איך סיפור טוב יכול להקפיץ את הערך של יצירת אמנות - ומה זה אומר על השיווק בעסק הקטן

משתתפי המכירה הפומבית בבית המכירות היוקרתי סותבי'ס לא האמינו למראה עיניהם: ברגע שעבודתו של בנקסי נמכרה בכמעט 1.5 מיליון דולר, הופעל מנגנון אוטומטי והיא נגרסה והושמדה לנגד עיניהם. באופן משעשע, אקט ההשמדה שנתפס כתגובה למסחור האמנות, הפך את היצירה לאייקון תרבותי מבוקש עוד יותר והקפיץ את מחירה לכ-25 מיליון דולר. מקרה זה מדגיש את הכוח של סטוריטלינג בשיווק וביצירת ערך מוסף למוצרים ויש לנו הרבה מה ללמוד ממנו על שיווק העסקים שלנו

רגעים ספורים לאחר שהפטיש הכה במכירה הפומבית וחתם את מכירת העבודה האיקונית "ילדה עם בלון" של בנקסי בכ-1.5 מיליון דולר, התמונה התעוררה לחיים וגרסה את עצמה, לעיני הקהל ההמום.

מתברר שבנקסי חמד לצון והתקין במסגרת מנגנון גריסה. במקור, הוא תכנן שהתמונה תיהרס לחלוטין, אבל משהו השתבש והעבודה נתקעה באמצע.

אם מישהו מרחם על הקונה האומלל או בית המכירות סותבי'ס שנתקעו עם עבודה שהושחתה, אל. העבודה אמנם נמכרה במקור בכ-1.5 מיליון דולר, שיא המכירות של בנקסי עד לאותה נקודה, אבל אחרי ניסיון ההשמדה המחיר שלה קפץ ליותר מ-25 מיליון דולר.

יש כל מיני פרשנויות למהלך הזה. יש כאלו שטוענים שבנקסי הוא גאון שניסה להעביר מסר מחתרתי נגד תעשיית האמנות, אבל זה חזר לו בהפוך על הפוך. אחרים אומרים שהוא גאון שיווקי, שרצה לנצל את החולשה של תעשיית האמנות לסיפורים מטופשים ודרמות, ואכן הצליח להקפיץ את המחיר. היו גם כאלו שגלגלו עיניים ותהו כמה העולם מטומטם.

סותבי'ס מיהרו להכריז שזו עבודת האמנות הראשונה שנוצרה במכירה פומבית. התקשורת כיסתה את הסיפור בהרחבה. אנשים התחילו לדבר על "התערבות אמנותית", כאשר אמן (או מכונה) מתעסקים ביצירה קיימת אל מול קהל. היו שהגדירו את זה כ"פרפורמנס", תמונה שהפכה לכמה רגעים למופע תיאטרלי דרמטי ועוצר נשימה. חוקרים ראו בזה "טשטוש גבולות", או "אקט מחאה", או פשוט "תעלול יחצ"ני אפקטיבי".

כך או כך, התוצאה הייתה זינוק בביקוש - ולכן גם זינוק מטורף במחיר.

מה שאני לוקח מהסיפור הנחמד, זה בעיקר עוד חיזוק לכמה סטוריטלינג הוא דבר חזק, כובש, משלהב. הסיפור של התמונה הקפיץ את המחיר שלה ואת הערך שלה בשוק. מתמונה רגילה של אמן מבוקש, היא הפכה למשהו באמת יוצא דופן, מיוחד במינו, ראשון מסוגו. קונברסיישן פיס שהרבה יותר אנשים עשירים רצו להחזיק אצלם. הרגשות - זעזוע, תדהמה, פליאה, אפילו חרדה לגורל היצירה - הפכו לדולרים, והרבה מאוד מהם.

מה שאני מציע לכם לקחת מהסיפור הנחמד, זה את קו החשיבה שאומר שאנשים משלמים על סיפור, על חוויה, על זיכרונות, על רגשות. חשבו על המקרה הזה כמטאפורה לאיך בני-אדם מתנהגים, מה גורם להם להתרגש, מה גורם להם לפתוח את הארנק ולשלם. נסו לחשוב איך סיפורים ורגשות באים לידי ביטוי בעסקים שלכם, בשיווק שלכם, אפילו ביצירה שלכם. איך אפשר לקחת את המהות מאחורי הסיפור המאוד גדול ודרמטי הזה, ולהתאים אותה לעסקים שלנו.

הנה סרטון ובו רואים את התמונה נגרסת בלייב. אפשר לשמוע גם את האזעקה שהמסגרת השמיעה בזמן שזה קרה, ולראות את ההלם והתמיהה על פניהם של המשתתפים:

אם אהבתם את הסיפור ואתם רוצים להבין איך לקחת את הקונספט של סטוריטלינג ולשווק בעזרתו את העסק שלכם - הרשו לי להמליץ לכם לבדוק את סדנת הסטוריטלינג המוקלטת שלי, בה אני נותן דוגמאות לסיפורים קטנים וגדולים על שימושים בסיפורים בשיווקיים, מלמד כלים לסטוריטלינג שיווקי אפקטיבי בעסק הקטן, וחולק אתכם המון השראה שתפתח לכם את הצ'אקרה. הסדנה נמכרת עכשיו במחיר ידידותי ונגיש במיוחד, אל תפספסו את ההזדמנות והגדילו את ארגז הכלים שלכם בכישורי סטוריטלינג משובחים. לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.

הפוסט נכתב ופורסם במקור בקהילה שלנו, אסטרטגיה שיווקית בכיף בפייסבוק. בקהילה אני מפרסם מקרי מבחן מרתקים, סיפורים מעניינים, המון טיפים והמלצות מעוררות השראה - ותוכן רב שיעזור לכם להתמלא בחדווה, ללמוד ולשווק בכיף. מוזמנים להצטרף ולקחת חלק בדיונים 🥰

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: