כיצד חנות אינטרנט תציל את העסק שלכם בתקופות משבר

דווקא בימים קשים של איום ביטחוני, כשאנשים מעדיפים שלא לצאת מהבית (אבל גולשים הרבה יותר), חנות אינטרנט יכולה להיות המקפצה של עסקים מדשדשים או אפילו כושלים להצלחה. כך תוכלו לרתום את המסחר האלקטרוני לטובת העסק שלכם

אנו חיים במציאות מורכבת, שבה מדי כמה חודשים "המצב" חוזר והורס לנו את התוכניות. כשאנשים מתפוצצים או נדקרים או חוטפים טילים על הראש, בעלי עסקים בכלל ובעלי החנויות בפרט חווים משבר כלכלי קשה ביותר. בימים האחרונים ניתן למצוא לא מעט כתבות המדברות על הקושי של בעלי עסקים קטנים ובעלי מסעדות, למשל, לשמור על הראש מעל המים. כשמצב הרוח מחורבן, כשאנשים לא רוצים לצאת מהבית, כשהתיירים מבטלים את הנסיעות, פשוט אין מספיק קונים בחנויות ומחזור הפעילות נפגע אנושות. אם מוסיפים לתמונה את האופן המחזורי שבו בעיות בטחוניות מפרות את השלווה בארץ, כמעט מדי שנה, ניתן להבין למה להיות עצמאי בארץ זו משימה קשה במיוחד.

אבל בתוך הקשיים ואי-הוודאויות, בולט פתרון אחד שמסתמן להיות המסייע להתמודד עם הקשיים ומציע אלטרנטיבה להישרדות, אולי אפילו הצלחה פיננסית ועסקית, דווקא בתקופות קשות: המסחר האלקטרוני.

עד היום המסחר האלקטרוני בישראל היה בחיתוליו ורחוק ממימוש הפוטנציאל המלא שלו, אך לאחרונה הוא מתחיל לצבור תאוצה. הסיבות לכך רבות: טכנולוגית, כלכלית ותודעתית. מסחר אלקטרוני הוא תחום פעילות שרק מתעצם ומתרחב, מגיע לתחומים חדשים ולקהלים מגוונים יותר מבעבר. יותר ויותר פעולות מסחר נעשות היום אונליין, בין עסקים לעסקים (B2B), בין עסקים לאנשים (B2P) ואפילו במגע שלנו עם הרשויות (תשלום מיסים למשל).

ובכל זאת, עדיין קיימת התחושה שאנשים מעדיפים לקנות בחנויות "אמיתיות", למשש את הסחורה בידיים, קצת להתמקח, אם אפשר, ולהרגיש שיוצאים "עם משהו" מהמקום. זו הטעה הראשית של מתנגדי המסחר האלקטרוני, או לכל הפחות אלו שמדברים בגנותו בהקשר של הקהל הישראלי. אלו סבורים שישראלים מעדיפים לקנות, פיזית, ומכיוון שאנחנו מדינה קטנה עם ריכוזי אוכלוסיה גדולים, רוב האנשים יעדיפו לבצע את הקניות בחנות הקרובה לביתם.

אבל דווקא בתקופות שבהן "המצב" מעורר חשש, אנשים מפחדים לצאת מהבית או פשוט מעדיפים לא להסתובב יותר מדי במקומות ציבוריים – מתבהרת התמונה הכללית ויותר פשוט לראות את הפוטנציאל של המסחר האלקטרוני בחברה הישראלית. בבת אחת, מודגשים הצדדים החיוביים והחשובים של מסחר אלקטרוני, והיכולת שלו להציל עסקים מפני התמוטטות.

במקום כמו ישראל, בו חוסר היציבות הבטחונית מלווה בחוסר בטחון כלכלי, לחנויות מסחר אלקטרוני (איקומרס) יש תפקיד מאוד משמעותי ביציבות הכלכלית והעסקית של עסקים בישראל, ובראשם העסקים הקטנים.

מבחינת בעלי העסקים, קיימים מספר חסמים עיקריים המונעים מהם להיכנס אל תחום המסחר האלקטרוני. התעסקות עם משלוחים, שרות לקוחות, ניהול מלאי, תחזוקה טכנית ולוגיסטית הם רק חלק מהקשיים.

אבל אני רוצה להעלות כמה נקודות שבעלי עסקים וחנויות "פיזיות" צריכים לקחת בחשבון, ומראות כיצד פתיחת חנות מסחר אלקטרוני תסייע להם באופן משמעותי ביותר בטווח הארוך, ובייחוד כיצד היא תעזור להם לשמור על יציבות בתקופות קשות.

העתיד הוא בשילוב בין אונליין לאופליין.

הקונספט ההיסטורי של חנויות פיזיות התחיל מזה שאנשים היו צריכים שהמלאי יהיה קרוב אליהם. בעבר הרחוק מאוד, אם מישהו רצה לקנות קילו אורז, הוא היה צריך לנסוע שלוש שעות בכרכרה עבור זה. יזמים מקומיים הבינו שאם יקרבו את האורז ללקוח, הוא יהיה מוכן לשלם עליו מחיר גבוה יותר, כדי לחסוך זמן, אנרגיות וגם כסף, על נסיעות ארוכות. כך נפתחו חנויות מסוגים שונים ומשונים באיזורים מיושבים, תחילה חנויות מקומיות קטנות ובהדרגה נוצרו רשתות, תאגידי ענק, קניונים ומרכזי מסחר עצומים.

אבל היום, הפונקציה של המרחק כמעט ונעלמת, ולו רק בגלל שאפשר לרכוש מוצרים בכמה הקלקות קטנות במחשב הביתי שלכם – או אפילו מהסמארטפון. החנות השכונתית שנראתה לנו לפני רגע קרובה וזמינה, הופכת פתאום לרחוקה מאוד, כשאפשר לעשות את הקניות שלנו מנוחות הסלון שלנו.
בעלי עסקים ותיקים יותר נוטים להתעלם מיתרון מובהק של חנות וירטואלית, רק כי הם כבר רגילים כל כך לאופן שבו הדברים התנהלו עד היום. אני שומע לא מעט אנשים שאומרים ש"לפתוח חנות מסחר אלקטרוני זה כאב ראש נוראי", ובגלל זה הם לא מעוניינים להכנס לזה. אבל האם זה באמת כל כך מסובך? בואו ונסקור כמה יתרונות מרכזיים של חנויות אינטרנט.

חנות אינטרנט קלה יותר להקמה והיא כרוכה בפחות ביורוקרטיה והתרוצצויות. כפועל יוצא של זה, היא גם הרבה יותר מהירה – וזולה – להקמה ולתחזוקה.

כשחושבים מה נדרש מבעל חנות פיזית על מנת לפתוח אותה, זה נראה כמו משהו בלתי-אפשרי, ובטח שלא פשוט או קל: למצוא את המקום המתאים ביותר מבחינה עסקית וכלכלית, לחתום על חוזה, לשפץ את המקום (דבר שדורש אדריכל, הוצאת אישורים ועבודה עם קבלני ביצוע למיניהם), הכנת תשתיות תקשורת ולשלם עליהן באופן חודשי, רכישת קופה רושמת ו-POS (Point of sale) לניהול הזמנות ומלאי, התקנת מערכות נגד גניבה, תשלום על ביטוחים שונים ומשונים, וכן תשלומי ארנונה, מס שילוט לעירייה, וזו רק תחילת הרשימה. במילים אחרות, להקים חנות פיזית דורש לכל הפחות אותו מאמץ, אם לא מאמץ גדול בהרבה, מהקמת חנות וירטואלית.

חנות אינטרנט מתפקדת כמו רשת חנויות בעולם המציאותי ומגיעה ללקוחות במקומות רבים בארץ (ולפעמים גם בעולם).

חשבו על כך לרגע: הרעיון של רשת חנויות היא להחזיק מלאי "מפוזר" שנגיש לאנשים באיזורי מגורים שונים בארץ. רשת יכולה להציע ללקוח בראש פינה את אותו מוצר ושירות שלקוח באילת יוכל לקבל. זה בדיוק מה שאתר מסחר אלקטרוני עושה, במקום אחד: משרת לקוחות מכל הארץ, לפעמים גם ממקומות שונים בעולם, בצורה אחידה ושווה. כך שכאשר אתם מקימים חנות אינטרנט אתם מגישים את המוצר שלכם לקהל רחב ביותר של אנשים, לרוב ללא קשר למיקום הגיאוגרפי שלהם. עם השיפורים בטכנולוגיה ובשיטות השילוח, הנגישות שלכם הולכת ומשתפרת ואתם כבר לא מוגבלים לאנשים שעוברים – פיזית – בפתח החנות שלכם מדי יום.

בתקופות משבר ביטחוני, למשל, אנשים ממעטים לצאת מהבית – אבל גולשים הרבה יותר באינטרנט.

בימים קשים, כאשר אנשים מפסיקים לצאת מהבית, נמנעים מלטייל ולהסתובב בחוץ ולא מגיעים לחנויות, הם דווקא מגבירים את הנוכחות שלהם באינטרנט וגולשים הרבה יותר. בעוד שהתנועה לחנויות פיזיות תלויה בהרבה גורמים חיצוניים, התנועה לאתרי אינטרנט לא תלויה בשום גורם חיצוני והיא רק מקבלת דחיפה ממצבי משבר. הקניות באתרי מסחר עולות, ועסקים שמרגישים ירידה במכירות בחנויות האמיתיות יכולים לאזן זאת ע"י רכישות וירטואליות.

בחנות אינטרנט אפשר להגיע לכו-לם, מסביב לשעון.

בכל חנות פיזית כמות הלקוחות הפוטנציאלים תלויה באיזור גאוגרפי – אותה חנות בדיוק עם אותם מוצרים תמכור באופן שונה לחלוטין בשני איזורים שונים באותה עיר. יש רדיוס בלתי נראה סביב החנות שרק אותו היא יכולה לשרת באופן שוטף. בחנות אינטרנטית, לעומת זאת, אפשר להגיע לכל מי שיש לו מחשב עם גישה לאינטרנט.

בסיטואציות כמו צוק איתן לפני כשנה, בהן אנשים נמנעו מלהגיע לאיזור הדרום, מי שסבל הם אותם בעלי חנויות בדרום, בזמן שבעלי חנויות במרכז ובצפון לא נפגעו כמעט בכלל.

גם אם יש גראדים על איזור הדרום, חנות באינטרנט תמשיך לפעול ותוכל להמשיך לשרת לקוחות בכל הארץ. אין שום תלות באיזור גאוגרפי. חנות אינטרנטית פתוחה 24/7, והיא משרתת את כולם מסביב לשעון. הלקוחות שלכם יכולים לבצע קניות בנוחות שלהם, בזמן ובמקום המתאימים להם, ואתם לא צריכים להחזיק צוות מכירות (מוכרים וזבנים, למשל) ולשלם להם על משמרות לילה, שבת וחג יקרות. האתר עושה את זה עבורכם, ללא עלות נוספת.

יתרונות נוספים של הקמת חנות באינטרנט:

גם בימים שבהם המצב הבטחוני רגוע והעסק עובד באופן תקין, ישנם יתרונות נוספים רבים לעסק וירטואלי על פני הפעלת חנות פיזית:

  • מכיוון שאין צורך בעובדים נוספים שישרתו לקוחות בחנות עלויות ההעסקה נמוכות יותר. חוסכים הרבה כסף על כוח אדם, ואפשר להשקיע בפיתוח פלטפורמת מסחר חכמה יותר ולהפוך את השירות להרבה יותר יעיל וידידותי.
  • המלאי מנוהל ממקום אחד, ולא מספר מקומות כמו ברשת. המלאי גם יכול לשבת באיזור שבו השכירות משמעותית זולה יותר בהשוואה למרכזי קניות או רחובות ראשיים.
  • מערך השיווק הופך להיות חכם הרבה יותר כי ניתן לדעת באילו מוצרים לקוחות התעניינו, לא רק אילו מוצרים נרכשו.
  • בעקבות כך ניתן לפתות לקוחות לחזור לחנות שלכם עם הצעה טובה יותר, גם אחרי שהם יצאו ממנה.
  • קל יותר להגיע לקהלים רחבים שבעבר לא יכולתם בכלל למצוא. פילוחים דמוגרפיים, ניתוח תחומי עניין ולמידת ההעדפות של הקונים המבקרים אצלכם הם משהו שהיה עד לא מזמן זמין אך ורק לעסקים ענקיים והיום נגיש כמעט לכל עסק קטן (ואפילו זעיר) בזכות הרשתות החברתיות והמידע הרב שנאסף על כולנו בזמן הגלישה בפייסבוק או בגוגל, למשל.
  • הלקוחות לא צריכים לטרוח ולבזבז זמן על להגיע לחנות, לחפש חניה וכו׳, אפשר לשכב במיטה בבית והכל מגיע ישירות בשליחות.
  • הרבה יותר קל להכין דוחות למעקב עסקי – אין ניירת והכל ממוחשב.
  • רוצים לשפץ? לשפץ אתר אינטרנט הרבה יותר פשוט וקל מאשר חנות פיזית וברוב המקרים אפשר להמשיך למכור את המוצרים גם תוך כדי השיפוץ.

בשורה התחתונה, חנות אינטרנטית תיתן לכם יציבות עסקית גדולה יותר, תחסוך לכם משמעותית בעלויות ישירות ונלוות, תעניק לכם מידה רבה יותר של שקט נפשי גם בתקופות של אי-יציבות מדינית, ביטחונית או כלכלית.

במציאות הישראלית המורכבת, עמה כולנו מתמודדים, זה נשמע כמו פתרון מנצח.

עוד בנושא מסחר אלקטרוני וחנויות באינטרנט:

קרדיט תמונות: Sonny Abesamis, CC BY 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: