שיווק ברשתות חברתיות: מדריך למתחילים

שיווק ברשתות חברתיות הוא לא עניין פשוט. במדריך זה תמצאו מידע על האפשרויות השונות לפרסום, תלמדו איזו רשת מתאימה לעסק שלכם, כיצד לבחור את פלטפורמת הפעילות היעילה ביותר ואיך לתכנן את פעילות השיווק שלכם אונליין

שיווק ברשתות חברתיות הוא עניין לא פשוט. מדי שבוע אני נתקל באותן השאלות שחוזרות על עצמן פעם אחר פעם. באיזו רשת חברתית כדאי לי לפעול כדי לקדם את החנות שלי באטסי? האם חייבים חשבון בפינטרסט כשמנהלים חנות באינטרנט? מה ההבדלים בין כל הרשתות השונות והאם אני צריך לפתוח (ולנהל) חשבון בכולן? היכן אני צריך לקדם את הצימר שלי? איפה שווה לי לפרסם את המסעדה החדשה שפתחתי?

בעלי עסקים קטנים ובינונים – בעלי מיקום פיזי (חנות, בית עסק נותן שירותים, אתר תיירותי) או ווירטואלי (חנויות אינטרנט, אתרי תוכן וכו') מתלבטים לא פעם היכן כדאי להם למקד את מאמצי השיווק שלהם. הם קוראים מאמרים באינטרנט, משתתפים בדיונים בקבוצות בפייסבוק, ונתקלים בסיפורי הצלחה מרגשים מפינטרסט, שומעים על הפוטנציאל של פוליוור, ומנסים את מזלם גם בפייסבוק, לא תמיד בהצלחה גדולה. מספר האפשרויות והטכניקות השונות בכל רשת חברתית מבלבל ומעמיס מאוד, ובמאמר זה אנסה לעשות קצת סדר ראשוני שיעזור לכם – בתקווה – לבחור את הרשת החברתית המתאימה לשיווק שלכם.

שיווק ברשתות חברתיות: האפשרויות המרכזיות

כיום ישנן רשתות חברתיות רבות, חלקן גדולות ומוכרות מאוד, אחרות נישתיות (אך בהחלט שוות היכרות). לפני שננסה להבין איפה כדאי לפעול (ואיך), הנה כמה מבין האופציות המרכזיות העומדות לרשותנו. חלקן רשתות חברתיות במובן המקובל של המילה, אחרות הן פלטפורמות חברתיות/מקצועיות שהכנסתי לסקירה הזו כדי לתת תמונה מקיפה ככל האפשר של האפשרויות.

פייסבוק

מי לא מכיר את פייסבוק, הרשת המובילה לפעילות חברתית שיווקית, לפחות בעיני המשווקים הישראלים (ובהם אנשי המסחר המקוון באטסי). מציעה מגוון רחב של אפשרויות קידום ופרסום בחינם וממומן: גיוס עוקבים/לייקים לדפים שלנו, קידום מוצרים, איסוף לידים והרשמות לרשימת תפוצה, בניית מועדון לקוחות ופיתוח נאמנות גולשים, חשיפה למותג ועוד ועוד. מאפשרת להעלות סוגי תוכן רבים, קישורים, תמונות, וידאו, טקסטים, מוצרים למכירה, שוברים וכדומה.

לכל המדריכים בנושא קידום בפייסבוק

אינסטגרם

רשת-בת של פייסבוק הפועלת איתה בשיתוף פעולה מלא. זוהי רשת חברתית ויזואלית שבה התוכן המרכזי הוא צילומים (סטילס ווידאו). את התמונות ניתן לתייג ולאגד אותן בהאשטאגים, למנשן (mention) יוזרים אחרים ברשת וליצור אינטראקציות. חזקה במיוחד בקידום מוצרים ויזואליים – מוצרי טיפוח ואופנה עובדים בה מצויין, מתאימה גם לעסקים בתחום התיירות והמרפא (ספא, למשל) ועיצוב הבית.

פינטרסט

רשת חברתית ויזואלית נוספת שבה אנשים משתפים צילומים איכותיים (לרוב ממקורות מקצועיים כמו מגזינים, הפקות אופנה, אתרי תוכן ומכירות) וקישורים לתכנים רלוונטיים לתחום הלייפסטייל, בריאות, טיפוח, עיצוב הבית, אופנה וכדומה. במנוי עסקי ניתן להשיג כלי פרסום וסטטיסטיקה איכותיים ושימושיים מאוד, אבל הפרסום הממומן כרגע לא פתוח לישראל. מתאימה מאוד לקידום מוצרי אופנה ואקססוריז, עיצוב לבית (הדפסים, רהיטים, טקסטילים), דברים הקשורים ב-DIY וביצירה.

לכל המדריכים בנושא קידום בפינטרסט

פוליוור (Polyvore) - עדכון - פוליוור שינתה את ייעודה והיא אינה רשת חברתית יותר

רשת חברתית ויזואלית המתמקדת במוצרי אופנה ועיצוב. חזקה מאוד בחו"ל, בארץ פחות מכירים אותה. עם עבודה נכונה לאורך זמן יכולה ליצור טראפיק יפה ורציף לאתר המכירות. אחוז ההמרה (היחס בין חשיפה-קליק-רכישה) בפוליוור גבוה יותר מהממוצע הרגיל ברשתות אחרות, משום שהאנשים שם מגיעים בעיקר כדי לראות ולקנות מוצרים. זוהי רשת נהדרת לביצוע מכירות אונליין – כשהאופנה שולטת בכ-90% מהטראפיק וההמרות.

טוויטר

רשת חברתית טקסטואלית (פחות חזקה בישראל, מאוד פופולרית בעולם) שמאפשרת פרסום ממומן – קידום ציוצים ופילוח קהלי יעד, יצירת חשבון עסקי ועוד. מתאימה יותר לקידום תוכן מאשר לקידום מוצרים, אבל בהחלט יכולה לתמוך בקמפיינים שיווקיים. מצויינת לקידום נותני שירותים.

סנאפצ'ט

הרשת החברתית שפתאום כולם מדברים עליה (סופסוף!) גם בארץ, פופולרית ביותר בקרב בני נוער וצעירים מתחת לגיל 30, אבל מספר המבוגרים העושים בה שימוש נמצא בעליה תמידית. היא מאוד נינוחה ומחוייכת ומתאימה בעיקר כדי להציג את הצדדים הכייפים והמשעשעים של המותג שלכם. היתרון המרכזי של סנאפצ'ט הוא באחוז המעורבות שעומד על למעלה מ-85%. מאחר והתוכן נעלם אחרי 24 שעות מרגע הפרסום, אנשים לא "שומרים" דברים לאחר כך, ונוצרת תחושה של בהילות סביב התוכן. התגובות מיידיות ומהירות מאוד ובזמן קצר ניתן למדוד את ביצועי הקמפיין שלנו.

גוגל+ - עדכון - גוגל+ נסגר לציבור בפברואר 2019

הרשת החברתית הלא כ"כ מצליחה של גוגל, אין בה עדיין פיצ'רים מסחריים משמעותיים והיא לא הצליחה לתפוס מקום מרכזי כפלטפורמה לשיווק ברשתות חברתיות. עם זאת יש בה כלים ששווה לעשות בהם שימוש, בעיקר אם אתם מחזיקים בנוסף לחנות הווירטואלית גם חנות פיזית (גוגל מפות).

בהקשר זה יש לזכור שלגוגל יש כלים נוספים – המרכזי בהם (והשולט היום בשוק העולמי) הוא כמובן מנוע החיפוש ורשת שותפי התוכן, המאפשרים לשלב פרסומות דרך שירות adwords ולהגיע לקהלים מפולחים מאוד ואטרקטיביים מאוד. מתאים לנותני שירותים (מעורכי דין ועד מדבירים, מיועצים עסקיים ועד אדריכלים) ולקידומים מבוססי מיקום (דרך Google places) כמו אטרקציות תיירות ונופש.

יש כמובן את כל נושא ה-SEO והקידום במנועי חיפוש – וכאן תמצאו מדריכים רבים ומפורטים בנושא.

לינקדאין

רשת חברתית מקצועית המיועדת לאנשי מקצוע ומאפשרת יצירת פרופיל מקצועי ודפי חברה (Company Pages). מתאימה במיוחד לגופים גדולים, חברות סטארטאפ, חברות B2B ועסקים שיכולים ליצור שם קשרים עסקיים אישיים (בין שני נציגים בארגון), לגייס עובדים, ליזום פרויקטים משותפים, לגבש שיתופי פעולה, וכן הלאה.

קידום ברשתות חברתיות ממוקדות מיקום

פעילות ממוקדת-מיקום היא כזו שבה המיקום הפיזי-גיאוגרפי של העסק חשוב ואנו מחפשים אנשים הנמצאים בסביבה כדי להציע להם את שירותינו. דוגמאות לעסקים שזקוקים לשירותי קידום על בסיס מיקום: כפר אמנים, קטיף עצמי, חנות הממוקמת באיזור נסתר ולא נגיש (אבל קרוב לערוצי תנועה), עסקים מקומיים וכו'.

קידום מבוסס מיקום ניתן לעשות ב(כמעט) כל הרשתות החברתיות העיקריות וניתן לשבץ אותו גם באפליקציות/אתרים ייעודיים למטיילים ולנסיעות. דוגמה מצויינת היא Waze, אפליקציית הניווט שבה אפשר לשלב פרסומות הפונות אל קהל היעד הנמצא ליד בית העסק שלנו ו'מפתות' אותו להיכנס ולבצע רכישה. עוד אפליקציה מתאימה היא FourSquare ו-yelp שפחות פופולרית בישראל אבל חזקות מאוד בקרב מטיילים מחו"ל ומתאימות למי שמתעניין בתיירים בסביבתו.

אז איפה כדאי לי לפרסם?

אנשים שואלים "האם אני חייב חשבון פינטרסט כדי לקדם את העסק שלי?", למשל.
השאלה הנכונה יותר היא לא האם לפתוח חשבון פינטרסט כן/לא, אלא מה את תעשו איתו. זה נכון, כמובן, לכל רשת חברתית / פעילות פרסומית אחרת.

אם אתם מתכוונים להשתמש בפינטרסט כפלטפורמת שיווק, קחו בחשבון שאין קסמים ואין הוקוס פוקוס. בניגוד למה שהרבה משווקים ו"מומחים" מספרים לכם, ובאופן שונה לגמרי מכל סיפורי ההצלחות המרגשים שהם מפרסמים חדשות לבקרים, פעילות ברשתות חברתיות דורשת לא מעט עבודה, תכנון ויישום לאורך זמן. סבלנות והשקעה הן שתי מילות המפתח.

בגדול אני ממליץ לבחור רשת חברתית אחת חזקה, לכל היותר שתיים, ולפעול שם בצורה אינטנסיבית. עדיף לשים 100% אנרגיות ותקציב על פייסבוק, למשל, מאשר להתפצל על כמה רשתות. צרו לעצמכם חשבון אחד ברשת חברתית אחת שמתאימה לכם במדויק, במקום לפצל כוחות וליצור נוכחות בינונית בכמה רשתות שונות. אם יש לכם משאבים (זמן, כסף, יכולות עיצוב גרפי/כתיבה), בהחלט כדאי לפעול ביותר מרשת אחת, אבל כדאי ליצור סינרגיה ביניהן ולא לשדר את אותו המסר בדיוק בשתיהן.

ללמוד את השפה לפני שפותחים את הפה

מאוד חשוב ללמוד לא רק איך לתפעל משהו אלא גם את "השפה" החברתית, ואת הדינמיקות הפנימיות בתוכו. לכל רשת יש מערכת שלמה של "תרבות" שכוללת דפוסי התנהגות, מה עובד ומה לא, כללי "עשה ואל תעשה" וכו'. זו סביבה חברתית שונה.
אנשים שנכנסים לרשת כלשהי בלי להכיר את הכללים – כמשתמשים 'רגילים' תחילה – לפעמים עושים פאדיחות וגורמים לעצמם יותר נזק מאשר תועלת. לכן, זה יותר אפקטיבי, בטוח ויעיל לבסס ולהתמקד במקומות שבהם אתם טובים, שאותם אתם מכירים, וחשוב מכך, שבהם אתם מרגישים בנוח.

הנאה היא 90% מעבודת השיווק, אם תשאלו אותי. ברגע שאנחנו עושים משהו שאנחנו לא נהנים ממנו, רק כדי לעשות אותו, אנחנו יוצאים לא אמינים וקצת מזוייפים. קחו למשל אותי ואת פינטרסט – סיפור אהבה של ממש (קפצו להגיד שלום!). ברשת הזו יש לי כ-77,000 עוקבים שאספתי לאורך זמן, דרך עבודת תוכן ובלי תקציבים כלשהם, כדי להדגים את העיקרון הבסיסי – אם מתמידים ועובדים נכון, מגיעים לתוצאות. לא השקעתי ולו שקל אחד בפעילות הזו, אבל כן השקעתי (לא מעט) זמן, מחשבה והרבה מאוד הנאה (+התמכרות). ברשתות שאני לא מרגיש מהן מספיק בנוח ולא "מושקע" בהן רגשית, למשל אינסטגרם, התוצאות פחות טובות ואני פשוט לא נהנה. לכן בחרתי להתמקד בדברים שאני עושה טוב ושעושים לי טוב, בחזרה, וזה מה שאני מנסה להעביר ללקוחות שלי בתחום השיווק.

שאלות? הצעות? בקשות? אל תהססו ליצור איתי קשר ואשמח לעזור :)
מוזמנים גם להצטרף לדף של כאן עובדים בכיף בפייסבוק לעדכונים, מדריכים וקישורים מעניינים. הכתבה בהשראת שאלה של Sara Shmuel Elkariv מהחנות AliceandAyala באטסי. תודה!

קרדיט תמונות: Joe The Goat Farmer, Some rights reserved

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: