העוף המוזר – והיצירתיות בארגון

"הארגון שאתה מנהל הוא מקבץ עצום של יחידים, רובם קונפורמיים, ולכן גם אינם יצירתיים. שמור על העוף המוזר שלך כעל בבת עינך, מפני שדווקא העוף המוזר הוא זה שיטיל לך ביצי זהב". פוסט אורח מיוחד של אילן שיינפלד

יש לי חבר שהוא עוף מוזר. הוא צעיר מבריק, אוטודידקט, העובד בחברת היי טק. הוא מתכנן, מאפיין ומיישם פתרונות למערכות פיננסיות גדולות מאוד, לרשויות ולחברות ממשלתיות. כשהוא עובד, אין לו אלוהים. אין לו יום ואין לו לילה. הוא לא אוכל, שוכח לשתות, שקוע כולו במלאכתו. רק מה, סדר היום שלו שונה משל שאר עובדי הארגון והוא אינו סובל הפרעות.

את יום עבודתו הוא מתחיל באחת עשרה, שעתיים-שלוש אחרי כולם. כשהוא מגיע למשרד, מסתכלים עליו חבריו בתרעומת. אבל כשהם הולכים הביתה, הוא נשאר בחברה עד השעות הקטנות של הלילה. לעתים קרובות הוא יוצא מן המשרד אחרי חצות. ורק אז הוא נזכר שלא אכל צהריים.

עושה את זה בדרכו

הוא עומד בכל משימותיו, אבל בדרכו. כשחסר לו ידע הוא לומד אותו במהירות. יש לו יכולת הטמעה גבוהה של מידע חדש ויישומו. כשהוא נדרש להמציא פתרון יצירתי לבעיה הוא על פי רוב מספק זאת, ויותר מזה. אבל הוא סובל בארגון שהוא עובד בו, מפני שתהליך קבלת ההחלטות ותזרים העבודה בחברה שהוא חלק ממנה אינו פועל כסדרו. זמן קצר אחרי שהוא מקבל לידיו משימה נכבדת, שמשכה מספר חודשם, אבל השגתה תביא לארגון הון עצום ולקוחות רבים נוספים, מנהליו מזרימים אל שולחנו משימות דחופות יותר, קצרות טווח.

זה משגע אותו. זה מוציא אותו מריכוז, לא מאפשר לו להשקיע את כל מרצו וכוחותיו היצירתיים והשכליים במשימה הקבועה שקיבל. זה גם מתסכל אותו. מפני שאם הוא מפנה זמן ואנרגיה לטיפול בבעיות הדחופות הללו, הוא מעכב את פיתוח הפרויקט שלו ומבזבז זמן לקוח יקר.

מרגיש כבול בישיבות אינסופיות

עניין אחר הוא הזימון לישיבות עבודה. כמעט מדי יום מזמנים מנהליו הישירים ישיבות עובדים, שבהם יושבים כולם יחד ונדרשים למצוא פתרון לבעיה. הישיבות האלה מתמשכות לבלי סוף, שודדות ממנו את האנרגיה שלו, ואחרי כן הוא מתקשה, הרי זה מובן לגמרי, לחזור למלאכתו.

שוב ושוב הוא מוצא עצמו נדרש לפנות למנכ"ל החברה, כדי שישתית סדר בדרגי ההירארכיה מתחת, כך שהמנהלים שבין המנכ"ל לבינו יאפשרו לו לעשות את עבודתו ולהשלימה.

אם יש בארגון שלך עוף מוזר, תן לו לחיות. אפשר לו לארגן לעצמו את סדר היום הנכון לו ואת סביבת עבודתו הנוחה. העמד בפניו את משימתו, את לוח הזמנים הדרוש להשלמתה, את המשאבים שיעמדו לרשותו בעשותו כן וכמובן את הפרמטרים שלפיהם תימדד עבודתו. אחרי כן הנח לו לנפשו.

העוף המוזר בארגון שלך הוא הערובה הטובה ביותר להצלחתך. זהו אדם יצירתי, המתקשה לסור למרות, אבל פורח, ומביא תוצאות, שעה שמגדירים לו את גבולותיו, נותנים לו תמיכה ותנאי עבודה מתאימים ואחרי כן עוזבים אותו לנפשו.

זכור כי הארגון שאתה מנהל הוא מקבץ עצום של יחידים, רובם קונפורמיים, ולכן גם אינם יצירתיים. שמור על העוף המוזר שלך כעל בבת עינך, מפני שדווקא העוף המוזר הוא זה שיטיל לך ביצי זהב.

אילן שיינפלד הוא סופר ומשורר, המעביר כיתת יוצר וסדנאות יצירה חד פעמיות או קבועות במוסדות אקדמיים ובארגונים ובחברות.

לקריאה ועיון נוספים

 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: