שישה טיפים מנצחים להתגברות על מחסומים בגיבוש מוצרי ידע דיגיטלי

השקיעו בתוכן כדי לשחרר את הפרפקציוניזם, בנו לעצמכם רשת תמיכה ועידוד, היו יצירתיים ונועזים (אבל ממוקדים בקהל ובצרכים שלו), ערכו ניסויים - ועוד טיפים שיעזרו לכם לצאת לדרך ולפתח את המוצר הדיגיטלי המושלם שלכם

"מביך אותי לעמוד מול מצלמה", "אני מאוד ביקורתית כלפי עצמי, ולא מוציאה טייק אחד בלי להתבלבל", "קשה לי לשמוע את עצמי מדבר". אני שומע את המשפטים האלו כל הזמן, ומזדהה איתם מאוד, כי גם אני הייתי בדיוק במקום הזה, לפני כמה שנים. היום אני מעביר קורסים אונליין ואופליין, מקליט שיעורים ומפיץ תכני וידאו, אבל זה לקח לי הרבה מאוד זמן ועבודה פנימית עמוקה, כדי להגיע למקום שבו אני מרגיש בנוח לעשות את זה.

המחסומים שעוצרים אותנו מלשווק, למכור ולפעמים גם ליצור, מתחלקים ל-2 סוגים: המחסומים האובייקטיביים שאנחנו צריכים להתגבר עליהם (חוסר ידע, תקציב נמוך, היעדר ציוד) והמחסומים הרגשיים, אלו שמוטמעים בתוכנו. זה לא רק "אני שם לעצמי רגליים" או "אני המכשול הכי גדול של עצמי", אלא גם היעדר המיומנויות הרגשיות, למשל, שצריך כדי ליצור עשייה שיווקית איכותית וטובה. 

כשזה מגיע למוצר דיגיטלי ככלי שיווקי או כמוצר למכירה (בתשלום), המחסומים גדולים אפילו יותר. כדי לעזור למשתתפי הקורס שלי - הקורס השלם ליצירה, שיווק ומכירת קורסים ומוצרי ידע דיגיטליים - להתגבר על האתגרים האלו, גיבשתי כמה טיפים קצרים ואפקטיביים, ואני שמח לחלוק אותם אתכם.

טיפ פרפקציוניזם בפיתוח מוצר דיגיטלי
(צילום: freepik)

הטיפ הראשון מיועד לפרפקציוניסטים שבחבורה (כן, גם אני כזה). מצאתי את עצמי מצלם עוד טייק ועוד טייק, בחיפוש אחרי התוצאה המושלמת. אבל יום אחד הייתה לי הארה: פתאום קלטתי שאני מבזבז המון שעות יקרות על צילום טייקים ושיפור שלהם, והחלטתי שבמקום לשרוף את השעות האלו על תוצאה מושלמת, אשקיע אותן ביצירת עוד תוכן לקהל שלי. 

אז נכון, בשיעורים שלי אני לפעמים מתבלבל, מגמגם, ואפילו נקטע. אבל אני מפצה על חוסר השלמות הזו בעזרת תכנים עשירים ומגוונים, דוגמאות רבות וחשיבה מעמיקה על כל שקף ועל כל עמוד בחוברות הקורסים שלי. התלמידים שלי סולחים לי אם אני מתבלבל לרגע (או אפילו משתעל), וזה גם מעביר מסר הרבה יותר אנושי וחם בעיניי, מאשר מוצר ידע דיגיטלי מהוקצע וערוך למוות, שאין בו כמעט ערך והוא דל מתכנים משמעותיים. 

טיפ לפיתוח מוצר דיגיטלי (שקופית לדוגמה)
(צילום: freepik)

הטיפ השני נועד להפיג את הבלבול, אי-הוודאות ותחושת הבדידות שכל כך מאפיינים את העבודה שלנו כעצמאיים. זה טיפ שנכון לא רק לפיתוח של מוצרי ידע דיגיטליים, אלא כל מוצר וכל שירות בעסק שלנו. השתמשו בקשרים החברתיים שלכם ככל שאתם יכולים, כדי לעטוף את עצמם בעזרה ותמיכה.

חשוב שיהיו לכם אנשים טובים שאיתם אתם יכולים להתייעץ, שותפים לדרך ואולי אפילו חברים שעובדים על מוצר דומה, בעצמם, ויוכלו לשתף אתכם פעולה בדרבון ותמיכה הדדיים. 

אני ממליץ למשתתפי הקורס שלי למצוא חברים מקבוצת הלימוד ולשבת אחד לשני על הווריד כדי לעמוד בלו"ז שאתם קבעתם לעצמכם. לפעמים, עידוד חיצוני ותחושה של 'פיקוח' (יש למי לדווח) הם כל מה שצריך כדי לתת לכם את הפוש הקטן החוצה. גם ייעוץ מקצועי (במקרה אני מציע כזה :)) יכול מאוד לעזור ולפקס אתכם על המטרה.

שלא לדבר על כמה חשוב שעוד זוג עיניים יראה את המוצר שלכם, ויתן לכם משוב וביקורת תוך כדי התהליך. בקיצור, אל תעשו את זה לבד.

טיפ לפיתוח מוצר דיגיטלי (שקופית לדוגמה)
(צילום: freepik)

השקף הזה מתוך השיעור שלי הוא הטיפ השלישי, ואני חושב שהוא מסביר את עצמו. אנחנו פועלים בסביבה מאוד תחרותית. אם לפני כחמש שנים היו אנשים בודדים שמכרו קורסים וסדנאות אונליין, היום הרשת מלאה בכאלו (הערכה זהירה שלי: מסתובבים בשוק עשרות אלפי מוצרים דיגיטליים, בעברית, בחינם ובתשלום). זה יוצר סביבה תחרותית שבה אנחנו צריכים לשים את החוזקות והבידול שלנו בקדמת הבמה.

ההצעה הכי טובה שלי בהקשר הזה תהיה להיות יצירתיים ונועזים. ממש ככה. חשבו על פורמטים מעניינים, מצאו תוכן שאין לאף אחד, חפשו את הטוויסט ואת האדג', הדברים שהקהל שלכם לא יוכל לעמוד בפניו. 

אבל זה לא מספיק להיות רק יצירתי ונועז, אנחנו תמיד צריכים לבדוק (ולוודא) שהתוכן שאנחנו מייצרים עונה לצרכים של קהל היעד, ועובר בדיקת כדאיות ותיקוף של רעיון. זה קצת ארוך להסביר את זה במאמר אחד, אז קפצו לקורס שלי ובדקו את השיעור הרלוונטי שעוסק בזה, למידע נוסף ופרטים.

טיפ לפיתוח מוצר דיגיטלי (שקופית לדוגמה)
(צילום: freepik)

הטיפ הרביעי מבוסס על הניסיון הנרחב שלי בפיתוח, יצירה ומכירה של מוצרי ידע דיגיטליים: כל הידע שלי לא שווה כלום, אם אני לא בודק אותו בשטח, על הקהל שלי. אני עורך ניסויים רבים, על כל דבר כמעט. הנה כמה מהדברים שאני בודק, ע"י ניסויים מתוכננים בעזרת אתרי המכירה וזירות השיווק שלי:

  • איזה כותרות הקהל מעדיף? איך כדאי לקרוא לקורסים שלי? 
  • האם הקהל אוהב קורסים קצרים או ארוכים?
  • האם סדנאות חד-פעמיות זוכות ליותר (או פחות) מענה מאשר סדנאות מתמשכות?
  • מהו התמחור האידיאלי עבור הקהל, שעוזר לי למכור את המוצרים בצורה אורגנית ובלי קידום ממומן?
  • איך אני יכול להוזיל את העלויות של פיתוח המוצר, ע"מ להוריד את המחיר ללקוח (וע"י כך להגיש ערך רב במחיר נגיש)?
  • האם הקהל מעדיף הרצאות המועברות בלייב או הקלטות?
  • האם הקהל צורך יותר שיעורים קצרים (10-15 דקות) או ארוכים (שעה+)?
  • מהי רמת המעורבות של הקהל בקורס ואיך אני יכול להעלות אותה? איך אני מבטיח שמי שקנה ממני את המוצר, גם יעשה בו שימוש (זה חשוב לי מאוד, אישית, ואני משקיע בזה הרבה משאבים)?
  • איך לשווק את המוצרים שלי? איפה הם הכי נמכרים - באתר, ברשימת התפוצה, בפייסבוק - בקבוצות שלי, או בדף העסקי? איך לנסח את הפוסטים שמקדמים את המוצרים?

בקיצור, אינספור ניסויים. בכל פעם שאני משווק או מקדם מוצר שלי, אני בעצם עושה ניסוי. אני בודק את הפורמט ואת הצבעים, את הטקסטים ואת כמות המידע, ורואה לאיזה סוג של תכנים הקהל שלי מגיב הכי טוב. 

אחרי כמה חודשים זה הופך להיות טבעי ואתם יודעים "לקלוע" בדיוק לצרכים של הקהל בלי להתבלבל. זה טיפ חשוב שלא כדאי לכם לפספס.

טיפ לפיתוח מוצר דיגיטלי (שקופית לדוגמה)
(צילום: freepik)

הניסיון שלי מראה שאין תחליף לאסטרטגיה ברורה וסדורה עבור העסק ואני מאמין שהיא תקל עליכם מאוד את תהליך יצירת המוצר הדיגיטלי שלכם (או כל מהלך שיווקי אחר). אתם לא חייבים לכתוב תוכנית ארוכה ומסובכת, ההיפך הוא הנכון: חשוב שהכל יהיה ברור, קל ונעים לשימוש.  אני ממליץ לבדוק את קורס הדגל שלי - אסטרטגיה שיווקית. אני עושה מאמצים רבים כדי להנגיש אותו במחיר ידידותי, ומעדכן אותו באופן תכוף כדי לאפשר לקהל הלקוחות שלי לגבש אסטרטגיה שיווקית, לכל הפחות, ורצוי גם לכתוב תוכנית שיווקית מסודרת. 

אסטרטגיה שיווקית מניחה את התשתיות החשובות ביותר לפיתוח המוצר. היא שזורה בכל שלבי היצירה של מוצר ידע דיגיטלי - החל מהשאלה איזה מוצר לפתח, דרך שאלות כמו לאיזה קהל יעד לייעד אותו, באיזה מחיר ואיך לשווק אותו. לכן, חשוב מאוד שתהיה לכם אסטרטגיה ברורה (וקצרה!) לפני שאתם יוצאים לדרך.

אם אתם רוצים לערוך את התוכנית השיווקית שלכם בעצמכם, בשמחה, הנה מבנה התוכנית השיווקית שלומדים בקורס שלי (המבנה מסביר את עצמו), וכאן תמצאו מאמר עזר שיעזור לכם לגבש את יסודות האסטרטגיה. כאן יש מאמרים בנושא אסטרטגיה שיווקית. הכל בחינם, רק בחייאת, תכינו אסטרטגיה לפני שאתם עושים צעדים שלוקחים זמן וכסף, וצרו מוצרים דיגיטליים שיש להם ערך עסקי ושיווקי רב.

טיפ לפיתוח מוצר דיגיטלי (שקופית לדוגמה)
(צילום: freepik)

וזה הטיפ האחרון שלי אליכם להפעם, והוא אולי הכי חשוב כי הוא מזכיר לכולנו את מה שחשוב שנזכור. אנחנו אנשי מקצוע נהדרים :) 

מוצר ידע דיגיטלי מגלם בתוכו את האוצרות הגדולים שיש לנו: הידע הרבה שלמדנו, הניסיון שצברנו, המיומנויות שיש רק לנו. ביחד עם הסגנון הייחודי, ראיית העולם, הגישה והאופי. לכן אני לא אוהב מוצרים דיגיטליים שיצוקים בתבניות או נראים כמו העתקים חיוורים זה של זה, אלא מוצרים שחוגגים את הבנאדם שיוצר אותם. אלו שמביאים אתכם אל קדמת הבמה ושמים את הפוקוס לא על הפינישים אלא על התוכן עצמו.

ככל שהעסק שלכם יגדל ותצברו ניסיון ביצירה של מוצרי ידע דיגיטליים, תוכלו להפיק מוצרים הרבה יותר מהוקצעים: ערוכים למשעי, מצולמים בצורה מושלמת. אבל בשלב ההתחלה אתם יכולים להרשות לעצמם לשחרר את הפינות הטכנולוגיות, לוודא ששומעים ורואים אתכם היטב, ולהתמקד בתוכן ובניסיון שלכם.

מוצרי ידע דיגיטליים הם כר נרחב לפעילויות שיווקיות. אפשר לחלק אותם בחינם כדי למשוך אנשים למשפך השיווקי, למכור אותם במנעד רחב של מחירים ולהיעזר בהם כדי לטפח את הלידים שלכם ולהוביל אותם לרכישה, במעלה המשפך השיווקי שלכם. הדגש במוצרים אלו לא צריך להיות על הטכנולוגיה והפינישים, בטח לא בשלבים הראשונים, אלא על התוכן והערך. ברגע שאתם מתרגמים את מי שאתם ומה שאתם יודעים לעשות הכי טוב, למוצר שיש בו צורך וביקוש בשוק, הדרך להצלחה מסחרית ושיווקית כבר סלולה. זה לא תמיד קל או פשוט, ויש הרבה עבודה ודברים שצריך ללמוד בדרך, אבל אם תיקחו את 6 הטיפים שנתתי כאן בחשבון - התהליך שלכם יהיה קל, נוח, וכנראה גם רווחי הרבה יותר.

-

אם אתם רוצים ללמוד איך לאפיין ולייצר מוצר דיגיטלי מושלם, וצריכים עזרה, מוזמנים לבדוק את הקורס שלי בנושא, או לכתוב לי הודעה ואשמח לסייע. בבקשה כתבו לי הודעה מפורטת ככל האפשר, על מנת שאוכל לתת לכם מענה יסודי ומותאם אישית לפי הצורך.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים:
חובה להזין כתובת אימייל
הכתובת שהוזנה אינה חוקית