פיטרו אותך – מה עושים עכשיו?

כולנו חוששים מפני פיטורים, אבל מה לעשות כאשר הגרוע מכל כבר קרה? במקרים רבים פיטורים יכולים להיות דווקא נקודת פתיחה לשינוי חשוב והכרחי בחיים שלכם. היועצת שירית בן-ישראל מציעה להסתכל על המשבר כהזדמנות ומביאה כמה רעיונות שיוכלו לשפר את החיים שלכם דווקא בנקודה העצובה והכואבת הזו

אם תשאלו את אברהם לינקולן שהתמודד 46 פעמים לבחירות בארה"ב לתפקידים שונים והפסיד ברובן, עד שהפך לנשיא ארה"ב, או את פרס שספג אינספור הפסדים בדרך לתפקידים בממשלה, פיטורים או הפסד בהתמודדות הם הזדמנות. גם אילן בן- דב ותשובה שנדרשים לפרוע את חובותיהם ועולמם מאיים לקרוס, או רוני גמזו מנכ"ל משרד הבריאות שפוטר לפני יומיים חושבים כרגע על הזדמנויות. צריך הרבה אמונה בעצמך, אורך רוח והתמדה, כדי לצלוח את המשבר הרגעי ולהפכו לרגע מכונן ובונה עתיד.

2012 מאיימת להיות שנה משברית, מזעזעת שווקים, ארגונים, מפעלים ועובדים. הסנונית הראשונה שמבשרת על הזעזועים הקרבים היא פרטנר, שהודיעה על פיטורים של בין 1,000- למספר לא ידוע של עובדים. אחריה, יגיבו שאר חברות התקשורת, התעשייה, ההי- טק והחברות הפיננסיות, שהורדת אחוזי הניהול הגבוהים שהן גובות נמצאת על הכוונת של הממשלה ומאיימת לנגוס ברווחיהם.

אם אתם בין המפוטרים, חשוב שתדעו את כל האמת על הפיטורין שלכם ועל הבחירה המרכזית העומדת בפניכם- להישאב לקושי או לצמוח להזדמנות.

צעיר משוחרר ורעב לכסף

אתה צעיר, רק לפני כשנה וחצי השתחררת אחרי שלוש שנות שירות בצה"ל, יצאת לטיול קצר בחו"ל ומיד התברגת בחברת תקשורת, כשמטרה אחת מול עיניך- לעשות כסף. בפועל, נתת את הנשמה ועבדת 12 שעות ביממה כדי לעמוד ביעדים. החברים שכחו איך אתה נראה, אבל אתה היית מרוצה. הייתה לך מטרה חשובה- תכננת לחסוך כסף ללימודים. שכר הדירה קורע אותך, התשלומים והאוכל מחסלים לך את שארית המשכורת, אבל אתה המלך של הממלכה הצנועה שלך בת 10 מ"ר, בדירת 3 חדרים עם עוד שני שותפים דלפונים ומאושרים במרכז תל אביב. אתה מרגיש דינאמי ועוצמתי, חושב עתיד, בטוח בדרך שלך, וזה מה שחשוב לך.

אתה עדיין לא יודע, אבל בחודש הבא, שמך יהיה ברשימת המפוטרים בארגון.

ביום הפיטורין, חברים יגידו לך שאתה צעיר, שבטוח שתמצא עבודה. אמא שלך תשאל "למה דווקא אתה לא מצליח להחזיק מעמד במקום אחד, כמו אבא שלך למשל, שעדיין עובד באותו מקום מזה 35 שנים". היא לא מבינה שהעולם השתנה. החברה החדשה שלך תחשוב שאתה לא רציני, שאי אפשר לבנות איתך חיים, כי אתה לא יציב…

זוג הורים, משכנתא ותשלומים חונקים

בשנתיים האחרונות, אחרי שהרגשתם שמצאתם את מקומכם בתפקידים שכל אחד ממלא במקום עבודתו, החלטתם להרחיב את המשפחה, הרגשתם שעכשיו אתם יכולים. קניתם דירה, כמובן שלקחתם משכנתא גדולה, סיכמתם שהמשכורות שלו תכסה את המשכנתא והאוכל ועם השאר תצטרכו להתמודד באמצעות המשכורת שלך, כולל סל מוצרים היקר לתינוק והתחזוקה השוטפת.

את עדיין לא יודעת, אבל בחודש הבא, שמך יהיה ברשימת המפוטרים בארגון.

חשבת שמצאת את מקומך בעבודה ועכשיו, את מוצאת עצמך, חצי שנה לאחר חופשת לידה בצומת דרכים לא פשוטה.

נשמות טובות תאמרנה לך שזה לא נורא, שחשוב שתהיי עם התינוק, שממילא יותר ממחצית המשכורת שלך הולכת לכיסוי שכר המטפלת, עובדה שאין טעם להתווכח איתה, וגם שקשה להיות גם אמא וגם אשת קריירה, ושאולי עדיף לך כך…

אוטוטו אתה יוצא לפנסיה

יש לך רק עוד ארבע שנים עד לפנסיה. מזה 43 שנים אתה עובד, כמעט ולא החסרת יום עבודה. נכון שאתה מותש, מזמן רצית לצאת לפנסיה, אבל ידעת שאתה צריך "לסחוב" רק עוד קצת, כדי שתוכל לחיות בכבוד עם משפחתך בשנים שאחרי הפנסיה.

אתה עדיין לא יודע, אבל בחודש הבא, שמך יהיה ברשימת המפוטרים בארגון.

הביטחון שהיה לך משך השנים מפנה מקומו לאי- וודאות, היציבות מתחלפת בסימני שאלה, תחושת החוסן שאפיינה אותך מפנה מקומה לשבריריות וחששות.

חברים ותיקים יאמרו לך שמוחות וכוחות כמוך, עם ידע וניסיון מקצועי שהולכים ונעלמים, הם בבחינת מצרך מבוקש, במיוחד בתעשייה. ושאם תפעל, תזהה ותיצור הזדמנויות, תוכל גם ולמרות בגילך המתקדם להצליח למצוא מקום עבודה לשנים הקרובות…

שלוש עובדות מרכזיות בתהליך הפיטורים

בין שאתה צעיר או מבוגר, נשוי, גרוש או רווק, גבר או אישה, הורה בפועל או מתעתד להיות, אקדמאי או לא, אתה חייב להכיר את שלוש העובדות הקשורות לפיטורין שלך.

ראשית, הפיטורין אינם אישיים. לא בהכרח אתה עובד גרוע, ייתכן שאתה עובד נהדר שעולה ביוקר למעביד, או עובד מאתגר שמאלץ את המנהל הישיר להתאמץ מה שמקשה עליו, או פשוט לא מקורב למקבלי ההחלטות כמו העובדים שיישארו בארגון.

שנית, הפיטורין שלך הם רק ממקום העבודה, הם אבדן משמעותי של חלק ממה שמגדיר אותך (ובתקופתנו מאחר והעבודה מגדירה חלק נכבד מהמהות והזהות, עוצמת הפגיעה גדולה מבעבר), ובכל זאת- החיים ככלל עדיין בידיים ובשליטה שלך.

ושלישית, פיטורין כואבים ככל שיהיו הם עובדה שאינה בשליטתך, מה שתבחר לעשות אחרי הפיטורין, זה לגמרי בידיים שלך, בתנאי שלא תצלול לפרשנויות שואבות אנרגיה של דחייה, נטישה, פגיעה אישית ודיכאון שהם מאד אנושיים וטבעיים במצב של פיטורין.

אז מה תעשה ביום שאחרי?

לא נתייפה, נשים את האמת על שולחן: פיטורין הם חוויה לא קלה ולא פשוטה. פיטורין בזוגיות משנים את האיזון, מכניסים מתחים שעלולים מהר מאד לפגוע ביחסים. פיטורין של צעירים, שרק התחילו לטעום את העולם, עלולים לייצר הרהורים על מידת העצמאות האפשרית מול זו הרצויה ומחשבות הנעות על הציר בין עצב לדיכאון. פיטורין רגע לפני הפנסיה מביאים מחשבות נוגות על החיים שעברו ועל אלו שרציתם לחיות בשנים הבאות.

פיטורין – צומת לבחינה עצמית

במרוץ המטורף של החיים, בין ה"אני" לקריירה, למשפחה, ללימודים ולחברים, אנשים ממעטים לעצור. לעצירות בחיים יש משמעות וחשיבות, הן כמו תחנות הדלק למכוניות, מאפשרות לנו לבחון את עצמנו בשקט, כדי לתכנן צעדים קדימה. אם אתם יכולים ליהנות מדמי אבטלה, קחו אוויר, הגדירו לעצמכם פסק זמן קצר, תחמו אותו בזמן ותיהנו מהחקר העצמי הכי עמוק שתוכלו והכינו לעצמכם כמה רשימות:

  • רשימת החוזקות, הכישורים והעוצמות
  • רשימת החולשות
  • רשימת מכרים מכל שנות חייכם, מסודרות ע"פ ערים, מקום עבודה ותפקיד
  • רשימת המקצועות/ התפקידים שאתם משתוקקים לבצע
  • רשימת החלומות שהיו לכם ונזנחו במרוץ החיים
  • רשימת הערכים החשובים לכם ודרכים לביטוי מלא שלהם בחייכם

החיבורים שתייצר בין כל פרטי המידע ירחיבו את זווית הראייה ויגלו אפשרויות תעסוקה שלא חשבת עליהן.

הזדמנות לשפר יחסים במשפחה

"אתה אף פעם לא בבית", "אתה מגיע מאוחר כל יום" ועוד משפטים ששמעת לאורך השנים בחרת שלא לשנות אדבר בהתנהלות בגינם, עכשיו לאחר הפיטורין, ניצבת בפניך הזדמנות לבצע מקצה שיפורים נקודתי, שישפר את מארג היחסים: השקע קצת בבית, בזוגיות, במשפחה. דמיין שאתה בחופשה, במיוחד אם קיבלת פיצויי פיטורין, מענק או דמי אבטלה, צא לבלול ת עם אשתך, קנה לך ולה מתנה, תיהנה, תחזיר לעצמך את מצב הרוח והאנרגיות החיוביות.

הזדמנות להשלים לימודים או לשנות מקצוע

בנקודת בה אתה ניצב, ייתכן ותרצה לבחון את תחום העיסוק שלך. אם הוא ואתה לא מגובשים, זו הזדמנות לחשוב על לימודים: אקדמאיים או מקצועיים. בעשור האחרון פרחו מקצועות חדשים, בעלי פוטנציאל צמיחה כלכלי משמעותי, למשל האימון, או קידום אתרים (SEO), או עיצוב אתרים בוורדפרס או ג'ומלה, או ייעוץ כלכלי.

שתיים מחברותיי בנות 45 פוטרו במשבר של 2008 מחברה עסקית שהתמחותה בניהול ידע. אחת, בחרה להיכנס למיני משבר, ממנו יצאה לאחר כשנה וכיום היא עובדת במשרה סבירה בעסק מתחרה. השנייה, החליטה לקפוץ למים עמוקים, השקיעה את הפיצויים בהכשרה מקצועית וכיון היא בעלים ומנהלת חברה מצליחה בתחום ניהול ידע, ואף מעניקה שירות לחלק מהלקוחות שהכירו אותה בתפקידה כמנהלת בחברה הקודמת. הלימודים וההכשרה המקצועית בהם בחרה להשקיע בצד האומץ לבצע שינוי עשו את הבדל.

הזדמנות לפתיחת עסק משלך

אם רב חייכם חלמתם להיות עצמאיים ולא העזתם, אין כמו רגע הפיטורין להעלות את החלום לתודעה ולהתחיל לבחון את פוטנציאל מימושו. מיכל בת 35 פוטרה מתפקידה כמנהלת תיקי לקוחות בחברה בה עבדה כעשור. בשבוע הראשון לאחר הפיטורין ארגנה מחדש, כמו רוב המפוטרים את קורות החיים, ענתה להצעות עבודה ותכננה למצוא משרה דומה. שיחה אקראית עם חברה יצרה החלטה להשקיע את כספי הפיצויים בשותפות בעסק חדש, שמעניק שירותי טלמיטינג לחברות, על בסיס היכולות המוכחות של השתיים וניסיונן העשיר בתחום. הן עובדות פחות, הן חופשיות יותר, מרוויחות ומאושרות.

הזדמנות להיערכות פיננסית משופרת

אם אתם עובדים בשתי משרות מלאות ויותר בכדי לשלם משכנתא או שכ"ד והוצאות שוטפות, נסו למצוא דרכים להוזלת עלויות החיים. מצוקה מולידה תשוקה, רגעים קשים מולידים פתרונות יצירתיים. יישובים קהילתיים, יישובים, קיבוצים, עבודות הכוללות מגורים- הם פתרונות טובים לניידים שביניכם.

בינואר 2012 יוכל חלקכם למשוך את כספי קרנות ההשתלמות. ההורים, יועצים בבנקים ובחברות ההשקעות ימליצו לכם להשאיר את הכספים להמשך החיסכון, ואני אומרת לכן, החיים קצרים, אין ביטחון באורכם, מה שבטוח, שהיום, עכשיו, אתם צריכים וראויים לחיות טוב: משיכת הכספים מקרנות ההשתלמות עדיפה על לקיחת הלוואות בריביות גבוהות, במיוחד שבמציאות העכשווית של התנהלות החברות הפיננסיות, עתידו של הכסף אינו בטוח.

עוד טיפים על שיפור הביטחון הכלכלי שלכם תמצאו כאן.

גם טראומה וגם חלון הזדמנויות

פיטורין, רגע לאחר שהם מייצרים חוויה כאובה הם חלון הזדמנויות שייפתח רק אם תעזרו לו. אם אתם צעירים חסרי מקצוע, חפשו לכם משרה מיידית שתכניס כסף, אתם יכולים להיות דוג ווקרים, מלצרים, ברמנים, או בייביסיטר ותרוויחו בשעה יותר ממה שהרווחתם עבור שעה בעבודה ממנה פוטרתם. במקביל, בשאנטי, בלי לחץ, תחפשו עבודה לטווח בינוני. אם הכסף לא מספיק, זה הרגע לחשוב על חזרה לבית ההורים. כהורה, אני מבטיחה לכם שזו אינה משאת ליבם של הורים, אך ברגע קריטי מי אם לא ההורים יתייצב לצידכם?. בכל מצב, אל תיכנסו למסכת הלוואות בנקאיות לכיסוי עלויות חייכם.

אם ניחנתם בחשיבה עצמאית, ביכולות תקשורת גבוהות ובידע וכישורי שיווק עצמי, בכל גיל תוכלו לחשוב על עסק משלכם. SOHO – Small Office Home Office זה כל מה שצריך היום בשביל עסק משלך: הסלון או המטבח יתאימו, לפטופ וסלולארי ולמהדרין אייפד 2, בצירוף מומחיות ויכולות שיווק הם מצרכי בסיס לעסק החדש שמרכזו ביכולת או מומחיות שלך.

בכל גיל, פיטורין יכולים להפוך להזדמנות מצוינת לעצירה ובחינה של כישורים, יכולות, אפשרויות והזדמנויות, וחיבור שלכם לחלומות מפעם ולמחשבה, שאולי תוכלו להשתמש באירוע הלא נעים כהזדמנות למימוש חלומות ישנים, שינוי כיוון, חזרה לימודים או מעבר משכיר לעצמאי. להישאב לקושי או לצמוח להזדמנות- זו הבחירה הקריטית שבידכם.

המחברת, שירית בן-ישראל היא יועצת אסטרטגית המתמחה בניהול רב תחומי ומנכ"לית חברת STS.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: