להפוך תחביב למקצוע: האם אתם בנויים לזה?

אני מכיר הרבה אנשים שהפכו תחביב קטן – ולפעמים שולי בחייהם – למקור פרנסה. זה מתחיל בדרך כלל כהכנסה צדדית, אך בהחלט יכול להפוך להיות מקור הכנסה עיקרי ואף בלעדי. האם גם אתם יכולים להפוך את התחביב/ים שלכם למקצוע? הנה כמה שאלות שיעזרו לכם לגבש החלטה

באחד המאמרים הקודמים באתר, הצגתי מספר שאלות שצריך לשאול כדי להבין האם יש לכם מאפיינים והרגלים של יזמים מצליחים. המאמר היה מבוסס על עקרונות מתוך הספר של Kim Solga, העונה לשם The Everything Guide to Selling Arts & Crafts Online, ועוסק באפשרות להפוך תחביב למקצוע. מאחר וחלק נכבד מלקוחותיי לאורך השנים הם אנשים שעברו מתחביב פעיל שגדל בהדרגה והפך למקור פרנסה, תחילה כתוספת, "מהצד", ובהמשך לעיקרי ואף בלעדי, אני רואה חשיבות רבה באיתור תחביבים והתמקדות בהם ככלי ליצירת הכנסה נוספת או עיקרית. חלקם מעבירים סדנאות, אחרים מוכרים את עבודותיהם בחנויות כמו אטסי ואיביי, וכולם, כאחד, מספרים שזה לא פשוט להיות עצמאי, אבל זה מאוד מתגמל, מעשיר ומעצים.

השאלה "האם כדאי לי להפוך את התחביב שלי למקצוע", או לפחות לנסות להתפרנס ממנו, היא שאלה מורכבת ולא פשוטה בכלל. יש לה היבטים שונים שתמיד כדאי לבדוק עם יועץ מקצועי ובצורה מוקפדת. אבל אם אתם חושבים על הנושא, עדיין לא בטוחים ומהססים לקבל החלטה בעניין, הנה כמה שאלות שיעזרו לכם למקד את תהליך החשיבה שלכם ובשאיפה גם לעזור לכם להחליט.

1. האם אוכל ליהנות מהתחביב שלי גם כשהוא יהיה למטרות רווח?

כאשר הופכים תחביב למקצוע, אנחנו עלולים לצאת קרחים מכאן ומכאן: לאבד את תחושת החירות והיצירה ללא מגבלות בתחביב, ולהיפגע כלכלית מהחלטות עסקיות שגויות. אם אינכם בטוחים שתוכלו ליהנות ממה שאתם עושים, אני חושב שאין טעם להיכנס לזה.

2. האם אני בנוי לצדדים ה"אפלים" של ניהול עסק?

הרבה פעמים המעבר מתחביב בשביל הכיף לעיסוק כלכלי, כרוך בדברים שאינם חביבים במיוחד כמו התעסקות במס, דיווח לרשויות, מכירות, שירות לקוחות וכו'. עליכם לבדוק עם עצמכם האם אתם באמת בנויים למרכיבים האלו, שהם בעלי תפקיד מכריע להצלחה שלכם.

3. האם יש ביקוש לעבודות שלי?

כאן צריך להיות כנים לגמרי, ולברר עם אנשים שאתם סומכים על דעתם הכנה (רצוי אנשים זרים, שלא יפחדו 'לפגוע' או 'לאכזב' אתכם). מבחינת ביקושים, צריך לבדוק כמה מרכיבים: מה הביקוש הכללי במשק למוצר שאתם מציעים, מה הביקוש הספציפי למוצר שלכם, אילו מתחרים יש לכם בשוק ומה רמת הביקוש אליהם, האם רמת המחיר שלכם משאירה לכם שולי רווח נאים ובו בזמן מאפשרת לכם למכור את המוצר במחיר אטרקטיבי ללקוחות וכו'.

4. האם אני פועל בשוק תחרותי או לא?

לא צריך להיבהל בהכרח מפעילות בשוק תחרותי – תחרות אין פירושה שוק רווי ועמוס לעייפה, ואני סבור שכמעט תמיד יש מקום לעוד שחקן בזירה. הכל שאלה של מציאת קהל היעד המדויק אליו אתם פונים, והקול הייחודי שלכם מבחינת המוצר שאתם מייצרים ומוכרים. עם זאת, חשוב להכיר את מגבלות השוק ואת השחקנים הפועלים בו, לא רק מבחינת ביקושים, אלא גם מבחינת היכולת שלכם לשמור על הייחוד שלכם לעומת אחרים.

5. האם אני מוכן לעבוד "בתבניות"?

מעטים האמנים שפועלים באופן חופשי לגמרי ומשוחררים מכל מגבלה יצירתית. רובנו נצטרך להתאים את עצמנו לביקושים, לצרכים ולדרישות של הלקוחות שלנו. כך למשל אתם יכולים למצוא את עצמכם מכינים 200 פריטים בחודש, ולגלות שהאמנות שלכם הפכה לתהליך מעט שוחק, שבלוני ומתסכל. חשבו היטב האם אתם מוכנים, או יכולים, לעבוד בצורת תבניות ולשכפל את העבודה שלכם בצורה כזו שלא תפגע באיכות המוצר, אבל כן תאפשר לכם למכור הרבה עותקים ממנו.

6. האם הרמה שלי מספיק גבוהה?

חבר חכם אמר לי פעם משפט יפה: הרבה אנשים יודעים לצייר, מעטים מאוד יודעים לצייר מאוד טוב, ורק קומץ אנשים, נדירים וייחודיים, עושים זאת מספיק טוב כדי למכור את זה ולהתפרנס מזה. כל השאר נמצאים איפושהו באמצע. אם אתם נמצאים בקצה הגבוה של מיומנות התחביב, סביר להניח שתמיד תהיה לכם עבודה, בין אתם תופרים בחסד, ציירים מופלאים או פסלים נהדרים. אבל כישרון כזה הוא מאוד (מאוד) נדיר, וסביר להניח שרובנו נמצאים קצת מתחת לאותם גאונים חד-פעמיים בתחומם. עליכם לדעת בדיוק היכן אתם ממוקמים מבחינה מקצועית, וכמובן, לשפר עמדות, ללמוד, לרכוש ידע ומיומנות, להתנסות ולעבוד עם אנשים אחרים.

1
עבודות של נעמי קמחי שהפכה את תחביב התפירה שלה למקצוע

7. האם אני בנוי לקבל ביקורת, לפעמים קטלנית, מבלי להיעלב ועם יכולת להפיק מכך לקחים?

אם אתם מחוברים מדי ליצירה שלכם, כדאי שתחפשו מקצוע אחר. כאשר אתם מעמידים את העבודות שלכם למכירה, אתם גם מעמידים אותן לביקורת, לפעמים נוקבת וקשה. היו פתוחים לביקורת, גם כזו שאינה הוגנת או אינה בונה ("המחיר יקר מדי" ו"זה לא שווה" הם רק חלק מהמשפטים שאתם צריכים להתכונן לקבל, מפעם לפעם).

8. האם יש לי בסיס כלכלי יציב.

זה נכון לכל תהליך הקמה של עסק – החודשים הראשונים אינם קלים והם דורשים מידה רבה מאוד של סבלנות. אני נוהג להמליץ לאנשים להכין תוכנית מגירה וכן רזרבות ל-4-5 חודשי עבודה ללא הכנסות, כאשר ההמלצה היא לפחות 12 חודשים מלאים של היעדר הכנסה, משום שברוב ההכנסות בחודשים הראשונים נשתמש למימון העסק, רכישת ציוד, כלים, פרסום, והחזרת חובות (לעצמנו או למשקיעים).

9. האם חומרי הגלם והמכשירים בהם אעשה שימוש נגישים וזמינים לי?

האם יש לי את היכולת לרכוש אותם – מבחינת תקציב, נגישות ליבואנים/יצרנים, וכדומה. היום אפשר להזמין כמעט הכל מהאינטרנט, בעיקר בתחום חומרי הגלם ליצירה, כיועץ עסקי, חסכתי ללקוחות שלי אלפי ולפעמים גם עשרות אלפי שקלים בחודש בזכות עזרה במציאת ספקים בחו"ל, אל תהססו להיעזר באיש מקצוע או לברר על תהליכי יבוא עצמי. זה הרבה יותר קל מכפי שאתם חושבים והופך אתכם להרבה יותר יעילים כלכלית.

10. האם אני באמת יודע כיצד לתמחר את המוצרים שלי?

אנשים לומדים – ממגוון מדריכים אונליין ואופליין – לתמחר בשיטת המכפלות: עלויות כפול 3 = מחיר. זה, כמובן, קשקוש מוחלט. יש עסקים שבהם שולי רווח של פי 3 פשוט לא ריאליים, לעומת אחרים שבהם אפילו רווח של פי 10 לא ייחשב תמחור רווחי או נכון. תמחור היא שיטה שצריך ללמוד, להתנסות ולהכיר, וכאן איש מקצוע יעשה לכם את העבודה הרבה יותר פשוטה. לכל הפחות, למדו בעצמכם כיצד לתמחר, בדקו את עלויות חומרי הגלם שלכם, את פרק הזמן בו אתם עובדים, ונסו להכיר מודלים שונים ומגוונים לקביעת מחיר המוצרים שלכם, כמו שיטת הביקושים, שולי הרווח, המיתוג והמיצוב ועוד.

11. האם אני צריך אישור למכור את העבודות שלי?

אני מכיר עסק שכמעט פשט רגל כי עשה שימוש בדמויות מוגנות בזכויות יוצרים מתוכנית טלוויזיה פופולרית. היזהרו מאוד בענייני זכויות יוצרים, ודאו שהעבודות שלכם לא מפרות זכויות של אנשים פרטיים או תאגידים, והיו מקוריים. העתקה, גם כאשר היא חוקית, היא לא מעשה שאתם רוצים לעשות, והתרומה שלה עבורכם תהיה נמוכה ביותר. במקום זה, נסו למצוא את המקוריות שלכם והתמקדו בפיתוח שלה, בסופו של דבר, זו נקודת החוזק המשמעותית ביותר שלכם.

כאמור, השאלות האלו הן "מראה דרך", שמספקות קריאת כיוון כללית אבל בהחלט מייצגת. התמודדות עמן עשויה לעזור לכם לגבש החלטה בעד או נגד, וכמו תמיד, אתם ואתן מוזמנים ומוזמנות ליצור קשר בדף הפייסבוק שלי, או באימייל, כדי לשאול שאלות, לבקש הבהרות או סתם להכיר ולשוחח.

עוד בנושא

קרדיט תמונות: אופיר דגון,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: