למכור עבודות יד באינטרנט: מדריך למתחילים

מכרו חוויה ולא רק מוצרים, צלמו תמונות מעוררות השראה וסקרנות, התמקדו ברגשות ולא רק בפרטים הטכניים. כמה טיפים שיעזרו לכם לפתוח חנות מצליחה למכירת עבודות יד באטסי או מרמלדה, ישדרגו את החנות הקיימת שלכם, ויסייעו לכם להגיע לקהל קונים גדול ורחב. כל מה שחשוב לדעת לפני שיוצאים לדרך, במדריך מקיף לאומנים ויוצרים

עבודות יד וחפצי אמנות מהווים היום את אחד התחומים הלוהטים ביותר בזירת המסחר האינטרנטי, בעולם ובהדרגה גם בישראל. בעידן שבו כולנו מוצפים במוצרי צריכה המיוצרים במפעלים בייצור המוני וסדרתי, עולה הביקוש למוצרים שנעשו בעבודת יד, שנחשבים יחודיים, מקוריים ויוצאי דופן. אנשים מחפשים את המיוחד והאחר, ומוכנים לשלם לא מעט עבור הידע והמיומנות הכרוכים בייצור מוצרים בעבודת יד. זאת, לצד החוויה הנוסטלגית (אפילו רומנטית) שנלווית למחשבה שמישהו יצר, במו ידיו, באהבה גדולה, את המוצר שאנחנו קונים.

לכאורה, אין הבדל בין חפץ שיוצר במיליוני העתקים במפעל, לבין זה שנוצר בעבודת יד. הרי ספל הוא ספל – בין אם הוא מיוצר בסין ועולה 10 שקלים בסופרמרקט, או נעשה בעבודת יד בסטודיו קרמיקה ונמכר ביותר מ-50 שקלים ליחידה. בשני הספלים אפשר לשתות את הקפה הראשון של הבוקר או את התה החביב עליכם בשעות הערב. אבל בעוד שהמוצר התעשייתי נועד לקלוע לטעם ההמון והוא חסר ייחוד בדרך כלל, כשתחזיקו את המאג שיצר הקרמיקאי החביב עליכם, תרגישו את האהבה שלו לחומר וליצירה בכל לגימה ולגימה. יש בו "משהו אחר", איזו תחושה של קסם, טאץ' אישי, שנלווה לחוויית השימוש במוצרים שנעשו בעבודת יד. כל מוצר כזה הוא יצירתיות מתפרצת שהוקפאה והפכה לחפץ בעולם הממשי, שמונח על המדף שלנו, מקשט את קירות הבית שלנו או מעטר את השיער והבגדים שלנו.

עבודות יד הן לא רק מוצרים אלא גם דרך להעביר חוויות ומסרים רגשיים, חברתיים ואפילו פוליטיים. הן מחזירות אותנו, רגשית, לימים אחרים, שבהם אמנים ואומנים ישבו ספונים בסטודיו שלהם ויצרו עבור הקהילה המקומית שלהם כלים שימושיים וחפצי נוי ששיקפו את התרבות המקומית ואת הצרכים הפונקציונליים של אותה התקופה. זהו המשך ישיר לעידן שבו הכל היה פשוט יותר, בסיסי יותר, אנושי יותר. זמן שבו יצרנו קשרים עמוקים עם החפצים שלנו: הריהוט החזיק עשורים רבים (ולראייה כמה מפריטי הריהוט החביבים עלי, שהסבים שלי קנו לפני יותר מ-50 שנה ונראים נפלא גם היום), כלי הבית נועדו לחיות הרבה אחרי בעליהם, והיצירה הייתה חלק חשוב בחיי הפנאי והכלכלה של סחר החליפין שהתפוגגו כמעט לגמרי עם פרוץ העידן התעשייתי והתפשטות הקפיטליזם.

למכור חוויות, לא רק מוצרים

ההקדמה המעט ארוכה הזו נועדה להסביר את אחד הדברים החשובים, לדעתי, שצריך לזכור כאשר יוצרים ומוכרים עבודות יד באינטרנט ובכלל: הערך הסנטימנטלי, הרגשי והאישי שחפצים אלו משקפים עבור הקונה. למכור תמונה יפה לבית זה דבר אחד, למכור תמונה מקורית, חד-פעמית, בעבודת יד מוקפדת ואישית – זה כבר עניין אחר לגמרי. אנחנו מדברים כאן על קהל אחר, על סגנון מכירה אחר וכמובן, על תמחור אחר. וכאן טמונה התורה כולה: איך למכור חוויה.

כדי להעלות את סיכויי המכירה של עבודות יד, צריך להפסיק להתייחס למוצרים שלכם כאל מוצרי צריכה, ולהבין שהם עומדים בקטגוריה נפרדת לחלוטין. בעולם המסחר (הפיזי כמו גם המקוון), קערת סלט בעבודת יד היא לא רק קערת סלט, אלא ייצוג של מיומנות טכנית, ייחוד אסתטי, אלגנטיות רומנטית וכמובן – מקוריות. זהו עקרון מפתח חשוב: אף אחד לא רוצה לקנות מוצר יקר, שנראה כאילו נרכש במחלקת כלי הבית של הום-סנטר. הקונים רוצים לראות את המאמץ שהושקע בחפץ, את ה"פגמים" הקטנים, שמאותתים למי שמחזיק בחפץ ומסמנים שמדובר בעבודת יד – אנושית, לא מושלמת אך נחשקת.

הטקסטים, הצילומים, וכמובן – המוצרים עצמם – צריכים להיצמד לכללים האלו. חיספוס הוא לא מילה גסה, ואנשים דווקא מחפשים את כל מה ש-Rustic ונוסטלגי, אפילו קצת מיושן. לכן, השלב הראשון הוא לדאוג לכך שהחנות שלכם תשקף את חוויית הרכישה והבעלות של חפץ שהלקוחות שלכם מעוניינים לקבל כשהם קונים, מציגים או משתמשים בעבודות שלכם. זה צריך לבוא לידי ביטוי בבחירת הפריטים, בכתיבה השיווקית, בתיאור המוצרים ובצילומים, שהם החלק הבא והחשוב במדריך זה.

לצלם תמונות ששוות מיליון מילים

את המוצרים כדאי לצלם בשני אופנים: צילומים המבודדים את המוצר ומציגים רק אותו על רקע פשוט שלא גונב את ההצגה, וצילומי "אווירה" המדגימים את השימושיות של המוצר בחיי היומיום, ועוזרים לקונה הפוטנציאלי לדמיין איך הוא ישתמש במוצר לאחר שירכוש אותו. לדוגמה, אם אנחנו מוכרים תכשיט, נצלם אותו על רקע לבן או שחור (מה שמחמיא יותר לצבעוניות של התכשיט, לצורה ולסגנון), מכמה זוויות ובכמה מרחקים – תמונה של התכשיט כולו וכמה תמונות תקריב של אלמנטים מבודדים (פרטים, Details) בתוכו. הסט השני של צילומים יכלול את התכשיט "בפעולה" בעולם האמיתי – זאת אומרת, על דוגמן או דוגמנית בסטודיו או ברחוב, באמצע פעולה יומיומית (למשל: ארוחה עם חברים), רצוי כזו שמתחברת לחוויית המוצר שאנחנו רוצים להעביר. דוגמה נוספת היא של כלי אוכל, אותם נצלם כשהם ערוכים במדויק על השולחן, רצוי עם אוכל מזמין ומצטלם-טוב בתוכם, ונקפיד על הסטיילינג שיקלע לסגנון המבוקש, לסיפור ולרגשות שהמוצר (והצילום, כמובן) מבקשים להעביר.

התמונות צריכות להעביר רעיונות מופשטים למדי שאותם כדאי לרשום על דף לפני שמתחילים לצלם. אני מציע לכם לבחור כמה מילים מתוך השדה הסמנטי שאליו אתם מכוונים ושאותו אתם רוצים לקדם בקהל היעד שלכם. למשל: נוסטלגיה, בית, משפחה, ביחד, אופנתי, אוונגרדי, מודרני, צבעוני, שמח, מתוחכם, יוקרתי, מחוספס, כפרי, וכדומה. זה נשמע קצת קלישאתי, אבל לא תאמינו כמה ערך יש למילים האלו בארגון המחשבות שלכם ובחידוד הרעיונות. הן עוזרות (מאוד!) לקבל החלטות על עיצוב התפאורה, הרקע, הסטיילינג ואפילו הכתיבה עצמה.

לגבי הצד הטכני של הצילומים, באינטרנט תמצאו אינספור מדריכים מצויינים – בחינם ובתשלום – שילמדו אתכם כיצד לצלם את עבודות היד שלכם בצורה טובה ויעילה. הנה אחד מהם:

 

תצטרכו להצטייד במצלמה איכותית, ורצוי שתהיה לכם גם חצובה (אפשר לקנות אותן בזול למדי באתרים הסיניים, לא צריך לקנות משהו יקר במיוחד מיד בהתחלה). כדאי שיהיו לכם גם כמה מקורות אור – כמה נורות ליבון יעשו את העבודה לא רע בכלל, ורפלקטורים שאפשר להכין לבד מקרטון/בריסטול או לרכוש בכמה שקלים באינטרנט. המשקיעים יכולים לרכוש גם Softbox או Light Tent (הנה מדריך חביב בנושא), שעוזרים לבודד את המוצר ומספקים תוצאות מצויינות גם על ידי חובבים, אבל הייתי מחכה איתם לשלב מתקדם יותר של הפעילות שלכם, כדי לא לבזבז משאבים (זמן, כסף) וכדי להישאר ממוקדים בתכלס – צילום המוצרים שלכם. ככלל, לכל דבר יש את הזמן שלו, וקחו אתם את הזמן ללמוד, להתנסות, ולצבור ניסיון. אל תרוצו לקנות מיד את כל הציוד (מניסיון אישי: לא תשתמשו ברוב העדשות, רפלקטורים ושאר קשקושים שקניתם והם סתם יעשו לכם כאב ראש) – עשו זאת רק אחרי שאתם מרגישים שמיציתם את הכלים הפשוטים יותר שאפשר להשיג בכל בית או לקנות בפחות מ-50-60 שקלים בכל חנות יצירה.

הכל מתחיל בתכנון מוקדם. ברגע שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים לצלם ולכתוב, הכל הופך לפשוט. אם אתם מייצרים תיקי בד בהדפסים אתניים, בטח תבחרו במילים, מושגים וקונספטים מתוך השדה הסמנטי של "אתני" כמו בוהו-שיק, צוענים, חופש, ילדי פרחים, טבע וכדומה. אם תעצמו לרגע את העיניים ותגלגלו את המילים האלו בראש, מיד יצופו לכם תמונות אפשריות שיתנו לכם השראה גם לכתיבה של תכני השיווק המילוליים (טקסטים) וגם לצילומים עצמם. נסו זאת בעצמכם ?

סיכום בנקודות לממהרים:

  • אתם לא מוכרים מוצר – אתם מוכרים חוויה. זה נשמע קלישאתי ושחוק, אבל זה נכון. הסירו את הציניות ותזרמו עם הרעיון, ותראו שזה מסיר המון מכשולים מהדרך.
  • המילים והצילומים צריכים לשקף את החוויה שאתם מבקשים להעביר. הם חלק בפאזל גדול שעיקרו רגשי ואישי.
  • הציגו את הפן האישי, האנושי, של המוצרים שלכם. ממש כמו בני אדם, גם עבודות יד הן לא מושלמות ולפעמים גם קצת "פגומות". וזה סוד הקסם שלהן.
  • צרו רשימה של 2-4 מילים/מושגים שמשקפים את רוח המוצר שלכם, הריצו אותן בראש וצפו בתמונות שעולות. זה כלי עבודה נהדר ליצירת השראה פנימית לכתיבה ולצילום גם יחד.
  • למדו לצלם את המוצרים שלכם, לאט, בסבלנות, ועם הרבה נסיונות וטעויות. רק לכם יש קשר אינטימי ועמוק עם מה שיצרתם במו ידיכם, ולכן התמונות שלכם תמיד תהיינה הכי אישיות ואינטימיות אפילו.

כתבה זו היא חלק מסדרת מדריכים בנושא הקמת חנות למכירת עבודות יד (או בכלל) באינטרנט. ניתן למצוא מדריכים נוספים בעמוד הבא.
עשו לייק לדף "כאן עובדים בכיף" בפייסבוק והרשמו לרשימת התפוצה כדי לא לפספס את התכנים הרלוונטיים עבורכם.

קרדיט תמונות: Memphis CVB, CC BY-ND 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: