האם תוכנית שיווקית מסרסת, מגבילה או פוגעת בספונטניות ובחופש שלכם? (התשובה: לא)

מי שחושב שאסטרטגיה היא מגבלה על היצירתיות, טועה ובענק. ההיפך הוא הנכון, האסטרטגיה שלנו, שבאה לידי ביטוי בתוכנית השיווקית היא מסגרת הפעולה שמאפשרת לנו לפרוח וליהנות מהדרך, להיות ספונטניים, נהדרים ויצירתיים, אבל בו בזמן להיות גם עסק רציני, רווחי ומצליח

זה אחד הדברים שאני שומע כל כך הרבה פעמים: "תוכנית שיווקית תשים לי מקלות בגלגלים" או "תמנע ממני להיות ספונטנית". אומרים לי גם "אני מגיב הכי טוב מהבטן" או "אני פשוט לא בנאדם של תוכניות ותכנונים, ניסיתי, לא עובד לי". אני מאמין לכם, בחיי, אבל חושב שזה בגלל שעוד לא הבנתם לעומק מה זו תוכנית שיווקית, ובגלל שיש לכם איזה קונספט מוטעה לגבי איך שיווק צריך להתנהל: "מסודר וממושטר" או "חופשי ואקראי". זה לא זה ולא זה.

ראשית, וידוי. אני מאובחן כמחונן מצד אחד, אבל גם זכיתי בהפרעת קשב בקצה הסקאלה (ADHD, עם קוצים בישבן). השילוב הזה הקשה עלי מאוד להגשים את עצמי, כי בעוד שרציתי ללמוד ולחקור ולהתפתח, היה לי מאוד מאוד קשה להתרכז. אני ספוטנטי מאוד, אימפולסיבי בצורה יוצאת דופן, וחייב מרחב תמרון, יצירה ואפילו אקראיות בעבודה ובשיווק שלי. ולמרות כל זה, ובגלל כל זה, אני כותב, מדי שנה, תוכנית שיווקית קצרצרה עבור העסק שלי. אני מגדיר את גבולותיו ואת הדברים שבהם אני מתמקד, וזה עוזר לי מאוד לפעול ולהיות יצירתי, כי אני יודע שהדברים הבסיסיים, שגורמים לכסף להיכנס ולעבודה להגיע, מטופלים היטב.

אז אני מבין אתכם לגמרי, אבל מציע צורת הסתכלות שונה: בואו נראה את התוכנית השיווקית שלנו ככלי שייאפשר לנו להיות חופשיים יותר, יצירתיים יותר, ספונטניים יותר. כשיש לכם כסף לבסיס, והשיווק עובד טוב, אתם יכולים להרשות לעצמכם הרבה מאוד מרחב תנועה.

לכן אני סבור שמי שחושב שאסטרטגיה היא מגבלה על היצירתיות, טועה ובענק. ההיפך הוא הנכון, האסטרטגיה שלנו, שבאה לידי ביטוי בתוכנית השיווקית (שיכולה להיות מסמך קצר בן עמוד עד שלושה, כן?) היא מסגרת הפעולה, שמאפשרת לנו לפרוח וליהנות מהדרך, להיות ספונטניים, נהדרים ויצירתיים, אבל בו בזמן להיות גם עסק רציני, רווחי ומצליח.

אתן כמה דוגמאות.

כשאנחנו כותבים תוכנית שיווקית, אחד הדברים הראשונים שעושים הוא לכתוב את הערכים שלנו ושל העסק. זה המקום לשבת ולחשוב מה חשוב לנו, מה גורם לנו שמחה, מה נועדנו לעשות בעולם, מה ה-DNA של מי ומה שאנחנו. כיף הוא חלק מהעניין.

בשלב הבא נכתוב חזון עסקי ואישי. במסגרתו נשאל שאלות כמו "מה אני רוצה לעשות כשאני קמה בבוקר" או "איך נראה היומיום העסקי האידיאלי שלי". השאלות האלו מתארות לנו את העתיד שאליו אנחנו רוצים לכוון, ולהגיע, ובהמשך הדרך אפשר לפרק אותן למשימות קטנות ובנות-ביצוע שיובילו אותנו פחות או יותר אל עבר המטרות והיעדים.

אותו הדין על חיפוש השפה האישית שלנו, קהלי היעד וכו'. אנחנו תמיד שמים את עצמנו ואת הרווחה שלנו במרכז, ובונים את כל האסטרטגיה והעסק סביב זה. אחרת, מה הטעם? אני רואה בעלי עסקים שמרוויחים פחות ממה שהם היו יכולים להרוויח אם היו הופכים למפעל, ובכל זאת נהנים ושמחים מהחיים כי התוכנית האסטרטגית שלהם כוללת מרכיב משמעותי של רווחה והנאה מהדרך, ולא רק הסתכלות על התזרים בסוף החודש.

זה תהליך שלוקח בחשבון היבטים רגשיים כמו גם טכניים של העסק. זה נראה מאוד מאיים מבחוץ אבל כשנותנים לחוויה הזו את הצ'אנס האמיתי והמלא, וצוללים אליה, מגלים שבתכלס כולנו משווקי על - ברגע שאנחנו מוצאים את היכולות ואת הקול האותנטי שלנו.

לצערי, אני יכול לספר לכם ממקור ראשון על חשיבותה של תוכנית שיווקית במצבי משבר.

אמא שלי נפטרה במפתיע לגמרי בינואר 2018. היא הייתה בת 68 במותה. אין לי מספיק מילים לתאר את השנה שעברה עלי, את המורכבות, את האנרגיות שלי שהיו בקרשים, את הכאב, את הלילות טרופי החלומות (אחרי שבועות שבהם לא הצלחתי להירדם). ובכל זאת, החיים ממשיכים, ואני בעל עסק, ויש לי מחוייבות למשפחה שלי, ללקוחות שלי, לעצמי. 

התוכנית השיווקית שלי הצילה אותי. עשיתי בשנה הזו את המינימום הנדרש, כתבתי תוכנית קצרה, עוד בשבעה (זה הסיח את דעתי ועשה לי טוב, לעבוד קצת עם עצמי), ומיד הוצאתי אותה אל הפועל. הפסקתי לשלוח דיוורים, עדכנתי את האתר בתדירות מאוד נמוכה (סליחה על זה, אגב), הזנחתי את הדף העסקי שלי. לקחתי חופשות ארוכות כדי לתמוך במשפחה שלי ובעצמי, לעבור את התקופה הזו. 

וראו זה פלא, בדו"ח השנתי התברר במבט אחד שזו הייתה השנה הרווחית ביותר שהייתה לי מאז הקמת העסק. זה פרדוקסלי, כי עבדתי הרבה פחות, שיווקתי הרבה פחות, אבל מה שעשיתי - עשיתי מעולה. את מעט האנרגיה שלי השקעתי במקומות הנכונים, עדכנתי תעריפים, שיניתי צורת עבודה, שיפרתי ביצועים של לקוחות (וע"י כך יכולתי לגבות יותר כסף) ושיווקתי ממש בצמוד לתוכנית שלי. 

בין לבין, כשהיו לי אנרגיות והיו ימים קצת יותר מחוייכים, הוספתי דברים מלא החופן - פעילויות יצירתיות, יריד מכירות בקבוצה שלי, קבוצות חדשות שהקמתי, הרצאות לקהל הרחב ואפילו משחקי גמד ענק בקהילת הפייסבוק שאני מנהל. אבל התוכנית השיווקית הייתה די והותר כדי לדאוג שהעסק שלי ימשיך לעבוד ולפרנס אותי, גם כשהלב שלי והראש שלי נמצאים במקום אחר לגמרי.

כך שתוכנית שיווקית אינה פגיעה בספונטניות שלכם, והיא לא מקלקלת את הזרימה. ההיפך הוא הנכון. היא המרחב שמאפשר לכם להיות יצירתיים באמת, לנסות דברים חדשים ולחקור את האמנות ואת השיווק שלכם - בזכות העובדה שהיסודות בנויים היטב ומכניסים את היציבות שכ"כ חסרה לכולנו, בעסקים, ואולי, אולי, גם קצת בחיים.

תוכנית שיווקית בכיף :)

הכירו את קורס "אסטרטגיה שיווקית: לבנות וליישם תוכנית שיווקית לעסק שלכם". זהו קורס הדגל שלי, בו נעבור בצורה שיטתית על כל יסודות האסטרטגיה השיווקית של העסק, ונבנה תוכנית שיווקית וגם תוכנית עבודה המותאמת אישית לעסק שלכם. בין תכני הקורס: כתיבת החזון והאסטרטגיה השיווקית, קהלי יעד, אפיקי שיווק, תקציבים, יעדים ומטרות, גזירת תוכנית עבודה תקופתית ועוד. הקורס מוקלט וזמין לצפייה מיידית (10 שיעורים בני כשעה וחצי כ"א) והוא נמכר במחיר ידידותי ונגיש, כדי לחסוך לכם את ההתלבטות וכדי שגם לכם תהיה, סופסוף, תוכנית שיווקית ואסטרטגיה שיווקית מסודרת. 

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: