הגיע הזמן להיפטר מהמושג "מחיר שפוי" - ועוד כמה מחשבות על מילים, תודעה והשלכה
זה משגע אותי כשאנשים (ובעיקר בעלי עסקים) משתמשים במושג "מחיר שפוי", ואומרים, בעצם, שכל מי שגובה יותר מהמחיר שמתאים להם לשלם - הוא משוגע, לא יציב, לא נורמלי. זה שיח מרעיל שעוטף את כולנו - ותפקידנו כבעלי עסקים וגם כצרכנים לשים לו סוף
יש מילים שקשה להוציא מהסיסטם. למשל, המקרה הבא ארע לפני שנים רבות, ובכל זאת אני זוכר אותו כאילו וזה קרה אתמול. עזרתי ללקוחה לארגן מחדש את החנות שלה, ובזמן שאני מתלבט מה כדאי לשים על איזה מדף, קונה אחת, כבת חמישים, ניגשה לקופה עם סל גדוש פריטים. היא הניחה את הסל ואמרה לבעלת העסק: "תחשבי לי מה הנזק".
המשפט הזה הלך איתי, כמה ימים.
למה שמישהי תגיד דבר כזה? שמתי לב שזה יצא לה בטבעיות גמורה, היא לא חשבה על זה או איך זה גורם לצד השני להרגיש.
"מה הנזק". איזו ראייה מעוותת של רכישה שאת בעצמך עושה, מרצונך החופשי. איזה משפט לא יפה להגיד למישהי, לגרום לה להתכווץ.
למה? בשביל מה זה טוב?
יש כל מיני משפטים מכווצים כאלו. אחד המגעילים, לדעתי, הוא "במחיר שפוי". אפשר לומר שזה מטבע לשון, והכוונה היא רק לביטוי שמייצג מחיר נגיש. אבל אנחנו צריכים לתת את הדעת על זה שמשפט כל כך מוזר הפך לכל כך טבעי. זה לא נורמלי.
אפשר לכתוב "דרוש כותב תוכן במחיר נגיש", או "במחיר מתאים לעסק קטן", או - עדיף - פשוט לציין את התקציב שאתם מוכנים להשקיע. "מחפש מעצב/ת גרפית, התקציב שיש לי נע בין 4,000 ל-5,000 ש"ח, אשמח לקבל הצעות מתאימות". ככה נקבל פניות מתאימות ולא נשפיל, נפגע או נעליב אף אחד, ולא נדבר במונחים פסיכיאטריים של שפיות ושיגעון.
אני משתגע מאנשים, ועוד בעלי עסקים, שמשתמשים ב"במחיר שפוי". לפי מילוג "שפוי" הוא נורמלי, לא משוגע, יציב נפשית. מחפשי המחירים השפויים בעצם אומרים שכל מי שגובה יותר מהמחיר שמתאים להם לשלם הוא משוגע, לא יציב, לא נורמלי.
זו מילה שנכנסה אל עולם התמחור מתוך המרחבים הקליניים של הפסיכיאטריה, עם כל המטענים המילוליים והחברתיים שהיא נושאת. מלכתחילה, היא נולדה בחטא: כדי להיות קונטרה למחירים "הלא שפויים" שם בחוץ.
אדם לא ירגיש בנוח לכתוב על עצמו - מחפש מחיר זול. זה לא נעים לכתוב ולהודות בזה, קבל עם ופייסבוק (וגם בפני עצמנו). אני לא מחפש זול, מה פתאום, אני מחפש שפוי.
כל הדיבור הנגוע הזה חלחל ואני רואה אותו גם אצל בעלי עסקים. רק הבוקר נתקלתי בפרסום של סדנה (מעניינת, אגב), ושם כתב המפרסם "הירשמו עכשיו במחיר שפוי". ומה יהיה אחר כך, כשהמחיר יעלה, בעל הבית ישתגע?
יש לנו תפקיד - כצרכנים וגם כמוכרים - בעיצוב השיח בחברה שלנו. יש לנו גם אחריות לצאת נגד ניסוחים כאלו, להסביר נגדם, להפסיק להשתמש בהם. החברה, התרבות, העם, מורכבים ממיליוני אנשים קטנים שעושים מיליוני פעולות קטנות. אנחנו לא יכולים להשפיע על הפעולות של כולם, אבל אנחנו כן יכולים לעשות שינוי גדול, במרחבים שאנחנו מטפחים יום יום, בעסקים ובחיים שלנו.
♥
הנושא עולה תכופות בקהילה שלנו - אסטרטגיה שיווקית בכיף, כדאי להשתתף בדיונים בנושא (לדוגמה: כאן, כאן וכאן), לקרוא את התגובות ולקבל נקודות מבט שונות על הסוגייה. אם אינכם חברים בקהילה - כאן מצטרפים 😍