עשרה טיפים לשיפור הביטחון הכלכלי שלכם

קביעת יעדים, הגדרת תוכנית עסקית, ליווי מקצועי, מעקב אחר התזרים, עסקאות ברטר והשקעה שלכם באחרים יכולים להגביר את הביטחון שלכם בעצמכם ולקיים את הפעילות העסקית שלכם – אפילו בתקופות הקשות ביותר של חוסר ודאות והיעדר הכנסות

אחד מהפחדים הגדולים של יזמים הוא חוסר המסוגלות להתפרנס בכבוד מהמיזם שלהם. רובנו מרגישים חסרי אונים לפעמים, מול שוק משתנה, חוסר ודאות ומצבים של היעדר הכנסה. אמנם מדובר בפחד מוכר, שמאפיין כמעט כל יזם שבו נתקלתי, אבל צרת רבים אינה נחמה כלל וכלל, והפחד הזה משתק רבים וטובים ובאופן קבוע מרחיק רבים רבים מהעצמאות המיוחלת.

אבל האמת היא שכולנו כל כך שקועים בתבניות ובנורמות, שגם אם אנחנו מרגישים שהן לא מתאימות לנו, אנו עדיין מפחדים להחליף אותן. הפחד הזה משמר את הקיים, לטוב ולרע, וכך אנו מוצאים את עצמנו שקועים במערכות יחסים שלא מיטיבות איתנו, חברויות ש"לא נעים" לנתק, או בקריירה מתסכלת ששוחקת ומרוקנת אותנו, יום אחרי יום.

כך אנחנו מקבלים מצבים פרדוקסאליים, בהם אנשים תקועים בעבודות מתישות ולא מתגמלות, מכוח האינרציה או הפחד – ועדיין חוששים מכך שלא יוכלו "להתקיים". האם קריירה מתסכלת היא צורך קיומי? אני בספק. אפשר להבין את הפחד "שלא אצליח להתקיים כעצמאי", אבל כשחושבים על זה, מגלים שהוא מרוקן מכל משמעות אמיתית. אנשים שקושרים את עצם קיומם בעבודה כשכירים, צריכים להזכיר לעצמם שלא מתים כל כך מהר, בטח לא בגלל החלפת מקום עבודה.

הנה כמה פתרונות אפשריים לפחד הזה. אני משתמש בכל אחד ואחד מהם, כדי לקדם (ובתקופות קשות כדי לקיים) את העצמאות העסקית והכלכלית שלי ושל לקוחותיי. מניסיון – זה עובד כמו קסם.

לבנות תוכנית עסקית או תוכנית שיווקית לפני הקפיצה למים. תוכנית הכוללת התייחסות למצב של אי-הכנסה וחלק שבודק את היתכנות היזמות ופוטנציאל הרווח הריאלי, היא בדרך כלל מתכון טוב להצלחה כלכלית בהמשך הדרך. עשו לעצמכם טובה וכתבו אותה יחד עם איש מקצוע מהימן ומנוסה, איתו יש לכם כימיה. המיומנות הטכנית של כתיבת תוכנית עסקית פשוטה למדי, מה שכדאי לשים אליו לב הוא הדיאלוג עם האיש העושה זאת עבורכם/אתכם, מידת שיתוף הפעולה איתו, והאם אתם מרגישים שהוא יוכל לקדם את העסק שלכם מעבר לדרישות המקוריות שהצבתם עבורו ועבור עצמכם והעסק שלכם.

לחסוך קצת כסף מראש ולשים אותו בצד לתקופות של הכנסה קטנה או אפילו אפס הכנסה. זה יתן לכם שקט וביטחון כלכלי לשעת הצורך. הניסיון שלי מראה שעם 20 אלף ש"ח אפשר לצלוח רבעון קשה ביותר, אפילו כשאתם מעסיקים עובדים או מוציאים יותר מ-5,000 ש"ח לחודש. כאן אין מדובר בעניין של מתמטיקה, אלא בעיקר תחושה של רשת ביטחון שכל כך חשובה לכולנו.

להקיף את עצמכם בעזרה מקצועית. דאגו להיות מלווים, תמיד, באנשי מקצוע שיסייעו לכם לשמור על מיקוד כלכלי ועסקי, החל במנהל חשבונות טוב וכלה ביועצים אסטרטגיים ושיווקיים. גם כאן כדאי לבדוק שהאנשים האלו יידעו לקחת את השאיפות שלכם צעדים נוספים קדימה, ולא רק יובילו אתכם למקום שאליו אתם רוצים להגיע. בדיוק בשביל זה אתם לוקחים אותם – להרחיב את הרעיונות שלכם ולממש אותם בצורה הטובה ביותר. 

להיצמד לתזרים שלכם. בצעו מעקב אחר חשבונות הבנק, הכנסות והוצאות, באמצעות גיליון חישוב פשוט שבו תבקרו לפחות פעמיים-שלוש בשבוע בתקופות לחוצות ובכלל.

ליצור "הכנסה אוטומטית" בסיסית שתכסה את ההוצאות השגרתיות. מניסיוני, הכנסה של כ-4,000 ₪ בחודש מספיקה לכל הוצאות העסק הקטן, בלי יותר מדי לחץ. באמצעות הכנסה כזו אתם חופשיים להתעסק בדברים החשובים באמת של ניהול עסק, ולא ב"לחם".

לקבוע יעדים. הדרך הטובה להצליח היא לקבוע יעד סופי, ואת יעדי הביניים. יעד יכול להיות "הכנסה של X ₪ בחודש", או "רווח של מיליון ₪ לשנה", אבל אם אתם בוחרים ביעד ארוך-טווח, מצאו גם את יעדי הביניים שיובילו אתכם אליו.

למצוא משקיעים. אם התוכנית העסקית שלכם בנויה נכון והעסק שלכם מתועד היטב ומלווה ע"י אנשי מקצוע, משקיעים פוטנציאליים ישמחו להשקיע סכומים קטנים (ואולי גם גדולים) בתמורה לחלקים ברווחים. זה יעיל, בעיקר, לעסקים מבוססי רעיון – סטארט-אפים ועוד, אבל יכול לעבוד לא רע גם אצל עסקים נותני שירותים כמו מעצבים, כותבים ועוד.

להשקיע בעצמכם במיזמים של אחרים. צרו שיתופי פעולה עם אנשים, בצעו עסקאות ברטר שישמרו אתכם בקשר עם אנשים מהזירה העסקית שלכם. אם אתם יכולים, תנו כסף או שירותי-חינם לאנשים ויזמים שאותם אתם מעריכים. זו דרך מצוינת לייצר הכנסה אוטומטית, תמורת השקעה קטנה בזמן, משאבים או קצת כסף.

להתמקד בדברים החשובים. אתגר לא פשוט, במציאות בה רובנו "נגררים" אל תוך התמודדויות קטנות ולא רלוונטיות בעליל, כמו בעיות תזרים, קשיי תקשורת בארגון ועוד. אני מציע לערוך מעקב מלא אחר המשימות שלכם, במטרה לבדוק כמה כל אחת מהן גוזלת מכם. לא תאמינו כמה הסינון הזה יכול לעזור למסוגלות הכלכלית שלכם, בעיקר אם תפעילו אותו על אפיקי ההכנסה – וההוצאה – של העסק שלכם.

להתייעץ עם חברים. הקיפו את עצמכם בחברים שנמצאים במצב דומה. אלו התבררו לי, במרוצת השנים, כעזרה הטובה ביותר בשעת משבר. במקרים קשים ביותר, מספיקה לפעמים מילה טובה, עצה או רעיון יעילים, כדי לתת לכם את הדחיפה הקטנה מהבוץ. בהרבה מקרים, זה הדבר היחיד שאנחנו צריכים כדי להצליח באמת: לדעת שאנשים מאמינים בנו ונמצאים שם בשבילנו.

עוד בנושא

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: