אטסי, מאחורייך: אמזון פותחת מתחם למכירת עבודות-יד

ענקית המסחר המקוונת פורצת לשוק עבודות היד, ומשיקה מתחם חדש המאפשר לאמנים מכל העולם למכור את עבודותיהם ל-250 מיליון קונים פוטנציאליים. מה ההבדל בין אמזון handmade לבין אטסי, האם כדאי ליוצרים ישראלים למכור באתר החדש, כמה זה עולה ומה פוטנציאל הרווח? סקירה מיוחדת

אמזון מרחיבה את פעילותה והחל מהיום (חמישי) מאפשרת גם לאמנים ויוצרים למכור את עבודותיהם במתחם נפרד המוקדש לעבודות יד ויצירה. בכך, מנסה ענקית המסחר המקוונת להשתלט על שוק ה-handmade שנשלט עד עכשיו על ידי אתר etsy (אטסי) שהיה הראשון לגלות ולפתח את הכוח הכלכלי של הנישה. בחנות שהושקה היום (חמישי) יש למעלה מ-80 אלף פריטים, שנוצרו על ידי כ-5,000 מוכרים מ-60 מדינות בעולם.

בישראל, אמנים מקומיים הפעילים באינטרנט מוכרים את עבודותיהם בעיקר דרך אטסי ודרך "מרמלדה מרקט", אתר מסחר מקומי שחלק גדול מהמוצרים בו הם מוצרי עבודת יד ואמנות שימושית. אך כניסתה של אמזון לזירה בהחלט צריכה לעניין את היוצרים הישראלים, שיוכלו למכור באמזון את יצירותיהם לקהל גדול ביותר ובסביבה שעתידה להפוך לשחקנית מרכזית, אם לא השחקנית העיקרית, בשוק.


למה דווקא אמזון?

כוחה העיקרי של אמזון הוא בנפח הגולשים הגדול המבקר באתר מדי יום. לאמזון כ-250 מיליון קונים הפזורים ברחבי העולם. נוסף על הפופולריות הגדולה שלה, היא נתפסת כמקור אמין ואיכותי לקניות על ידי הקהל בחו"ל, בעיקר בארה"ב ובאירופה, שם נהנים הקונים משירות לקוחות מוקפד, מדיניות משלוחים נוחה ביותר (רוב הספקים של הרשת מציעים משלוחים חינם בארה"ב) ומדיניות חיובים והחזרות נוחה.

צרכנים רבים מבצעים את קניותיהם באמזון, שהחלה כאתר למכירת ספרים אך התרחבה במהירות לקניון עצום שכולל כמעט כל מוצר שאפשר להעלות על הדעת. רוכשים המכירים את תהליך הקנייה באתר ואת המדיניות שבו, ירגישו בנוח לבצע רכישות מוצרים בעבודת יד, תחת קורת גג אחת. זהו יתרון עצום המסיר חסמי רכישה שקיימים באתרים נישתיים וקטנים יותר, דוגמת אטסי. כרטיס המועדון ושוברי המתנה של אמזון הם מתנה פופולרית בחו"ל, וכעת יוכלו מקבלי כרטיסי המתנה לקנות גם עבודות יד, דבר שמגדיל את השוק הפוטנציאלי עבור היוצרים.

מה אמזון מציעה למוכרים?

ניכר שאמזון ביצעה מחקר ממושך וזיהתה את נקודות התורפה של אטסי, והשכילה לתת כלים יעילים ונוחים למכירת מוצרים בעבודת יד. החברה מציעה ליווי אישי ביצירת חנות והעלאת המוצרים, בטלפון ובמייל. כלי הקידום שלה יעילים ביותר ומתבססים על מנועי המסחר המתקדמים של החנויות הרגילות באמזון. כך גם היא מציעה כלי ניטור מתקדמים, ניהול לקוחות, רשימות תפוצה, דוחות מכירה ועוד. באמזון פישטו מאוד את תהליך ה-listing (העלאת מוצר) ויצרו ממשקים נוחים וקלים להבנה, שמצמצמים את הזמן שלוקח להעלות מוצר לחנות. בכך, הם מקצרים משמעותית את נפח העבודה שהמוכר צריך להקדיש כדי לתחזק את החנות.

חידוש מעניין הוא באפשרות שנותנת אמזון למוכרים – כמו גם לקונים – להזמין מוצרים בהתאמה אישית. דרך ממשק פשוט, הלקוחות יכולים לבחור בין אפשרויות שונות, להוסיף הקדשה, לבחור צבעים או דוגמאות, ולהפוך את המוצר לאישי יותר.

כמה זה עולה?

ב-etsy גובים 0.20$ על כל פריט בחנות (יש לחדש את ה-listing אחת לארבעה חודשים) וסכום של 3.5% מהמכירה. אך לכך יש להוסיף מחירים נוספים ועמלות שונות (כמו המרת מטבע, דמי הפקדה והעברת כספים וכדומה) – כך שלרוב המוכרים הקטנים קשה להעריך את העלויות המצטברות.

באמזון, לעומת זאת, השכילו ליצור תוכנית תמחור אחידה ופשוטה: גובים 12% דמי ניהול (מינימום 0.50$ לפריט), שכוללים בתוכם את כל השירותים שמציע האתר: ניהול התשלומים, הנחות ומבצעים, הגנה מפני רמאויות ונוכלויות ועוד. תשלום על קידומים ממומנים נעשה בנפרד (בדומה לאטסי). באמזון הפריטים אינם מצריכים חידוש תקופתי.

למידע נוסף על מחיר השירות באמזון לחצו כאן.

המחיר אמנם גבוה, אבל הוא מתבקש כאשר משווים את מספר הקונים הפעילים באמזון (250 מיליון) למספר הקונים באטסי (22 מיליון). החשיפה באמזון היא עצומה ובחברה בטוחים כי אמנים שימכרו דרכם יעשו רווחים גדולים בהרבה מאלו שהם מגיעים אליהם באטסי.

איך מצטרפים?

בשלב הזה לא כל אחד יכול לפתוח חנות למכירת מוצרים בעבודת יד באמזון. יש להגיש מועמדות ולקבל הזמנה לפתוח את החנות באתר. כדי להגיש מועמדות יש לצרף פרטים על העסק ולמלא טופס מפורט.

בשורה התחתונה:

מכירת עבודות יד דרך אמזון עשויה בהחלט להיות מקור הכנסה מצוין לאמנים ויוצרים. יוצרים ישראלים יכולים להגיע לקהל גדול ביותר ומגוון מאוד בעולם, ולקבוע תמחור ששונה משמעותית מהמחיר בישראל (מחירי עבודות היד בישראל נחשבים בדרך כלל לנמוכים בהשוואה לאלו שבחו"ל). מאחר ואין עלות הקמת חנות, יכולים היוצרים להתנסות במספר מצומצם של פריטים ולבדוק האם כדאי להם להיכנס לאתר באופן מלא או להישאר באתרים הקיימים כיום.

אמזון אינה קורצת בשלב הזה לשוק הישראלי, ולכן אם אתם פונים לקונים בישראל היא אינה מסתמנת להיות חלופה למרמלדה או לאתר מכירות אישי. עם זאת, סיכויי ההצלחה בפריצה לשוק הבינלאומי גבוהים יותר באמזון מאשר באטסי, ואמנים החושבים על מכירות מעבר לים בהחלט צריכים לבדוק את האפשרות החדשה והמסקרנת מבית אמזון.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: