שני שיתופי פעולה מעניינים – ומה אפשר ללמוד מהם על התנהלות עסקית יעילה

אחד הדברים שאני הכי אוהב לעשות בעבודה שלי, זה ליצור קישורים מעניינים בין לקוחות, שותפים, מכרים וחברים, שמתגייסים למטרות משותפות. זה נכון מבחינה כלכלית, עסקית, אידיאולוגית – ותורם גם לקארמה טובה ולעור פנים צעיר ורענן. גם בחורף! הנה כמה דוגמאות מהתקופה האחרונה

אחד הדברים שאני הכי אוהב לעשות בעבודה שלי, זה ליצור קישורים מעניינים בין לקוחות, שותפים, מכרים וחברים, שמתגייסים למטרות משותפות. זה נכון מבחינה כלכלית, עסקית, אידיאולוגית – ותורם גם לקארמה טובה ולעור פנים צעיר ורענן. גם בחורף! הנה כמה דוגמאות מהתקופה האחרונה.

אירית ישראלי היא ציירת מוכשרת המתמחה בציורי פורטרטים של בע"ח ואנשים. שידכתי אותה לעמותת "תנו לחיות לחיות", בשיתוף פעולה שמטרתו למצוא בית חם לבעלי חיים נטושים שבילו שנים ארוכות בהסגר. חלק מהכלבים והחתולים שאירית מציירת עבור העמותה נמצאים בהסגר למעלה משלוש שנים, חלקם העבירו את רוב חייהם בלי בית ובלי משפחה מאמצת.

שיתוף הפעולה הזה מאפשר לאירית לקדם את הערכים הקרובים לליבה, סיוע לבע"ח, וגם לזכות בחשיפה לקהל היעד הרלוונטי עבורה: חובבי בעלי חיים. המטרה המשמעותית היא לא להרוויח או לשווק, כמובן, אלא להציג בפני הציבור הישראלי את החיות שמחפשות בית, במטרה שהציורים יגיעו רחוק ככל האפשר ויקדמו את המודעות לבעיית חיות ההסגר. הציורים נמכרים וההכנסות מועברות כתרומה לעמותת תנו לחיות לחיות, כדי להמשיך ולממן את פעילותה החשובה של העמותה.

שיתוף פעולה אחר, גם אמנותי אבל עם פן כלכלי משמעותי יותר, נוצר בין המאיירת אניה דרגצ'ב לשף שגב משה, והוא מראה שאפשר לצאת מחוץ לקופסה ולהביא את האמנות למקומות חדשים (גם עסקית). אניה יצרה עבור המסעדה של שגב סדרת איורים שמעטרים את הצלחות ומשמשים במה להצגת האוכל בצורה ייחודית ומקורית. האיורים נוצרו ביחד עם המסעדה והצוות הטכני והמקצועי, ובשיתוף שף נסים זיו הנהדר.

אניה דרגצ'ב בשת"פ עם שף שגב משה

מדוע שיתופי פעולה כל כך חשובים לפעילות העסקית?

שיתופי פעולה הבנויים בצורה נכונה מאפשרים לשני עסקים, או יותר, ליצור ביחד משהו חדש שמקדם את שניהם. זהו תהליך שבו כל אחד מביא את סט היכולות, הכשרון והניסיון שלו, במטרה להרחיב את מנעד היכולות המשותף וליצור, ביחד, משהו שערכו הסינרגטי, וגם העסקי, גדול יותר מזה של כל מרכיב בנפרד. שיתוף פעולה מאפשר חשיפה לקהלים חדשים, להרחיב את הנוכחות והנראות של העסק שלכם, ולקבע את האוטוריטה שלכם בשדה.

שיתופי פעולה יוצרים מרחב כלכלי משמעותי יותר. בחלק מהמקרים, צד אחד משלם לצד השני עבור העבודה שלו – אמנם לא מדובר במחיר הרגיל והמלא, אבל כן יש כיסוי של העלויות והזמן שמושקעים בפרויקט המשותף. ברוב המקרים, אין החלפת כספים בין הגורמים המשתפים פעולה, וכל אחד עושה את המיטב שהוא יכול במטרה למקסם את פוטנציאל ההכנסות מהמיזם. למשל, שני מרצים המתכנסים ביחד לערוך אירוע משותף, יוצרים מצב שבו התוכן יהיה מגוון ורחב יותר, וכל אחד מהצדדים מביא את הקהל שלו ובכך מעלה את מספר המשתתפים באירוע (ועל ידי זה, כמובן, את ההכנסות).

ישנם שיתופי פעולה שבהם הערך השיווקי עולה על הערך הכלכלי המיידי. לעתים ניצור שת"פים שבהם אין מטרה כלכלית (כמו במקרה של אירית ישראלי), אלא יותר חברתית, ואישית. עם זאת, תוצר הלוואי המאוד חיובי של התהליך הזה, הוא חשיפה של אירית במדיה, קישור לאתר שלה ממגוון מקורות (תורם לקידום במנועי החיפוש וגם העלה את מספר המבקרים באתר בימים שלאחר פרסום הפוסטים), והעלאת האפשרות להזמנת פורטרט אישי של חיות המחמד האהובות שלכם למודעות. כך שגם בפרויקטים שבהם שיתוף הפעולה נועד למטרה חברתית ואידיאולוגית, יש בהחלט רווח עקיף, שיווקי ועסקי, שבא לידי ביטוי בפעולות ארוכות טווח ובהשלכות משמעותיות יותר שנבנות לאורך הזמן ותדירות הפרסומים.

במאמר הקצר הזה נתתי שתי דוגמאות לשיתופי פעולה מהשבועות האחרונים, כדי להדגים את האופן שבו אנחנו – כבעלי עסקים – צריכים לחשוב ולפתח את הפעילות שלנו. יצירתיות היא שם המשחק, ויחד איתה, התמדה ונחישות, עם קמצוץ עקשנות, תוכלו להגיע מאוד מאוד רחוק ?

לעוד סיפורי לקוחות והשראה, מוזמנים לבקר בדף של כאן עובדים בכיף בפייסבוק.

הרשמו לעדכונים על מאמרים חדשים: