שבעה דברים ששיווק בפייסבוק יכול לעשות עבור העסק שלכם

העלאת המודעות למותג, חיזוק הביטחון של הלקוח במוצרים ובשירותים שלכם, הורדת עלויות הפרסום והשיווק, שיווק מפה לאוזן דיגיטלי והתמקדות בלקוחות חוזרים · אלו רק חלק מהאפשרויות שהשיווק בפייסבוק מציג בפני העסק הקטן. וגם: למה כדאי לכם לקרוא מחקרים אקדמיים בנושא שיווק ואסטרטגיה

אני מניח שאתם לא צריכים הרבה הסברים לגבי "למה לשווק בפייסבוק". בעוד שאפשר להסתדר בלי פעילות שיווק ברשת החברתית הפופולרית בעולם, אין סיבה אמיתית לעשות זאת. היא מציעה לנו כל כך הרבה אפשרויות וכלים, שזה פשוט חבל לפספס. מספר מחקרים אקדמיים שפורסמו לאחרונה בחנו את הכלים השיווקיים השונים שפייסבוק מאפשרת לעסקים שונים בעולם ואת הדרכים שבהן עסקים יכולים לקדם את עצמם ברשת החברתית הפופולרית. המחקרים מאוששים את מה שכולנו כבר יודעים, אך הם מוסיפים ידע חדש והרבה מאוד כלים חדשים ששווה להכיר.

מודעות למותג

עקרון מפתח של שיווק בפייסבוק וברשתות החברתיות בכלל, הוא להיות נוכח וזמין ללקוחות הפוטנציאליים במקומות שבהם הם מסתובבים. הצגה שיטתית ועקבית של המותג, המוצרים והשירותים שלו מעלה את זכירוּת המותג: ככל שתפרסמו יותר תכנים, רלוונטים ומעניינים עבור הקהל, הוא יתחיל לזהות ובהמשך גם להזדהות עם המסרים שלכם. שיווק בפייסבוק מאפשר להציב את המותג בפני האנשים הנכונים בהזדמנויות שונות ועל ידי כך לעורר מודעות ולהעלות את אחוזי ההמרה בהמשך המשפך השיווקי.

המסקנה: התוכן השיווקי שלכם צריך להיות שיטתי ועקבי, וכדאי גם שיהיה הרבה ממנו, אם מסתמכים על שיווק אורגני בלבד.

דמות המותג

החשיפה לאנשים רבים, לאורך זמן, מאפשרת להעביר מסרים מורכבים. באמצעות שמירה על אחידות בשפה, המילולית כמו גם הוויזואלית, אנחנו יכולים לקבע את המותג שלנו בראשו של הלקוח הפוטנציאלי. לדוגמה, נוכל להשתמש בשפה קלילה ומחוייבת ובצילומים צבעוניים, כדי להעביר מסר רלוונטי למוצר או לשירות שלנו. בפייסבוק יש מגוון כלים להצפה של תכנים שונים מעולם המותג, טקסטים, וידאו ותמונות, ואנחנו יכולים לשלב את כולם ביחד להרמוניה שיווקית מושלמת.

המסקנה: לגבש שפה אחידה בערוצי השיווק, בהתאם לאסטרטגיה השיווקית שלכם. להתאים בין השפה המילולית לוויזואלית, לבין קהל היעד והיעדים העסקיים שלכם. להיות עקביים במסרים ככל האפשר, להגדיר ולשמור על גבולות המותג.

הורדת מחיר הפרסום והשיווק

פייסבוק מציעה לנו מגוון רחב של כלים פרסומיים, שיווקיים ומכירתיים. באמצעות בחירה נכונה בכלים השונים (למשל, דף עסקי מול קבוצה) ובמינון התוכן בכל אחד מהם, אנחנו יכולים להוריד משמעותית את מחירי הפרסום והשיווק ועל ידי כך להעלות את הרווחיות בעסק. הרבה מאוד מהשיווק והפרסום יכול להיעשות בצורה אורגנית ולהתבסס על תוכן שאנחנו יוצרים 'על הדרך', כחלק מפעילות העסק וללא השקעה ניכרת (צילומים בסמארטפון לסטוריז, למשל). בנוסף, בתשלום סמלי לקמפיינים בקידום ממומן בפייסבוק, אנחנו יכולים להשיג חשיפה לאלפי אנשים, מה שלא היה אפשרי בעבר. תקציב של אלף ₪ בחודש לא יעזור לנו במיוחד אם נרצה לפרסם בעיתונות, אפילו המקומית, אבל הוא יכול להיות תקציב לא רע בכלל לקמפיין מדויק בקידום ממומן בפייסבוק.

המסקנה: אין מנוס, חייבים לתכנן אסטרטגיה שיווקית! זה בדיוק המקום שבו תוכנית אסטרטגית תכוון את הכסף והזמן שלכם למקומות הנכונים, תארגן את פעילות השיווק שלכם ותשפר את סיכויי ההצלחה של השיווק שלכם. על ידי כך, תחסכו הרבה מאוד כסף (ולא פחות חשוב מכך, זמן).

שיווק נסתר (Stealth Marketing)

במחקר האקדמי שיווק באמצעות תוכן מכונה בתיאורי גנאי כמו Stealth Marketing, שאני בחרתי לתרגם ל'שיווק נסתר'. הכוונה היא למאמרים וחומרי מידע שאנחנו מייצרים כדי למשוך, לעניין ובהמשך גם למכור, ללקוחות שלנו. בגישה זו אנחנו מפרסמים תכנים ברשת החברתית במטרה לתת ערך לאנשים, להעשיר אותם ולשמח אותם. הדגש העיקר בגישת השיווק הנסתר הוא על מידע משמעותי ומהימן שאנשים יכולים ליישם. מחקרים מראים שמותגים ששיתפו את הקהל שלהם במידע ותוכן זכו לחשיפה גבוהה יותר, זכירות מותג גבוהה יותר וביטחון גבוה יותר כלפי רכישות בבית העסק.

המסקנה: תנו הרבה ידע והקפידו שהוא יהיה פרקטי. דברים שאנשים יכולים לקחת וליישם (או לכל הפחות להרהר בהם מעט).

שיווק ויראלי (Viral Marketing)

מי לא מכיר את הפוסטים הוויראליים, שזוכרים לאלפי לייקים, שיתופים ותגובות. בעולם השיווק, בפרט של עסקים קטנים, הניסיון מראה שאי-אפשר להסתמך על שיווק ויראלי כמשהו קבוע ויציב. ממש כמו וירוסים בטבע, גם הוא בא והולך, ולמרות שאנחנו יכולים לייצר תכנים ויראליים, זה לא משהו שאפשר באמת-לשלוט עליו ולבנות עליו את כל המערך השיווקי. עם זאת, פוסטים ויראליים יכולים להקפיץ את החשיפה של העסק לפרק זמן מסויים, להציג אותו בפני אנשים רבים ושונים בזמן קצר ולאפשר פריצה לשווקים חדשים ונישות לא מטופלות.

המסקנה: קראו מחקרים על תוכן ויראלי בפייסבוק, איך יוצרים אותו ומדוע. חשבו האם שיטת השיווק הזו יכולה לסייע לכם ומתאימה לאופי שלכם. יש אנשים שיוצרים להיטים בלי להתאמץ, אחרים צריכים לעבוד קצת יותר קשה ויש כאלו שלא ממש מצליחים. נסו לברר איזה סוג של אנשים אתם ואם אתם טיפוסים ויראליים, לכו על זה.

שיווק מפה-לאוזן דיגיטלי (Digital Word of Mouth Marketing)

המושג שיווק מפה לאוזן דיגיטלי מתחיל לצוף במחקרים שונים בספרות האקדמית. חוקרים ממגוון דיסציפלינות – סוציולוגיה, מדעי ההתנהגות והתרבות, כלכלה, מדעי המידע – בוחנים את הדרכים השונות שבהן אנשים מתקשרים זה עם זה ברשתות החברתיות ומעבירים מידע והמלצות על עסקים ומוצרים. באמצעות עבודה נכונה, אנחנו יכולים לעודד את הלקוחות המרוצים שלנו לפרסם את העסק ואת המוצרים, לחשוף אותנו לקהל חדש ומגוון ולהשתמש במנגנונים חברתיים כדי לתמוך שיווקית בעסק. אם חשבתם ששיווק מפה לאוזן אפקטיבי, חכו שתגלו כמה הגרסה הדיגיטלית שלו יעילה.

המסקנה: חשבו כיצד השיווק הרגיל מפה לאוזן עובד בעסק שלכם ואיך אפשר לתרגם אותו לפעילות השיווק שלכם בפייסבוק. האם אתם מעודדים לקוחות לכתוב עליכם המלצות? האם אתם מזמינים אותם לתייג אתכם עם המוצר שלכם? האם ביקשתם מהם אי-פעם לספר עליכם לחברים שלהם? יש הרבה דרכים לעורר שיווק מפה לאוזן דיגיטלי בפייסבוק, היו יצירתיים.

לקוחות חוזרים

פעמים רבות, בין אם זה בשיווק האורגני בפייסבוק ובין אם בקידום הממומן, אנחנו שמים את עיקר הדגש על לקוחות חדשים. עם זאת, חשוב להשקיע זמן ומחשבה גם בלקוחות שכבר רכשו בעבר בעסק. שיווק בפייסבוק מאפשר לנו לגדר את הקהלים שלנו, למשל, על ידי הזמנת לקוחות שרכשו מאיתנו מוצר או שירות להיכנס לקבוצה סגורה שם יקבלו מוצרי המשך, הטבות ותכנים קשורים. דרך נוספת תהיה ליצור קמפיינים ייעודיים ללקוחות, עם המלצה לרכישה נוספת, מוצרים משלימים, שירותים נוספים וכל מה שיכול לתרום ללקוח ולהתאים לצרכיו.

המסקנה: זה הטיפ הכי חשוב בתוך מקבץ הטיפים הזה שמגיע הישר מתוך מחקר חדש שבחן את השימושים השונים בפייסבוק ככלי שיווקי בעידן הדיגיטלי (Valand & Gaur, 2020, אם זה מעניין אתכם). על ידי אסטרטגיית גידור נכונה אנחנו יכולים לכנס את הלקוחות בתוך מרחב מסויים בפייסבוק ועל ידי כך לתקשר איתם בצורה יעילה (וכלכלית) יותר מאשר עם אנשים שלא מכירים אותנו. בדרך כלל, הרבה יותר קל למכור ללקוח שרכש מאיתנו בעבר ועלות השגת לקוח חוזר נמוכה מעלות לקוח חדש. חשבו על קבוצת פייסבוק סודית כמועדון לקוחות אקסקלוסיבי, או קמפיין בקידום ממומן לקהל שרכש מכם ומציע לו לקנות מוצר לפני שהוא נחשף לקהל הרחב.

לפני פיזור: אנקדוטה מתוך מחקר על שיווק מסעדות בפייסבוק

הרבה פעמים אומרים שהאקדמיה מנותקת מהמציאות, שאין טעם ללמוד באוניברסיטה ועדיף לרכוש השכלה מהשטח. גם אם יש בזה מידה מסוימת של צדק, אין סיבה לא ליהנות משני העולמות :)

למעשה, האקדמיה מספקת לנו אינספור כלים, נתונים ודרכי חשיבה להתמודדות עם בעיות עסקיות ושיווקיות. זה מכרה זהב שממנו צריך רק צריך לגשת, לבחור וליישם בעסק.

למשל, לאחרונה פורסם מחקר בו נסקרו 174,000 פוסטים של מסעדות בפייסבוק ונותחו הדפוסים הנפוצים שגרמו לקהל להגיב. החוקרים מצאו, בין היתר, שפוסטים שכללו מסרים של קהילתיות, שותפות והשתייכות (belonging) עוררו מעורבות גבוהה יותר. אחת מהמלצות החוקרים, אם יש לכם מסעדה ואתם משווקים בפייסבוק, היא לחשוב כיצד לעורר בקהל שלכם תחושה של שייכות למקום, איך לגרום לו להתחבר ולהכיר אתכם. המחקר ממליץ להמציא שפה או ז'רגון משלכם, מחקרים אחרים מראים שאפשר לקחת דמות או אובייקט מהעסק ולהפוך אותם לגורם הזדהות, שעוזר לאנשים שמכירים אותו להרגיש "חלק מהמשפחה". כמו למשל הכלב המפורסם Swatch מחנות הבדים Mood בניו-יורק, שמוכר ללקוחות החנות הנאמנים (כמו גם לצופי הסדרה "פרויקט מסלול").

מחקרים כאלו מתפרסמים באופן קבוע בכתבי העת המדעיים ואם תקראו אותם, תלמדו דברים מרתקים שיוכלו לעזור לשיווק העסק שלכם. 

 

מקורות וקריאה מומלצת נוספת:

Gruss, R., Kim, E., & Abrahams, A. (2020). Engaging restaurant customers on Facebook: The power of belongingness appeals on social media. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(2), 201-228.

Ibrahim, B., Aljarah, A., & Ababneh, B. (2020). Do social media marketing activities enhance consumer perception of brands? A meta-analytic examination. Journal of Promotion Management, 26(4), 544-568.

Valand, J. B., & Gaur, A. (2020). Facebook as Tool of Marketing in the Era of Digital Marketing. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(05).

Wongkitrungrueng, A., Dehouche, N., & Assarut, N. (2020). Live streaming commerce from the sellers’ perspective: implications for online relationship marketing. Journal of Marketing Management, 36(5-6), 488-518.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: