מוכרחים להמשיך לשווק: איך משווקים ומפרסמים את העסק בתקופה של חוסר יציבות ומתיחות חברתית

המדינה סוערת, הרשתות החברתיות גועשות, המצב הכלכלי הופך יותר ויותר מורכב ותשומת הלב של הקהל שלנו נמצאת במקומות לגמרי אחרים. בתקופה כזו קשה מאוד לשווק את העסק ולמשוך את תשומת הלב של הקהל וגם אנחנו - בעלי העסק - מתקשים לפעמים למצוא את המוטיבציה והאנרגיה לשווק. איך מתמודדים עם הקשיים וכיצד משווקים את העסק בתקופה מורכבת וטעונה?

בחודשים האחרונים ישראל נמצאת בסערה פוליטית, חברתית, כלכלית ותרבותית שכמותה לא ראינו בשנים האחרונות (או בכלל). צירוף של מגוון דברים שמתרחשים בו-זמנית הוביל לכך שסף הסובלנות של הישראלי הממוצע ירד, וכך גם הקשב והחשק. עזבו רגע פוליטיקה ובעד ונגד, זה מתיש ומשעמם. אבל ההשלכות של המצב החברתי-כלכלי עלינו, כעצמאים, הן מטורפות. ורק התחלנו.

כולם עם עצבים חשופים, מגיעים בטמפרטורות גבוהות לכל דיון, אני שומע על דברים הזויים שלקוחות שלי חווים עם לקוחות שלהם, אנשים "מתהפכים" עליהם פתאום, נדמה שיוקר המחיה הפך להיות פתאום גורם דומיננטי, יש מצד אחד האטה מטורפת ברכישות ומצד שני בעסקים אחרים יש זינוק במכירות. אם חשבתי שהקורונה תהיה תקופה מאתגרת ומעניינת, עכשיו יש לנו משהו חדש לגמרי ולא פחות דרמטי להתעסק בו ולחשוב עליו.

אז איך אפשר - בכל זאת - לשווק בתקופה של חוסר חשק, שלנו ו/או של הקהל שלנו? הנה כמה דברים שאפשר לעשות כדי להפוך את השיווק ליותר רלוונטי, מתאים לתקופה ואפקטיבי.

היו אמפתיים ואותנטיים

בתקופות של מתח חברתי, לקוחות מחפשים לרוב מותגים אכפתיים, אנושיים ואמיתיים. יש לוודא שהמסרים שאנחנו מפרסמים רגישים ומתחשבים באקלים הנוכחי ושהערכים של העסק בתקופה הזו הולמים את המצב החברתי ואת הצרכים של הלקוחות. 

הגדילו פעילות בערוצים מקוונים

הנטייה הטבעית היא דווקא לצמצם פעילות, אבל בתקופות כאלו אנחנו צריכים להעלות הילוך בשיווק שלנו ולהגדיל את הפעילות בערוצים מקוונים. זה הזמן לשקול להשקיע במודעות בקידום ממומן, כדי לתת דחיפה לפרסומים האורגניים שלנו, ולהשתמש בנכסים העומדים לרשותנו - קבוצות פייסבוק שלנו או של אחרים, שיווק בדואר אלקטרוני, תכנים באתר. במקום לצמצם, עכשיו ממש הזמן להרחיב ולהגדיל. אם אתם צריכים עזרה ביצירת תוכן, תוכלו להשתמש בכלי בינה מלאכותית לאיסוף רעיונות ואפילו לכתיבת הבסיס לפוסטים ולתכנים שלכם. כאן תוכלו ללמוד איך משתמשים ב-ChatGPT, כלי חינמי מצויין, ליצירת תוכן שיווקי ועסקי.

הדגישו מסרים חברתיים וערכים של אחריות חברתית

לקוחות נוטים לתמוך יותר במותגים שיש להם אחריות ואמירה חברתית ושפועלים ומשפיעים לטובה על הקהילה והסביבה שלהם. זה הזמן לתת, מכל הלב, ידע, ערך, תוכן, כל מה שיכול לסייע ולעזור לאנשים. זה גם המקום להדגיש כל מאמצי צדקה או יוזמות אחריות חברתית שהעסק שלכם מעורב בהם ואפילו ליזום שיתופי פעולה חברתיים שיראו שמאחורי העסק עומדים אנשים ערכיים עם מצפן ומצפון חברתיים.

היו רגישים מאוד

בכל כמה שעות מתפרסם משהו עצוב, קשה, מעצבן או מורכב אחר בתקשורת. לכן, בתקופות כאלו, של חוסר יציבות ומתח חברתי, חשוב לעקוב אחר המסרים שלנו ומה שאנחנו מקרינים החוצה, ולבצע התאמות לפי הצורך. היו רגישים לאקלים הנוכחי והימנעו משימוש בשפה או בדימויים שעלולים להיתפס כחסרי רגישות או כאטומים. בדקו את החדשות לוודא שלא קרה משהו דרמטי כמו פיגוע לפני שאתם מפרסמים פוסטים שמחים ועולצים, והיו קשובים מאוד מאוד לשיח בקרב קהל הלקוחות שלכם. 

הציעו מבצעים והנחות

זו הברירה הקלה, שלא מתאימה לכל העסקים אבל יכולה לעבוד נהדר לאחרים. בתקופות של חוסר יציבות, לקוחות מהססים יותר לבצע רכישות. על ידי הצעת מבצעים והנחות אנחנו יכולים לעזור לתמרץ את הלקוחות לבצע רכישה ובמקביל להראות שהעסק שלנו אמפתי לדאגות הפיננסיות שלהם ולמצב במשק. 

שמרו על קשר עם הלקוחות

בהמשך להמלצה להגביר פעילות ברשתות החברתיות, חשוב בתקופה הזו לשמור על קשר הדוק עם אנשים שכבר רכשו אצלכם בעסק. יותר מתמיד, זה הזמן ליצור מועדוני לקוחות, קבוצות ווטסאפ לרוכשים, לחלק הטבות, ליצור קשר ולעדכן את הלקוחות בנעשה בעסק.

כך אנחנו יכולים לעודד המלצות, לאסוף משובים טובים לשיווק, וכמובן, ליזום עוד רכישות מלקוחות שכבר מכירים ואוהבים אותנו. בהתחשב בכך שעלות רכישת לקוח חדש גבוהה משמעותית משכנוע לקוח קיים לרכוש שוב - יש כאן גם פוטנציאל פיננסי משמעותי, שחשוב במיוחד בתקופה מורכבת כפי שאנחנו עוברים במשק.

השתמשו בערוצי שיווק חיצוניים, כמו שיווק משפיענים

אם אתם מרגישים שקשה לכם למשוך את תשומת הלב של הקהל בתקופה המורכבת הזו, אפשר לפנות החוצה לערוצים קיימים שאחרים מתחזקים בקפידה, שבהם הקשב של הקהל עדיין פעיל. שיווק משפיענים יכול להיות דרך יעילה להגיע לקהלים חדשים ולבנות מודעות למותג. אפשר לשקול ליצור שותפות עם משפיענים שנמצאים בקשר פעיל עם הקהל, ומתיישרים עם ערכי המותג שלכם, ושיש להם קהילת עוקבים רלוונטית וקשובה בקרב קהל היעד שלכם. 

אל תחשבו רק על משפיענים שהם כוכבני רשת, אלא גם מנהלי קהילות וקבוצות, אנשים שיש להם רשימות תפוצה טובות, ערוצי יוטיוב מוצלחים ועוד. חשוב לזכור שהגודל לא (בהכרח) קובע במקרה של משפיענים, ולמעשה, רוב הלקוחות שלי עובדים עם מיקרו-משפיענים שיש להם קהילות קטנות יחסית (של כמה אלפים בודדים של עוקבים), אבל סופר רלוונטיות עבור העסקים שלהם. זו פעילות הרבה יותר זולה ואפקטיבית מאשר פניה למשפיעני ענק שיש להם מאות אלפי או מיליוני עוקבים. 

הזכירו לעצמכם את "הלמה", התחברו לערכים שלכם

זו תקופה מאוד קשה ששואבת מכולנו אנרגיות רבות - במודע או לא, אם נרצה או לא. חשוב להיות קשובים לעצמנו, להבין מה אנחנו מרגישים, אם קשה לנו לשווק, לנסות ולרדת לעומק העניין, ולהבין איך אנחנו יכולים להקל על עצמנו, לקחת את הספייס שאנחנו צריכים לעצמנו מצד אחד, אבל גם לא להזניח את העסק ולקפוא על השמרים לגמרי. זה יכול להיות שיעור מאוד מעניין גם בלדעת לעצור ולקחת מנוחה, וגם לעבוד, תוך כדי.

זה הזמן להחזיר לעצמנו את הלמה, ה-why בגינו הקמנו את העסק, בגללו אנחנו קמים בכל בוקר, את כל הדברים החשובים, המשמחים, שמרגשים אותנו. את האנרגיה החיובית הזו צריך להביא אל תוך השיווק, להתחבר למהות, לערכים ולסיבה שאנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. תחושת השליחות יכולה לתרום רבות לרווחה שלנו וליכולת שלנו לשווק, גם כשאנחנו קצת שפופים, עייפים או חסרי מוטיבציה ואנרגיות.

זכרו שיש גם מקום לאופטימיות

המשברים בישראל מתרחשים על רקע מהפכה אחרת, עם הבינה המלאכותית שנכנסה בסערה אל תוך חיינו. לא יודע אם אתם עוקבים, אבל ההתפתחויות בשוק גם הן הזויות ומהירות: מיקרוסופט, גוגל, אילון מאסק ועוד שחקנים רציניים ביותר הודיעו שהם שמים את כל הז'יטונים על הטכנולוגיה הזו, והיא נכנסת במהירות ליומיום שלנו. כמשווקים, נפתחו לנו אופציות חדשות ובלתי-נתפשות כמעט, וזה משהו להתנחם בו, כשהאדמה בוערת לכולנו מתחת לרגליים.

זה מרגיש לי שזכינו (?) לחיות בתקופה מאוד טעונה של שינויים, מה שהסוציולוגים מכנים "תקופות של אי-יציבות". אלו תקופות של רעידות אדמה (כמה הולם שזה מה שקורה עכשיו במקביל, הא?) ושל לבה רותחת שעפה לכל עבר. האדמה זזה לנו מתחת לרגליים, הגבינה כבר מזמן ניתכה, והכל קורה כ"כ מהר ובכזו עוצמה. יש לנו מושב בשורה הראשונה למה שקורה בעולם, והכי חשוב, יש לנו את היכולת לבנות - כל אחד לעצמו, וביחד, כקהילה - מעטפת הגנה, שמכניסה את הטוב והשמח והמייטיב, ומשאירה בחוץ את כל הרע.

אל תישארו לבד, הצטרפו לקהילה שלנו

בקהילת אסטרטגיה שיווקית בכיף בפייסבוק עולים מדי יום דיונים, טיפים, מדריכים וכלים לפיתוח העסקים שלנו. תוכלו לעקוב ואפילו להשתתף בעצמם בשיח, לשאול שאלות ולהתייעץ. זה זמן מצויין להכיר עסקים, לחשוב על שיתופי פעולה, לפרוק, לשתף רעיונות ולחלוק בתחושות. אל תישארו לבד מול המציאות המשתנה, בואו לקחת חלק בשיח ולפרק את מעגל הבדידות של העצמאים. 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: