כאן מרושתים בכיף: כך תיצרו קבוצת נטוורקינג עסקי שתעבוד בשבילכם

אם גם לכם יש ניסיון רע (או לפחות לא חיובי) עם קבוצת נטוורקינג עסקי, הגיע הזמן לעשות שינוי. בעקבות עבודתי עם אלפי יזמים לאורך השנים, למדתי על חשיבותה של קבוצת נטוורקינג פעילה, איכותית ושיתופית – בעיקר בפריפריה (אבל לא רק). הנה כמה טיפים שיעזרו לכם למצוא, או להקים בעצמכם, קבוצת נטוורקינג איכותית שתעבוד בשבילכם

ב-2 העשורים האחרונים ליוויתי, ייעצתי ופגשתי בקורסים שלי אלפים רבים של עסקים קטנים ובינוניים. במסגרת עבודתי זיהיתי מספר נושאים עיקריים שחוזרים על עצמם ואתגרים שעמם עסקים קטנים מתמודדים, ועם הזמן אני לומד לפתח כלים, שיטות ואמצעים שנועדו לסייע לבעלי העסקים לשפר את העסקים שלהם, להעמיד אותם על הרגליים, ולהעלות משמעותית את החשיפה ואת ההכנסות. בפרט כאשר מדובר בעסקים מרוחקים, הנמצאים בפריפריה הגיאוגרפית או החברתית. 

אני יכול למלא עמודים שלמים על הקשיים עמם מתמודדים עסקים מקומיים. האתגרים הם רבים ונובעים גם מהריחוק (הפיזי, אבל גם התודעתי) מהמרכז, חוסר נגישות למקורות מידע והדרכה וחשיבה "פריפריאלית" שמנותקת, לא פעם, מהמתרחש במרכז. זה נשמע מעט מתנשא, אבל זו האמת שיש להודות בה: בעלי העסקים לא פעם מקטינים את עצמם, משננים ומשמיעים מנטרות כמו "פה זה לא תל-אביב" ולפעמים גם מרימים ידיים בייאוש מ"הקהל המקומי הקשה".

אני חושב שזה נובע בראש ובראשונה מהעובדה שעסקים קטנים בפריפריה עובדים, לא פעם, בתוך "ואקום". חוויית הבדידות והניתוק היא משהו שאני שומע עליו שוב ושוב, בעיקר כאן בצפון. אם אתם מכירים את הבעיות האלו מאנשים בסביבתכם, או סובלים מהן בעצמכם בעסק שלכם, יש כמה פתרונות אפשריים.

השלב הראשון יהיה לגבש קבוצות מפגש שיעזרו לעסקים להתכנס יחד, ליזום שיתופי פעולה, ואפילו "רק" ליצור מרחב מאפשר ולא שיפוטי לפריקת תסכולים, העלאת מכשולים וקשיים, ושיתוף בין עסקים קטנים שפועלים באותה סביבה גיאוגרפית. אני ממש לא מדבר על קבוצות הנטוורקינג הסטנדרטיות שמתמחות בשיווק והבאת לידים (לצערי אין לי או ללקוחותיי ניסיון כ"כ טוב עם קבוצות כאלו), אלא קבוצות נטוורקינג מוכוונות עבודה ושיתוף שמתכנסות סביב העיקרון הבסיסי שכולנו עסקים קטנים הפועלים במרחב מוגדר ולא פשוט.

הדרך הטובה ביותר לדאוג לכך שתהיה לכם קבוצה כזו, ושהיא תתאים לצרכים שלכם, היא פשוט להקים אחת. בכלל, אם אתם יזמים, למדו להרים את הכפפה ולהמציא בעצמכם את הדברים שאתם זקוקים להם, בסביבתכם הקרובה. התקשרו לאנשים שאתם מכבדים, מעריכים ואוהבים, ונמצאים באותה הסירה שלכם – מנהלים עסק קטן, בסביבתכם הקרובה. העלו בפניהם את הרעיון, והציעו להם להצטרף אליכם. זו לא צריכה להיות קבוצה גדולה, מספיקים 4-5 עסקים קטנים כדי להתחיל ולהתניע. אם אתם תביאו 2 עסקים, וכל אחד מהם יביא שניים נוספים, תהיה לכם מהר מאוד קבוצה גדולה, מגוונת ומעניינת.

מה צריכים להיות התכנים של קבוצת נטוורקינג איכותית?

אני חושב שהמרחב שבו נפגשים מאוד חשוב: אני אישית לא אוהב ישיבה סביב שולחן, משום שהיא מכניסה אותנו מיד לאווירה של "פגישה משרדית". זה מזכיר לנו משהו "אפקטיבי" ו"קשור לעבודה", אבל לדעתי הרבה יותר נעים להתכנס בסלון נעים ומזמין, עם ספה שאפשר לשקוע בה (וכדאי שיהיה גם משהו לנשנש, אבל אולי זה רק אני). ה"איך" הוא חלק בלתי-נפרד מה"מה", האווירה מעצבת את התכנים וחשוב שהיא תהיה נינוחה ונעימה ככל האפשר עבור כל המשתתפים.

בהיבט התוכני, מניסיוני כדאי שהמפגשים יעניקו למשתתפים בהם חוויות מגוונות. הנה כמה דוגמאות לדברים שצריכים לקרות בקבוצת נטוורקינג טובה מהסוג הזה:

  • העצמה אישית ותחושה של מסוגלות. על האדם לצאת מהמפגש בתחושה ש"וואלה, זה אפשרי, אני יכול לעשות את זה". עלינו לקחת את השליטה לידינו, להחזיר את הידיעה שיש לנו איך לטפל בעסק שלנו, איך "להציל" אותו או אפילו "רק" לשפר אותו. בקיצור, להיות בעלי הבית, במובן העמוק והאחראי ביותר של המילה.
  • השראה. כדאי להשתמש בהמון (המון) מקרי מבחן, המבוססים על דוגמאות מהחיים האמיתיים. המרחב הזה הוא מקום מושלם להעלות סיפורים של אנשים שעשו דברים מרשימים במעט משאבים. לתת דוגמה לאנשים / עסקים שהצליחו. לסמן את האנשים שאנחנו אוהבים ומעריכים, את העסקים שפגשנו ושאנחנו מכירים, כדי שיתר חברי הקבוצה יוכלו להכיר אותם, להיתרם מהם וללמוד מהם.
  • הנאה. עבודה נכונה בין בעלי העסקים צריכה לאפשר למשתתפים לא רק תחושה של מסוגלות והשראה אלא גם רצון והנאה גדולה מהתהליך כולו. זה המקום להבין שזה כיף (מאוד!) לכתוב בלוג. שזה מהנה, מאתגר, יצירתי, לצלם תכני וידאו לקידום. שזה מצויין להקים אתר לבד ולעדכן אותו כל הזמן. כאשר שמים דגש על הכיף, גם במחיר "פספוס" הנושאים כבדי המשקל, נוצרת דינמיקה נעימה ובריאה יותר שמניעה לפעולה ועושה לנו חשק לחזור הביתה / לעסק / לסטודיו / למשרד – ולעשות את השינוי שאנחנו כ"כ רוצים לעשות.
  • שותפות, שיתוף. קבוצת נטוורקינג טובה צריכה, בבסיסה, לטפל בחוויה הלא נעימה של לבד, שמאפיינת עצמאיים רבים. ליצור קהילה תומכת, עוזרת, משתפת פעולה. עלינו ליצור מקום להחליף רעיונות, לשחרר קיטור, לדבר על המצב בהווה ולבנות תוכניות לעתיד.
  • אופטימיות. בתקופות ארוכות מאוד (למשל: בתקופות משבר בטחוני או כלכלי, שזה בתכלס תמיד) הפריפריה סובלת מאוד. יש למצוא פתרונות שיעודדו את האופטימיות של המשתתפים, למצוא רעיונות יצירתיים להיתרם מהמצב, לדעת כיצד אפשר לפרוץ את הגבולות הסטנדרטיים של שיווק מקומי, ובעיקר – לשמור על אופטימיות. לזכור שבאנו לכאן כדי לשנות, ואנחנו עוזרים אחד לשני לעשות את השינוי הזה.

מה לא לעשות בקבוצת נטוורקינג?

הדבר שאני ממש לא סובל, הוא סגירת הקבוצה למשתתפים "מאותו תחום". ברוב קבוצת הנטוורקינג יש מקום לבעל עסק אחד מכל סוג: מטפל הוליסטי אחד, מפתחת אתרים אחת, וכן הלאה. אני חושב שזו טעות חמורה, ושאסור לפחד מבעלי עסקים "דומים", אפילו "זהים" או "מתחרים". אני כותב את הביטויים האלו בסוגריים, כי אני מאמין שאין דבר כזה "מתחרים". אם מישהו מהתחום שלי הוא טוב, הוא מבחינתי שותף פוטנציאלי אמיתי וחשוב. אם הוא לא איכותי, ולא מקצועי, הוא ממש לא מהווה תחרות. סביר להניח שהוא לא מדבר לקהל הלקוחות שלי, ושמהר מאוד הבידול המקצועי שלי יתבלט בשטח, כך שאין לי ממה לחשוש. להיפך, אולי אוכל לעזור לו להתקדם, להתרחב, לגדול, ועל הדרך להרוויח שותף או אפילו חבר לדרך.

קבוצות שבהם מספר עוסקים בתחומים מקבלים/זהים, הן יעילות יותר, משום שכך נוצרת שותפות אמיתית במקום להנכיח ולהנציח את התחושה (הלא בריאה ולא נכונה, לא אישית ולא עסקית) של תחרות בין עסקים. בעיקר במרחב המקומי, יש מקום לשיתופי פעולה, האחד יכול לכסות ולחפות על השני, להשלים אותו, וליצור יחסים אישיים ומקצועיים חשובים מעין כמותם.

עוד דבר שאני לא ממליץ לעשות בקבוצת נטוורקינג הוא ליצור הירארכיה במסווה של "אין היררכיה". אני מכיר את זה מקבוצות נטוורקינג רבות בהן השתתפתי. לכאורה כולם שווים ולכולם אותו מעמד, אבל תמיד יש את "האורח" שבא לדבר על עצמו בפני הפורום הנכבד, יש את "המנהלים" או לכל הפחות את "הוותיקים", אלו שמהווים את העוגן בקבוצה (ובחלק גדול מהקבוצות, יש את המארגנים ואלו שגובים את הכסף). עדיף להצהיר על הירארכיה ולאפיין אותה מראש, ולא להסתיר אותה במסווה של 'כולנו אותו הדבר'. זה לא עובד ככה. אם יש לכם מבנה ארגוני – זה לגמרי בסדר – רק חשוב להכיר בו ולהסדיר אותו עם כל חברי הקבוצה. כדאי שהוא יהיה שטוח ככל האפשר ושיתקיים שוויון מקסימלי בין החברים, וזה משהו שמנסים לעשות בקבוצות רבות, רק שברוב הפעמים, בהצלחה חלקית מאוד, אם בכלל.

כדאי שהקבוצה תהיה חינמית ובלתי-תלויה. אני לא אוהב "ארגוני על" וכל מיני גופים שמנכסים לעצמם את הפגישות וגוזרים קופון, מאוד שמן, על חשבון המשתתפים. אני מבין שיש בהם צורך, והוא לגיטימי ואף חשוב לחלק מהעסקים. אבל דווקא בפריפריה (ובינינו, בכל מקום), הייתי מצפה לקבוצות אישיות יותר, בלי כל מיני מנגנונים מנהלים ומפקחים, ובעיקר, בלי דמי חבר גבוהים ולפעמים אפילו מופרכים. אז נכון, תשלום הוא סוג של דמי רצינות, אבל אם אתם צריכים ליצור רצינות והשתתפות בדרך של גביית תשלום גבוה, אתם עושים משהו לא בסדר. במקום זה, יש ליצור ערך חיובי וגדול עבור המשתתפים בקבוצת הנטוורקינג, והם כבר ירצו לבוא ורק יחכו למפגש הקרוב.

עוד כמה המלצות לניהול קבוצת נטוורקינג

  • מומלץ להקים לקבוצה הפיזית גם קבוצה אינטרנטית כלשהי, למשל, קבוצה סגורה, אולי אפילו סודית, בפייסבוק. אני מנהל כמה קבוצות עסקים כאלו, בעיקר בתחום המסחר המקוון, ללקוחות שאני מלווה במסחר באטסי ולאנשים שמשתתפים בקורסים ובסדנאות שלי. הקבוצות האלו נהדרות והן ממשיכות את האווירה בשיעורים, את השיתוף ואת הקשר ההדוק שנוצר בין המשתתפים. הן גם מקום מצויין למידע ולשאלת שאלות בנושאים מקצועיים ולפעמים גם אישיים.
  • לא חייבים לעגן את ימי/שעות המפגש בלו"ז קשיח מדי. עוד כלל של קבוצות נטוורקינג הוא שהן מתכנסות בשעות הזויות לפני/בסוף יום העבודה. יש אנשים שעפים על פגישה בשבע ורבע בבוקר (בחיי! רק השבוע הציעו לי להרצות בפני קבוצה כזו), אבל הרוב המוחלט והשפוי של בני האדם לא מתחבר לקונספט הזה. בקבוצת נטוורקינג קטנה ואינטימית יותר, אפשר להיות יותר גמישים בפגישות, לקבוע חודש מראש ולשנות את הלו"ז לפי הצרכים של האנשים. זה הרבה יותר ידידותי ובעיקר, יותר אנושי ואמיתי. עם זאת, ייתכן ויש לכם או לחברי הקבוצה העדפה למסגרות קבועות, ובמקרה כזה, לכו על זה ושריינו מראש תאריכים ושעות ביומן והילחמו עליהם בשיניים.
  • תנו שיעורי בית, אבל נחמדים. בחלק מקבוצות הנטוורקינג נהוג לתת משימות כמו "למצוא שני לידים לכל משתתף" וכדומה. זה טוב ויעיל (חלקית), אבל זה גם קצת מלחיץ ולפעמים גם לא אפקטיבי בעליל. במקום זה, נסו לגוון ולהמציא משימות חביבות יותר. אפשר לבקש מהחבר'ה לכתוב פסקה קצרה עליהם, שתשמש לדף האודות באתר שלהם. לכתוב שלושה, ארבעה, חמישה פוסטים שיווקיים לדף הפייסבוק של כל עסק, ואז לדבר עליהם יחד. לצלם תמונות מעניינות מבית העסק / הסטודיו לפינטרסט או אינסטגרם. כל מה שיצירתי, מעניין וכיף.

בשורה התחתונה, לקבוצות נטוורקינג, ובעיקר בפריפריה, יש ערך חשוב ומשמעותי אם הן בנויות בצורה נכונה וגמישה, שמאפשרת ביטוי עצמי ושיתוף. זה הזמן להקים בעצמכם את הקבוצה שתעזור לכם לעשות את השינוי שאתם רוצים להוביל בעסק ואולי גם בעולם. ואם אתם עושים את זה, אל תשכחו לספר לי על זה ואולי גם להזמין אותי – אם זה לא יהיה בשבע לפנות בוקר, אני עשוי אפילו להגיע ?

עוד מאמרים וטורים אישיים על יזמות בפריפריה

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: