יעוץ פילוסופי - גם לעסקים קטנים: מהו יעוץ פילוסופי ואיך הוא יכול לעזור לעסק שלכם

בצפון אמריקה, בריטניה ואירופה פילוסופים משמשים בתור יועצים של ממשלות, מפעלים וענפים שונים בתעשייה ומסחר. פילוסופים מעבירים קורסים להתמודדות עם מצבי דילמה, סדנאות לבניית אינטגריטי ועוסקים בבניית וגיבוש הקוד האתי. כעת, התחום מגיע גם למנהלים ולעסקים קטנים - ומציע קשת רחבה של כלים להתמודדות עם סוגיות פילוסופיות בניהול ובשיווק העסק הקטן

בתחילת העידן הקפיטליסטי הקשר העיקרי שהתקיים במקומות עבודה היה הקשר בין האדם למכונה, והשאלה התפעולית הייתה "כיצד ניתן לשפר בצורה הטובה את היכולת האנושית?". בעקבות שאלה זו הופיע בשנות ה-60 של המאה העשרים מקצוע חדש: הפסיכולוג התעשייתי. התפקיד של הפסיכולוג התעשייתי היה להפיק מעובדים ומנהלים את התועלת המרבית, בין היתר על ידי העלאת מוטיבציה.

הגלובליזציה וההתפתחות הטכנולוגית גרמו לכך שהכלכלה של העולם הנאור עברה מענפי הייצור לענפי מתן השירותים. לכן השאלה התפעולית הופכת להיות "כיצד ניתן להפוך את היכולת האנושית למתודה?" והתשובה - לשכור את שירותיו של היועץ הפילוסופי.

בצפון אמריקה, בריטניה ואירופה פילוסופים משמשים בתור יועצים של ממשלות, מפעלים וענפים שונים בתעשייה ומסחר. ארגונים ותאגידים מבינים שהיום אי אפשר פשוט לשלוח במייל קוד אתי לעובדים ולצפות שהם יישמו אותו אוטומטית. פילוסופים מעבירים קורסים להתמודדות עם מצבי דילמה, סדנאות לבניית אינטגריטי ועוסקים בבניית וגיבוש הקוד האתי. הנושא של היענות לדרישות הקוד האתי מעורר דאגה בקרב תאגידים גדולים, מפני שהיום הם נתפסים כאחראים חוקית למעשי עובדיהם. אם ארגון/תאגיד עומד בדרישות האתיות (למשל, קיים הכשרה בנושא של אתיקה במקום העבודה), הנזקים הכספיים עשויים לקטון באופן ניכר.

זה נכון לימים רגילים, וזה נכון במיוחד לתקופות משבר - אז העסק "נדחק" לפינה ונדרש לקבל החלטות עסקיות שעשויות להתנגש עם האתיקה של מנהליו או של הלקוחות שלו.

הציניקנים יראו בתוכנית להיענות אתית מעין כסת"ח. אבל למעשה, מדובר בתוכנית ליצירת מקום עבודה טוב יותר. ברור למדי שארגונים מוסריים מתפקדים טוב יותר מארגונים מרושעים. אנשים שמנהלים את עסקיהם בצורה נבזית ונפשעת צריכים תמיד להיזהר, להיות מוכנים לתביעה ולעולם אינם יודעים מתי או כיצד העוולות שגרמו יחזרו אליהם בהמשך. חייהם אינם חיים טובים.

ניתן בהחלט לנהל עסק רווחי עם אג'נדה אתית, ליהנות מן הרצון הטוב של הלקוחות, של העובדים ולזכות בדימוי ציבורי חיובי. היועץ הפילוסופי התאגידי מעניק ייעוץ פרטני כדי לפתור בעיות המפריעות לעובד למלא את תפקידו, מארגן סדנאות לצוותי שירות הלקוחות.

עם תחילתו של המילניום החדש יותר ויותר תאגידים בעולם המערבי מצטרפים למגמה של התעניינות בפילוסופיה. תפקידו של הפילוסוף בארגונים עסקיים הוא לכוון את העסק למטרה טובה שהיא גם הזדמנות עסקית טובה, כלומר יש כאן זיווג משמיים בין ערכים ורווחים.

ייעוץ פילוסופי אישי למנהלים

ייעוץ פילוסופי תורם גם למנהלים בדרגות הבכירות ביותר - הוא יכול לשפר את האתיקה של החברה ואת הדינמיקה שלה. פילוסופיים ארגוניים עוזרים למנהלים לפתור קונפליקטים פוטנציאליים בין עקרונות המוסר האישיים לבין קודים של התנהגות המקובלים במקצוע שלהם או בארגון שלהם. למשל, מנכ"ל עשוי לתהות איך לבצע פיטורים או קיצוצים בדרך האנושית ביותר.

תפקידו של יועץ פילוסופי למנהלים הוא לשאול שאלות (לעיתים לא קלות) שעוזרות למנהל לקבל פרספקטיבה ומבט חדשים. הוא שם דגש על חשיבה ביקורתית ומעמיד ערכים למבחן כדי שנגלה מה טוב ומה צודק. מנהלים עסוקים בבעיות השוטפות ואין להם מספיק זמן להרהר.

מנהלים זקוקים למרחב של שיחה והתבוננות. הם עומדים בלחצים עצומים וקבועים והרבה פעמים צריכים גם לשמור על תדמית מאוד מהודקת ומאופקת וזה יוצר תחושה של בדידות. יועץ פילוסופי יוצר מרחב בטוח להרהורים. המפגשים מתרחשים פעם בשבועיים, כל פעם סביב נושא חדש מבלי לנסות להשיג תוצאות, מבלי לנסות להיות אפקטיבי. זו תהיה השלמה מדהימה וחשובה למנהלים.

הייעוץ הפילוסופי עוסק בלוגיקה ובחוק הבלתי כתוב (המוסר). קיימת סברה לפיה אי אפשר ליישב פילוסופיה ורווחים. אך המתח הוא לא בין פילוסופיה לתועלת כלכלית אלא בין חוכמה עמוקה לתועלת מיידית במקום יצירת ערך יציב וארוך טווח.ייעוץ פילוסופי מכוון את העסק לחדשנות שמשלבת מטרות טובות ורווח כלכלי.

ייעוץ פילוסופי לעסקים קטנים

אחרי שראינו שיעוץ פילוסופי הוא יותר מטרנד בעולם התאגידים והארגונים הגדולים, עולה השאלה האם הייעוץ הפילוסופי יכול לתרום גם לעסקים קטנים. יועצת פילוסופית לעסקים קטנים נותנת לבעל העסק כלים לוגיים להתבונן על הדילמה/אתגר מפרספקטיבות שונות ולעשות ניתוח מקיף שיעזור לבעל העסק להגיע לפיתרון האופטימלי.

הייעוץ הפילוסופי מתנהל במתכונת הבא: היועצת ובעל עסק נפגשים אחת לשבועיים לפגישה בת שעה וחצי. הפגישה עוסקת בנושא מסוים (דילמה, אתגר אותו מציג בעל העסק). לרוב אלו שיחות מאוד פתוחות, והן עוזרות לאנשים להשיג מרחב התבוננות והרחבת פרספקטיבות.

בפגישות הבאות היועצת מציגה לבעל העסק תפיסה פילוסופית שמתאימה לעולם הערכים שלו ואשר יכולה לעזור לו לגשת לאתגר שאותו הציג בפגישה הראשונה.

מצורפים כאן שני מקרי מבחן של עסקים קיימים שפנו לקבל ייעוץ פילוסופי. דרכם, ניתן להבין כיצד עובד התהליך ומה ניתן להשיג ממנו.

המקרה הראשון

רקע: הייעוץ ניתן לבעל חנות מקוונת המייבאת מוצרים מחו"ל. כרגע העסק מתנהל מכוח האינרציה - בעליו כמעט ולא משקיע בפיתוח או בשיווק של העסק. עקב ירידה בהיקף הרכישות מהספק וכניסה של מתחרים נוספים לשוק שורר בין בעל העסק לבין הספק אי-אמון הדדי. בעל העסק נמצא בצומת הדרכים: להיות או לחדול, כלומר או להחליט שהוא משקיע בעסק בצורה רצינית (מגדיל את הרכישות ובמקביל מציע לספק רעיונות לפיתוח פעילות עסקית אף על העדר אמון הדדי) או לסגור את העסק.

פתרונות פילוסופיים

מבחינת הייעוץ הומלץ לבעל העסק לעבור שני תהליכים.

התהליך הראשון הוא תהליך אותו עבר רנה דקארט ב-1637. דקארט הסתגר בביתו במשך 7 ימים כדי לעשות סדר בחייו - לבחון את האמונות שלו ואת התפיסות שלו, כדי למצוא תפיסה אחת שלא ניתן להטיל בה ספק.

דקארט מונה את כל האמיתות שנראות לנו בלתי ניתנות לערעור ופוסל אותן אחת אחרי השנייה. למשל במהלך החקירה דקארט טען שהעולם שמחוץ לביתו, כל הדברים בהם האמין ואהב, ואף קיום האל הם המצאה של שד זדוני שמתעתע בו ויוצר תמונת שווא. יותר מכך, אפילו גופו הפיזי של דקארט לא קיים באמת וכל חייו הם חזיון תעתועים.

במהלך החקירה המלאה בספק, אי-וודאות וכאב דקארט מגיע למסקנה שכל עוד ישנה ישות שהשד הרע מתעתע בה, ישות שמתייסרת ומטילה ספק, פירוש הדבר שהישות הזאת בהכרח קיימת. מכאן בא המשפט המפורסם "אני חושב, משמע אני קיים"- "Cogito ergo sum"

הייתי ממליצה לבעל העסק לעבור את אותו התהליך שעבר דקארט אך בהקשר של העסק. כלומר לבחון את תפיסותיו ומחשבותיו על העסק ולמצוא וודאות שלא ניתן להטיל בה ספק.

במידה וימצא במוצר אותו הוא מייבא משהו שגורם לו לאור בעיניים וחמלה בקול, הייתי ממליצה לעבור לתהליך השני שהוא תהליך של הפעילות האריסטוטלית.

אריסטו אמר שפעילות היא החיים עצמם. הבלוט רוצה להתפתח לעץ אלון, גור אריות רוצה להיות אריה - כל דבר שרוצה לחיות בעולם הזה מתפתח ולא נותר סטאטי. במודע או שלא במודע. אדרבא כשמדובר באדם שלפי אריסטו חייב לממש את הפוטנציאל הטמון בו לא רק כדי לחיות אלא גם כדי להיות מאושר.

ולכן אם העסק והיחסים עם הספק חשובים לבעל העסק, הייתי ממליצה לו לנהל שיחה עם הספק מהלב ומהשכל - שיחה שמראה עד כמה כוונותיו רציניות. הייתי מספרת לספק שלעולם לא אפנה ליצרנים סינים ובתמורה הייתי מבקשת בלעדיות. הייתי מספרת להם על היוזמות שלי שיכולות להעיף את העסקים של שני הצדדים, ובתמורה מבקשת שלא יחתמו עם ספקים אחרים. אני בטוחה שעו"ד יוכלו למצוא את הנוסחים המתאימים, כך שגם הספק וגם בעל העסק ירגישו בטוחים והאינטרסים של שניהם יישמרו.

לסיכום: אני באמת לא יודעת אם המוצר אותו מייבא בעל העסק הישראלי הוא "הקוגיטו" - הוודאות שלו. אך לא הייתי ממליצה להתנהל במתכונת הנוכחית. כי ברכה גדולה וסגולה לחיים בריאים והרמוניים (במיוחד בהיותנו עצמאיות) היא ליהנות מהעיסוק שלנו, ולא רק להתפרנס ממנו בכבוד.

המקרה השני

רקע: בעל עסק להקמה ופיתוח אוטומציה לעסקים. עקב ירידה בהכנסות החברה בעל העסק נאלץ לפטר עובדים. בעל העסק מלין על התשלומים הרבים אותם הוא משלם למדינה ועל הוצאותיו השוטפות. בעל העסק חווה במשך תקופה ארוכה לחץ חרדה וייסורי מצפון. הוא מרגיש מנוצל, מצב רוחו ירוד. הוא מתאר את עצמו כ"שולמן" קלאסי.

פתרונות פילוסופיים

במסגרת הייעוץ הומלץ לבעל העסק להיחשף לתפיסה המוסרית הרציונאלית של עמנואל קאנט: "עשה את פעולתך כך, שהאנושות, הן שבך הן שבכל איש אחר, תשמש לך לעולם גם תכלית ולעולם לא אמצעי בלבד".

על פי קאנט בעל העסק צריך לראות בעצמו ובעובדיו תכליות ולעולם לא אמצעי בלבד. כאשר הוא מתייחס לעצמו כ"פרה החולבת" של המדינה הוא רואה את עצמו כאמצעי, זה נותן לו לגיטימציה להתייחס כך גם לאחרים, והתפיסה המעוותת הזאת מתנקמת בו על ידי פגיעה ברווחים. אם יראה בעובדים תכליות ולא אמצעים, בעל העסק יצטרך לחשב היטב לפני שהוא מעסיק עובדים האם יוכל לתת לכולם עבודה ולחשב את ההשלכות של חישוב לא נכון.

חשיבה רציונאלית ומוסר הולכים יד ביד אצל קאנט. אם בעל העסק יאמץ לעצמו סוג כזה של חשיבה הוא יוכל להביא תועלת כלכלית לעסק (כי יפעל באופן רציונאלי), ובנוסף גם יישן בשקט ולא יסבול מהתקפי חרדה כי הוא פועל באופן מוסרי.

חשיבה רציונאלית תעזור לבעל העסק להבחין בין תשלומים הכרחיים (מס הכנסה, ביטוח לאומי) לבין תשלומים שניתן לחסוך בהם - חשמל, שכירות וכד'. חשיבה רציונאלית תגרום לו להבין שניתן להתמודד עם תשלומים הכרחיים למדינה באמצעות אמירה ברורה בקלפיות - בבחירות. כלומר לבחון באופן רציונאלי במועמד שיבטיח הקלות לעצמאים.

חשיבה רציונאלית יכולה למנוע מבעל העסק תסכול וחרדות, ולהחזיר לו ביטחון ושליטה על חייו.

דרך שני מקרי המבחן האלו ניתן ללמוד על האופן שבו ייעוץ פילוסופי הוא כלי עבודה משמעותי ובעל ערך גם עבור עסקים זעירים, ובאמצעות שימוש בו ניתן להגיע לתובנות חשובות לניהול העסק שלכם.

קמילה לוזינסקי מלאך היא יועצת פילוסופית וכלכלית.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: