כיצד נגבש חזון עסקי ארוך טווח - ואיך להיעזר בו לשיפור פעילות העסק והרווחה שלנו ביומיום
בטח כבר קראתם או שמעתם ש"כל עסק צריך חזון" ושחזון הוא הבסיס לכל פעילות אסטרטגית. זה נכון, אבל מה זה אומר, בעצם? מהם המרכיבים של חזון עסקי טוב, לאיזה תקופה כותבים אותו ומה עושים איתו אחרי שהוא מוכן? מדריך
חזון הוא מבט אל העתיד הרצוי: כאשר אנחנו עומדים בהווה ומשקיפים קדימה, לעבר המציאות אותה אנחנו רוצים להשיג ושאותה אנחנו רוצים ליצור. זהו המקום הזה שבו אנחנו כנים עם עצמנו, עם הצרכים ועם החלומות שלנו, ומבקשים לדמיין את מה שאנחנו מבקשים להשיג.
במרחב העסקי, החזון הוא כלי עבודה מעשי ושימושי ביותר. הוא מגדיר את השאיפות והמטרות ארוכות הטווח של העסק ושלנו, כיזמים, ומניח את התשתית לכל הפעילות שאנחנו מתכוונים לעשות בשנים הקרובות. על פי רוב, חזון נכתב לתקופה ארוכה, של שנה, חמש ואפילו עשר שנים. לכן, לפני הכל נבחר לאיזה פרק זמן אנחנו כותבים את החזון שלנו. אני ממליץ להתחיל בכתיבת חזון ל-5 שנים - מספיק רחוק כדי שנוכל להרשות לעצמנו לדמיין ולחלום, אבל גם ריאלי ובר-השגה.
המושג "חזון" הוא מעט מופשט, יש להודות, ולכן כדאי לפרק אותו למרכיבים, לפני שמתיישבים ומתחילים לחשוב ולגבש חזון. בגישה האסטרטגית, אנחנו מחלקים את החזון למספר מרכיבים: מהות ותכלית, שליחות, ערך, מטרות, שינוי. בואו נפרק אותם, אחד אחד.
שלב א' - מהות ותכלית
כדי להגדיר חזון אסטרטגי נפתח קודם כל ולפני הכל במהות (מה אנחנו רוצים) ובתכלית (למה אנחנו רוצים את זה). עצרו לרגע לחשוב על ההבדל בין שני המושגים. מהות מסביר לנו, בצורה פשוטה, מה אנחנו מבקשים להשיג. לדוגמה, "מהות העסק: ייצור ומכירת סבונים טבעיים לאנשים רגישים". המושג תכלית, לעומת זאת, מסביר לנו את הסיבה מאחורי המהות, ה-why העמוד והחשוב ביותר שלנו. לדוגמה, "כדי לשפר את הרווחה ואת איכות החיים שלהם".
החיבור בין המהות לתכלית הוא הבסיס לחזון המתגבש והולך שלנו. "מהות העסק ייצור ומכירה של סבונים טבעיים המיועדים לאנשים רגישים, במטרה לשפר את איכות החיים שלהם ואת הרווחה האישית שהם חשים", לדוגמה. או "העסק יספק קורסים, חוגים ופעילויות לקשישים, כדי להפיץ שמחה, בריאות ואושר באוכלוסיה זו". זה המקום להתחבר לעצמנו, לשאול ולהבין מה חשוב לנו ולהכין את התשתית לשלב הבא, שבו נכתוב כמה משפטים על השליחות.
שלב ב' - שליחות
לאחר שיש לנו מהות ותכלית, הגיע הזמן לדבר גבוהה גבוהה ולפנות לדיון בשליחות. כאן נשאל את עצמנו שאלות כמו "מה השליחות שלנו" או "מה השליחות מאחורי המוצר שאנחנו הולכים למכור". אם קודם דיברנו על שורה אחת של מהות ותכלית, כאן אנחנו מדברים על 2-3 משפטים שונים, שמדברים על תחושת השליחות והמשמעות העמוקה של העשייה שלנו. זה גם המקום לחפור ולעוף על עצמנו, ככל שרק אפשר. זו בדיוק מטרתו של החלק הזה בחזון.
שלב ג' - ערך
בשלב הזה נגדיר את הערכים המובילים של העסק. אפשר לעשות את זה בנפרד מכתיבת החזון (לדוגמה, כפי שאני מלמד בקורס האסטרטגיה שלי), אבל אם אנחנו כותבים רק חזון, ולא אסטרטגיה רחבה ושלמה (מה שכדאי תמיד לעשות :)), אפשר להכניס את הערכים לתוכו ולהסתפק בזה. הערכים הם אמות המידה והיסודות שעליהם העשייה שלכם בנויה. מה חשוב לכם, מה משמעותי ומה הכרחי. כאן תוכלו לקרוא כיצד להגדיר ערכי ליבה לעסק שלכם, ולנסח אותם כחלק מהחזון הרחב.
שלב ד' - מטרות
חזון טוב כולל בתוכו גם מטרות ברורות. כאן תוכלו לקרוא איך מגדירים מטרות עסקיות, אך לצורך החזון אפשר לעשות את זה בצורה הכי פשוטה שאפשר ופשוט לכתוב שלושה (או חמישה, או שמונה) דברים שממש חשוב לכם להשיג במסגרת הזמן שהחזון נכתב אליו. אם אנחנו כותבים חזון ל-5 שנים הבאות, אפשר לכתוב מטרות עסקיות כמו "להגיע להכנסות של 30 אלף ש"ח אחרי מס בחודש" או מטרות אישיות כמו "להשלים דוקטורט ולעבוד כמרצה במוסד אקדמי כלשהו". המטרות הן נקודות הציון אליהן אנחנו שואפים ובעצם כל החזון מתכנס כדי להוביל אליהן.
שלב ה' - שינוי
את כתיבת החזון שלנו נסכם בכתיבת השינוי שאנחנו רוצים לראות, להוביל ולהיות בעולם. זה המקום לחתום את כל מה שעשינו עד עכשיו, ולנסח לעצמנו לאיזו מציאות אנחנו רוצים להתעורר בעתיד. אפשר לכתוב משפטים כמו "העסק יעורר מודעות רבה יותר לשיטות העבודה החדשות" או "המוצרים יחוללו שינוי עמוק בחייהם של המשתמשים בעזרת...". כאן אנחנו בעצם מתחברים לשליחות שלנו, ביחד עם המהות והתכלית, ובשילוב עם הערכים והמטרות.
החיבור של 5 השלבים האלו ביחד, יוצר חזון אסטרטגי מהודק שמכסה את כל הדברים החשובים ומאפשר לנו לקבל החלטות בצורה חדה יותר, לנהל את השיווק ואת השפה של העסק בקלות רבה יותר ולהשיג תוצאות טובות גם בטווח הקצר ובעיקר בטווח הארוך.
וכמו תמיד, החזון הוא רק חלק מתוך מכלול רחב של דברים שתוכלו לעשות כדי לשפר את ביצועי העסק שלכם. בקורס השיווק החינמי שלי תוכלו ללמוד על כלים רבים נוספים ושיטות עבודה שונות ומגוונות, ואתם תמיד מוזמנים לקפוץ לבקר, לקרוא, להגיב ולהתייעץ בקהילה שלי בפייסבוק, אסטרטגיה שיווקית בכיף :)