האם אתם יודעים כמה העסק שלכם שווה? על חשיבותה של הערכת שווי תקופתית לעסק

למרות שמדובר בנתון חשוב ומהותי, רוב בעלי העסקים לא יודעים מהו ערכו האמיתי של העסק שלהם. כעצמאים, חשוב שנדע כמה העסק שלנו שווה, משום שזהו מדד משמעותי שמספר דברים על הפעילות העסקית, השיווקית והאסטרטגית שלנו. באילו מצבים נרצה לבצע הערכת שווי לעסק, מדוע חשוב לעשות אחת לפחות פעם בחמש שנים - וכיצד הערכת שווי תתרום לעסק ולנו? סקירה

עם יד על הלב, ובכנות: האם אתם יודעים כמה העסק שלכם שווה, נכון להיום? לרוב העצמאים שאני מכיר אין מושג מה ערכו של העסק שלהם, ורובם מאמינים שזה נתון מיותר, שלכל היותר תורם לאגו ולתחושת ההישג שלנו (או להיפך). על פניו, יש בזה סוג של היגיון: אין טעם לדעת כמה המכונית שלנו עולה, אם אין לנו כוונה למכור אותה מתישהו בקרוב. 

אבל עסק אינו מכונית, והערך שלו בשוק הוא מדד משמעותי שמספר דברים רבים על הפעילות שלנו. לדוגמה, אם הערך של העסק הכפיל את עצמו בשנתיים, נרצה לרדת לפרטים הקטנים ולהבין מהיכן העלייה הזו הגיעה, כדי לשמר ואף להגדיל אותה. זו רק דוגמה אחת, ולמעשה, יש מגוון מצבים שבהם נרצה לבצע הערכת שווי עסק:

  1. לצורכי ביטוח (לנכסים פיזיים או/ו דיגיטליים, כושר עבודה וכו').
  2. כאשר רוצים להשכיר את העסק באופן זמני (לדוגמה, במקרה של נכסים דיגיטליים). 
  3. כאשר אנו שוקלים להעמיד את העסק למכירה במלאו.
  4. כאשר אנו שוקלים להעמיד את העסק למכירה חלקית - שותפות אסטרטגית, רכישה ע"י גוף עסקי / פרטי.
  5. במצבים של שינוי בעלות בעסק, כמו הכנסת שותפ/ה חדש/ה.
  6. כשרוצים לקבל הלוואה ולהעמיד את העסק כבטחון.
  7. במסגרת השתתפות במכרזים, תחרויות ומענקים.
  8. כאשר מכניסים משקיע/ה/ים לעסק או/ו יוצאים לגיוס הון.
  9. לפני שינוי משמעותי במבנה הארגוני / תפעולי.
  10. כשנה עד שלוש לאחר ביצוע מהלכי חדירה לשווקים חדשים, מוצרים חדשים וכדומה.
  11. אחת לתקופה קבועה (חמש שנים, לדוגמה).
  12. לא עלינו - לקראת סגירה של עסק וכינוס נכסים.
  13. לא עלינו בריבוע - במקרה מחלה או פטירה של בעל/ת העסק.

בכל המצבים האלו נרצה שתהיה בידינו תמונה אמינה ומלאה ככל האפשר שתענה לשאלה "כמה העסק שווה". 

להערכת שווי לעסק יש תפקיד משמעותי גם בהיכרות, בהבנה ובשליטה שלנו בנתונים המשמעותיים כל כך לחיינו. כאשר אנחנו עורכים אותה, אחת לתקופה, הערכת השווי עוזרת לנו להשיג מגוון רחב של יתרונות:

היכרות עמוקה עם כל החלקים בעסק. דרך תהליך הערכת שווי העסק אנו לומדים לפרוטרוט על כל היבטי הייצור, השיווק, המכירות והתפעול. הערכת שווי מתייחסת למוצרים ושירותים, כוח אדם, תפעול, נכסים דיגיטליים - כך שבסופה נוכל להכיר את העסק באופן יסודי ולעומק. 

מפה של ביצועי כל מרכיב בעסק כולל המלצות לשיפור. במסגרת הערכת שווי מתבצעת גם ביקורת פנים. זה נשמע כמו משהו "גבוה" או "מוגזם", אבל גם בעסק הזעיר כדאי להכניס מנגנוני ביקורת עצמיים. האם אנחנו מנצלים את המשאבים (זמן/כסף) שלנו בצורה נכונה? האם המוצר/שירות מתאימים במדויק לקהל וגם לנו, כנותני השירות? האם מבנה כוח האדם בחברה מייטבי או שמא יש מקום לשיפור (ואיפה, ומה)? וכדומה. כדי להעריך שווי אמיתי של עסק, צריך להכיר את כל החלקים שבתוכו, וגם את הליקויים שבהם. זו הזדמנות מצויינת להעלות את הערך, לתקן ולשפר דברים.

מסמך כמותי מסודר ומבוקר. הערכת שווי עסק היא מסמך אמפירי, שמבוסס על עובדות ונתונים מבוססים. יש בה כמעט תמיד מרכיבים איכותניים שלא ניתן למדוד (כמו מוניטין, אוטוריטה וכדומה) אך השורה התחתונה היא תמיד כמותית-מספרית. במסמך כזה יש מקדמי ביטחון שמראים את השווי המינימלי של העסק (שווי נכסים, הון זמין בבנק, כספים מיידיים ונזילים) לעומת השווי הריאלי שלו (הערך הכלכלי בפועל).

בסיס למו"מ עם שותפים פוטנציאליים / גיוס מימון. כאשר המספרים פרוסים לפנינו, קל לנהל משא ומתן, להעריך האם השקעה X תמורת אחוז Y טובה לנו או לא, וכדומה. בלי לדעת את השווי של העסק קשה לנהל משא ומתן משמעותי עם שותפים וקשה עוד יותר לגייס כספים מגורמים רציניים. 

בחינת סיכונים וסיכויים בגיוסים ובתנועות עסקיות. שווי העסק משפיע על היכולת שלנו להתמודד עם סיכונים. לדוגמה, עסק בעל שווי גבוה יכול להיות רגיש יותר לשינויים בשוק, כמו הופעת מתחרים או/ו שינויים בדפוסי הצריכה. באותה מידה, הוא יכול להיות חסון בפני תקופות מיתון ולשמור את ערכו בזמן שהתזרים נפגע. לשווי העסק אינטראקציה עם כמעט כל תרחיש אסטרטגי - ולכן זה נתון חשוב להמשך התכנון האסטרטגי שלנו (בפרט בחברות וגופים המעסיקים עובדים ונמצאים במגמת התרחבות).

בחינת ביצועים והערכת פוטנציאל עתידי. הערכת שווי תקופתית עוזרת ללמוד על ההשפעות ארוכות הטווח של צעדים שעשינו בעסק. אם לדוגמה התחלנו פעילות בערוץ שיווקי חדש ושווי העסק עלה ב-20% בשנתיים, נוכל לאמוד את יעילות הערוץ ואת המשך דרכו. בנוסף, נוכל להעריך את המשך הגדילה של העסק וליצור תחזיות פיננסיות מגובשות ומדויקות יותר.

תחושת שליטה ובעלות על הנתונים. כיועץ בגישה ההומאניסטית, אני יודע שמלבד הערך הרציונלי, יש להערכת שווי לעסק תפקיד מרכזי בתחושת השליטה של בעל/ת העסק, בחווית הבעלות על המידע ועל ההישגים. הערכת שווי יכולה להפתיע לרעה ולהוביל לשינוי יסודי ועמוק בעסק ובאופן ההתנהלות, והיא יכולה גם (ברוב המקרים) להפתיע מאוד לטובה, ולתת תחושה של ביטחון, מרץ והרבה מאוד מוטיבציה לעשייה. 

 

הערכת שווי לעסק היא תהליך מורכב למדי, ולכן נדרשת בו מעורבות של מספר אנשי/ות מקצוע (לדוגמה: כלכלן + אסטרטג עם התמחות בשיווק). ברוב המקרים אין צורך בכלים מסובכים (טבלאות אקסל עושות את העבודה), אבל יש מצבים שבהם נרצה להכניס גם ניתוחים סטטיסטיים, כדי להבין מגמות לעומקן ולקבל תמונה מדויקת יותר בליווי נתונים על עוצמה, תוקף ומהימנות.

מבנה התהליך אף הוא אינו קבוע ומשתנה לפי העסק ופעילותו. כאשר מדובר בעסק מרובה נכסים דיגיטליים, עם מוצרים מגוונים, אפיקי שיווק ופעילות תוכן - הערכת השווי תכלול גם היבטים אסטרטגיים ושיווקיים, לצד נתונים פיננסיים יבשים. בעסקים המבוססים על פטנט נבצע הערכת שווי דועכת כדי לחזות עד מתי השווי צפוי להיות יציב. בעסקים מרובי עובדים נבחן היבטים סוציו-דמוגרפיים ונלמד את העלויות הנסתרות וגם את החוזקות המשמעותיות של העובדים שלנו. תהליך הערכת שווי נכס גלובלי הפועל בשוק הבינלאומי שונה מאוד מתהליך הערכת השווי של עסק מקומי קטן. השורה התחתונה של מסמך הערכת שווי עסק נראית דומה בכל העסקים, אבל התהליך שעומד מאחורי גיבוש המסמך הזה - מאוד שונה מעסק לעסק. 

בעיניי, הערכת שווי לעסק הקטן שלנו היא אחת המתנות היפות שאנחנו יכולים (ואולי גם צריכים) לתת לעצמנו, כבעלי עסק. אחת לכמה שנים - נניח, חמש - יש לערוך הערכת שווי מסודרת ועמוקה של העסק. לדעת בדיוק היכן אנחנו נמצאים, להיות גאים במה שהשגנו, להשיג יותר שליטה ומודעות על הנכסים שצברנו. זו הזדמנות מצויינת לתרגם את העשייה המופשטת למשהו קונקרטי, לשורה תחתונה, שקל לתפוס ולהבין. זה תהליך מעצים מאוד, מלמד מאוד ומועיל מאוד גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך, ולכן אני ממליץ עליו בחום. 

מאמר המשך - איך מעריכים שווי של עסק: הערכת שווי קלאסית, שמאות נכסים דיגיטליים וטריאנגולציה

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: