שוח"צ בכיף: האם לתת למשפיענים מוצרים ושירותים בחינם לצורך חשיפה?

בין אם אתם מתכוונים לפנות למשפיענים או לאמצעי התקשורת במטרה לקבל חשיפה, לפני שאתם מבצעים זאת אתם צריכים לקבל החלטה חשובה ומרכזית - האם וכמה מוצרים/שירותים אתם מוכנים להציע בחינם, כדי לזכות באותה חשיפה מיוחלת. כך תעשו זאת נכון

עבודה עם משפיעני רשת או יחסי ציבור בתקשורת היא כלי שיווקי משמעותי, שעסקים רבים יכולים להיתרם ממנו בעבודתם השוטפת. זהו אפיק השקעה שדורש אמנם מידה רבה של עבודה מקדימה וביסוס יחסים עם אותם אנשים, אבל מרגע שעשינו את עבודת השטח ולמדנו למי אנחנו צריכים לפנות (ומה יש לנו להציע להם), נוצרים יחסי עבודה שתורמים לנו ולהם, וכמובן, גם לקהל המשותף.

בין אם אתם מתכוונים לפנות למשפיענים או לאמצעי התקשורת במטרה לקבל חשיפה, לפני שאתם מבצעים זאת (כאן תמצאו הדרכה שלי על יח"צ בעסק הקטן) אתם צריכים לקבל החלטה חשובה ומרכזית - האם וכמה מוצרים/שירותים אתם מוכנים להציע בחינם, כדי לזכות באותה חשיפה מיוחלת. אם תרצו, למשל, שבלוגרית חזקה תכתוב על המוצר שלכם, יש להניח שתצטרכו לשלוח לה מוצר אחד (לפחות) במתנה ולרוב גם לשלם על החשיפה.

לא מדובר כאן ביחסים חבריים או ב"פרגון" טהור, אלא מערכת יחסים עסקית לכל דבר ועניין. לכן אני תמיד מציע להסתכל על ההתקשרויות האלו כעסקה רגילה בעסק שלנו. עלינו לאמוד את עלות השירות/המוצר שאנחנו נותנים (כמה זה עולה לי לתת מוצר בחינם? כמה עולה לי לתת שעת ייעוץ במתנה?) ולבדוק האם התמורה שאנחנו צפויים לקבל (או עשויים לקבל) הולמת את ההשקעה.

איך מעריכים את פוטנציאל החשיפה בעבודה עם משפיענים

זו אחת משאלות הליבה של התחום - איך מחשבים או מעריכים את פוטנציאל החשיפה והפרסום? למזלנו, יש הרבה נתונים שצריך לאסוף על מנת לבסס עליהם את ההחלטה. כך למשל, נוכל לאמוד את הפוטנציאל ע"י מספר מדדים כמו נפח גולשים, מעורבות, ביצועי עבר של מפרסמים וכדומה. במבט מקצועי נוכל לתת הערכה זהירה של הערך שנקבל מהפרסום הזה. וכרגיל, אסביר בעזרת דוגמה.

נניח שאנחנו פונים לבלוגר שמנהל אתר חזק ואמין, עם דירוג טוב בגוגל, וטראפיק (תנועת גולשים) מרובה, ומציעים לו מוצר שעולה לנו 100 שקלים כדי שיכתוב עליו ויצרף קישור לאתר שלנו. הנה הדברים שאנחנו יכולים לקבל מעסקה כזו:

  1. במועד פרסום הפוסט עם הקישור, רוב הבלוגרים משווקים את הפוסטים שלהם גם ברשתות החברתיות, ברשימות התפוצה וכדומה. הקהל שלהם נחשף אליכם ומכיר את העסק שלכם. זה מכניס אותם יפה מאוד למשפך השיווקי שלכם.
  2. במקביל, וכמובן, מי שקורא את הטקסט באתר עשוי ללחוץ על הלינק ולהגיע לאתר שלנו, וזה זה אומר עוד תנועה וחשיפה של לקוחות חדשים למוצר/שירות שלנו או אפילו לדף הרכישה הספציפי, אם אפשר.
  3. לאחר שהפוסט דועך ואין אליו יותר כניסות מאסיביות, עדיין יש מדי פעם אנשים שמוצאים אותו בגוגל ומגיעים אלינו לאתר. כך שאחרי הפיק peak הראשוני יש תנועה קטנה אך יציבה של גולשים לאורך זמן. גם אם זה אחד או שניים בחודש, זה עדיין יכול להיות האחד או שניים שירכשו מאיתנו מוצר/שירות.
  4. גוגל מזהים שאתר חזק מקשר לאתר שלנו, ובמקרה כזה מעלים את דירוג הדף שלנו בתוצאות החיפוש.
  5. תדמית - אם בחרנו את הבלוגר הנכון, החשיפה תחת קורת הגג הנכונה תביא יוקרה, איכות וערכים אחרים שנרצה לחבר לעסק שלנו.
  6. בחלק מהמקרים אפשר לשתול בדף הנחיתה בבלוג גם פיקסל פייסבוק וע"י כך לעשות רימרקטינג לקהל שכבר קרא את הכתבה.

לעבודה עם משפיעני רשת, אנשי תקשורת וגופי מדיה שונים יכול להיות תפקיד מפתח בתוכנית השיווקית שלנו. ראיתי עסקים רבים שהתרוממו בזכות ההמלצות הנכונות במקומות הנכונים, ובזכות עבודה עם משפיענים שפנו במדויק לקהל היעד הנכון עבור העסק. כאשר אתם ניגשים למהלך יח"צ, חשבו איזו השקעה (בזמן וכסף) אתם מוכנים לעשות, בדקו את תקציבי השיווק שלכם, והתייחסו לכל התקשרות מול משפיען, בלוגר או אמצעי תקשורת - כעסקה שבה שני הצדדים צריכים לצאת מרוצים ונשכרים.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: