קניות באינטרנט: כיצד ייראה העתיד?

קניות באינטרנט, כפי שכולם כבר יודעים, הן נושא חם ופופולרי, גם בקרב צרכנים וגם בקרב עסקים שהולכים ומגלים את הפוטנציאל הגלום בתחום. מה צופן העתיד למסחר האלקטרוני, אילו מגמות צפויות לנו וכיצד נוכל לרתום אותן לפעילות העסקית שלנו

אני זוכר את הפעם הראשונה בה עשיתי קניות באינטרנט. זו הייתה חוויה שונה, קצת מפחידה אפילו: תהיתי ביני לבין עצמי אם זה מספיק בטוח, אם אני לוקח סיכון מיותר, והאם זה בכלל משתלם. אני זוכר שהוספתי את המוצרים לסל הקניות, ועברתי בקופה לפחות חמש או שש פעמים, סגרתי את הדפדפן, פתחתי אותו שוב אחרי כמה שעות, וחוזר חלילה. היה לי קשה, מאוד אפילו, ללחוץ על כפתור "בצע הזמנה". שלא לדבר על הכנסת מספר כרטיס האשראי שלי.

עברו המון שנים מאז אותה קניה (חמישה ספרים שממש רציתי, מאמזון, במחיר נהדר ודמי משלוח מופקעים), ובראייה לאחור זה מצחיק אותי לחשוב שמה שהיום נראה לי כל כך אינטואיטיבי ופשוט, היה אז מסובך, מורכב ומאיים. אולי אפילו, בתוך תוכי, אני קצת מתגעגע להתרגשות הזו, שחוזרת היום רק כאשר אני קונה באתר חדש ולא מוכר. הרגשתי שאני חלק ממשהו גדול, שאני עושה היסטוריה, שאני נכנס לעולם של קניות באינטרנט, משהו שכתבו עליו מדי פעם בעיתון, ואולי גם דיברו עליו בטלוויזיה איזה פעם או פעמיים.

היום, מסחר אלקטרוני הוא מציאות יומיומית עבורי. אני מספר לכולם שאני מזמין כמעט הכל אונליין, ואיך קניות באינטרנט הן משהו שהרבה יותר טבעי עבורי מאשר ביקור בסופרמרקט. הרבה יותר קל לי להשוות מחירים, לבדוק מוצרים, לקרוא חוות דעת, לברר על איכות השירות בחנויות ולשמוע מאנשים, אמיתיים, מה הם חושבים על המוצר שאני חושב לקנות. את רוב המוצרים אני רוכש מראש, מה שחוסך הרבה כסף על קניות ספונטניות ורגשיות. ציוד משרדי ומוצרים לבית אני מזמין מאליאקספרס, פריטי וינטג', אמנות ואספנות אני קונה בעיקר באטסי, ספרים אני קונה (לפי קילו, כך זה מרגיש) דרך המנוע של bookfinder שמוצא לי את העותק הזול ביותר (כולל דמי משלוח), וב-ebay אני אוהב לעבור מדי פעם כדי לחפש מציאות ולהעשיר את אוסף השטויות שאני מטפח בקפידה.

אין כמעט יום שבו אני לא מבקר, ובד"כ גם קונה, באחד מהאתרים האלו. ולמרות שמגיע אלינו מבול של חבילות בכל יום או יומיים, ולמרות שבסניף הדואר (במזכירות המושב) בטח חושבים שאנחנו אספנים כפייתיים, חשבון ההוצאות שלי הצטמצם פלאים, בזכות חיסכון משמעותי בעלויות. השבוע למשל קניתי באינטרנט עטים למשרדים הביתיים שלנו, ממותג ידוע ומוכר. שילמתי 10 שקלים ל-15 עטים, באיכות מעולה. אני לא זוכר מתי ראיתי מחיר כזה לעטים בחנות בארץ. זה כיף, זה קל, ואם עושים את זה נכון (ולומדים – לפעמים בדרך הקשה – לזהות 'טריקים' של מוכרים חלקלקים ולא-אמינים במיוחד) – זה גם משתלם. מאוד.

מפתה לומר משהו כמו "קניות באינטרנט" הן העתיד, אבל למעשה, הן כבר ההווה. יותר ויותר עסקים, גם קטנים וזעירים, מקימים פעילות מסחר אלקטרוני ופורצים לתחום, מגלים קהל גדול של לקוחות שכאילו רק מחכה להזדמנות לקנות אונליין את המוצרים שלהם. אך דווקא משום שמדובר בתחום כל כך לוהט וחשוב, שרק יילך ויגדל, חשוב גם לזהות את המגמות העתידיות ולהיות מוכנים, עם אצבע על הדופק, לטרנדים הבאים.

קניות באינטרנט דרך הסלולרי

הנה משהו שאי-אפשר להתעלם ממנו. אפילו פייסבוק, שעובדת במרץ על פלטפורמת מסחר אלקטרונית חדשנית, התמקדה במובייל כזירת הפעילות העיקרית (בשלב זה: בלעדית) שלה. רכישות במובייל הן ספונטניות יותר, "רגשיות" יותר, ומדמות קניות-בזק בעולם האמיתי. הן משחזרות חוויה מהירה, אינטנסיבית ומעוררת רגשית. במכשיר הסלולרי קשה לערוך השוואות מחירים מדויקות, אי-אפשר (או סתם מורכב) לפתוח טאבים זה מול זה לצורך השוואה, והרבה יותר מפתה ללחוץ על כפתור "קנה עכשיו" המוביל לפעולה. יחס ההמרה בחנויות מובייל גבוה יותר, בעיקר במוצרים קטנים. ההווה של הקניות נמצא בסלולרי שלכם, והעתיד רק יחזק את המגמה הזו.

קניות חברתיות

חלק מהקטע של קניות באינטרנט, בניגוד לקניות בעולם האמיתי, הוא הבידוד. אנחנו מבצעים אותן לבד, מהמחשב או הסלולרי שלנו, על פי רוב זו חוויה אינדיבידואלית שמתרחשת בינינו לבין האתר שבו אנחנו גולשים. כל זה צפוי להשתנות, עם העלייה בצורך בביצוע רכישות "חברתיות". ממש כמו שיוצאים עם חברים לשופניג, וכך קונים יותר (גם אם זה אומר דברים שנצטער עליהם אחר-כך), חוויית ה"ביחד" מאוד נפגמת בעולם הווירטואלי. כיום יש סטארטאפים מבטיחים ומסקרנים שמנסים לייבא את החוויה המשותפת לעולם הווירטואלי, ומבקשים לשנות את חוויית הבדידות שמאפיינת קניות באינטרנט למשהו יותר שיתופי ומהנה.

קניות אוטומטיות, סדרתיות וחזרתיות

באתרים המוכרים מוצרים מתכלים (סופרמרקטים ואתרים המוכרים מוצרי בריאות, תוספי תזונה וכדומה) כבר פיצחו את השיטה ומאפשרים לגולשים ליצור רשימת קניות "קבועה" שאותה הם יכולים לבצע מדי מספר חודשים. אם אנחנו קונים חבילה שבה 30 כמוסות ויטמינים, האתר "יודיע" לנו כמה ימים לפני שהחבילה עומדת להיגמר, ויציע לנו קופון הנחה כדי שנבצע הזמנה נוספת ולא נתקע בלי התוסף החביב עלינו. האתרים האלו יכולים לקחת צעד נוסף קדימה, לבקש אישור לחייב אוטומטית את כרטיס האשראי שלנו ולשלוח אלינו – בלי שנצטרך להתערב בתהליך, או לכל היותר נצטרך רק לאשר את ההזמנה – את התרופות שלנו במועדן.

קניות אוטומטיות וחזרתיות הן win-win לכל המעורבים: המוכר מבצע מכירה אחת ולאחריה הלקוח כבר נתן בו את אמונו כך שאין צורך לגייס אותו מחדש. רק לחייב את האשראי בזמן המתאים. הלקוח מצידו מקבל הנחות משמעותיות על הנאמנות שלו לאתר, ומבטיח שיקבל את המוצרים בזמן המתאים ולא יישאר בלי. זהו מודל כלכלי מאוד מסקרן למוצרים מתכלים, ואפשר בקלות ליישם אותו לתחומים רבים: קוסמטיקה, כושר ותזונה, פנאי, בעלי-חיים, מוצרי מזון, ועוד.

בשורה התחתונה

קניות באינטרנט הן חוויה שרובנו מכירים (ובדרך כלל גם אוהבים), ואם עדיין לא גילינו את הכוח של התחום – זה בהחלט משהו שצפוי להשתנות בשנים הקרובות. עכשיו זה הזמן ללמוד את התחום, להכיר את הכלים העומדים לרשותנו, הן כקונים והן כסוחרים-מוכרים, ובכך לפתוח את הדרך לחיסכון של כסף ואולי גם מקורות הכנסה ואפיקי רווח מרתקים ומשמעותיים. אני מאמין שכדי להיות מוכרים טובים באינטרנט – צריך להיות קודם כל קונים טובים, לבצע רכישות, לראות כיצד אתם מתנהגים ומגיבים כשאתם מגיעים לחנות, מה מפריע לכם ומה גורם לכם שמחה, מה מרחיק אתכם ומה עושה לכם חשק ללחוץ על כפתור ה"הוסף לסל". אם אנשים יגידו לכם שאתם מבזבזים יותר מדי כסף, תוכלו תמיד להגיד להם שאתם עושים תחקיר ולומדים את השוק, וזו, כשלעצמה, סיבה נהדרת להתחיל לעשות קניות באינטרנט. מכאן, הדרך להקמת חנות מוצלחת, קצרה וקלה יותר.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: