על ערכים ועסקים: כיצד להגדיר ערכי ליבה לעסק שלכם (ומדוע זה כ"כ חשוב)
בעוד ש"ערכים" עשויים להישמע כמו משהו מופשט ולא רלוונטי, דווקא במישור העסקי יש להם תפקיד מכריע בעיצוב סביבת וצורת העבודה שלנו, גיבוש אסטרטגיות השיווק ושירות הלקוחות, והם אפילו משפיעים על המודלים העסקיים ועל הלו"ז היומיומי שלנו. מדוע חשוב להגדיר מהם ערכי העסק ואיך תעשו זאת בעצמכם בקלות
על פי ויקיפדיה, ערכים הם אמות מידה אידאליים המבוססים על השקפות עולם ביחס לשאלות של צדק, מוסר, אמת, אסתטיקה וסוגיות נוספות. הערכים קובעים מה נכון וראוי בחברה מסוימת.
בהיבט העסקי, ערכים הם הסטנדרטים המקצועיים, האישיים, האיכותניים והכמותיים שאנו רוצים ליישם ולקיים בעסק שלנו. בעקבות זאת, לערכים תפקיד מרכזי בגיבוש האסטרטגיה השיווקית אבל גם בכל הקשור לשיטות העבודה מול לקוחות, מהלכים של קידום ופרסום ועוד.
למעשה, הערכים הם לב ליבו של העסק והם משמשים עבורנו מפת דרכים לניהול ותפעול השוטף שלו, ולכן כדאי מאוד להשקיע בהם מחשבה ודיוק. הם יכולים להיות חלק מיצירת חזון עסקי, גיבוש אסטרטגיה שיווקית ואפילו עיצוב התכנים ואפיקי הפעולה שלנו מול קהל היעד בשאלות של שירות לקוחות, תמחור ועוד.
ערכים עסקיים יכולים להיות מגוונים מאוד. הנה כמה דוגמאות ששמעתי מיזמים שאיתם עבדתי, בשלב תכנון העסק או שדרוגו והגדלתו:
- הקפדה על הפרטים הקטנים – תשומת לב מירבית לכל פרט ופרט בעסק.
- מקצועיות ועדכניות – ללמוד טכניקות חדשות, להשתפר, להתעדכן במידע חדש בשוק.
- שירות לקוחות אישי וידידותי – להיות זמין במגוון דרכים ובמנעד רחב של שעות, לתת שירות מכוון לקוח ויחס אישי. להכיר את הלקוחות באופן אישי.
- לא להתפשר על איכות המוצר – לבחור את הספקים הטובים ביותר, חומרי הגלם הטובים ביותר.
- לגרום לאנשים שמחה – לעורר חיוך, כיף, תחושה של הנאה ושמחה.
לצד הערכים העסקיים, יש גם ערכים אישיים שמלווים את חיינו. הם מהווים את סימני הדרך ואבני הבוחן להתנהגות בה נבחר במצבים שונים. לבחירות האישיות שלנו יש תפקיד מכריע ביצירת העסק שלנו. אם נשאל את עצמנו שאלות כמו "מה חשוב לי, באופן אישי", נוכל לעצב את העסק בדמותנו ובצלמנו ועל פי הצרכים המדויקים שלנו. אם נהרהר מעט במחשבה "כיצד אני רוצה שהיומיום שלי ייראה בעתיד", נוכל לבנות לו"ז עבודה שיכיל את מגוון הפעילויות הרחב שירכיב את חיי העסק שלנו ואת החזון העסקי שלנו.
יש רשימה כמעט אינסופית של ערכים, הנה כמה מהערכים האישיים והעסקיים המרכזיים, שיכולים לעזור לכם לגבש את הרשימה שלכם.
ערכים הומאניסטיים
- אדיבות
- אהבת הזולת
- אכפתיות
- אינטימיות
- אנושיות
- דו-קיום
- הארת פנים
- הגינות
- נאמנות
- נתינה
- שוויון
ערכים אישיותיים/פנימיים
- צדק
- אמת
- יצירתיות
- אומץ
- אופטימיות
- אמונה
- בחירה
- אושר
- התלהבות
- התמדה
- משפחה
ערכים יחסיים/חיצוניים (ערכים המציבים אותנו ביחס לאחרים)
- עושר
- יוקרה
- תדמית
- עליונות
- נגישות למשאבים
- השפעה
- שליטה
- ניהול
- הובלה
- ריכוזיות
- בידול
הערכים כמגנט
הערכים הם כלי משמעותי במשיכת האנשים המתאימים אל תוך חיינו. הם עוזרים לנו לדייק את נסיבות החיים שלנו ולהפוך את העבודה לפשוטה בהרבה דרך ייצוג העולם הפנימי שלנו, הצרכים והרצונות שלנו, כלפי חוץ. כאשר אני מספר, מתאר ומתקשר החוצה את הערכים שלי, אנשים שמזדהים איתם (ולכן הם לקוחות פוטנציאליים טובים עבורי) פונים יותר ומקבלים 'דחיפה' לכיוון העבודה שלנו יחד. כאשר אני מיישם את הערכים שלי, יש תוצאות ניכרות בשטח והלקוחות ממליצים לחברים ומכרים שלהם כך שמתקיים שיווק מפה לאוזן.
עוד משמעות שיש לערכים, היא שקל (וכיף, זוכרים?) לתת שירות שצמוד למעטפת הערכים האישיים שלי. אני מרגיש משמעות עמוקה מעבר לצדדים הכלכליים / רווחיים החשובים כשלעצמם. אם אחד הערכים שלי הוא "לעזור לאנשים בסביבתי הקרובה", אני יכול להוריד מעט מחירים ולעבוד עם עסקים בפריפריה – ובמקום למקסם רווחים, לבחור בעסקים מקומיים שמעבר להצלחתם הכלכלית יש גם משמעות עומק בקיום שלהם במרחב שלי ובקהילה שבה אני חבר.
לצד זה, ערכים מדויקים עוזרים 'לסנן' קהל יעד לא רלוונטי וכזה שלא יתחבר למסרים שלי. וזה נהדר. לא כל האנשים בעולם יכולים להיות הלקוחות שלנו, ולא פעם נצטרך לסנן את הלקוחות הבעייתים החוצה, ע"י זה שנמנע מהם, מראש, לפנות אלינו. לדוגמה, אחד הערכים שלי עוסק בסבלנות. לכן, לקוחות שמחפשים קיצורי דרך, פתרונות קסם, דרכים מהירות להתעשר וכו' – הם לא לקוחות שאני רוצה (או יכול) לעבוד איתם. אם אני מזהה שהלקוח מאיץ בי או מבקש לזרז אותי כבר בתהליך ההתקשרות שלנו, אני מבין שיש לי כאן בעיה ושכנראה לא נצליח לעבוד יחד. שיווק לוקח זמן, ומי שלא מבין זאת, לא יהיה אף פעם לקוח אפקטיבי בשבילי. לא משנה כמה כסף הוא יסכים לשלם.
דוגמה נוספת: מאחר ואני מקפיד על תהליכים שיש בהם חלק מרכזי של עבודה רגשית בכל הקשור לבניית עסק (וזו התמודדות לא פשוטה בכלל), אנשים שמחפשים ייעוץ טכני פחות מתאימים לי. בעוד שיש לי ראייה מאוד אנליטית וטכנית, אני עדיין לא מתפשר על עבודה רגשית שמכינה אותנו, כיזמים, כבעלי-עסק, למורכבויות הרגשיות והפסיכולוגיות הכרוכות בהקמה, תפעול וניהול של עסק. סוגיות שיווק דורשות עבודה רגשית מוגברת, משום שאין מדובר כאן רק באיזה כפתור ללחוץ איפה, אלא בניסוח של מסרים שיווקיים נכונים, בבחירת קהלי היעד, בניהול מו"מ עם לקוחות, בתקשורת בריאה עם הקהל שלנו.
אלו נושאים שהם, בראש ובראשונה, תהליכי עומק רגשיים שדורשים כנות, פתיחות, חשיפה, שלא לכולם מתאימים ולא כולם מסוגלים ליישם. כך שתהליך הייעוץ שלי חייב להיות סופר רגיש וקשוב לרגשות של הלקוחות, וביחד עלינו לבחור את המקומות המתאימים ביותר לפעול בלי להפעיל עומס רגשי מיותר ושוחק.
לסיכום אציין כי ערכים הם דבר חשוב ומהותי שמסייע לגיבוש תשתיות עסקיות טובות, לעשות סדר ברמה הרגשית והארגונית, ובעיקר, להציב בפנינו סולם הערכה שבו נוכל להשתמש כדי לקבוע את החזון העסקי ודרכי הפעולה שלנו. אני ממליץ לכם לשבת עם עצמכם, ולגבש רשימת ערכים קצרה (או ארוכה), ולענות על שאלות פתוחות כמו לאן אתם רוצים שהעסק שלכם ייראה, ואיך החיים שלכם יושפעו ממנו. מעבר לעובדה שזה תרגיל נהדר וממלא בהרגשה חיובית, זה גם אפיק משמעותי לפיתוח תובנות עסקיות שיעזרו לכם מאוד גם בהמשך הדרך.
עוד מאמרים מומלצים: