פתיחת חברה בע"מ: המסמכים והפרוצדורות שאתם צריכים להכיר

תהליך פתיחת חברה בע"מ עשוי להיראות מסובך ומאיים, ונדרשים מספר מסמכים משפטיים חשובים. עו"ד רון הדר מסכם את הפרוצדורות שעליכם לעשות כדי להקים חברה חדשה בישראל, מתאר את המסמכים שעליכם להכין (ואת התוכן) ומסביר על הדרך הקלה והמהירה ביותר להקמת העסק שלכם

בעת החלטת יזם בהקמת חברה ופתיחת עסק חדש, יש צורך להצטייד במספר מסמכים משפטיים על מנת להסדיר סוגיות שונות ולהעלות אותן על הכתב. בצורה זו ניתן לצאת לדרך בצורה מקצועית ובראש שקט.

עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ? לא בטוחים איזה עסק מתאים לכם? קראו את המדריך הבא שיעזור לכם לקבל החלטה.

מהי חברה

חברה היא התאגדות של אדם אחד או יותר לצורך פעולות שונות למטרות רווח. מתוקף חוק החברות, חברה היא גוף משפטי והיא מתחילה את הפעילות רק לאחר רישום אצל רשם החברות.

הסכם מייסדים

אין ספק כי בחירת צוות מוביל היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להצלחת המיזם. אם מצאת את הצוות המתאים להקמת החברה שלך אתה כבר בדרך הנכונה.

רגע לפני היציאה לדרך, יש חשיבות רבה לעצור ולבחון את המיזם גם מבחינת היבטים משפטיים (הכנו עבורכם צ'ק ליסט בנושא הסכם מייסדים). אין ספק כי אפשר לסגור בהתחלה סוגיות רבות בעל פה, אבל יש חשיבות רבה להסדרת כל הסוגיות, גם המשפטיות וגם העסקיות בין השותפים באמצעות כתיבת הסכם מייסדים על מנת שבעתיד לא תהיה חוסר וודאות לגבי ניהול או משימות. ההסכם מפרט את כלל הזכויות והחובות של כל צד למיזם ומשאיר מעט מקום לוויכוחים עתידיים. חתימה על הסכם מייסדים שהינו המסמך החשוב ביותר בעת הקמת המיזם הינה ערובה לשקט בחברה והתמקדות בצמיחתה והצלחתה נטו.

בחירת שם לחברה

בחרתם כבר שם לחברה? לעיתים ישנם מקרים בהם דווקא השם שבחרתם נתפס כבר על ידי יזמים אחרים ונרשם ברשם החברות. ישנם גם מצבים בהם מספיק שהשם שבחרתם דומה לשם קיים ולכן יפסל. על מנת להימנע ממצב כזה תוכלו לבדוק את השם הרצוי לכם דרך מאגר העסקים באתר רשם החברות.

הסכם סודיות

הסכם סודיות הינו הסכם הנועד למנוע העברה של מידע שיווקי עסקי או טכנולוגי (קניין רוחני) בין שני שותפים במיזם או במקרה של העברת מידע בשת"פ בין חברות/בין עובדים או יועצים לבין חברה ועוד. ההסכם נועד להגן על זכויות ולמנוע מאחד הצדדים לעשות שימוש במידע.  ללא חתימה על ההסכם מקבל המידע יכול לעשות כל העולה על רוחו ולהשתמש במידע בעצמו או להעבירו לגורם שלישי . כמו כן ללא חתימה על ההסכם יהיה קושי בעת רישום על פטנט בעתיד.

תקנון חברה

מסמך חשוב נוסף הוא תקנון החברה שנרשם ונשלח לרשם החברות במועד הקמת החברה. התקנון הוא חוזה בכתב בין בעלי המניות לבין עצמם לבין החברה. תקנון החברה יכלול בין היתר מספר סעיפי ברזל:

  • שם החברה
  • מטרות החברה
  • הון מניות רשום (כלל המניות בחברה)  והון מניות מוקצה (לבעלי המניות הראשונים)
  • הגבלת אחריות של בעלי המניות
  • רישום החברה  אצל רשם החברות

לאחר שהחלטתם על שם החברה, שמות השותפים – בעלי המניות וחלוקת האחוזים ביניהם הגיע השלב בו ניתן לרשום את החברה אצל רשם החברות. על מנת שלחברה יהיה תוקף חוקי נדרש לנסח מספר מסמכים המאומתים על ידי עו"ד ולשלוח אותם בדואר לבדיקת הרשם. אופציה קלה ומהירה היא לבצע רישום חברה באינטרנט, ולמלא את כל האינפורמציה לצורך כתיבת המסמכים אונליין.

אילו מסמכים יש להגיש לרשם החברות

  • בקשה לרישום חברה: בה ניתן למצוא את הפרטים העיקריים לצורך הקמת החברה כגון: שם החברה בעברית ואנגלית, כתובת החברה , פרטיו המלאים של מגיש הבקשה וכו'
  • טופס שמות חלופיים: 3 חלופות לשם החברה בעברית ובאנגלית, היזם צריך לספק שלושה שמות ולדרג לפי סדר עדיפות במקרה בו השם הראשון שנבחר לא יאושר.
  • הצהרת דירקטורים: יש למנות דירקטור אשר יקבל את הכינוי דירקטור ראשון ויחויב לחתום על הצהרה לפיה הוא מסוגל לקחת על עצמו את התפקיד.
  • הצהרת בעלי מניות: בעת ההקמה של החברה ניתן להקצות מניות לכמה בעלי מניות כאשר כל אחד מהם מחויב לחתום על הצהרה לפיה הוא כשיר להחזיק במניות.
  • תקנון: תקנון החברה ובו מופיעים הסעיפים שהוזכרו לעיל.

כיום, רישום חברה היא פרוצדורה פשוטה וקצרה יחסית אשר ניתן להשלימה באמצעות האינטרנט ותוך זמן קצר להיות בעלים של חברה. אם זאת, חשוב ללמוד את כל הפרטים הקטנים ולהיות מודעים לשלבים ההכרחיים מבחינה משפטית לאורך חיי המיזם שלכם על מנת שתוכלו להתרכז בבניית המוצר שלכם ובשיווקו.

נכתב על ידי עו"ד רון הדר מנכ"ל Ettorney – רישום חברה אונליין. הפלטפורמה האינטרנטית הראשונה בישראל לרישום מהיר של חברה בע"מ, פתיחת חשבון בנק לחברה, הסכם מייסדים לחברה, הסכם סודיות ועוד.

קרדיט תמונות: Helloquence via Unsplash,

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: