"תופעת השבע הכחול": על הקסם של המספרים 7, 37 ו-73 והשפעתם על המכירות

בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הבחין החוקר וויליאם סימון בתופעה מעניינת: כאשר אנשים התבקשו לבחור מספר רנדומלי בין 1 ל-10, הם נטו לבחור את המספר 7. כאשר הם התבקשו לבחור צבע, הרוב בחרו בצבע הכחול. אותה תופעה חזרה עם המספרים 37 ו-73, שמשום מה צצים שוב ושוב במדגמים סטטיסטיים. מדוע זה קורה ואיך זה קשור לשיווק ולמכירות?

בשנות ה-70 של המאה הקודמת, הבחין החוקר וויליאם סימון בתופעה מעניינת: כאשר אנשים התבקשו לבחור מספר רנדומלי בין 1 ל-10, הם נטו לבחור את המספר 7. כאשר הם התבקשו לבחור צבע, הרוב בחרו בצבע הכחול. במחקרי המשך התברר שמדובר בתופעה גלובלית, שבדרך מאוד מוזרה חוזרת על עצמה בתרבויות שונות (למשל, אמריקאים לעומת סינים) ובגילאים שונים (למשל, בין סטודנטים לבין ילדים בגן). זה גרם לסימון ובהמשך לחוקרים נוספים לתהות מה הופך את המספר 7 ואת הצבע הכחול לכל כך דומיננטיים, ומדוע אנשים בוחרים בהם שוב ושוב?

בהמשך התברר שכאשר מבקשים מהם לבחור מספר רנדומלי בין 1 ל-100, סטטיסטית, רוב האנשים בוחרים במספר 37 או 73. שני "מספרי קסם", שחוזרים על עצמם שוב ושוב במחקרים.

אם היה מדובר בעניין תרבותי, היה קל לעלות על זה: תרבויות שונות היו בוחרות מספרים אחרים. סביר להניח שאצל ילדים, שעדיין לא "הוסללו" על ידי התרבות לבחירה הזו, היינו רואים התפלגות בחירה אחרת מאשר אצל מבוגרים. אבל העובדה שמדובר בתופעה חוצת תרבויות וגילאים, ככל הנראה מצביעה על גורם אחר, הרבה יותר בסיסי, אולי אפילו פיזיולוגי.

התאוריה אוששה שוב במחקר חדש וענק שכלל למעלה מ-200 אלף נחקרים, שהפגינו שוב את הנטייה לבחור, אקראית, את המספרים 37 ו-73. המחקר הזה גילה שאנשים בוחרים גם מספרים נוספים, כמו 69 או 42, אבל מצא שאלו - בניגוד ל"מספרי הקסם" - הם מספרים תלויי-תרבות. כאשר ביקשו מאנשים לנחש "איזה מספר יבחרו אנשים אחרים", הקהל ניחש בהצלחה שהרבה אנשים יבחרו במספר 69 ובמספר 42, מה שאומר שמדובר במספרים טעונים-תרבותית ולא רנדומליים בכלל.

סימון הגדיר את "תופעת השבע הכחול" (Blue Seven Phenomenon) וכמה חוקרים (בודדים, יש להודות) ממספר תחומי ידע (מתמטיקה, מדעי החברה וההתנהגות, פסיכולוגיה) ניסו להבין אותה. יש משוואות מתמטיות מורכבות שמסבירות למה המספר 37 (ותאומו ההופכי, 73) "קסומים" כל כך, ויש תיאוריות סוציולוגיות (וגם פיזיולוגיות) שמסבירות למה אנחנו בוחרים דווקא בכחול (כן, גם הנשים). תהא הסיבה אשר תהא, מדובר בתופעה מאוד מבוססת ומוכחת מחקרית, שמעניין לחשוב עליה ולהרהר בה.

ואני תוהה, האם אנחנו יכולים לרתום את "תופעת השבע הכחול" לעסקים שלנו. האם מבצע שבו מוצר נמכר ב-37 שקלים יעבוד יותר טוב ממבצע שבו המוצר יעלה 36 או 38 ש"ח? ומה לגבי 370 ש"ח לעומת 360 ו-380? האם שימוש בצבע הכחול - באופן עקבי - יוביל לעלייה במכירות? האם עסק שיתמחר במדרגות של 37 יפעיל את המכונה הקוסמית המוזרה הזו וימכור יותר מוצרים?

אני לא יודע, אבל כחוקר, אני מתכוון לנסות ולגלות 🥰
אם יש כאן אנשים ספונטניים וסקרנים, אתם יכולים להצטרף אלי לניסוי. נעקוב ביחד אחרי הנתונים שלכם ונראה אם התופעה הזו היא סתם אנקדוטה מעניינת על המוח האנושי, או שמא מדובר ב"קלף קסם" שיש לו השפעה על ביצועי השיווק והמכירות. סקרנים? רוצים שנחשוב על זה יחד? כתבו לי תגובה בדיון בקהילה שלנו, מעניין אותי לשמוע מה אתם חושבים על התופעה המוזרה והקצת קסומה הזו

מאמרים בנושא למייטיבי לכת:

Simon, W. E. (1971). Number and color responses of some college students: Preliminary evidence for a “blue seven phenomenon”. Perceptual and motor skills, 33(2), 373-374.
Simon, W. E., & Primavera, L. H. (1972). Investigation of the “blue seven phenomenon” in elementary and junior high school children. Psychological Reports, 31(1), 128-130.

ואם בא לכם לקרוא על התופעה הזו בשיווק ומכירות, חפשו את הספר:

Nahai, N. (2012). Webs of Influence: the psychology of online persuasion. Pearson UK.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: