יצאתם לפנסיה? הגיע הזמן להגשים את החלום ולהקים את העסק שתמיד רציתם

בניגוד לסברה שאומרת שהעולם שייך לצעירים, דווקא שנות הפנסיה מתבררות להיות השנים הטובות ביותר להפוך ליזמים. ניסיון חיים עשיר, שקט כלכלי, יצירתיות וכישורים מקצועיים הם רק חלק מהיתרונות שהופכים יזמים מבוגרים לסיפור הצלחה כמעט מובטח. כך תוכלו גם אתם להגשים את החלום

יצאתם לפנסיה, הילדים עזבו את הבית, וסופסוף יש לכם את הזמן שחיכיתם לו כל כך. אחרי שמיציתם את החופש, נחתם וצברתם כוחות, אתם מרגישים שמשהו חסר. מתחיל לדגדג לכם בקצות האצבעות. אולי זה הזמן להגשים את החלומות העסקיים, שתמיד החזקתם במגירה קרוב ללב.

החשש העיקרי שמונע מיזמים בני שישים פלוס להקים עסק, הוא מפני מחסום הגיל. בעולם המקדש את הנעורים, רבים הפנימו, שלא בצדק, כי סיכויי ההצלחה של מבוגרים נמוכים יותר. שהם לא יוכלו להתחרות בצעירים שנתפסים כזריזים יותר, אנרגטיים יותר ופעילים יותר בזירה העסקית.

אבל האמת היא שההיפך הוא הנכון. בעבודה שלי עם יזמים מבוגרים, אני נדהם לגלות בכל פעם מחדש כיצד הם מביאים איתם מתינות, סבלנות ודקדקנות אל תוך תהליכי העבודה. ניסיון החיים הענף שלהם, גם במישור העסקי-מקצועי וגם במישור הבינאישי, מאפשר להם לראות את הדברים במבט-על רחב וארוך טווח. היזמות שלהם בשלה ועמוקה יותר, מה שיוצר יתרון משמעותי על פני המתחרים הצעירים והלא מנוסים.

במקביל, ובניגוד מוחלט לסטריאוטיפים, אני רואה פעם אחר פעם שיזמים מבוגרים חושבים דווקא מחוץ לקופסה, בין היתר כי הם מכירים כבר קופסה או שתיים. דווקא בגלל שהם מגיעים 'מבחוץ' ופחות מחוברים לטרנדים ואופנות, הם יכולים להביא משהו חדש, אחר, רענן. זה יתרון נהדר שמעשיר את הפוטנציאל היזמי שלהם ומעלה את סיכויי ההצלחה של העסק שלהם.

גם בהיבט הכלכלי, ליזמים מבוגרים יותר יש יתרון משמעותי על פני הצעירים. הם מתנהלים כלכלית בצורה יעילה ויציבה, אין להם בדרך כלל צורך מיידי לפרנס משפחה והמשכנתא כבר מאחוריהם. בסיס כלכלי יציב, גם קטן וסולידי, עושה הבדל עצום בכל הקשור לביטחון וליכולת לקבל החלטות נכונות יותר, מתונות יותר, ולא תחת לחץ.

הסיבה השניה שעלולה לעכב אתכם ממימוש הפוטנציאל הוא חוסר היכולת לענות על השאלה "מה אני רוצה לעשות?".

איך לעשות את הצעדים הראשונים בעולם העסקים?

הדרך הטובה ביותר להתחיל להקים עסק היא לזהות את מה שאתם טובים בו, ועושה לכם טוב לעסוק בו. כאן ניסיון החיים שלכם ישמש תפקיד מרכזי ויעזור לכם מאוד בתהליך. אם תעשו משהו שאתם טובים בו, אבל לא אוהבים, החוויה תהיה הרבה פחות זורמת, פחות נעימה, ומאוד שוחקת ומתסכלת.

לפעמים זה לא קל לגלות מה אנחנו יכולים לעשות, ועוד יותר מורכב לגלות מה אנחנו רוצים לעשות. השיטה היעילה ביותר לברר זאת היא לקחת דף נייר ולרשום עליו את הכישורים, היכולות, הידע והניסיון שלכם, גם כאלו שלא קשורים, בהכרח, לעסק העתידי שלכם. אפשר לכתוב דברים כמו "אני יודעת לצייר נהדר" לצד "אני מצויינת במכירות", "כולם אוהבים את האוכל שלי" ו"מחמיאים לי על הטעם שלי בעיצוב".

להרבה אנשים קשה לשבח את עצמם ולהכיר בכישורים ובחוזקות שלהם. אבל אין זה הזמן להיות צנועים: הדף הזה מיועד לכם בלבד, ואם אתם מרגישים ביקורת עצמית במהלך הכתיבה, נסו להתעלם ממנה לרגע, וראו בה "רעש רקע" בלבד. משסיימתם לכתוב, הניחו את הרשימה בצד למספר שעות, ואפילו ליום-יומיים.

בהמשך חזרו אל הרשימה, קראו אותה שוב, והקיפו בעיגול את הדברים שבאמת מדברים אליכם. אלו שמרגשים אתכם, שיהיה לכם כיף לעשות, שעושים לכם פרפרים בבטן. שאלו את עצמכם מה הכי משמח אתכם, איזה דבר נראה לכם הכי מהנה, מרגש, מעשיר. מה יגרום לכם לחייך ולהיות מאושרים? הגעתם לגיל שבו הבחירה שלכם צריכה להיות ממוקדת בהנאה, באתגר ובכיף שלכם.

הכל מתחיל (ונגמר) בלקוחות העתידיים שלכם

לאחר שמצאתם את הדבר (או הדברים) שאתם טובים בהם ורוצים לעסוק בהם, זה הזמן להכניס למכלול השיקולים את הזווית העסקית. בנקודה זו חשבו על הצרכים של אנשים סביבכם ועל איך הכישורים, הידע והניסיון שלכם יכולים למלא אותם. מבין כל סוגי היזמויות, אלו שנותנות מענה לצורך קיים הן היעילות והמהירות ביותר ליישום. שאלו את עצמכם שאלות מובילות כמו: איזה צרכים יש לאנשים סביבי? עם אילו בעיות הם מתמודדים? איזה קשיים יש להם, ואיך אני יכול לעזור להם? איזה מוצר או שירות יקל עליהם וישפר את איכות חייהם?

כעת נפנה לאותם אנשים ונשאל אותם שאלות מנחות כדי להבין האם הם יצטרכו את המוצר או השירות שלנו, ואם כן, כמה הם היו מוכנים לשלם עליו. עוד כדי לשאול האם קיימים מתחרים בשוק, ואם כן, מי הם, ומה השירות/מחיר שהם מציעים? התחילו במעגל הקרוב אליכם ביותר, והתרחבו בהדרגה לאנשים רחוקים יותר. שאלו שאלה אחת או שתיים, ועודדו את האנשים לדבר בצורה חופשית: הניסיון מראה כי הדרך הטובה ביותר לקבל מידע היא פשוט לבקש אותו. כולם תמיד שמחים לשתף ולספר.

תהליך קצר זה יעזור לכם להניח את היסודות הראשוניים הדרושים לקבלת החלטה על הקמת עסק. הוא ידגים לכם האם יש לכם את מה שאתם צריכים כדי להיות עצמאיים, ואת הפוטנציאל הכלכלי, כמו גם האישי, שתציע לכם יזמות שכזו. התמקדו בכישורים שלכם, תנו לעצמכם קרדיט על הידע והניסיון שצברתם, ושכחו מהמשפטים השגויים של "העולם שייך לצעירים". במציאות המהירה בה אנו חיים, ניסיון חיים וכישורים מקצועיים הם יקרי ערך, ויזמים ותיקים הנכנסים אל עולם העסקים מתחילים את פעילותם בזירה רעננים, אך גם עתירי ידע וניסיון – מה שמעלה משמעותית את סיכויי ההצלחה שלהם ומציע פוטנציאל עסקי גדול שחבל לפספס.

הכתבה פורסמה במקור במגזין "סיקסטיז" של עיתון "הארץ".

קרדיט תמונות: tec_estromberg, CC BY 2.0

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: