סטוריטלינג ויזואלי: דוגמאות מעוררות השראה לטוויית סיפורים בווידאו

רובנו חושבים על טקסטים כשאנחנו שומעים את המילה "סטוריטלינג", אבל יש עולם שלם של סטוריטלינג ויזואלי שאתם צריכים להכיר. הוא מעביר רגשות, מסרים ומשמעויות בצורה יוצאת דופן, ועוזר לבנות קשר עמוק עם הקהל שלכם

סטוריטלינג שיווקי הוא אמנות יצירת הסיפור, שמושך את העוקבים אליכם ומשאיר אותם צמודים אל המילים שלכם. בדרך כלל, רובנו מתארים סיפורים מילוליים, אבל הסטוריטלינג הוא חלק בלתי-נפרד גם מיצירות ויזואליות, בין אם הן דוממות או בווידאו. 

סטוריטלינג ויזואלי עושה שימוש בתמונות, קטעי וידאו, טיפוגרפיה (פונטים), אלמנטים גרפיים ועוד, בשילוב עם פסקול, כדי להעביר מסרים עמוקים. תוכלו ללמוד על סטוריטלינג ושימושיו השונים בשיווק בסדנה שלי - סטוריטלינג בעידן הדיגיטלי, במאמר זה אני מתמקד בדוגמאות מרחיבות לב ומעוררות השראה, שיעזרו לכם להבין לעומק את הפוטנציאל של סטוריטלינג ויזואלי. אולי אפילו אצליח לגרום לכם להשתמש בכלי השיווקי הזה, לטובת העסק שלכם :) 

שנתחיל?

סטוריטלינג ויזואלי מחזק את העוצמה שבמילים

אני אוהב את אירה גלאס, אבל קשה לי מאוד לצרוך את התכנים שלו שרובם בקובצי אודיו (פודקסט ושידורי רדיו מוקלטים). אני מעדיף לקרוא, ואם אין ברירה, אז לפחות שיהיה איזה וידאו לצפות בו. האזנה בלבד משעממת אותי אחרי 3 דקות. לכן, שמחתי כל כך לגלות את הסרטון הזה, שמנגיש לקהל כמוני את המסרים של גלאס בעזרת טיפוגרפיה מתוחכמת. אין כאן ימי צילום יקרים, סטיילינג או הפקות מורכבות: פשוט עבודת עריכה מקצועית ומהודקת, וסיפור חזק.

גלאס מדבר על הפער שרבים מאיתנו חווים כשאנחנו יוצרים, ומעבר לפורמט, אני ממליץ לכם להקשיב ולקרוא את מה שהוא אומר בקטע הזה. 

אותו קטע בדיוק זכה לפרשנות אחרת לגמרי, שגם היא סטוריטלינג ויזואלי משובח. כאן, האמן דניאל סאקס יצר סרטון ויזואלי מרהיב, משעשע ומרגש, שמחבר את המילים של גלאס למסרים חזותיים מאוד מאוד חזקים. הוא מצליח להפעיל מנעד מאוד רחב של רגשות, ומעמיק את החוויה של ההאזנה לקול במישור חדש של משמעויות.

זהו סטוריטלינג ויזואלי במיטבו: הוא לא רק תומך בטקסט (כמו הסרטון הראשון), אלא גם בונה עליו רבדים חדשים ועמוקים יותר. הוא מעשיר אותו בעוד ועוד דברים שמושכים אותנו, הצופים והמאזינים, פנימה.

סיפור על יצירה והשראה

אני נותן את הדוגמה של הסרטון הזה בכל הזדמנות חגיגית, משום שהוא לוכד בצורה מושלמת את החיבור בין אמנות לבין סיפור. הסרטון מספר את תהליך היצירה של האמן ונותן מבט אל מאחורי הקלעים בצורה כובשת. המוזיקה משלימה את האווירה (מק'נזי חיבר אותה בעצמו) והעריכה שומרת על קצב שמצליח לעורר דרמה הולכת ונבנית.

הסרטון הזה גורם לנו להעריך מיד את האמנות ואת שעות העבודה שהאמן משקיע בכל אחת מהיצירות שלו. את הניואנסים הקטנים ואת הסטודיו שבו הדמויות קמות לתחיה. אני חושב שכל יוצר/ת צריכים לצפות בסרטון הזה, ולחשוב איך הם יכולים להביא את תהליכי העבודה שלהם לקדמת הבמה, כמו שהסרטון הזה עושה, בעזרת סטוריטלינג ויזואלי איכותי שנותן כבוד ומקום לאמנות שלהם.

מעבר למבט אל מאחורי הקלעים של תהליך היצירה, אנחנו מקבלים בסרטונים מהסוג הזה גם תחושה של המותג שלנו ושל ה-vibe שהוא מעביר. ראו למשל את הסרטון הזה של אתר Death to Stock, שמציע צילומים משוחררים מזכויות יוצרים באווירה מאוד ייחודית ויוצאת דופן:

הסרטון מציע לנו גם מבט על תהליך היצירה של סדרת הצילומים (טבע בקולורדו) אבל גם היכרות עם אנשי הצוות, עם האווירה שסביב תהליך היצירה, והכל משתלב בצורה מושלמת עם התמונות שעלו לאתר שלהם ביחד עם הסרטון. ללא מילים, רק בוויז'ואלים וצלילים, נשזר הסיפור השיווקי.

סטוריטלינג ויזואלי כמעביר קונספט

אם דיברנו על vibe ואנרגיות, בואו נדבר על משהו עוד יותר מופשט, קונספט אמנותי או חוויה רגשית שהמותג שלנו רוצה להעביר. אני מאוד אוהב סרטונים פתוחים, מופשטים, שאולי לא אומרים שום דבר ברור אבל יוצרים בי רגשות, סקרנות ואפילו סוג של "היפנוט". הסרטון הזה, אף הוא של קבוצת DTS שהזכרתי קודם, מתאר סדרת צילומים מופשטים, בעזרת סטוריטלינג ויזואלי אסוציאטיבי ומעורר מחשבות:

סרטונים כאלו בונים על המוח של הצופה, שצריך להתאמץ ולבנות סיפור למסרים הוויזואלים שאנחנו רואים. לא כל הצופים נמשכים לסגנון כזה של וידאו - אבל אלו שכן - מתמגנטים למותג, זוכרים את הסרטונים ו"שוקעים" בתוכם. זה הישג שיווקי משמעותי שמכניס אתכם לתודעה של הצופים.

בדוגמה הקודמת לא היה שימוש במילים, רק במסרים חזותיים ומוזיקה. בדוגמה הבאה שאני רוצה להראות לכם, בונים סיפור ויזואלי חזק שמורכב מסצינות שונות שחוברו יחד, עם פס קול וטקסט מלנכולי במקצת. לא משנה כמה חם בחוץ, בכל פעם שאני צופה בסרטון הזה, אני מרגיש קצת חורף (בקטע טוב):

סטוריטלינג ויזואלי מציג את העולם דרך מבטו של האמן

אני רוצה לקנח את המאמר הזה בעוד דוגמה של ג'ים מק'נזי, שהוא סטוריטלר משובח בכל התחומים. הפעם, הסרטון הזה מציג סטוריטלינג ויזואלי רגיש מאוד, ללא מילים, אבל עם המון משמעות ועומק. אנחנו יכולים לראות את העולם של האמן, ואת הביוגרפיה שלו, את המחשבות שרצות לו בראש אפילו. זו דוגמה מצויינת לרגישות ולאינטימיות שסטוריטלינג ויזואלי נותן לנו, ומדגימה עד כמה זה כלי חשוב בארגז הכלים השיווקי שלנו.

סטוריטלינג ככלי להעברת מושגים, תפישות ומסרים מורכבים 

והדוגמה האחרונה היא 'מר שיווק', סדרת סרטונים שמציגה היבטים שונים של התנהלות עסקית, ודברים שיכולים לקרות לבעלי עסקים, לטוב ולרע, דרך סטוריטלינג ויזואלי שיווקי:

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: