חזון עסקי: כלי העבודה שיעזור לעצב ולשפר את העסק שלכם

גיבוש חזון עסקי הוא אחד השלבים החשובים ביצירת תשתיות עסקיות טובות שיתמכו בפעילות העסקית שלכם וישדרגו אותה. מלבד העובדה שמדובר במסמך חשוב וחיוני – תהליך הכתיבה של ערכי העסק והחזון הנגזר מהם הוא מסע של חקירה פנימית, אישית ומקצועית, שאסור לכם להחמיץ

בתהליך בניית האסטרטגיה השיווקית עבור העסק, הכתיבה והגיבוש של החזון העסקי מבססים את ערכי הליבה האישיים של היזמים ועוזרים להבין לאן הם רוצים ללכת, ובאיזו דרך נכון להם לצעוד. אם ערך ליבה של יזם מסויים יהיה "להיות יותר עם המשפחה", נבחר לבנות עסק שבו יוקדש מקום נרחב לחיי משפחה, הורות וזוגיות, בחירת משרד/חנות הסמוכים לבית ושעות עבודה מצומצמות יחסית. כך שהחזון והערכים המרכיבים אותו ישמשו לא רק כדי לקבוע איזו פילוסופיה נשגבת אלא כלי עבודה אמיתי ומשמעותי שיש לו תפקיד ויש לו חלק בלתי-נפרד מתכנון העסק.

החזון העסקי – קווים לדמותו

ברגע שיצרנו את רשימת הערכים שלנו (היעזרו במאמר הזה כדי לגבש את שלכם), וזו יכולה להיות רשימה של 3-4 ערכים, או רשימה גדולה יותר ומפורטת יותר, אנחנו יכולים לגשת לתכנון וכתיבת החזון העסקי. חזון עסקי הוא תיאור של מצב עתידי/נוכחי שמשקף את המקום שבו אנחנו רוצים שהעסק שלנו יהיה. הוא בעצם עונה לשאלות כמו "איפה אני רוצה להיות בעוד X שנים" ו"איך אני רוצה שהעסק שלי ייראה". דווקא בגלל שהוא מעט פילוסופי, על החזון להיות ברור, בהיר, ושאפתן מאוד: עלינו לקבוע חזון גבוה ומעורר השראה, שיהיה לנו לאן לשאוף ולהתקדם. אין טעם לכתוב חזון פרווה, שלא מרגש אותנו ולא (כן, כן!) גם קצת מפחיד. החזון אמור לגרום לנו להתרחב ולגדול, גם אם כרגע, בהווה, הוא גורם לנו קצת להתכווץ ולחשוש. זו אינדיקציה חשובה לכך שאנחנו בדרך הנכונה.

החזון משקף מצב אופטימלי (מיטבי) והוא יכול להיות מנותק מהמצב הנוכחי שלנו/של העסק בהווה. במקרים רבים, כשניגש לכתוב חזון יעלו בנו מיד שאלות כמו "איך נגיע לשם" או ביקורת עצמית מסוג "זה בלתי-אפשרי" או "אני לא אצליח". זה דורש עבודה וקשב ובעיקר, התגברות על הקולות האוטומטיים האלו. החזון צריך להיות משהו גבוה, נשגב, שאנחנו לא בטוחים ב-100% איך להגיע אליו, אבל אנחנו בטוחים ב-100% שאנחנו רוצים להגיע אליו. זה ניואנס חשוב: לא להתמקד ב"איך להגיע" אלא ב"לאן להגיע". את האיך נגבש, נגלה ונחקור אחר כך, לבד או עם איש/אנשי מקצוע רלוונטיים כל אחד לתחומו.

לצד זה, החזון צריך להיות מציאותי ובר-השגה. הוא לא איזה מסמך אוטופי מופרך ומנותק מהמציאות. עליו להיות קונקרטי וריאליסטי, וכזה שאנחנו יכולים להרגיש איתו פחות או יותר בנוח. דווקא בגלל שהוא ריאלי, וצמוד למציאות, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו חזון שיהיה מעורר השראה וריגוש. המרכיב הרגשי חשוב וחיוני ליצירת חזון אפקטיבי ומעורר מוטיבציה, כזה שיגרום לנו להסתער על המשימות, להתנפל על האתגרים, ולחשוש – אבל בו בזמן גם להתגבר – ממכשולים וקשיים שאולי עוד נפגוש בדרך למעלה.

דוגמאות לחזון עסקי

הנה כמה דוגמאות לסעיפים מחזונות של לקוחות שלי. עם אילו מביניהם אתם מזדהים? מה מעורר בכם התרגשות? מה מציף בכם רגש שלילי – כעס, סלידה, דחיה, חוסר סבלנות?

  • להיות אוטוריטה (דמות סמכותית) בשדה המקצועי שבו אני עוסק. להיות השם הראשון שיעלה לאנשים בראש כשיזכירו באוזניהם את העיסוק שלי.
  • להתפרנס יפה (רצוי לפרט כמה) מהדברים שאני אוהב ונהנה לעשות.
  • לתת שירות ידידותי ונגיש, במחיר שווה לכל נפש. להיות תמיד פתוח וזמין גם לאנשים שידם אינה משגת.
  • לעבוד מעט שעות ולבלות יותר עם המשפחה והחברים. הרווח הכלכלי הוא משני לעומת הרווחה האישית.
  • לכבוש יעדים חדשים, ללמוד דברים חדשים, להיות בתנועה תמידית.
  • לעשות את כל מה שאני עושה, הכי טוב שאני יכול, ותמיד להקפיד על לעשות דברים לעומק, ביסודיות – ובכיף. (זה אחד מהסעיפים בחזון האישי שלי).

החזון העסקי הוא מסמך חשוב שנוכל לחזור אליו מעת לעת, לעדכן אותו בהתפתחויות ובשינויים, ולבדוק לאורו את המצב של העסק שלנו בכל נקודה ונקודה בזמן. זהו כלי חשוב גם ברמה האבחונית, והוא עוזר למצוא נקודות תורפה לא מטופלות בעסק, להדגיש צדדים שדורשים תיקון ושיפור, ולעזור לנו לחזור למסלול אם ירדנו ממנו קצת או פספסנו את המטרה הראשונית לשמה הקמנו את העסק. בעידן שבו 'החיים עצמם' נוטים להסיט אותנו מן הדרך הנשגבת, החזון העסקי הוא מורה דרך נהדר שפעם אחר פעם יודע להחזיר אותנו, בדרכו השקטה והבוטחת, אל עבר המסלול הנכון ובחזרה אל היעדים שהצבנו לעצמנו.

מחפשים השראה? צריכים עזרה בגיבוש החזון העסקי? הצטרפו לקבוצת אסטרטגיה שיווקית בכיף והיעזרו בקהילה החמה והידידותית של בעלי-עסקים ויזמים נפלאים כדי לשפר את החזון שלכם.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: