מתקשים בקבלת החלטות? הנה כמה טיפים יעילים
עם מי כדאי להתייעץ ומתי, מהם המרכיבים של עצה טובה וממה כדאי להיזהר, איך מעשירים את תהליך קבלת ההחלטות ועוד. עשרה טיפים יעילים שתוכלו ליישם כבר היום
לאחרונה חבר שלי קודם לדרגה ניהולית בכירה, וסיפר לי על החוויות שלו בתפקיד. הוא אחד האנשים היותר מתמידים ומוכשרים שאני מכיר, וידעתי שמבחינה מקצועית לו תהיה לו שום בעיה למלא את דרישות התפקיד ואף להרחיב אותו. גם מבחינה בינאישית, לרגע לא היה לי ספק שהוא יצליח: הרגישות שלו כלפי אחרים גבוהה מאוד, מה שהופך אותו, בעיניי, למנהל מצויין שיודע להוביל צוות ולבנות דינמיקה ארגונית בריאה.
אבל כששאלתי אותו על קשיים איתם הוא מתמודד, הוא אמר שהוא עדיין "מתייעץ יותר מדי", או במילים אחרות, מתקשה לקבל החלטות על דעת עצמו. מיד ידעתי על מה אכתוב את הפוסט הבא שלי, ושהוא יעסוק בהבדל שבין התייעצות להחלטה, שני שלבים שונים לגמרי שלא פעם מתבלבלים בהם.
הנה כמה נקודות שיעשו סדר ויעזרו לכם לקבל החלטות ולהתייעץ.
ראשית, כדאי להבין איזה סוג של מחליטים אתם. האם אתם הולכים לפי "הלב", או לפי "השכל"? האם אתם מונעים מרציונליזציה או רגש? אילו חוזקות יש לכם בתהליך קבלת ההחלטה שלכם, האם הוא ממוקד או מבוזר? לרוב, נקבל תמיכה מאנשים שחושבים כמונו, וזה נעים, אבל פחות יעיל. האנשים שבאמת יכולים לעזור לנו לגבש החלטה נכונה, וטובה, הם אלו שיביאו ראייה אחרת על המצב. אנשים רציונליים יעשו בחוכמה אם יתייעצו באנשים סנטימנליים, ואנשי הרגש ירגישו בטוחים יותר אם יעגנו את ההחלטה שלהם בעזרת אנשים בעלי מוח רציונלי. הנה טור שכתבתי ל-ynet על קבלת החלטות רומנטיות, הוא מתאים, בהתאמות הדרושות, גם להחלטות עסקיות ומקצועיות.
מבחינת סדר הדברים, התייעצות קודמת להחלטה. יש הרבה אנשים שמחליטים או מגבשים עמדה, ואז מנסים לתקף אותן על ידי שיחות וחיזוקים מאחרים. זו לא הדרך. כדי לקבל החלטה טובה, יש להתייעץ קודם לכן, לשמוע זוויות שונות ולקבל כמה שיותר פרספקטיבות על הנושא.
התייעצות לא מחליפה תהליך קבלת החלטות, היא מעשירה אותו. כאשר אנו שומעים מנעד רחב של דעות אנחנו מרחיבים את ההתבוננות שלנו על הסוגייה בה אנו צריכים להחליט ומבססים עמדה בצורה יותר טובה, מעמיקה, וכנראה שגם נכונה. בסוגיות מקצועיות נכון יהיה להתייעץ באנשים מקצועיים ובעלי ניסיון, אבל גם באנשים שצורכים את המוצר/שירות שלנו, למשל. לא פעם אני מוצא שדווקא דעות של אנשים שלא מבינים כלום במה שאני עושה, עוזרות לי לקבל החלטה. לפעמים הן מביאות גישה רעננה ומקורית, ולפעמים הן כל כך מנותקות, שהן מקיפות בעיגול את החלופה הנכונה והמובנת מאליה.
אפשר להתייעץ באחרים, כדאי להתייעץ גם עם עצמכם. זה נשמע מוזר, אבל זה נכון – דיבור בקול רם אולי יגרום לאנשים לחשוב שהשתגעתם, אבל הוא יתרום להקצנה מן הפנים אל החוץ של תהליכי מחשבה פנימיים. כאשר אנו מדברים בקול רם, גם לעצמנו, אנחנו מעבירים את המידע במסלולים נוירולוגים שונים מאשר מחשבה רגילה. מנגנון הדיבור והשמיעה נמצאים באיזורים שונים של המוח, ושימוש במיומנויות האלו מעשיר את חווית החשיבה ומשפר אותה פלאים.
בנושאים חשובים שאינכם מבינים בהם ואינכם בקיאים בהם, אל תגבשו דעה מהירה על בסיס עצה אחת בלבד. גם עצת זהב יכולה להיות לא רלוונטית, במצבים מסוימים. קבלו דעה נוספת, אם אינכם בטוחים. ואם אתם בטוחים ומשוכנעים בעמדתכם מראש – קבלו שתי דעות או יותר.
ומצד שני, הימנעו מפסטיבל התייעצויות. אומרים שבחדר שבו עשרה אנשים, נמצא לפחות 12 דעות שונות על נושא אחד. לא צריך לצאת למסע התייעצויות עם כל איש שנקרה בדרכנו או מרגיש לנו רלוונטי לקבלת ההחלטה. התייעצו עם מספר מצוצמם ומוגדר של אנשים, ופעלו לפי העצות שקיבלתם ביחד עם נסיונכם האישי וכמובן, תחושת הבטן שלכם. היא מהווה לא פעם מצפן פנימי חכם וחשוב בקבלת החלטות.
תנו לעצמכם זמן לקבל החלטה. אל תמהרו להחליט, בוודאי שלא בנושאים חשובים ומשמעותיים לעסק שלכם. קחו את הזמן לחשוב, להרהר, להתייעץ, לבדוק, אולי אפילו לעשות ניסוי ו"לישון על זה". לפעמים תקופת הדגירה הזו חשובה מאוד לקבלת ההחלטה, ובמהלכה תוכלו לאסוף מידע נוסף על השאלה שעומדת על הפרק.
ומצד שני, אל תמשכו את זה יותר מדי. אם אתם סוחבים את קבלת ההחלטה ודוחים אותה מיום ליום, שבוע לשבוע, אתם עושים לעצמכם עוול. תחמו את התהליך הזה בזמן, שתלוי כמובן בדחיפות המשימה וההחלטה וחשיבותה. מצאו את האיזון שייאפשר לכם מספיק זמן כדי לחשוב ולהתייעץ, ומצד שני ימנע התמרחות, התברברות, והימנעות מקבלת החלטה.
אל תעבירו אחריות ליועצים. כיועץ אני נתקל בזה בכל פעם, יזמים מרגישים את הצורך לתת לי להחליט בשבילם. מפתה ככל שיהיה, צריך להיזהר מזה כמו מאש: גם היועץ הכי מומחה לא מבין את העסק שלכם כמוכם. הוא יכול לתת לכם את הכלים לקבל החלטה, אבל אסור לו – גם אתית וגם מקצועית – לדחוף אתכם לכיוון ספציפי. אם אתם מביאים אותו למצב שבו הוא צריך להיות אקטיבי ולקבל החלטות עבורכם, אתם מפספסים את המהות של להיות עצמאי ופוגעים בסיכויי ההצלחה שלכם, ושלו, לתת לכם שירות יעיל וטוב. באופן אישי, אני מנסה לשרטט עבור האנשים שאיתם אני עובד את החלופות השונות שאני מזהה, את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות, וממליץ מה כדאי לבחור (וגם מבסס את זה על ניסיון, מחקר, השוואה, נתונים וכיוצ"ב). הבחירה מכאן ואילך היא שלהם, תוך דיאלוג איתי או/ו עם אנשים נוספים.
היזהרו מהחלטות שמקבלות את עצמן. יש החלטות שמתקבלות על אוטומט, בגלל לוח זמנים, אינטראקציה עם אנשים אחרים, דיאלוג פנימי כושל וכדומה. למשל, אם נשכח לשלם את מס החברות בחודש הראשון לשנה, נפסיד את ההנחה, ונשלם סכום גבוה יותר. זו החלטה שקיבלה את עצמה, ממש כמו הקנס שנקבל אם נחנה במקום אסור בהיסח הדעת. במרחב האישי גם כן נמצא החלטות מהסוג הזה, שגורמות לא פעם מתחים מיותרים בחיינו. כך לדוגמה, אם לא נוריד את הזבל כמו שהבטחנו, נקבל החלטה לריב עם בן/בת הזוג שלנו, או לפחות להעכיר את האווירה בבית. לכן עדיף שהחלטות תתקבלנה בצורה מודעת ופחות או יותר הגיונית.
ולסיום, עצה קצת מוזרה: נסו לקבל החלטה בשפה זרה. מחקרים מראים ששפות זרות "מנקות" החוצה שיקולים זרים, ומאפשרות למוח שלנו לחשוב בצורה צלולה יותר. ממש כמו המעבר ממחשבה לדיבור (אל עצמכם או לאחרים) או לכתיבה (של עמודות "בעד" ו"נגד"), כך גם המעבר לשפה אחרת ירתום עוד חלק של המוח שלכם לתהליך כולו.
עוד מדריכים:
איך לעבוד יותר מהר ויותר יעיל
איך להציג רעיון חדש לאנשים
מהן עמדות וכיצד ניתן לשנות אותן
איך בוחרים רואה חשבון / יועץ מס
קרדיט תמונות: Seth Anderson ,