המדריך (המקוצר) לעצמאי המתחיל: איך תמצאו רעיון ותקימו עסק משלכם

ישנם אינספור עסקים שאפשר להקים בהשקעה יחסית קטנה ובמטרה "לבדוק את השטח". אם אין לכם ניסיון יזמי קודם, מוטב לעשות זאת בליווי מקצועי, אבל בהחלט אפשר לעשות לא מעט מהדברים בעצמכם, לפחות בהתחלה. איך מוצאים את העסק המושלם עבורנו, את העיסוק שיכניס לנו כסף ויאפשר לנו להתפרנס ממה שאנחנו אוהבים ורוצים לעשות?

החיים מזמנים לנו הזדמנויות ואתגרים שונים, והראשון והחשוב מכולם, לדעתי, הוא הצורך שלנו להגשים את עצמנו ואת מכלול הכישרונות שלנו. זה נכון לכל תחומי החיים, וגם – כמובן – לקריירה, פרנסה ועסקים. השילוב בין החיים האישיים לקריירה שלנו היא לא עניין פשוט, וזה בטח לא קל, אבל כאשר מקבלים את הבחירה להפוך לעצמאים ולהקים עסק משלנו, אנחנו יכולים ליצור אותו בדמותנו ולקיים את סגנון החיים שאנחנו בוחרים, החל בקביעת שעות וימי העבודה, חלוקת הזמן בין הבית/משפחה/ילדים/קריירה, ואפילו ההכנסה שנרצה. התוצאה היא חופש גדול יותר להיות מי שנועדנו להיות, למצות את הכישורים שלנו ולמצוא את האיזונים בין הדברים הבאמת חשובים.

אבל איך עושים את זה? איך מוצאים את העסק המושלם עבורנו, את העיסוק שיכניס לנו כסף ויאפשר לנו להתפרנס ממה שאנחנו אוהבים ורוצים לעשות?

ישנם אינספור עסקים שאפשר להקים בהשקעה יחסית קטנה ובמטרה "לבדוק את השטח". אם אין לכם ניסיון יזמי קודם, מוטב לעשות זאת בליווי מקצועי של יועץ (אפשר לקבל ייעוץ עסקי וייעוץ שיווקי במחיר מסובסד), אבל בהחלט אפשר לעשות לא מעט מהדברים בעצמכם, לפחות בהתחלה.

באחד הטורים הקודמים דיברתי על "מיקרו יזמות" כדי להניע את הקריירה שלכם לקראת עצמאות. בטור הפעם אבקש להציג את עיקרי תהליך האפיון של העסק בתחילת דרכו, עוד לפני שלב הרעיון הגולמי. כמובן שאי-אפשר לכסות תהליך מורכב טכנית ורגשית בטור קצר כל כך, אבל הנקודות המובאות כאן בהחלט משרטטות את הדרך ואת החשיבה שצריכה להוביל אתכם בדרך לרעיון יותר מגובש וברור.

השלב הראשון יהיה לבחור את סוג העסק שאתם רוצים להקים – האם מתאים לכם להקים ולנהל עסק נותן שירותים (רואה חשבון, יועץ עסקי, מטפל אלטרנטיבי וכו') או עסק ממוקד מוצרים (חנויות צעצועים ובגדים, לדוגמה)? ואולי תרצו גם וגם, כמו מכון קוסמטיקה שמוכר גם מוצרי טיפוח או מוסך שמציע תיקון רכבים לצד מכירת חלפים, למשל?

כשמתחילים לתכנן עסק חדש יש לבחון את היכולות שלכם, הכישורים שלכם, וכמובן, הרצונות והשאיפות שלכם. במה אתם טובים? על אילו דברים אתם מקבלים הכי הרבה מחמאות מהאנשים סביבכם? האם אתם טובים במכירות פנים אל פנים, או דווקא אלופים בלשווק את עצמכם אונליין, ברשתות חברתיות? האם אתם כותבים טוב ומושכים קוראים רבים, או דווקא חזקים בעבודה עם הידיים? האם אתם רוצים לתת שירות – או ליצור, לעצב, לייצר – ולמכור מוצרים?

מהנקודה הזו כדאי לשבת מול דף חלק ופשוט "לזרוק" עליו את כל הדברים שאתם טובים בהם. בלי להתבייש ובלי להפעיל את הביקורת העצמית המיותרת. לאחר מכן, עברו על הרשימה והוציאו ממנה שלושה, ארבעה, חמישה דברים שבאמת מושכים אתכם ומעניינים אתכם, ושאותם אתם יודעים לעשות היטב. זו נקודת פתיחה מצוינת לשאלה הבאה, והיא – האם יש ביקוש למה שאני אוהב ורוצה לעשות?

שאלת הביקוש מהותית לכל עסק, אבל גם אם אין עדיין ביקוש – זה לא אומר שאין לעסק שלכם פוטנציאל. למעשה, מוצרים רבים נולדו כמענה לצורך מסוים, הרבה לפני שאנשים ידעו בכלל שהם זקוקים להם. עם זאת, בעיקר ליזמים חדשים כדאי להתחיל עם מוצר ושירות פשוטים ומוכרים, במקום להיכנס להרפתקה המורכבת של החדרת מוצר/שירות חדשני לשוק.

יחד עם שאלת הביקוש עולה גם שאלת הבידול, שגם היא משמעותית בעיקר בהיבט השיווקי. במילים פשוטות, זה המקום לשאול "במה המוצר/שירות שלי יוצא דופן לעומת מה שקיים כבר בשוק". במה העסק שלי אחר, שונה, נבדל מכל השחקנים האחרים בזירה. התשובות יכולות להיות מגוונות: הבידול יכול לנבוע מהמחיר, מאופי השירות, מאיכות המוצרים והשירותים, ואפילו מהאישיות שלכם, שבמידה רבה מכתיבה את מאפייני העסק וטיבו.

בסיום השלבים האלו תהיה בידיכם תמונה מעט יותר בהירה של העסק או הרעיון שלכם: מיפוי הכישורים, מענה לביקוש/צורך בשוק, ונקודות הבידול שהן המפתח לכל פעילות שיווק ומכירות שתעשו בעתיד. מכאן תוכלו לעשות את השלבים הבאים של כתיבת התוכנית העסקית והשיווקית.

מוכנים לצאת לדרך? 

הכתבה פורסמה במקור במקומון "שישי בגולן".

קרדיט תמונות: Serge Saint, Some rights reserved

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: