האם פייסבוק כבר לא רלוונטית למשווקים? המחקרים מראים בדיוק את ההפך
"פייסבוק מתה", "כולם עברו מכאן", "אין מה לחפש פה". כמה פעמים שמעתי את זה בעשור האחרון. המשפט הידוע, השמועות על מותה היו מוגזמות, מדויק מאוד כשזה מגיע לפייסבוק כזירת שיווק לעסקים קטנים. אכן, יש הרבה שינויים באלגוריתם, אבל זה חלק מהמשחק ויש הרבה דברים שנוכל לעשות כדי לרתום אותו לתועלתנו
"פייסבוק מתה", "כולם עברו מכאן", "אין מה לחפש פה". כמה פעמים שמעתי את זה בעשור האחרון. המשפט הידוע, השמועות על מותה היו מוגזמות, מדויק מאוד כשזה מגיע לפייסבוק כזירת שיווק לעסקים קטנים.
לא רק שפייסבוק לא מתה, היא רק מתחזקת. בדו"ח האינטרנט של בזק, השימוש בפייסבוק הוא המשמעותי ביותר בקרב האוכלוסיה הבוגרת (18+) ונתונים חדשים שהתגלגלו בדרך לא דרך לידיי לפני כמה ימים, מראים שגם החבר'ה הצעירים מתחילים לחזור לכאן. בסוג של הפוך על הפוך.
גם הדו"חות הבינלאומיים המדעיים מראים את המגמה הזו. פייסבוק נמצאת בעליה מבחינת מספר משתמשים, נפח השימוש היומיומי, וזו גם הפלטפורמה הפופולרית ביותר בקרב מפרסמים.
בסקר שנערך בינואר 2024 ובו השתתפו 1,915 בעלי/ות עסקים, ונמצא ש-86% מהם משתמשים בפייסבוק, 79% באינסטוש, 65% בלינקדאין ו-51% ביוטיוב:
מקור: © Statista 2024
בסקר אחר, מאפריל 2024, היו לפייסבוק 3.065 מיליון משתמשים פעילים לפחות פעם בחודש. מהנתונים הרשמיים של מטא, רוב המשתמשים האלו עושים שימוש ברשת החברתית לפחות פעם בשבוע, חלקם הגדול באופן יומיומי, רבים מהם - יותר מפעם ביום.
מקור: © Statista 2024
אז אם אתם מרגישים אשמים שאתם מבלים רק בפייסבוק, מלאים בביקורת עצמית על כך שאתם לא משווקים בעוד ערוצים, חוששים שמא אתם מפספסים משהו "שם בחוץ", אתם יכולים לקחת נשימה עמוקה ולהתעדכן בנתונים מדויקים ומהימנים, שמראים שסבתא מטא חיה ובועטת, והיא עדיין פלטפורמה נהדרת לשיווק.
ומה עם ה"אל-גו-רי-תם"?
את זה שמעתי אפילו עוד יותר פעמים. האלגוריתם המשתנה תדיר, "פייסבוק הרגו את הדפים העסקיים", "אין טעם להשקיע בקבוצות", "אפשר לפרסם רק בפרטי" וכו' וכו'. נכון, פייסבוק עושים שינויים (רובם מעצבנים) באלגוריתמים שלה, ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו בכל פעם לשגעונות ולאינטרסים שלהם. זה נכון כמנהלי דפים, קבוצות, פרופילים.
אבל הדברים "הישנים והטובים" עדיין עובדים. תכנים איכותיים, מעניינים, מדוייקים לקהל היעד, עובדים וימשיכו לעבוד. זה לא קשור לאלגוריתמים, זה קשור לסוציולוגיה ולפסיכולוגיה, זה קשור לאנשים. אם תדעו לדבר אליהם, הם יקשיבו. ויקנו.
צריך להבין - ולהפנים - שאנחנו פועלים בסביבות מקוונות שמשתנות תדיר. הרשתות החברתיות, כולן, עוברות שינויים תכופים, רובם הגדול מאחורי הקלעים. רוב השינויים האלו נועדו לשפר את הביצועים של האתרים, להשאיר את המשתמשים יותר זמן, לעודד אותם ליצור אינטראקציה עם התכנים ולפרסם תכנים בעצמם. זה מעצבן שבכל פעם מזיזים לנו את הגבינה, אבל זה דווקא עובד לטובתנו. הבנה מהירה של האלגוריתמים והשינויים שבהם, דרך ניסוי וטעייה משתמשים, יעזרו לנו לשמור על יציבות בשיווק ויבטיחו שתמיד נגיע לקהל הנכון, בזמן הנכון.
אני גם לא מתחבר לטענות ש"פייסבוק מכריחים אותנו לעשות קידום ממומן". קודם כל, אנשים מתייחסים לקידום ממומן כאל איזו רעה חולה, ומוכנים להשקיע עשרות שעות עבודה בחודש, בשביל לחסוך כמה ג'ובות. זו לא גישה בריאה, כשמנהלים את העסק. השיקול צריך להיות "מה אני יכול/ה להשקיע, ומה מניב לי את התוצאות הטובות ביותר". אין טעם לעבוד על סרטון מושלם שבוע, אם הוא מקבל חשיפה זעומה. בזמן הזה, יכולתם לעבוד ולהכניס כסף. קידום אורגני הוא לא חינמי - הו, לא - הוא רק מרגיש ככה. לפעמים, עדיף להוציא 100-200 ש"ח על קמפיין שיקדם תוכן טוב שיצרתם בקלילות ובזריזות, מאשר לשרוף ימי עבודה על מאבק כושל באלגוריתם. זרמו עם הטכנולוגיה, התאימו עצמכם לשינויים, אל תריבו איתם ואל תכעסו עליהם.
מסכימים? חושבים אחרת? הצטרפו לדיון שלנו בקהילת הפייסבוק (😅) "אסטרטגיה שיווקית בכיף" ושמעו חוות דעת שונות מתוך ניסיונם של אחרים 🥰