, בונים, נחשפים, כותבים, מצלמים, משתפים. כולנו רוצים להרגיש שמה שאנחנו עושים ראוי בעיניי האנשים סביבנו, ואין שום סיבה שלא נדע לומר מילה טובה על משהו שאחרים יוצרים. למילים שלכם יכולה להיות השפעה נפלאה על אנשים: הן יעודדו אותם, יגרמו להם להרגיש טוב, לחייך, להמשיך ולעשות. התרומה הקטנה הזו שלכם, בדמות תשומת לב ופרגון, יכולה להשפיע מאוד על אנשים, וחבל לא לנצל את היכולת הכל כך גדולה הזו שלנו.
ולגבי הסייפא: מותר ואף רצוי לפרגן למתחרים, כשבאמת מגיע להם. אסור בתכלית האיסור לראות בהם אוייבים או גורם מאיים – זה לא יעיל, לא בריא ולא נחמד. במקום זה, ראו בהם עמיתים-למקצוע, מצאו את נקודות הדמיון והשוני, התמקדו בחוזקות שלכם ומצאו את הנישה שלכם בעולם העסקי. רק כך תוכלו להרגיש בנוח במקום שלכם ובעבודה שלכם.

~

זו הרשימה היסודית שלי. יש לי עוד כמה עקרונות, למעשה לא מעטים, אבל אלו שמפורטים כאן הם הבסיס לכל אינטראקציה עסקית שאני מקיים בשנים האחרונות. גם אני לפעמים מפספס ומחליק, ולא תמיד מצליח למלא אחר הקוד הזה, אבל כשאני מצליח – הוא עובד כמו קסם.

ומה העקרונות שלכם להצלחה?


עוד מדריכים:

 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: