כתיבה שיווקית למתחילים: איך להתחיל לכתוב טקסטים שיעזרו לכם לשווק ולמכור

איך לשחרר חסמי כתיבה? כיצד להוציא את המשפט הנכון במקום הנכון? מדוע חשוב לעשות חימום לפני שיוצאים לדרך ולמה כל כך חשוב לקחת הפסקה ולא לריב עם עצמכם ועם המילים? המדריך הבא יעזור לכם להתחיל לכתוב בקלות ובכיף

כתיבה שיווקית חשובה ביותר לעסק שלנו. בין אם זה סטטוס בדף העסקי שלנו בפייסבוק, מכתב תשובה ללקוח כועס, מצגת עסקית או דף פרסומי – מילים הן חלק בלתי-נפרד מהפעילות העסקית והאישית שלנו. לכן כדאי לשפר את הנקודה הזו וללמוד כיצד לכתוב נכון. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בדרך לטקסט המושלם.

התחילו – תמיד – בחימום. כולנו יודעים שלפני אימון צריך לעשות חימום כדי להכין את הגוף למאמץ וכדי לא לעלות במהירות את הדופק וליצור עומס מיותר. בכתיבה זה בדיוק אותו הדבר, והנה תרגיל כתיבה בדיוק בשביל זה. שבו מול דף (בין אם במחשב, ובין אם דף פיזי), ונסחו 4-5 שאלות כלליות על עצמכם, על החיים, על העסק. למשל: איך הקמת את העסק שלך? מה חשוב לך בחיים? אילו מטרות את רוצה להגשים ב-5 השנים הקרובות? מה גורם לך לשמחה? כל שאלה שעולה על דעתכם תתאים. לאחר מכן, ענו על השאלות האלו – באריכות, בקצרה, זה לא משנה. העיקר לכתוב.

כתבו בנקודות ("ראשי פרקים") ורק אחר כך השלימו את הטקסט המלא. עוד עצת זהב טכנית לכתיבה, שעוזרת להתגבר על חסמים ומכשולים. במקום לכתוב את כל הפסקאות במלאן, כתבו תחילה, בנקודות, את עיקרי הדברים שאתם רוצים להגיד בטקסט שלכם. לדוגמה, אם אתם כותבים טקסט שעוסק ב"טיפים לבחירת רואה חשבון", כתבו קודם כל את הטיפים עצמם (בכותרות), ורק אחר כך חזרו והפכו כל כותרת כזו לפסקה בפני עצמה. מעבר לעובדה שזה יותר קל להתחיל בכתיבה קצרה וממוקדת, זה גם מכניס הרבה סדר והיגיון לתהליך.

גשו ישר לעניינים. אחד הטיפים החשובים בכתיבה שיווקית (ובכלל), הוא להתחיל לכתוב באמצע, ולא בהתחלה. זה נשמע לכם מוזר, אבל הניסיון מראה שהרבה פעמים כשאנחנו מתחילים לכתוב מאמר בפסקת הפתיחה, שהיא מבוא שמסכם את כל חלקי הטקסט, אנחנו מוצאים את עצמנו מבולבלים, מוצפים בתהיות ושאלות, ובעיקר לא ממוקדים. במקום כזה, כאשר נתחיל את הכתיבה היישר בתכלס, בעיקרי הדברים שאנחנו רוצים לומר, נגלה שהתהליך הרבה יותר זורם וטבעי.

לדוגמה, אם אתם רוצים לכתוב מאמר שבנוי מכמה סעיפים – כמו הטור הזה שלי, שבנוי ממספר טיפים – כתבו את הטיפים עצמם תחילה, ורק בסיום נסחו את פסקאות הפתיחה והסיום. במקרה הזה, התחלתי את הטקסט שאתם קוראים ממש עכשיו במשפט "התחילו תמיד בחימום" שפותח את הפסקה ה-2 במאמר. את פסקת המבוא כתבתי רק לאחר שהשלמתי את שאר הטקסט: קל יותר להציג מאמר לאחר שהוא נכתב, מאשר לנסות ולנחש מראש מה יהיה תוכנו.

אל תנסו לקשט את הטקסט במילים מסובכות. אחת הטעויות הגדולות של אנשים שעדיין לא מיומנים בכתיבה, היא ההבחנה שהם עושים בין שפת הדיבור לשפת הכתיבה. במקרים כאלו אנחנו מקבלים פתאום טקסטים עם משלב גבוה מדי ומוזר, שימוש במילים מיותרות שאינן חלק מהשפה היומיומית של הדובר וקישוטים רטוריים שלא פעם עושים יותר נזק מתועלת. כתבו פשוט, ברור, ובשפה הקרובה ככל האפשר לשפה שלכם בעל-פה. "זהו מוצר אשר ישנה את חייכם" הוא משפט צורם, לעומת "המוצר הזה ישנה את חייכם" היותר "רגיל" ובו בזמן גם יותר קומוניקטיבי ונעים לקריאה. גם בכתיבה, פחות הוא לפעמים יותר.

קחו את הכתיבה בקלות. לפני הרבה שנים, במהלך קורס כתיבה שעשיתי (הפעם כתלמיד), המרצה לימד אותנו "לכתוב כאילו חיינו תלויים בזה". זו אמירה שמתאימה – אולי – לאוניברסיטה, ולסוג מאוד מסויים של כתיבה. במציאות, זו שטות גמורה, שרק מסרסת ומעמיסה רגשית על הכתיבה שלנו. במקום זה, קחו את הכתיבה בקלות. אל תתרגשו יותר מדי מכל מיני מעצורים, מכשולים וחסמים שעומדים בדרככם לטקסט המיוחל. לא עובד לכם? קחו הפסקה, צאו לטיול, ואל תשבו מיוסרים ומתוסכלים מול הדף הריק. גם כותבים מיומנים מאוד המתפרנסים מכתיבה מרגישים מדי פעם שאין להם את המילים הנכונות והמדויקות. על אחת כמה מי שנכנס לתחום לראשונה, ולא מנוסה בו.

קבלו השראה מכתיבה של אנשים (מוצלחים!) אחרים. קראו טקסטים טובים בעיתונות, באינטרנט, אפילו בפייסבוק. חפשו את הכותבים שעושים את זה נכון, שקולעים לטעמכם, שמרגשים אתכם ומזיזים בתוככם משהו פנימי ועמוק. קראו אותם ונסו לחשוב איך הם עושים את זה – האם זה התוכן שעליו הם כותבים? אולי בחירת המילים? האם הם מצליחים בזכות משפטים ארוכים ורבי-משמעות, או דווקא בגלל כתיבה קצרה וממוקדת? ככל שתקראו יותר ותחשפו ליותר כותבים שכאלו, כך תפנימו מבנים תחביריים ואקספרסיביים שיסייעו לכם לגלות את הקול האישי שלכם.

עוד המלצות לכתיבה ושיווק

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: