כיצד פודקאסט יכול לעזור לקידום העסק שלכם ואיך לשבץ אותו נכון במערך השיווקי
פודקאסטים הם כבר מזמן לא רק אמצעי בידור או למידה, אלא גם כלי שיווקי רב-עוצמה עבור עסקים בכל הגדלים. בעולם שבו תשומת הלב של הצרכנים מצטמצמת, פודקאסט מציע פלטפורמה ייחודית ליצירת חיבור אישי, להרחבת החשיפה ולביסוס אוטוריטה מקצועית. במאמר זה נבחן כיצד פודקאסט יכול לתרום לקידום העסק שלכם, ונציג את היתרונות המרכזיים שהוא מציע לעסק הקטן
מתוך מאות העסקים שאני פוגש מדי שנה בקורסים ובקליניקת הייעוץ שלי, רק מעטים משתמשים בפודקאסט כדי לקדם את עצמם - וזה חבל. בעידן שבו כל עסק נאבק על נראות וייחודיות בשוק רווי בתכנים ובתחרות, פודקאסטים מציעים הזדמנות יוצאת דופן להתבלט, לשתף ידע, וליצור קשר משמעותי עם לקוחות פוטנציאליים. למרות היתרונות הברורים - כמו ביסוס אוטוריטה מקצועית, חשיפה לקהלים חדשים, והיכולת לספר את סיפור המותג בצורה כנה ובלתי אמצעית - רבים חוששים להתחיל, בין אם מתוך מחסור בזמן או תחושת חוסר ניסיון טכני. במאמר הזה נעמיק בעולם הפודקאסטים ונראה כיצד הם יכולים לשמש כלי יעיל ונגיש לקידום העסק שלכם.
לפני שנתחיל ביתרונות ובאופן שבו הפודקאסטים יכולים לעזור לעסק שלכם, כמה מילים על העניין הטכני. הפקת פודקאסט אינה עניין מסובך או מורכב, היא לא מחייבת ציוד מקצועי או יקר, וגם הפצת הפודקאסט הפכה בשנים האחרונות לפשוטה מתמיד: כל מה שצריך זה להעלות את הקובץ לאחת מפלטפורמות השידור, ואתם באוויר. אם תרצו להתייעץ על הצדדים הטכניים של הפקת פודקאסט, תוכלו לקפוץ לקהילה שלי, אסטרטגיה שיווקית בכיף, ולקבל עצות והמלצות. הכי חשוב שלא תתנו לצד הטכני לעכב אתכם משימוש בכלי השיווק הזה.
למי זה מתאים?
בגדול: לכל מי שבא לו. אני חושב שכמעט כל עסק יכול להשתמש בפודקאסט כדי לשווק. אפשר להפיק אינספור סוגים של תכנים, לקהלים שונים ומגוונים, כדי לקדם שירותים וגם מוצרים. נשאלת השאלה האם הפלטפורמה הזו מדברת אליכם, אם קהל היעד שלכם צורך תוכן שמע, והכי חשוב, אם זה משהו שמעניין אתכם וכיף לכם לעשות. הניסיון שלי מראה שיש כל כך הרבה אפשרויות וכלים שיווקיים, רשתות חברתיות, קידום באמצעות סרטונים, מאמרים וצילומים, רשימות תפוצה וקהילות מקוונות, שאף אחד לא "חייב" לעשות שום דבר. צריך לבחור את הכלים המתאימים לנו ולקהל שלנו, אלו שאתם מרגישים בהם בנוח, ככל האפשר, בלי להכריח את עצמכם ובשאיפה מתוך הנאה וכיף.
פודקאסט יכול להיות כלי נהדר להשמעת הקול הייחודי שלכם: מרחב שבו אתם יכולים לדבר על המוצר או השירות שלכם, לחשוף את מאחורי הקלעים, את הלב והנשמה והרוח מאחורי העסק. אלו דברים שיוצרים אמון ונאמנות בקרב הלקוחות, עוזרים לבניית קהל 'חם', שעוקב אחרי התכנים ונהנה מהם במשך זמן רב. עם זאת, חשוב מאוד לבנות את הפודקאסט, רצוי למן ההתחלה, עם אסטרטגיה ברורה: לא מספיק שהתכנים מרתקים, צריך לחשוב איך הם משרתים את העסק שלכם. האם הם נועדו לבסס את המעמד שלכם כאוטוריטה מקצועית בתחום? אולי מקור הכנסה עבור העסק? כלי ליצירה וגיבוש של קהילה? או כל שילוב בין הדברים? אתם צריכים לחשוב על הנקודות האלו לפני שיוצאים לדרך, כך יהיה לכם קל יותר לבנות את תכני הפודקאסט ולוודא שהם תורמים לפעילות השיווקית והעסקית.
כדי לעזור לכם בזה, בואו ונראה מהם השימושים האסטרטגיים העיקריים בפודקאסטים בשיווק העסק הקטן.
ביסוס אוטוריטה, מקור סמכות ואמון
התרומה המרכזית של פודקאסטים למערך השיווקי היא ההיכרות העמוקה של הקהל אתכם ועם העולם המקצועי שלכם. באמצעות האזנה לפרקים, הלקוחות הפוטנציאליים נחשפים למידע, לערכים, לתפיסת העולם שלכם, מתרשמים מהסגנון והשפה, מהדרך שבה אתם ניגשים לדברים, חושבים ומתנהלים. לכל אלו תרומה רבה ומשמעותית לפיתוח תחושת השתייכות למותג, ביסוס האוטוריטה המקצועית שלכם וההפיכה שלכם למקור סמכות בתחום שבו העסק פועל. הפודקאסטים גם מגבירים את האמון של הלקוחות בכם, כי ככל שהם מאזינים לכם יותר, נתרמים מהתכנים שלכם ונחשפים לעולם שלכם, האמון שלהם בכם ובמותג עולה וכך גם הסבירות שהם יהפכו ללקוחות חוזרים ואפילו שגרירים נאמנים של המותג.
האוטוריטה נבנית בעיקר במצב שבו הפודקאסט כולל תוכן לימודי-חינוכי, כזה שמגדיר מושגים ותהליכים, מסביר לאנשים דברים שונים ומלמד אותם נושאים חדשים. ככל שהפודקאסט ייתן יותר כלים פרקטיים שאנשים יכולים לקחת וליישם בחיי היומיום שלהם, כך האוטוריטה שתיבנה תהיה חזקה ומשמעותית יותר.
בהקשר הזה כדאי להזכיר את נושא שיתופי הפעולה. יש פודקאסטים שהם one wo/man show, ויש כאלו שבנויים מפאנל של שיחות עם אנשים שונים, קבועים או אורחים. חשוב למצוא את הפורמט המתאים לכם ולעסק, יהיו עסקים שייתרמו מפודקאסט אישי ואינטימי של בעל/ת העסק, ואחרים שבהם יהיה כדאי להביא פאנל של אורחים מתחלפים כדי לרתום את הסמכות שלהם ואת עולמות התוכן שלהם לקידום העסק. אלו החלטות שכדאי לקבל כמה שיותר מוקדם, לגבי מינונים וסגנונות, כך שהפודקאסט יהיה חלק מהמערך השיווקי וימלא את מטרתו העסקית.
חשיפה לקהלים חדשים
אני תמיד מופתע לראות נתונים של לקוחות שלי שמנהלים פודקאסטים. באופן אישי, אני בנאדם של המילה הכתובה: אני תמיד אעדיף לקרוא מאשר להאזין / לצפות בווידאו. אבל, כידוע, העולם מורכב מאנשים שונים עם העדפות שונות, ומתברר שיש המון אנשים שצורכים פודקאסטים ומשתמשים בהם כמקור מידע ובידור מרכזי. אנשים מאזינים לפודקאסטים בזמן שהם עומדים בפקקים בדרך לעבודה, בהפסקות שיש להם, בזמן שהם עובדים או לומדים, אפילו מקדישים זמן במיוחד כדי להאזין לפודקאסט החביב עליהם.
עצם קיומו של פודקאסט יכול להרחיב את החשיפה של המותג. לפעמים אנחנו נאבקים להשיג חשיפה ברשתות החברתיות, משקיעים המון מאמצים ביצירת תוכן בכמויות גדולות כדי להתגבר על מכשולי האלגוריתם, ואילו פודקאסט שבנוי נכון ומופץ נכון, יכול לתת תוצאות מפתיעות ביותר. הניסיון שלי מראה שגם פודקאסטים עם האזנות מועטות יחסית יכולים לתרום להכנסות העסק, כי גם אם הקהל קטן - הוא מאוד נאמן וחוזר לרכוש שוב ושוב. כך שאחד היעדים האסטרטגיים בפודקאסט שיווקי יכול להיות הגעה לקהלים חדשים והעמקת הקשר עם הלקוחות שאולי מפספסים אתכם קצת בערוצי השיווק האחרים של העסק.
תוכן אישי ופיתוח קשר עם הלקוחות
כאשר אנחנו מאזינים לאנשים אנחנו עוברים תהליך שונה מאשר, למשל, כאשר אנחנו קוראים את התכנים שלהם. הקשב שלנו ממוקד יותר, ההאזנה מפעילה יותר חושים, אפשר להתרשם מסגנון הדיבור, דרך הביטוי, צורת ההתנסחות. כל זה יוצר קשר חם ומאוד אישי עם הלקוחות המאזינים לכם, תחושה של אינטימיות שנוצרת כאשר הם מזהים את הקול שלנו וככל שמאזינים יותר יותר, גם מכירים אותנו ואת העולם שלנו. לכן, פודקאסט יכול לחזק את הקשר האנושי ולשפר את היחסים שלכם עם הלקוחות הפוטנציאליים והנאמנים שלכם.
תוכן ירוק עד עם ערך מצטבר
אם אתם לא מכירים את המושג "תוכן ירוק עד", טוב שאתם כאן. מדובר באחת הגישות החביבות עלי, שבה המשווקים מפתחים תוכן שאין לו "תוקף" או "התיישנות". המאמר הנוכחי שאתם קוראים, למשל, יכול להתנוסס באתר שלי שנים רבות ולהיות רלוונטי לאנשים שמתחילים לחשוב על פודקאסט ככלי שיווקי. גם המאמר בקישור הזה, על תוכן ירוק עד, הוא בעצמו תוכן ירוק עד שאני מפנה אליו כל הזמן אנשים חדשים שאני פוגש.
תכנון אסטרטגי נכון של הפודקאסט יכלול בו גם תוכן ירוק עד. אנחנו יכולים ליצור פודקאסט שמדבר על עדכונים וחדשות, כמובן, מדובר בנישה גדולה ופורחת. אבל השאיפה העסקית היא תמיד למקסם כל משאב שיש לנו, ולכן, אם אנחנו רוצים לשלב את הפודקאסט נכון במערך השיווקי, נכלול בתוכו לא מעט (אולי אפילו רק) תכנים ירוקי-עד, שיכולים להיות רלוונטיים גם בעוד שנה, שנתיים ואפילו חמש. כך, אנשים שמגלים אותנו בשלבים מתקדמים יכולים ליהנות ממאגר גדול של תכנים. זה מעודד, מפני שאנחנו לא חייבים להיות בלחץ עם הפודקאסט לא זוכה להרבה האזנות בהתחלה (או בכלל). כשהוא נמצא שם וזמין לאנשים, הם יכולים לגלות אותו גם בעתיד. זו השקעה בתוכן בהווה שמצטברת עם החודשים והשנים, פרק אחר פרק, ובונה תשתית יציבה מאוד לעסק לטווח הארוך מאוד.
תוכן מגוון ורב-שימושי
עוד המלצה שאני נותן ללקוחות שמשווקים (או חושבים לשווק) באמצעות פודקאסט תהיה ליצור תמיד תכנים ורסטיליים, כאלו שאנחנו יכולים להשתמש בהם בפלטפורמות שונות. למשל, כשאתם מקליטים את הפודקאסט, כדאי מראש להקליט גם וידאו, כך יהיו לכם סרטונים שבהם תוכלו להשתמש ברשתות החברתיות, באתר, אפילו בניוזלטר שלכם. כדאי לתמלל את הפודקאסט ולהנגיש אותו באמצעות טקסט תמיד: מדובר בתוכן איכותי, שיכול לקדם את העסק לא רק באודיו. אפשר ליצור מהדורת אימייל שמסכמת את פרקי הפודקאסט, אפשר אפילו לגבש כמה שידורים ולהפוך אותם למעין קורס דיגיטלי או סדרת מאמרים לקריאה, מוצר חינמי להורדה ועוד, כיד הדמיון הטובה עליכם.
אל תישארו רק בגבולות הפודקאסט, ואל תחשבו עליו כ-stand alone, אלא חלק מתוך מארג שלם של תכנים שיווקיים שאתם יוצרים. בצורה כזו, התוכן שאתם מפיקים לפודקאסט ישמש אתכם בפלטפורמות שונות, ואם מדובר בתוכן ירוק עד, הערך המצטבר של זה יהיה גדול ביותר, לאורך זמן וככל שיצטברו לכם עוד פרקים, עוד מאמרים, עוד תכנים מצולמים, מוקלטים וכתובים.
לפודקאסטים יש עוד הרבה יתרונות ושימושים במרחב העסקי-שיווקי. אוכל להזכיר בקצרה שפודקאסטים יכולים לעזור לקידום האורגני וגם בקידום הממומן, להוריד את עלויות השיווק, להגדיל את המכירות ואת היציבות של העסק, כפועל יוצא של זה. בעיניי אלו 'תוצרי לוואי' מאוד רצויים של פודקאסטים, כשהם משולבים במערך השיווקי ומחוברים היטב לאסטרטגיה השיווקית הרחבה של העסק.
אם יש לכם פודקאסט קיים, או שאתם חושבים לפתוח אחד, אני ממליץ לכם לחשוב על כל הנקודות שציינתי כאן. בנוסף, ממליץ לכם לגבש אסטרטגיה שיווקית מסודרת, תוכלו להיעזר בעשרות המדריכים כאן באתר ו/או ללמוד את הקורס שלי, שמלמד צעד אחר צעד איך לבנות אסטרטגיה, בשיעורים ברורים ומפורטים עם תרגילים שתוכלו לעשות בעצמכם. וכמו תמיד, מזמין אתכם להתייעץ איתי בשיחת ייעוץ או בקהילה שלנו בפייסבוק, ונחשוב ביחד על אסטרטגיה חכמה ואפקטיבית, שתוכלו להוציא לפועל בכיף.
כמו תמיד, כשחושבים על ערוץ שיווקי חדש, יש הרבה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון. האם זה משהו שבא לנו לעשות? שבוער בנו? שיסב לנו שמחה, אושר וכיף? אלו חלק מהשאלות שצריך לשאול, לפני שאלות כמו "כמה זה ישתלם לי". הניסיון שלי מראה שכשעושים משהו מתוך רצון אמיתי, גם המשימות הכי מורכבות הופכות פתאום פשוטות, וקל הרבה יותר להתמיד ולהצליח. אני חושב גם שמשהו מה"אנרגיה" החיובית הזו עובר הלאה, ועוזר לתוצרי השיווק להצליח הרבה יותר. הקהל שלנו מרגיש כשאנחנו נלהבים ועושים משהו מתוך תשוקה פנימית. מצאו פודקאסט שתיהנו ממנו, שיסעיר אתכם, שישמח אתכם, שיהיה לכם כיף להקליט ושהמוח שלהם יהיה מלא תמיד ברעיונות ומחשבות עליו. יש הרבה דברים מורכבים וקשים בניהול של עסק בישראל של ימינו, בואו נדאג שלפחות השיווק יהיה תמיד בכיף :)