טרנדים ומגמות בעיצוב הגרפי: כל מה שלוהט, מעניין ורלוונטי ל-2022/23
עיצוב פסיכדלי עם צבעי ניאון, וייבים של הניינטיז, שימוש בממים מקוריים, שרבוטים ודודלים, טונות של נוסטלגיה, מקסימליזם וברוטליזם • הכירו את הטרנדים העיצוביים המרכזיים שישלטו בשוק בשנתיים הקרובות - ואיך תוכלו להשתמש בהם בשיווק ובידול העסק שלכם
הניסיון לחזות טרנדים בעיצוב זו משימה מוזרה. המגמות בעולם בכלל ובעיצוב בפרט הן כמו זרמים בים: חלקן מאוד ברורות, חלקן מתרחשות מתחת לפני השטח, חלקן יגיעו מרחוק רק בהמשך. אחרות יישארו שם, רחוק, ולעולם לא יגיעו אלינו לישראל. אבל בעזרת צפיה בהרבה התרחשויות בארץ ובחו״ל, קריאה של דו"חות, עיון בסקירות אנליטיות ומחקר מידעני - אפשר לזהות בבירור דפוסים שחוזרים על עצמם ומתחזקים.
במאמר זה ריכזתי את המגמות המשמעותיות ביותר בעיצוב הגרפי של 2022-23. יצאתי למחקר הזה במטרה לזהות אילו טרנדים עיצוביים רלוונטיים לבעלי ובעלות עסקים בישראל, בכל הקשור לשיווק העסק שלהם. השימוש בטרנדים האלו בשיווק שלכם יעזור לפיתוח שפה עדכנית ויקרוץ לקהלים הרלוונטיים, המודעים ומגיבים היטב לאופנות וטרנדים ברשתות החברתיות.
לא כל מגמה שמופיעה כאן תתאים עבורכם: גם מבחינת המיצוב של העסק, גם מבחינת קהל היעד, גם מבחינת הטעם האישי שלכם. אבל אם אתם מחפשים השראה, רעיונות לריענון השפה העיצובית-שיווקית שלכם, אלו המגמות שאני מאמין שיציפו את העולם שלנו בשנה וחצי הקרובות. בנוסף, אם אתם שוקלים הקמת אתר חדש או עיצוב מעודכן לדפי הנחיתה שלכם, לרשימת התפוצה וכדומה - כדאי לשקול להכניס קצת צבע ואווירה עם אחד או יותר מהטרנדים הבאים.
עיצוב רגוע
אחרי שנתיים של כאוס ומגיפה שתפסה את העולם בהפתעה, זה רק הגיוני שאנשים נוטים לעיצובים שעושים להם שקט בראש. במקום חדשות לווריד, בידודים, חיסונים, התייקרויות, כל מה שאנשים רוצים זה מרחבים שיאפשרו להם רגע להירגע ולנשום. דמיינו לכם את הגרסה העיצובית של ספא.
בטרנד הזה תראו צבעים עם סטורציה נמוכה, פסטלים, הרבה שטח לבן, פונטים קלים לקריאה וחוויה כללית של איזון והרמוניה. דברו חלש ורגוע.
עיצוב פסיכדלי
בניגוד גמור למגמה הקודמת, ואולי בתור אסקפיזם אחרי תקופה מטורפת, ישנה מגמה של שימוש בעיצובים פסיכדלים "כמו של פעם", אבל עם טוויסט מודרני. כאילו והבריחה מהמציאות היא המציאות החדשה.
כאן תוכלו למצוא קליידוסקופ של צבעים, צורתיות יוצאת דופן, פונטים לא שגרתיים, יציאה מהגריד השגרתי של מבנה האתר ותחושה כללית כאילו לקחנו אסיד והקשבנו ל-dark side of the moon. אם אתם אמיצים מספיק בשביל לאמץ את המגמה הזאת לעסק שלכם צריך לדעת איך לעשות את זה בטוב טעם כי קל מאוד להגזים עם זה ולקבל תוצאה שלא תדבר ללקוחות שלכם.
על ההיסטוריה של הגרוב הפסיכדלי תוכלו לקרוא כאן.
דודלס
איפשהו בתווך בין שתי המגמות הקודמות אפשר למצוא את העלייה בשימוש בדודלס, אותם שרבוטים של חלומות בהקיץ או זרם תודעה של העולם הפנימי של המעצב.
סגנון זה מרגיש מאוד אישי ומאוד אוניברסלי, ילדי ובוגר, טרנדי ועל זמני בו זמנית. הוא מאפשר משחק רחב מאוד מבחינת צבעוניות ויכול להתאים לסוגי עיצוב שונים, גם לאתרים, גם לפרינט, גם לחומרי שיווק, גם למוצרים פיזיים.
למעשה, העיצוב של המאמרים ב"כאן עובדים בכיף" עבר בחודשים האחרונים לשפה ויזואלית כזו, עם איורים פרי עטו ואייפדו של טל איתן :)
עיצוב נוסטלגי
ילדי שנות ה-80 וה-90 תופסים נפח הולך וגדל בעמדות מפתח המשפיעות על כל העולם, גם בתחום העיצוב. מתוך זיקה לתמימות טרום / תחילת עידן האינטרנט, ישנה מגמה לעצב יותר ויותר אלמנטים המתקשרים עם תקופה זאת. זה לא בהכרח יראה כמו עיצוב 8-ביט שהיה מאוד מקובל בשנים האחרונות, אלא ישאב אלמנטים מתופעות תרבותיות של שנות ה-80 ותחילת עידן האינטרנט המודרני בשנות ה-90, פשוט עם טוויסט ששלושים שנות התפתחות הוסיפו לתמהיל.
מי שזוכר את סרטוני הכושר של ג׳יין פונדה או את ״שעת כושר״ בערוץ 1, יזהה את המגמה בקלות. גם מי שמבוגר מספיק כדי להכיר את geocities וודאי יזכור את הצבעוניות המאוד בסיסית, האנימציה המצחיקה והקישוטים המוגזמים שנהננו לבנות על אתר פרטי עם משהו עם 5 מגה (!) אחסון. מי שמחפש תזכורת לאיך אתר כזה נראה פעם יוכל לראות את אתר האינטרנט של ספייס ג׳אם שעלה לאוויר ב-1996 ועדיין זמין לכולם כאן.
את הצבעוניות הבלתי קריאה (פונטים צהובים על רקע לבן מישהו?), חוסר אסתטיקה כללית והפרעות קשב וריכוז מחליפים עיצובים יותר מלוטשים עם צורות גאומטריות פשוטות, צבעוניות עם סטורציה גבוהה וקונטרסטיות גבוהה.
דוגמה טובה תהיה השפה הוויזואלית בקליפ של אנה זק, לך לישון:
הנוסטלגיה הזו יכולה ללכת רחוק יותר, הרחק אל שנות ה-30 של המאה הקודמת. למשל, טרנד ה-Rubber Hose באנימציה, שרק הולך ומתרחב לשימושים שונים בשיווק ובאסטרטגיה הוויזואלית של מותגים.
נוכל לראות את הסגנון הזה במיטבו בקליפ של דואה ליפה מ-2020 - מה שמראה שהטרנד כאן כדי להישאר ואף להתחזק:
עיצוב מקסימליסטי ברוטליסטי
אם נמאס לכם להיות נחמדים ולרדת בקלות בגרון, אם אתם רוצים להיות בולטים בכל מחיר, אז זה הטרנד הכי טוב בשבילכם. קווים נוקשים וחדים, שימוש בגרידים אבל כאלה עם יחסים לא שיגרתיים, פונטים גדולים ולא קלים לעיכול, שביחד יוצרים תחושה כאילו מישהו צועק עליכם בשקט.
טרנד זה יכול להתאים לשימושים מאוד מודרנים שמעוניינים לבלוט ולקבל תשומת לב במבט ראשון.
מגמות נוספות שכדאי לשים אליהן לב
Dark Mode
האמת היא שזו לא ממש מגמת עיצוב בפני עצמה, משום שאין לה שפה מוגדרת ואין לה "שאיפה" להשפיע על עיצוב, אלא לספק למשתמשים ממשק שיותר נוח לקריאה בתנאי שימוש מסויימים. הטענות לפיהן לדארק מוד יש יתרונות פרט לנוחות השימוש מוטלות בספק, אבל אין ספק על כך שהטרנד הזה סחף את עולם האפליקציות (אתרים פחות) בחו״ל ויעשה את דרכו גם לארץ במוקדם או במאוחר.
עיצוב זה מתמקד בעיקר בשינויים של הצבעוניות הרגילה של הממשק לטובת רקע אפור עם צבעים בקונטרסט נמוך יותר שאמור להקל על הצפיה במסך וביצירת פחות זיהום אור בסביבה המיידית. יש לשים לב כי הטמעה של עיצוב זה במוצר שלכם דורשת תשומת לב מיוחדת כי הטמעה שגויה תשבש את השימושיות של הממשק. לכן גם חשוב מאוד לתת למשתמש אפשרות לשלוט בקלות על ההפעלה והכיבוי של הפיצ׳ר בכל שלב.
עיצוב פרמטרי (Parametric Design)
היישר מעולם האדריכלות שהושפע מאוד בעשור האחרון מהתפתחויות בשיטות עיצוב מודרניות מסויעות תוכנה, בדגש על עיצוב תלת מימדי וכן משיטות ייצור חדשות המאפשרות גמישות שלא התאפשרה בעבר, מגיעה מגמת עיצוב מעניינת שמרגישה אורגנית ומכניסטית בו זמנית. עיצוב זה זונח את ההגדרות הפשוטות של צורות גאומטריות רגילות, קווים ישרים, ותבניות חזרתיות, ומתמקד בעיקר בצורות אורגניות היוצרות תנועתיות וזרימה ללא צורך בתזוזה של ממש.
הטרנד נמצא ממש בחיתוליו בעולם העיצוב הדיגיטלי ולכן תתקשו למצוא דוגמאות להשראה, אבל ההשפעה ההדדית של עולם האדריכלות ועולם העיצוב הגרפי היא תופעה מוכרת וארוכת שנים, ולכן אנחנו בטוחים שבשנים הקרובות השפה העיצובים הזו תתפוס תאוצה.
עיצוב ממים
בנישות מסויימות בעולם, ממים (Memes) מנהלים לחלוטין את דעת הקהל ומי ששולט בנרטיב הוא מי שיוצר את הממים הכי טובים, מצחיקים, מעניינים ו/או מדוייקים.
ליצור מם טוב ומשפיע זו כמעט אומנות שחורה שמזכה את היוצר בתהילה כמעט כמו בשמצה. ממים יכולים לבנות או להרוס קריירות, מוצרים, חברות, מותגים ושירותים. זוהי לא בדיוק מגמת עיצוב בפני עצמה, והיא עומדת איפשהו בין עיצוב לשיווק, אבל שימוש מושכל במדיום הזה יכול להקפיץ את העסק שלכם ואת המעורבות עם הלקוחות שלכם בכמה רמות.
סופו של טרנד: אמרו שלום לוידאו כבד באתר
אחרי כמה שנים של התלהבות ראשונית, כל מי שגולש באינטרנט כבר הבין שעם כל הכבוד לחשיבותו של הוידאו ביצירת אינטראקציה עם לקוחות ודינמיות שטקסט או תמונה לא יכולים לאפשר, השילוב שלו בעיצוב של אתרי אינטרנט הוא בעיקר מעיק. ברמה הטכנית הוא מאט את הטעינה של האתר ומשפיע לרעה על הדירוג במנועי חיפוש, ובמקרים מסויימים באתרים קטנים צורך כמות מאוד גדולה של נפח תנועה מוגבל.
גם ברמת השימושיות טעינה אוטומטית של וידאוים באתר מהווה פגיעה קשה בחווית המשתמש ומסיחה ממה שבאמת חשוב להתמקד בו. טקסט על גבי וידאו, כשלא נעשה כמו שצריך, הוא בלתי קריא ונוטים להתעלם ממנו. החזרה לשימוש בתמונות רגילות, טקסטים קריאים ופיזור מוצלח של אנימציה פשוטה הופכים את חווית השימוש באתר להרבה יותר נעימה.
שימוש בוידאו באתר רלוונטי רק כאשר הוא לא אלמנט עיצובי אלא מגיע בקונטקסט המתאים ומאפשר שליטה מלאה על הטעינה שלו.
⭐⭐⭐⭐⭐
זיהיתם טרנדים אחרים שפספסנו? רוצים להתייעץ? לעוד תחזיות, טרנדים ומגמות בשיווק, אסטרטגיה וניהול העסק הקטן, מוזמנים להצטרף לקהילה שלנו בפייסבוק: "אסטרטגיה שיווקית בכיף". בקהילה תמצאו ידע מבוקר ואיכותי, נתונים מחקריים מתוך העבודה שלנו עם השוק הישראלי, טיפים והמלצות מעודכנים - וגם הרבה מאוד צחוקים וכיף :)
ואם אתם עדיין כאן, קפצו לקרוא את המאמר הקודם שלנו בסדרה, שסקר את המגמות והטרנדים בשיווק וניהול העסק הקטן לשנים 2022/23.
🤗 על המחבר: איתמר דור-און הוא יועץ אסטרטגי מוסמך המתמחה בשיווק ואנליזות שוק מתקדמות.