לשחרר את הצנזור הפנימי: מחסומי הכתיבה השיווקית הנפוצים - ואיך להתמודד איתם

כדי לכתוב תוכן שיווקי בצורה טובה וזורמת, אנחנו צריכים להבין מה עוצר או עלול לעצור אותנו מלעשות זאת. מ"אין לי על מה לכתוב" ל"את מי זה כבר מעניין" ועד "קשה לי לשים את עצמי בפרונט" - כל הסיבות שמונעות מאנשים לכתוב וטיפים בדוקים להתמודדות עם הצנזור הפנימי

כתיבה שיווקית היא חלק בלתי-נפרד מהשיווק הדיגיטלי בימינו, ובעלי עסקים המשווקים את העסק שלהם בעצמם צריכים להתמיד בכתיבה על העסק שלהם ועל עצמם, כחלק מעבודת השיווק. עבור חלק גדול מהם, זה קושי משמעותי ועיקרי. מלבד הצורך להמציא את עצמך בכל פעם מחדש, ולכתוב על אותם דברים מזוויות שונות ומגוונות, יש גם את המכשולים הרגשיים, הצנזור הפנימי הזה, שמתיישב עלינו כשאנחנו מתיישבים לכתוב ועוצר את המילים מלצאת.

כדי לכתוב בצורה טובה וזורמת, אנחנו צריכים להבין מה עוצר או עלול לעצור אותנו מלעשות זאת. באמצעות הכרת המנגנונים שעובדים נגד הכתיבה שלנו, נוכל לעבוד על שיפור הביצועים ולתרגל כתיבה בצורה טובה וידידותית יותר, עד שהיא תהפוך לדבר טבעי ואפילו מהנה.

לכן, צעד ראשון לכתיבה טובה יהיה לזהות את המחסומים ולהתאמן עליהם. כדי לעזור לכם לעשות זאת, יצרתי מיפוי של הסיבות העיקריות להימנעות מכתיבה, ולכל משפחת סיבות כזו נתתי כמה עצות שיעזרו לכם להתגבר על המכשול - או לפחות לדעת איפה כדאי להתמקד. המיפוי הזה נלקח מתוך סדנת הכתיבה השיווקית שלי, שהיא הרצאה מוקלטת בת ארבע שעות שתוכלו לרכוש ולצפות, וכוללת עשרות תרגילי כתיבה ובנוסף לזה גם קבוצת עבודה ותרגול סגורה בפייסבוק, שבה אני מוסיף מדי שבוע תרגילים חדשים ומאתגרים, עושה משחקי ואתגרי כתיבה, ועוזר לכם להתמיד ולכתוב.

1. "אין לי על מה לכתוב"

  • חפשו השראות, הרחיבו אופקים, למדו דברים חדשים (לבד או במסגרת), התנסו בחומרים חדשים וכו'.
  • הכינו רשימת נושאים פוטנציאליים שעליהם אתם יכולים לכתוב.
  • שמרו פוסטים שכתבתם, תגובות ארוכות שעניתם בקבוצות וכו'.

2. "כתבו את הכל כבר לפני", "מה כבר יש לי לחדש בכל פעם?", "כמה אפשר לכתוב על אותו הדבר?"

את רוב הדברים כבר כתבו לפנינו, זה נכון. אבל בעזרת מציאת הקול הייחודי לנו, האותנטי, החד-פעמי, גם הדברים הכי משעממים יהפכו למעניינים עבור קהל היעד שלנו. כאן, יש לי כמה טיפים עבורכם:

  • חפשו זוויות שונות להצגת אותו הנושא: כאן נבדוק אותו מנקודות מבט שונות, דרך עיניהם של אנשים שונים וכו'.
  • השתמשו בעזרים חזותיים שונים כדי להעביר מסר מילולי (למשל - כתבו על אותו נושא בטקסט, אח"כ העבירו את המסר בתמונה, בסרטון וידאו, באלבום צילומים וכו').
  • אל תהיו מוטרדים מ'מחזור חומרים'. הזיכרון של קהל היעד שלנו מאוד מאוד קצר, ואפשר להשתמש בפוסטים מהעבר שזכו לחשיפה נמוכה ולהשתמש בהם שוב. 

3. "למי אכפת מה יש לי להגיד", "לא רוצה לחפור לאנשים"

תתפלאו, להרבה מאוד אנשים. בעיקר אם יש לכם ידע, מיומנות, יכולות, כישורים – שיכולים לסייע להם ולשפר את חייהם. בהקשר הזה, כמה דברים שכדאי שתזכרו:

  • הגשת השירות שלנו לאחר זו לא "חפירה" אלא הצעה הדדית, הלקוח ירוויח מהיחסים והעבודה איתנו בדיוק כמונו ואף יותר.
  • לקורא תמיד יש אפשרות לעבור הלאה, לדפדף (בעיתון או בניוזפיד) ולדלג על התוכן אם הוא לא מעניין אותו.
  • בעידן הנוכחי, החשיפה האורגנית בפייסבוק כ"כ נמוכה, שהסיכוי "לחפור" שואף לאפס.

4. "קשה לי לבטא את עצמי בכתב", "קשה לי להושיב את עצמי לכתוב", "יש לי מלא רעיונות אבל אני נעצר/ת מול הדף הריק", "משהו בי לא נותן לי לשבת לכתוב", "מאבד/ת קשב מהר"

  • כתיבה, כמו דברים רבים אחרים, היא מיומנות שדורשת תרגול. בתור התחלה אתם צריכים להתחייב בפני עצמכם שאתם עושים כל מאמץ כדי לכתוב. אתם לא מתחייבים על התוצאה, אבל כן מתחייבים על לשבת מול הדף/מסך, ולנסות לכתוב.
  • אם אתם מתקשים פיזית בכתיבה, וקל לכם יותר לדבר - הקליטו את עצמכם (בווידאו או בסאונד) ותמללו את הכתיבה לטקסט.
  • מביך אתכם להקליט/לצלם את עצמכם? אני לגמרי מבין  אתכם. במקרה כזה, מציע שתיכנסו לחדר סגור ושקט, ודברו אל עצמכם בקול רם ורק אח"כ שבו לכתוב. מילים שנאמרות בע"פ מתארגנות טוב יותר לכתיבה. אפשר לנצל נסיעות ארוכות כדי לנהל דיאלוגים מרתקים עם עצמכם, נסו את זה פעם.
  • בקשו ממישהו עזרה (למשל: אתם תדברו, הוא יקליד, או איש/ת מקצוע שיכתוב יחד אתכם).
  • קראו הרבה טקסטים, מכל מיני סוגים. הקריאה פותחת את צ'אקרת הכתיבה, מעשירה את אוצר המילים והסגנונות, והיא גם מהנה ומרגיעה מאוד.
  • פתחו הרגלי כתיבה ואפילו "טקסים" סביב הכתיבה. ככל שההרגלים שלכם יהיו מסודרים יותר וברורים יותר, כך יהיה לכם קל יותר להיכנס למוד הכתיבה הנדרש בשעת הצורך.
  • שריינו משבצות כתיבה ברורות ומובחנות ביומן שלכם והתעקשו עליהן. מאוד חשוב וסוגר את הפינה של התרגול ושל ההתמדה: שריינו (עכשיו) שעות כתיבה ביומן שלכם.
  • אם זה לא עובד לכם, אל תכתבו לבד. היעזרו בחיזוקים חיצוניים ואנשים מעודדים שיעבדו יחד אתכם. 

5. "אני מרגישה שאני כותבת לאוויר", "פייסבוק לא מקדם פוסטים אורגנית", "אף אחד לא רואה את מה שאני כותב"

זו תחושה נכונה ומוצדקת. התפוצה האורגנית (בפייסבוק) נמוכה והתחרות (בגוגל ובכלל) גבוהה. בעיקר בהתחלה אנחנו כותבים לאוויר וצריכים להתרגל לזה ולקבל את זה כחלק מתהליך העבודה שלנו. המכשול כאן הוא רגשי במהותו, כי אף אחד לא רוצה להרגיש שהוא רוצה לעבוד בחינם, וכי אין לנו אף פעם ודאות שאם נתמיד ונשקיע - הקהל אכן יגיע. אני לא יודע אם זה מרגיע אתכם, אבל יכול לומר שהניסיון שלי מראה בצורה ברורה: התמדה בכתיבה השיווקית, שנעשית תחת מסגרת חשיבה שיווקית ואסטרטגית, היא אפיק השקעה בטוח ויציב.

הנסיון שלי עם מאות עסקים בלא מעט שנים מראה פעם אחר פעם שכתיבה איכותית, עקבית, לאורך זמן היא נכס שיווקי משמעותי, שיש לו השלכות רבות על הביצועים (החיוביים) של העסק ועל היציבות שלו. 

אז אנא מכם, זכרו - בשלב הראשון אנו כותבים 'לאוויר', אבל עם הזמן אנשים יתחילו להתכנס סביב התוכן שלנו ואז הקסם יתחיל. סבלנות והתמדה הן מילות המפתח כאן.

6. "מה יחשבו עלי?", "מה יגידו?"

לכולנו חשובה התדמית והדרך שבה אנשים חווים ותופשים אותנו. זה מובן ולא צריך להתבייש או להתנצל על זה. צריך גם לזכור שאנחנו כותבים כדי לשווק, ולכן התדמית כאן היא קריטית, וצריך למצוא את האיזונים הנכונים בין סוגי התוכן השונים. כאן, סוגיית ה"מה יגידו" היא לא משהו להקל בו ראש וצריך לעשות עליה עבודה, אולי אפילו עם איש/ת מקצוע.

חשבו מה הדברים הגרועים ביותר שיכולים לומר או לחשוב עליכם. לכו עם זה עד הסוף ותראו מה הדמיון שלכם מראה. אפשר להיעזר באנשי מקצוע (מתחום הטיפול, הייעוץ וכו'), כדי להבין מה בדיוק מפריע לכם, ממה אתם חוששים, האם זה מוצדק, וכיצד נותנים לזה מענה. 

מאוד מפתה אותי לכתוב "שימו #$@#, כתבו את מי ומה שאתם, היו אותנטיים והכל יהיה בסדר". אבל לצערי זו תהיה עצה מאוד רדודה ופופוליסטית. כמשווקים אתם צריכים להעביר את התוכן שלכם מספר רב יותר של מסננים, ולעשות זאת בצורה חכמה שתשאיר את הקול האישי שלכם צלול וברור, ובו בזמן, תיישר קו עם הצרכים העסקיים שלכם התוכנית השיוקית.

7. "קשה לי לשים את עצמי בפרונט / קשה לי לשתף ולהיפתח / אני אדם מופנם"

  • אתם לא חייבים לשים את עצמכם בפרונט, ולהתחיל בלכתוב על העסק שלכם. מדוע הקמתם אותו? מה השליחות או המטרה שלכם? מה העסק הזה נועד להביא לעולם? אילו דברים הוא עושה?
  • דברו על הקהל במקום על עצמכם. סמנו לו שאתם מבינים אותו ומכירים את הקשיים שאיתם הוא מתמודד. תארו מקרי מבחן שבהם סייעתם לאנשים כמוהם, ספרו על הלקוחות שלכם ואיך שהם משתמשים במוצרים/שירותים שלכם, כיצד הם משרתים אותם בחיי היומיום והעבודה שלהם. העבירו לזמן מה את הפוקוס לאחרים, עם הזמן יהיה לכם קל להתחיל ולדבר גם קצת על עצמכם.
  • ובדומה לסעיף הקודם, גם כאן, עזרה מקצועית יכולה מאוד לעזור: אני חושב שמספר פגישות ייעוץ קצרות עם איש/ת מקצוע יכול לעזור לכם לשחרר דפוסים בעייתיים ולהוריד מכם קילוגרמים עודפים של כבדות ועייפות מהכתיבה ועבודת השיווק שלכם. 

8. ביקורת עצמית גבוהה, ביקורת תוך כדי תהליך הכתיבה (תסמונת "כותב מוחק")

עוד מחסום כתיבה ששייך לקטגוריה הרגשית-אישית, שבו אנחנו פוגשים את הפרפקציוניזם, הביקורת העצמית המוגזמת, והמון (המון) הלקאה עצמית ותחושת נחיתות. כאן אני מציע להתמודד עם המכשול ב-2 מישורים בו זמנית. מצד אחד, לוודא שאכן הסטנדרטים שלכם נשמרים, ומצד שני, לעשות עבודה רגשית ואישית בלשחרר את הקול הביקורתי הזה. כמה מחשבות שיכולות להקל עליכם כאן -

  • העבירו את התוכן ביקורת של איש/ת מקצוע או/ו חבר טוב וכן שיגיד לכם את האמת על התוכן שלכם. ניתן לבקש מיועץ לעבור על תכנים שכתבתם, ולתת לכם משוב בונה בצורה מרוכזת (אם תרצו סיוע בזה, מוזמנים לכתוב לי ואשמח לעזור).
  • היעזרו בקבוצת עמיתים וחברים המתקשים בכתיבה. אתם יכולים ליצור קבוצת כתיבה בפייסבוק, קבוצת תרגול ועידוד בווטסאפ, להצטרף לקבוצות כתיבה ואתגרים בפייסבוק, העיקר שלא תהיו לבד.
  • חפשו את שורשי הביקורת ועשו עבודה על הדפוסים האלו. היכן הם באים לידי ביטוי בחייכם? באילו עוד תחומים אתם מרגישים אותם? היכן אתם ביקורתיים מדי כלפי עצמכם?
  • הפרידו בין כתיבה לבין עריכה. טיפ מאוד חשוב שאני מדבר עליו כמעט בכל המאמרים שלי על כתיבה שיווקית. טכנית, הפרידו בין זמן כתיבה לזמן עריכה. אם כתבתם משפט לעולם אל תחזרו למעלה במעבד התמלילים, ואל תערכו את הטקסטים. חשבו במוד "מכונת כתיבה". נגעת - נסעת. הכתיבה והעריכה הן פונקציות מאוד שונות במוח שלנו, ומוטב להפריד ביניהן כדי למנוע ערבוביה של יצירה וביקורת.
  • פתחו הרגלי כתיבה. זה הטיפ האחרון שגם הוא חוזר כאן כחוט השני - הרגלי כתיבה טובים יוצרים כתיבה טובה. באחריות.

איך לצאת מזה

אם זיהיתם את עצמכם באחד או יותר מהסעיפים כאן, אל תיבהלו - רוב האנשים שסובלים ממחסומי כתיבה, סובלים בד"כ מכמה מחסומים ביחד (איזה כיף, הא?). יש לא מעט אנשים שמחזיקים את כל הקשיים שתיארתי כאן, ועוד כמה במזווה, שיהיה. בד"כ הם שייכים לאותו דפוס רגשי או אישיותי, ופשוט מקרינים אל תוך הכתיבה שלכם. לכן, לפעמים, שיווק והתמודדות עם קשיי שיווק - ובמקרה הזה מחסומי כתיבה - יכול להיות תהליך מאוד תרפוטי ומבריא, גם אם לא פשוט ולא קל בכלל.

אני מציע לכם לקחת את הדברים שכתבתי כאן, לחשוב עליהם מעט, ואז לחזור ולכתוב את כל הקשיים שלכם בכתיבה. לאחר מכן, גשו לרשימה הזו ולכל אחד מהקשיים כתבו דרכים אפשריות להתמודדות ופתרון. אם אינכם יודעים מה אפשר לעשות עם הבעיה, התייעצו - בקבוצות שלי, עם חברים, יכולים אפילו לכתוב לי ואשמח לסייע. העיקר שתהיה לכם מפה של הקשיים - ודרכי התמודדות.

ולסיום, ממליץ לכם בחום לכתוב על נייר (פיזית), חמישה הרגלי כתיבה חדשים שאתם יכולים לאמץ, ממש בימים הקרובים, כדי להקל על ההתנגדויות וכדי לאפשר לכם לכתוב בצורה טבעית יותר וקלילה יותר. הרגל אחד יכול להיות לעשות את התרגילים שאני מעלה בקבוצת התרגול שלנו, מדי יום. הרגל אחר יכול להיות לרכז את כל הכתיבה שלכם ביום מרוכז אחד בשבוע, ולנעול את הדלת לפני שמתחילים. הרגל אחר (שאני אישית מאוד אוהב) יהיה להוציא קצת אנרגיות בפעילות ספורטיבית, לפני שאני מתיישב לכתוב. אני מתקתק טקסטים משובחים כשהמוח שלי מופצץ בכימיקלים-משמחים מהסוג שמגיע אחרי אימון מאומץ. אנשים אחרים מעדיפים ההיפך, משהו מרגיע ושקט. כל אחד והסגנון שלו - העיקר, והכי חשוב - שתמצאו את זה שלכם ותתמידו בו, לאורך זמן. 

התמדה, סבלנות וחמלה - זה כל מה שאתם צריכים כדי לנצח במאבק בצנזורה העצמית שאתם גוזרים על עצמכם, וכדי להפוך את הכתיבה השיווקית שלכם לטבעית וקלה יותר.

-

אם אתם צריכים עזרה עם הכתיבה השיווקית שלכם ומעוניינים לשחרר סופסוף את הצנזור הפנימי,  בדקו את הקורס שלי לפיתוח תוכן שיווקי, שם תוכלו ללמוד ולתרגל את כישורי הכתיבה השיווקית שלכם (כולל קבוצת כתיבה סגורה בפייסבוק עם תרגילי כתיבה רבים נוספים).

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: