חולמים להוציא ספר לאור? כך תבחרו את הוצאת הספרים המתאימה עבורכם
מעין רוגל, מלווה בכתיבה אישית והוצאה לאור של ספרים ויצירות, מציגה במאמר זה את סוגי הוצאות הספרים הפעילות כיום בישראל, את ההבדלים ביניהן, ואת האופן שבו תוכלו ליצור דיאלוג טוב עם המו"ל העתידי שלכם. לגזור ולשמור
כמה המלצות בנוגע למשפט המבורך 'שלום מדברת ___ מהוצאת ____ אני שמחה לומר לך שהספר שלך התקבל."
יש כיום כמה סוגים של הוצאות, יש את המו"לים הותיקים, שם סופר מקבל מקדמה ואחר כך תמלוגים, ההוצאה לרוב מבקשת את הזכויות כולן.
יש את ההוצאות מהסוג החדש – כלומר, המימון הוא מימון המחבר, אך ההוצאה היא הוצאה הדואגת להפצה וקידום הספרים, הקרדיט שלה הוא בעל ערך ויש לספריה נוכחות על המדפים, הזכויות נשארות בידי המחבר, אין מגבלה על כמות העותקים שהמחבר יכול לקחת אליו (כיוון שלמעשה העותקים בבעלותו), ויש חלוקה הגיונית בה כל התמלוגים או חלקם הארי נשארים בידי המחבר. (כלומר בתמורה למימון המחבר הוא מקבל עותקים וזכויות, או שירותי הפצה וקידום, בנוסף לעריכה, הסדר, העריכה הלשונית ההגהה וההדפסה של הספר).
יש הוצאות שהן למעשה נותני שירותים, שם המבנה התקין בעיני הוא שהמחבר משלם, בוחר את סל השירותים, ומקבל לידיו עותקים. משם והלאה הוא יכול לדאוג להפצה, מכירה עצמאית או מה שירצה. נותני השירותים לא משאירים אצלהם עותקים, לא לוקחים זכויות משום סוג ולא שותפים בתמלוגים, במקביל – הם לא דואגים לשיווק הפצה או קידום.
שלושת הסוגים האלה פועלים בשקיפות, ובהירות, יש הגיון ברור – מי שמשלם הוא זה שמקבל את הזכויות (ומכאן – יכול להתחיל וצריך להתחיל משא ומתן על הזכויות, של מי, לכמה זמן ובאלו תנאים בדיוק).
אל אלה מצטרפות הוצאות, שצצות פה ושם, שמתחזות להיות מהסוג הראשון או השני, משתמשות בביטוי 'הספר התקבל', נותנות שירותים באותה עלות שהיתה אם כל העותקים נשארי םבידי המחבר, ועדיין לוקחים את העותקים והזכויות. לרוב מדובר בהוצאות שלא תמצאו את ספריהן בחנויות כלל. אלה 'הוצאות' שבגדול לוקחות הכל, ומשאירות את הסופר בלי כלום.
מכאן, כמה המלצות בעניין הוצאות ספרים והשיח איתן:
קראו היטב את החוזה, דאגו למצוא עורך דין שיקרא את החוזה עבורכן ועבורכם. עין מקצועית היא הכרחית כאן. אל תהססו לנהל משא ומתן על החוזה שלכם.
גם אם ההוצאה אמרה לכם שהתקבלתם – זכרו שעכשיו עליכם להחליט אם ההוצאה התקבלה. לכו ובדקו את ההוצאה, פועלה, הספרים שהוציאה, הנוכחות שלהם בחנויות ואון ליין, הפעילות שלה בשטח. ודאו שזו הוצאה שתיטיב עם הספר שלכם ולא תעלים אותו לחלוטין. לא חוכמה להוציא ספר לאור, החוכמה היא להגיע לקוראים.
ודאו מי יערוך את הספר, שהוא יזכה לעריכה ספרותית, לשונית, הגהה, עיצוב כריכה מקצועי. אין ספר שלא זקוק לעריכה. אור אדום גדול (וגם בזה נתקלתי) הוא הוצאה שאומרת לכם 'הספר נהדר כמו שהוא, לא צריך עריכה בכלל, רק קצת לשונית'.
ובעיקר – כיום, יש ברירה. גם אם נפלתם על הוצאה בעייתית, אל תהססו לומר לא ולהמשיך הלאה. יש כאלו שמנצלים את המצב, את השוק הפרוץ, את התשוקה להוציא לאור, אבל יש הרבה, וקמות עוד ועוד, הוצאות הגונות, וישרות שפועלות מאהבת ספר ומחוייבות לספרות הישראלית. וגם יש יותר ויותר אפשרויות לספרות העצמאית. ודאו שהספר שלכם זוכה לבית הראוי לו.
* * *
מעין רוגל מנחה סדנאות כתיבה מאז שנת 2001. בשנה האחרונה היא מתמקדת בעיקר בהרצאות וב'פיצוח סיפורים', ליווי כתיבה אישי, ובסדנאות מותאמות אישית לקבוצות המזמינות אותה להתארח. לאתר שלה לחצו כאן.
* * *
עוד מאמרים על כתיבה: