שבעה טיפים שיעזרו לכם לחסוך כסף בעסק

למדו לעשות דברים בעצמכם, בצעו רכישות מרוכזות, שתפו פעולה עם עסקים דומים, עשו עסקאות ברטר ועוד טיפים שיעזרו לכם לחסוך כסף גדול בפעילות העסקית שלכם

בעסקים קטנים כל שקל נחשב. זו נשמעת קלישאה אבל ממש ככה – כמה מאות עד אלפי שקלים בודדים בחודש יכולים לעשות את ההבדל בין מאזן רווח והפסד בסוף השנה, לשנות את התמונה הכלכלית שלכם ולתרום לביטחון העסקי, בעיקר בתקופות קשות ומורכבות. לכן, בעלי עסקים שיודעים כיצד לחסוך כסף יכולים להתמודד טוב יותר עם המציאות המשתנה, להגיב טוב יותר "למצב", ונותרים עם שולי רווח גדולים יותר וכספים אותם ניתן להשקיע בדברים שיעזרו לעסק לגדול ולצמוח.

אחת המיומנויות המרכזית הדרושה להפעלת עסק היא לדעת כיצד לחסוך כסף בצורה חכמה. ללמוד היכן כדאי ואפשר "לחתוך" בהוצאות, איפה ניתן לצמצם, ומתי דווקא אסור להתקמצן. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לחסוך כסף בעסק שלכם.

עשו זאת בעצמכם

הרבה דברים שאחרים יעשו עבורכם בשמחה תמורת כסף, תוכלו לעשות בעצמכם. ניהול החשבונות, למשל, הוא משהו שאפשר ואף כדאי ללמוד לעשות לבד. גם אם יש לכם רואה חשבון או מנהלת חשבונות, כדאי מאוד להכיר את המאזנים שלכם מקרוב, ולעשות אותם בעצמם כדי לקבל שליטה טובה יותר על העסק. זה חשוב בעיקר בתקופה הראשונה, כאשר העסק נמצא בבנייה, וצריך להכיר היטב את המספרים, לדעת מה עובד ומה לא, וכדומה. תוכלו לטפל בעצמכם במגוון דברים נוספים, כמו ניקיון וארגון המשרד (מה שאתם כנראה כבר עושים, אם אתם עובדים מהבית), דרך טיפול בפיננסים וביטוחים, ניהול דפי הפייסבוק והאתר האישי שלכם וכדומה. כל אלו דברים שכדאי להפקיד בידיו של איש מקצוע, אבל בתקופות לחוצות, ובראשית הפעילות העסקית שלכם, תוכלו לעשות בעצמכם לא רע בכלל.

קנו מוצרים יד-שניה

אני רואה את זה קורה הרבה: יזמים שמקימים עסק, מעצבים משרד ביתי או אפילו רק מסדרים פינת עבודה בבית, מוציאים המון כסף על הוצאות קטנות שנראות נקודתיות ונחוצות. הם קונים מדפסת משוכללת ואת כל ציוד המחשוב הנלווה, מזמינים ציוד משרדי שיספיק לחמש שנים, רוכשים ריהוט וכיסאות יוקרתיים וכן הלאה. בשלב הראשון, ההמלצה שלי לאותם יזמים היא קבועה: כדי לחסוך כסף השאירו את הארנק בבית, החזירו את כרטיס האשראי לכיס, והפסיקו להוציא כסף. נסו להשתמש במה שכבר יש לכם בבית. אתם לא צריכים חבילה של 20 עטים, אם כבר יש לכם 2-3 מהם ברחבי הבית. אתם לא זקוקים למדפסת חדשה, אם וכאשר יהיו לכם כ"כ הרבה הזמנות, זה יהיה נפלא ללכת לחנות ולקנות אחת חדשה שתתאים בדיוק לצרכים שלכם. כרגע, בהתחלה, מה שיש לכם אמור להספיק. קנו מוצרים יד שניה, נסו למחזר ציוד שכבר יש לכם, שאלו חברים אם יש מוצרים/ציוד שהם רוצים להיפטר מהם בחינם או תמורת סכום סמלי. את הכסף שתחסכו תוציאו על הדברים שאתם באמת צריכים.

צמצמו הוצאות וכמויות

נכון שיותר זול להזמין 10,000 כרטיסי ביקור, אבל גם 200 יספיקו לרוב העסקים למשך חודשים רבים. גם את הפער במחיר קטן יחסית, עדיין תצטרכו מקום לאחסן את כרטיסי הביקור, ובעוד כמה שנים, כשתרצו לשנות את הכרטיס שלכם, להחליף עיצוב, לעדכן פרטים (כתובת אתר, מספר טלפון, מייל וכו') – עדיין תהיו תקועים עם מאות ואלפי כרטיסים ישנים ולא מעודכנים. חבל. צמצום כמויות יעזור לכם לא רק לחסוך כסף, אלא גם יאפשר לכם לגוון, לחדש ולהתעדכן בכל פעם בלי טיפת רגשות אשם.

בצעו רכישות מרוכזות

בעבר קניתי ציוד משרדי בכל פעם שהייתי זקוק לו. נגמרו העטים? הזמנתי חבילה חדשה. הדיו במדפסת אזל? קפצתי לחנות וקניתי חדש. שמתי לב שההוצאות שלי קטנות מאוד אבל גם מפוזרות מאוד. בשביל הניסוי, חיברתי את ההוצאות יחד ונדהמתי: כמה עשרות שקלים כאן, מאה או מאתיים שם – והופ, הגעתי להוצאה ממוצאת של אלפי שקלים בחודש, כל חודש. בלי לשים לב. מאז התחלתי לרכז את ההוצאות שלי והתחלתי לחסוך כסף בקלות. בקניות מרוכזות (רבעוניות, חציוניות או שנתיות) אני רוכש את רוב המוצרים שאני זקוק להם לתפעול העסק. האמת היא שזה לא הרבה: כמה מחברות וקלסרים, דפים למדפסת, מעטפות ובולים, דיו, כלי כתיבה בסיסיים וכמה עזרים למשרד. בקניה מרוכזת אני מקבל הנחות (קטנות, אבל עדיין), משלם על המשלוח (או הדלק/חניה בנסיעה לחנות) פעם אחת בלבד, וחוסך המון זמן והתרוצצויות. אלו גם קניות חכמות ומושכלות יותר, והמרכיב הרגשי בהן קטן משמעותית.

עשו ברטרים

אני אוהב ברטרים! זו דרך נהדרת לרכוש שירותים ומוצרים שאתם לא לגמרי זקוקים להם, בלי להכביד על התזרים שלכם. צריכים כרטיס ביקור חדש? הציעו למעצב/ת או לבית הדפוס שירות או מוצר תמורתו. יועץ פיננסי עולה הרבה כסף? אין בעיה – מצאו אחד שיסכים לעשות אתכם "החלפות" תמורת המוצרים שאתם מוכרים או השירותים שאתם מספקים. אל תשכחו שבעסקות ברטר חשוב להוציא חשבונית זהה ע"י שני העסקים, ולדווח על העסקה (והיקפה הכלכלי המוערך) לרשויות המס באופן מסודר. תוכלו לחסוך הרבה כסף בעזרת עסקאות חליפין בברטר, ועל הדרך ליצור קשרים עסקיים מעניינים עם גופים ואנשים שבדרך כלל לא הייתם נעזרים בשירותיהם ולהיפך.

שתפו פעולה עם המתחרים שלכם (כן!)

הנה טיפ נהדר מהבלוג smallbiztrends.com: שתפו פעולה עם המתחרים שלכם. זה נשמע אולי לא הגיוני, אבל האמת היא שזה נכון ואף חשוב. כאשר אתם נמצאים בסביבה תחרותית, אתם – והמתחרים שלכם – נמצאים באותה סירה. זה נראה כאילו יש לכם מטרות מנוגדות, כאשר בפועל אתם נמצאים בדיוק, אבל בדיוק, באותו צד. במקום להתחרות איתם על שטחי פרסום ועל תשומת הלב של הלקוחות, נסו לאחד כוחות. במקום לריב ולהתחרות אחד בשני, נסו לשתף פעולה ולהשיג הבנות משותפות. אתם בטח מכירים את הרחובות האלו שעסקים זהים מתכנסים בהם בדרך קסם. חנות ליד חנות, דלת ליד דלת, פועלים אותם עסקים בדיוק. בנחלת בנימין אלו חנויות הבדים, בוולפסון מנורות, ברחוב הארבעה מסעדות וכן הלאה. דווקא ההתכנסות של עסקים זהים באותו מקום יכולה לתרום לכולם להכניס יותר כסף מצד אחד, ומנגד, לחסוך כסף על שירותים כמו ניקיון, תשתיות, מיסוי, שילוט, חניה. במקביל, יש סיכוי גבוה יותר למשוך כמות גדולה של לקוחות – שיעדיפו להגיע לאיזור עתיר עסקים ואפשרויות, מאשר לכתת רגליים ולהגיע לעסק אחד, קטן ובודד.

היעזרו בחברים

יש לכם חבר חשמלאי? נהדר, בקשו ממנו עזרה בתיקונים קטנים במקום להזמין איש מקצוע. שישייה של בירה היא אחלה צ'ופר למי שעזר לכם לתקן את המחשב הסורר במשרד הביתי, ואם הוא בילה אצלכם כמה שעות, סביר להניח שהוא חסך לכם מאות שקלים על קריאת טכנאי – ואז תוכלו לפרגן לו בהזמנה לארוחת צהריים מושקעת. אל תהססו לבקש עזרה מחברים, וחברים של חברים, התייעצו בחבר הפייסבוק ההוא שעובד כעו"ד, בקשו סיוע ממכרים שעוסקים בשיווק, קבלו עצות טובות בחינם. תוכלו "לשלם" על כך במחוות קטנות של תודה, או פשוט להחזיר טובה לאחרים כשהם מבקשים מכם. נימוס, נחמדות ועזרה הדדית מגיעות למרחקים עצומים. לפעמים הרבה יותר מאשר כסף.

עוד טיפים שיעזרו לכם לחסוך כסף

קרדיט תמונות: Images Money, CC BY-SA 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: