העיתונאית שהקימה בלוג וסדנאות יומן מסע: הכירו את מיכל מנור
במשך שנים היא עבדה כעיתונאית ב-ynet ומגזיני הורים, עד שלבסוף החליטה לעזוב את הכל ולהקים עסק שמתבסס על אהבתה הגדולה למילים וטיולים. הכירו את מיכל מנור
אני שואב המון השראה מאנשים שהצליחו להפוך תחביב למקצוע. בשבילי זה סוג של פלא: לראות איך כישרון, נחישות והרבה אומץ חוברים יחד אצל יזמים שבנו לעצמם קריירה במשהו שהם אוהבים במיוחד. הפעם במדור "עשו עסק" המביא את סיפוריהם של יזמים ויזמיות ישראלים, אני שמח להציג את מיכל מנור, שהקימה עסק המתבסס על אהבתה הגדולה למילים וטיולים: הבלוג "מיכל מנור רואה עולם".
"במשך 8 השנים האחרונות הייתי עיתונאית ועורכת מדורי תרבות ופנאי במגזין 'להיות הורים' (כיום 'הורים וילדים')", מספרת מנור. "לפני כן הייתי כתבת תיירות ב-ynet ותסריטאית. ברקורד שלי גם שותפות בחברה שפיתחה משחקי מחשב לבנות".
"לפני שנתיים הרגשתי כי הכתיבה במגזין הורות איננה מספקת אותי, במקביל שמתי לב שאני משקיעה הרבה זמן בתחביב של תכנון טיולים לחו"ל ותיעודם. החלטתי לפתוח בלוג שמתעד את הטיולים שערכתי עם המשפחה ולאט לאט הבלוג גדל והתפתח למגזין בו מתארחים טיילים ויוצרים המספרים על הטיולים שלהם, לצד כתבות בנושאים שונים בהן אני משלבת בין תיירות לתרבות".
משם דברים התחילו להתגלגל, להתפתח – וכמו שקורה בעסקים צעירים רבים, להשתנות תוך כדי תנועה. "לפני מספר חודשים החלטתי לקדם בצעד נוסף את נושא תיעוד הטיולים ופתחתי את סדנאות 'יומן מסע'", היא אומרת. "הייחוד של סדנאות 'יומן מסע' הינו בכך שהוא נותן פיתרון למאות התמונות שאנו מצלמים בטיולים ולא יודעים מה לעשות איתם לאחר מכן".
"סדנה לשמירת זיכרונות", נשמע מאוד מעניין.
"בהחלט. במהלך הסדנה לומדים כיצד לתעד את הטיולים, בבלוג או באלבום דיגיטלי. אני חולקת עם משתתפי הסדנאות את הידע שלי בתחום הכתיבה והעריכה, את הידע הטכנולוגי שלי בתוכנות של אלבומים ובבלוגים, כמו גם את הגישה היצירתית שלי ונותנת מענה למי שרוצה לתעד את הטיולים שלו אך לא יודע איך".
מנור עומלת בימים אלו על פיתוח מתחם תוכן ושירות נוסף שיצטרף לעיסוקים שלה אונליין. "בקרוב יופיעו בבלוג גם המלצות בתשלום על נותני שירות ייחודיים בתחום התיירות כגון מארגני טיולי בוטיק, תופרי טיולים מיוחדים, סוכנויות המייצגות בתים להשכרה בחו"ל, כפרי נופש ועוד. בקנה עוד מספר שיתופי פעולה עם גורמים נוספים בתחום הכתיבה והטיולים".
לטייל בעולם ולעשות מזה כסף. מתוך הבלוג של מיכל מנור, "רואה עולם"
איך הגעת לרשת? למה דווקא בלוג?
"אני חושבת שאת הדחיפה העיקרית להפוך את הבלוג לעסק ולעיסוק המרכזי שלי ולפתוח את הסדנאות קיבלתי מיונית צוק, הבלוגריסטית. למדתי אצל יונית בקורס הפרלמנט – קורס מקצועי לבלוגרים – ובמהלך הקורס הבנתי שלא מתאים לי יותר להיות שכירה וכי אני מעדיפה להשקיע זמן ולקדם משהו שהוא 'שלי' מכל הבחינות. בזכות יונית גם הבנתי כי ניתן לקחת תחביב, במקרה שלי התשוקה העזה לטיולים ולהפוך אותו לעסק".
עם אילו אתגרים התמודדת בתהליך הקמת העסק?
"הקושי העיקרי בו אני נתקלת הוא נושא השיווק. מצד אחד כיום בעידן הרשתות החברתיות קל יותר, לכאורה, לשווק עסקים קטנים. מצד שני הרשת מוצפת בעסקים, נותני שירות ובלוגרים כך שצריך להיות מאד יצירתי כדי לבלוט ולגרום לקהל הקוראים לבחור דווקא בסדנה שלך מבין שלל האפשרויות המוצעות להם השכם וערב מעל דפי הפייסבוק."
ובתוך זה, מה הכי קשה לך לשווק או למכור?
"הכי קשה לי זה למכור את עצמי", אומרת מנור. "אחרי כמעט עשור כשכירה, השריר של המכירה העצמית קצת התנוון אצלי וכעת אני מנסה לחזק אותו מחדש".
צילום מתוך הבלוג
מהם היתרונות המרכזיים של עבודה מהבית, כעצמאית?
"גם כאשר הייתי שכירה עבדתי מהבית, כך שאינני יכולה לציין עובדה זו כיתרון חדש. מבחינתי העובדה כי אני עושה לביתי ולא עובדת בשביל אף אחד היא תחושה מאד טובה שנותנת לי מוטיבציה להמשיך. כל הבחירות כיום הן שלי, החל משלב התוכן, דרך החשיבה העיצובית וכלה בהפצה וכאשר אני מקבלת מחמאות על הבלוג או על הסדנאות אני יודעת שגם הקרדיט כולו מגיע לי."
הרבה אנשים אומרים שמי שעובד מהבית בטח נורא בודד. מה את מרגישה לגבי זה?
"בזכות הבלוג והסדנאות אני מרגישה חלק מקהילה. סביב העסק התפתחה קהילה קבועה של קוראים, שמגיבים ומשתפים. לפני שהקמתי את העסק, רב עבודתי כעיתונאית הייתה עם עצמי בלבד. כעת בזכות העסק אני נפגשת עם אנשים, יוצרת יחד איתם, מגדילה את הקשרים שלי בעולם הווירטואלי והאמיתי".
ואת מרגישה שזה משפיע עליך?
"ההתלהבות מהעשייה חזרה אלי, אחרי כמה שנים שהרגשתי שאני דורכת במקום מבחינה יצירתית. פתאום אני עסוקה בהמון תחומים חדשים, לומדת, מתעדכנת, עוסקת כל הזמן בחיפוש אחר רעיונות חדשים לנושאים לכתיבה, לשיתופי פעולה ובעיקר נהנית שוב לכתוב!".
להפוך זיכרונות לאלבומים ובלוגים מופלאים. צילום מתוך הבלוג.
איזה טיפים יש לך לעסקים חדשים או לאנשים שחושבים להקים עסק?
"הטיפ המרכזי הוא לא לפחד לעזוב מקום עבודה כאשר מרגישים מיצוי עצמי. בנוסף, ממליצה לכל אחד לחשוב מה התשוקה שלו, מה הוא הכי אוהב לעשות? מה התחביבים שלו ולראות האם אפשר להפוך אותם לעיסוק המרכזי שלו. הטיפ השלישי והאחרון: להיעזר בחוכמת ההמונים, בניסיון של אחרים, לשתף פעולה עם אנשים או עסקים בתחומים קרובים".
ולסיום, ספרי לי מה החלום שלך. לאן את רוצה להגיע?
"החלום שלי ש'רואה עולם' יהפוך למותג בתחום כתיבה על תיירות ותיעוד טיולים. להיות מוזמנת להרצאות וכנסים, לפתח קהילה גדולה של בלוגרים של תיירות בארץ, לעשות שיתופי פעולה עם בלוגרים בחו""ל ובעיקר להמשיך לנסוע הרבה כדי שיהיה על מה לכתוב בבלוג", היא צוחקת.
עוד במדור "עשו עסק":
- חגית אזולאי-רוזנס עזבה את התרגום ופתחה חנות
- ענבל טננבאום הפכה את הסקראפבוקינג למקצוע
- רפי פרץ נטש את מקצוע ההוראה והפך לצייר
- נעמי קמחי הקימה בעשר אצבעות עסק תפירה מצליח
- לרשימת כל הסיפורים והראיונות – לחצו כאן
עוד כתבות בנושא יזמות ותחביבים:
קרדיט תמונות: דף הפייסבוק של מיכל מנור